2021-04-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det var inte provat mot HD.
Så hon kan mycket väl ha befunnit sig vid Lenas döda kropp, för att se att hon verkligen var död.
Hon kan även ha kollat Lenas underliv för att se om stefan nyss varit där.

Äh, så sjukt beter sig väl knappast någon - utom möjlig en sexualsadist med diverse verktyg. Hur skulle HD kunna se om SD hade varit där, menar du?
Hårstrået kan ha hängt med några dagar utan att ha det minsta med sex att göra...
Kom igen, du kan bättre än så.
Citera
2021-04-13, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Verkar så ja.

19:59 SD: Inte hemma? Kom. Direkt m bilen.
21:04 HD: Pass står inte med på listan!!
22:00 SD: Ska köra en maskin till ikväll. Hann du få med allt, eller vill du ha något kört?
22:06 SD: Nattis
Tack!
Hon kan vara dit drygt en timme då?
Han själv såg surmulen ut på loppisen.

HD skriver glättigt till JS om deras helg vid hemkomst:
"Hoppas att kvällen blir toppen! Har tokloggat massor redan nu. Tjejema kom till mig ikväll."

Likt som efter mordet har hon strategiskt raderat ett dygn efter sin weekend med JS.
Här lär det väl vara nån diskussion som hon upplever besvärande.
Citera
2021-04-13, 22:11
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Första inlägget i denna kedja var mitt svar till Smhf angående om det fanns massor av material som ej analyserats:

"Vid förhör med en forensiker, finns på YT, nämner han att han hade i uppgift att analysera eventuella skospår på LW:s kropp och kläder. Det gick inte att göra en analys för det fanns för lite att gå på. Försvaret ville tolka det som att det fanns något som tydde på att spåren inte kom från SD:s skor.
Forensikern underströk att innebörden i hans utlåtande var att det fanns för lite material att gå på, det gick inte att analysera. Resultatet blev inte att det inte kom från SD. Det var inte hans slutsats. Han kunder inte säga varken bu eller bä.
I nuläget.
Sådant kan ju ändras med förfinade sökmetoder."

----
Och det är ju precis vad det handlar om: Forensikern säger att försvaret inte kan använda ett skospår som inte kan bindas till SD - eftersom det inte ens kan analyseras! - till att säga att det inte är SD:s skospår.

...
Spåren TALADE INTE EMOT HONOM SOM GM. De gick inte att analysera!
Jag har inte sagt att det är SD:s spår.
Forensikern har inte sagt att det är SD:s spår.
Försvaret däremot försökte få det till att det inte är SD:s spår.
...
...
...
Försvaret menade att eftersom de eventuella spåren efter skosulor som fanns på LW:s kropp inte kunde kopplas till SD:s skor så talade det till hans fördel.
Forensikern sa att det var ett missförstånd. Det fanns för lite material/spår för att kunna göra en ordentlig analys och dra en slutsats. Att då gå så långt som försvaret ville, och säga att SD var oskyldigt till att ha sparkat LW, det var att gå för långt.
...

...

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag har läst allt det där tidigare.
Och så mindes jag hans vittnesmål även i TR.

Det kan naturligtvis vara någon formulering där som jag tolkat felaktigt. Nu ska jag inte lova att ja ska lyssna på det igen, eftersom det känns som det är massor av sådant jag har tänkt göra, men kommer aldrig dit.

Men när man läser NA:s rapportering idag av vad försvaret sa, låter det närapå som att den sko som man har jämfört med inte är "rätt" sko, men om man däremot hade haft det , då kunde man säga att det är den.
Nu har jag för mig att experten sa ungefär som att man inte kunde göra någon bedömning, avtrycke innehöll alltför lite information, vilket ju är en helt annan sak.

Om det inte kommit ny information sedan TR så förtydligade skospårsteknikern där vad han menade i protokoll i FUP.
Det var lite ”resonemanger” i maj -20 mellan mej och Snor-Johan om det. Jag har tagit bort en hel del av inlägget. Och bytt ut ”advokaterna” till ”försvaret”.
Citera
2021-04-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja jag känner igen den kommentaren också här när du nämner det.

Helt klart kan man tänka sig att hon kunde bli överfallen när kollat cacher. Men det är så mycket som talar för SD som GM som han inte verkar ha fattat själv då.

Utan konkreta bevis men med inrapporterade, potentiellt farliga, Mållgans så är det väl tvivel han vill skapa. Sen tror jag det är överdrivet hur han har planerat för sitt försvar: jag tror inte han hade räknat med att han skulle behövs nått försvar. Jag tror att hans plan var att det skulle se ut som ett överfall av några random rånare (såna som rört sig i området och kunde vara potentiellt farliga för tjejer).

Jag har för mig att jag har läst (någon får gärna hjälpa mig att hitta) att han vid något tidigt polisförhör uttryckte lite förvåning över att så många visste om hans och L*enas relation. Jag tror att han själv trodde att han skulle falla utanför radarn när Lenas kropp upptäcktes.

Moi?
Citera
2021-04-13, 22:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Hur stor är sannolikheten att få ett giltigt personnr om poliserna "hört fel"? Mindre än 2 procent tror jag.
121212-1234, där de 3 första siffrorna (123) är beroende av i vilken församling man är född om man
är född i Svea Rike. 3:e siffran i kontrollnr talar väl om vilket kön man har? Rätta mig om jag har fel.
Det måste.ha skett en slagning som senare inte satts på pränt i polishset.
Vad jag menar är att SD måste ha en "Mollgan" i Östernärke, vars personnr han bar memorerat.
Hur var det nu polismanen sa....."översmart jävel"

Minnesanteckning brukar poliser vara bra på, men tydligen inte i detta fallet.

