2021-04-13, 21:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
A 160: "Vid en översiktlig jämförelse gjordes bedömningen att de spår som iakttogs på låret inte liknade sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning."
.. Skrev ett svar om omlottringen... Och stängde sidan. Suck.

Vet du om HD var ner till SD söndag 13 maj kväll efter han såg sur ut på loppis?
Citera
2021-04-13, 21:41
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han brände väl upp skorna i pannan?

Ja det hade man kunnat argumentera men då faller en av åklagarens starkaste bevisning. Skorna med Lenas DNA. Hade varit bra om just dessa skor kunnat matchas mot skoavtrycken.
Citera
2021-04-13, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Vad gäller casherna så tror jag det ingår i hans sjuka plan. Han vill att det ska se ut som om LW har varit ute på en runda för att kolla casher, och sen blivit överfallen av någon okänd. Om jag minns rätt: en av casherna som han påstår behöver ses över kommenterar LW till någon vän senare något om att det var inte så illa som hon trodde. Jag uppfattar det som att det var helt fabricerat från SDs sida att den cashen behövde ses över.

Ja jag känner igen den kommentaren också här när du nämner det.

Helt klart kan man tänka sig att hon kunde bli överfallen när kollat cacher. Men det är så mycket som talar för SD som GM som han inte verkar ha fattat själv då.
Citera
2021-04-13, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja det hade man kunnat argumentera men då faller en av åklagarens starkaste bevisning. Skorna med Lenas DNA. Hade varit bra om just dessa skor kunnat matchas mot skoavtrycken.
Han var där och rände minst en gång till efter mordet. Kan ha bytt skor emellan.
Citera
2021-04-13, 21:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kändes som helt ny information för mig, det att NFC skulle ha sagt att man skulle kunna ha sett vilken sko som avsatt spåret om de hade haft något att jämföra med. Det är väl inget som vi har läst i FUP? Från TR?

"Från NA:
I dag 13.35
– De har kommit fram till att det skulle kunna gå att se vilken sko som avsatt spåret, om de haft något att jämföra med. Det är därför vi anser att det hör spåret är viktigt, säger Christoffer Olsson.

I dag 13.32
Enligt försvaret kan det finnas ett skoavtryck på kjolen avsatt i blod.
– Kjolen har ett ganska viktigt spår. Det här skoavtrycket har analyserats av NFC, säger Christoffer Olsson.
"

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-enligt-forsvaret-finns-det-okanda-fotavtryck-pa-graset-vid-bullerp lanket-rapport-fran-domstolen
Citat är hämtat ur FUP, A 160 s. 83; se spoiler. Avtrycken bedömdes som alltför otydliga för bedömning.
Citera
2021-04-13, 21:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vet inte. Jag hade inte heller tänkt på skoavtrycken förrän idag. Det kändes som ny information från försvaret som i så fall uppnådde sitt syfte med att så rimligt tvivel. Hoppas att åklagaren har någonting att sätta emot med.

Dom kommer ju att lyssna igenom alla förhören. Då kommer experten att berätta det som han gjorde i TR.
Citera
2021-04-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Ang. påsmannen: I FUP finns ett utdrag från polisens händelserapport från några dagar innan mordet. Där finns en anmälan om att en man med en vit påse som har stått och bankat på ett fönster. Det är väl ganska troligt att det är nån missbrukare, och att det är samma man som efter mordet går på motorvägen.
sid 211, huvudprotokollet aktb. 145

Kanske en amfetaminist som inte har ett dyft med mordet att göra. Såna kan bli paranoida för minsta lilla, inte vara särskilt benägna att höra av sig till polisen...
Vi kommer vi nog aldrig få veta men det kan bli en kil som försvaret vill banka in. Tur att tiden inte stämmer.
Dessutom kan man inte misstänkliggöra varenda kotte som rör sig i omgivningarna nattetid.
Hade tills rätt nyligen funderingar över om påsmannen kunde ha varit SD eller HD, men har släppt det nu.
Citera
2021-04-13, 21:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Citat är hämtat ur FUP, A 160 s. 83; se spoiler. Avtrycken bedömdes som alltför otydliga för bedömning.

Jo, jag har läst allt det där tidigare.
Och så mindes jag hans vittnesmål även i TR.

Det kan naturligtvis vara någon formulering där som jag tolkat felaktigt. Nu ska jag inte lova att ja ska lyssna på det igen, eftersom det känns som det är massor av sådant jag har tänkt göra, men kommer aldrig dit.

Men när man läser NA:s rapportering idag av vad försvaret sa, låter det närapå som att den sko som man har jämfört med inte är "rätt" sko, men om man däremot hade haft det , då kunde man säga att det är den.
Nu har jag för mig att experten sa ungefär som att man inte kunde göra någon bedömning, avtrycke innehöll alltför lite information, vilket ju är en helt annan sak.
Citera
2021-04-13, 22:00
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag har läst allt det där tidigare.
Och så mindes jag hans vittnesmål även i TR.