Jag är övertygad om att SD har lagt ett par personnummer på minnet för att ta till om det skulle behövas.
Han har ju ett ytterst selektivt minne och kan minnas det han vill om han vill.
Någon han haft som dyk-elev kanske? Någon kund? Jobbarkompis?

Jag tror att han använde sig av ett sådant personnummer den kvällen. Jag kan mycket väl tänka mig att han sa att han bodde i Vivalla. Om polisen skulle kommentera det konstiga i att en person skriven i Sköllersta (var det inte så?) bor i Vivalla - pja, man kan vara på tillfälligt besök och bo hos en kompis. Man kan också ha flyttat alldeles nyligen.
Citera
2021-04-13, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Va vill HR ha bevis?
Vet du, ibland slår du mig med häpnad.

"Med en schysst träpåk kan man slå hela världen med häpnad"
(sockerconny)
Citera
2021-04-13, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Äh, så sjukt beter sig väl knappast någon - utom möjlig en sexualsadist med diverse verktyg. Hur skulle HD kunna se om SD hade varit där, menar du?
Hårstrået kan ha hängt med några dagar utan att ha det minsta med sex att göra...
Kom igen, du kan bättre än så.

Haha jag drev med rosis, hon famlar ju efter halmstrån.
Först ett hårstrå, sedan grundlurad av försvaret som hävdade att skoavtrycken inte jämförts.

Nä det känms väldigt stabilt av åkl.
Citera
2021-04-13, 22:36
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tack!
Hon kan vara dit drygt en timme då?
Han själv såg surmulen ut på loppisen.

HD skriver glättigt till JS om deras helg vid hemkomst:
"Hoppas att kvällen blir toppen! Har tokloggat massor redan nu. Tjejema kom till mig ikväll."

Likt som efter mordet har hon strategiskt raderat ett dygn efter sin weekend med JS.
Här lär det väl vara nån diskussion som hon upplever besvärande.
En timmes besök inkluderande förhör om fiskelycka?
Kl 16:41 Svartsjuk S: "Då kan man ringa fritt också. Ifall du måste ringa mamma eller fiskegubben om det blir för jobbigt."

Ja, läget är spänt och S stressad till max. Drömkvinnan är på väg bort.
Att deleta just 14-16 maj, är iögonfallande. - Diskussion om L med krav på att klippa banden till älskarinnan en gång för alla? En ev förklaring till att hon snabbt, och i ett närmast exalterat tillstånd, drar slutsatsen att någonting hänt hatobjektet. Redan samma förmiddag.
Citera
2021-04-13, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En timmes besök inkluderande förhör om fiskelycka?
Kl 16:41 Svartsjuk S: "Då kan man ringa fritt också. Ifall du måste ringa mamma eller fiskegubben om det blir för jobbigt."

Ja, läget är spänt och S stressad till max. Drömkvinnan är på väg bort.
Att deleta just 14-16 maj, är iögonfallande. - Diskussion om L med krav på att klippa banden till älskarinnan en gång för alla? En ev förklaring till att hon snabbt, och i ett närmast exalterat tillstånd, drar slutsatsen att någonting hänt hatobjektet. Redan samma förmiddag.
"Dat ska bli så bra nu", var det inte så SD sa till hustrun efter mordet?
Citera
2021-04-13, 22:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Försvarets jobb är att använda retorik som förvirrar men jag antar att de syftar på det som står i Reviews spoiler? Att vid en översiktlig jämförelse mellan nämnda skor och skoavtrycket fanns inga likheter.

Vid en översiktlig jämförelse iakttogs inte några likheter mellan spåren och sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning.

Möjligt.
"Nämnda skor", är kanske det de har lutat sig mot.
Samtidigt motsägs ju möjligheten att kunna para ihop spåren med något skopar om spåren innehåller för lite information för närmare undersökning.

Försvaret idag, NA:
"– De har kommit fram till att det skulle kunna gå att se vilken sko som avsatt spåret, om de haft något att jämföra med."
Citera
2021-04-13, 22:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
"Dat ska bli så bra nu", var det inte så SD sa till hustrun efter mordet?
Den kommentaren antyder att en, i närtid, oenighet dem emellan har ägt rum. Han lugnar henne med att nu behöver hon inte längre oroa sig.

Fullkomligt ofattbart att loggremsan inte nämns som möjlig, för att inte säga trolig, utlösande faktor.
Citera
2021-04-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kändes som helt ny information för mig, det att NFC skulle ha sagt att man skulle kunna ha sett vilken sko som avsatt spåret om de hade haft något att jämföra med. Det är väl inget som vi har läst i FUP? Från TR?

"Från NA:
I dag 13.35
– De har kommit fram till att det skulle kunna gå att se vilken sko som avsatt spåret, om de haft något att jämföra med. Det är därför vi anser att det hör spåret är viktigt, säger Christoffer Olsson.

I dag 13.32
Enligt försvaret kan det finnas ett skoavtryck på kjolen avsatt i blod.
– Kjolen har ett ganska viktigt spår. Det här skoavtrycket har analyserats av NFC, säger Christoffer Olsson.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-enligt-forsvaret-finns-det-okanda-fotavtryck-pa-graset-vid-bullerp lanket-rapport-fran-domstolen

När en advokat ska "sammanfatta" vad ett expertvittne har sagt så är det inte helt ovanligt att betydelsen av vad vittnet sagt eller menat förändras med advokatens nya formulering på ett sätt som kommer att gynna klienten. Det är ju på något sätt också advokatens yrke att omtolka eller ifrågasätta bevisning. Men i det här fallet liknar det nästan ett helt nytt påstående som på ett avgörande sätt skiljer sig från vittnesmålet.

Det är förstås också möjligt att NA har övertolkat advokaten i någon mån eller missat att ta med någon reservering som denne ändå gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in