Det kan naturligtvis vara någon formulering där som jag tolkat felaktigt. Nu ska jag inte lova att ja ska lyssna på det igen, eftersom det känns som det är massor av sådant jag har tänkt göra, men kommer aldrig dit.

Men när man läser NA:s rapportering idag av vad försvaret sa, låter det närapå som att den sko som man har jämfört med inte är "rätt" sko, men om man däremot hade haft det , då kunde man säga att det är den.
Nu har jag för mig att experten sa ungefär som att man inte kunde göra någon bedömning, avtrycke innehöll alltför lite information, vilket ju är en helt annan sak.

Försvarets jobb är att använda retorik som förvirrar men jag antar att de syftar på det som står i Reviews spoiler? Att vid en översiktlig jämförelse mellan nämnda skor och skoavtrycket fanns inga likheter.

Vid en översiktlig jämförelse iakttogs inte några likheter mellan spåren och sulmönstren på någon av de i ändamål nämnda skorna. Samtliga spår bedöms dock innehålla för lite information för en närmare undersökning.
Citera
2021-04-13, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Hur stor är sannolikheten att få ett giltigt personnr om poliserna "hört fel"? Mindre än 2 procent tror jag.
121212-1234, där de 3 första siffrorna (123) är beroende av i vilken församling man är född om man
är född i Svea Rike. 3:e siffran i kontrollnr talar väl om vilket kön man har? Rätta mig om jag har fel.
Det måste.ha skett en slagning som senare inte satts på pränt i polishset.
Vad jag menar är att SD måste ha en "Mollgan" i Östernärke, vars personnr han bar memorerat.
Hur var det nu polismanen sa....."översmart jävel"

Minnesanteckning brukar poliser vara bra på, men tydligen inte i detta fallet.

3e siffran av de 4 sista anger kön (jäma nr för kvinnor, ojämna för män). Sista siffran är en kontrollsiffra. Tills nyligen då de sista siffrorna numera är 5 st pga invandrade.

Noll eller 1 i början betyder sthlm med omnejd.
Citera
2021-04-13, 22:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Skrev ett svar om omlottringen... Och stängde sidan. Suck.

Vet du om HD var ner till SD söndag 13 maj kväll efter han såg sur ut på loppis?
Verkar så ja.

19:59 SD: Inte hemma? Kom. Direkt m bilen.
21:04 HD: Pass står inte med på listan!!
22:00 SD: Ska köra en maskin till ikväll. Hann du få med allt, eller vill du ha något kört?
22:06 SD: Nattis
Citera
2021-04-13, 22:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det är rimligt att presentera loggremsan som ett troligt motiv till brottet, om inte annat för att den knyter samman personerna i tid (och därmed även till plats) samt ger en fullt möjlig förklaring till antalet slag. Givetvis kan det även finnas andra motiv, men för att styrka åtalet behövs det åtminstone ett motiv som dessutom kan uppfattas vara i närtid till brottet.
Det är följdriktigt också på det sättet att hela det komprimerade sista förloppet är en kopia av hur både L och S tidigare agerat i skarpt läge: L hotar med "plan B" eller motsvarande varpå S retirerar, alt. får eld i baken.

Hur åklagarna tänker sig ro i land åtalet utan att nämna loggremsan som en direkt utlösande faktor tillika motiv, är svårt att förstå.
Citat:
Försvarets ansträngningar att skjuta på tidpunkten för brottet är rimligtvis att minska kopplingen i tid mellan händelserna samt i någon mån även möjliggöra alternativa gärningsmän, inklusive geobekanta som kanske inte hade något alibi längre fram på natten.
Försvaret gör ett bra arbete vad gäller att så tvivel om div. olika saker. - Det blir dock inte så följdriktigt att L - mitt under Norge-chatten och sin väntan på S (som hon hoppats skulle dyka upp senast midnatt) - 21 min efter avsänd loggremsa (vilken var en direkt order till S att infinna sig om han ville undvika kännbara konsekvenser inkl. problem med sin återföreningsresa), skulle hoppa i ett par skor och bege sig ut till X, för att slå följe med denne till plankområdet (datorerna kan ha låsts av 05.23-gästen).
Citat:
Det skenbara problemet är om man börjar anta att händelserna dagarna innan skulle ha en annan orsak. Men om man antar att det är samma konflikt (mellan kvinnorna om de raderade loggarna) som ligger bakom även dessa händelser samt utmynnar i att offret tar ner den gamla remsan den 13 maj så är sambandet relativt tydligt.
Det går ju inte heller att utesluta att det från L:s sida var en kombination av underförstådda åtgärder (jmfr loggtexten): Vad S trodde han (och H) skulle utsättas för var mindre viktigt; huvudsaken var att hon fick träffa S; hon hade även under söndagen försökt locka honom till sig. - Vid det här laget visste hon vad som bet bäst - och vid vilken tidpunkt hon skulle sätta in stöten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in