2021-04-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
HD?
(Jag kan ha fått det om bakfoten, men var det inte ett blont hårstrå, ganska långt?)

14 cm
Citera
2021-04-13, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo, man undrar ju. Men detta gäller åtminstone inte häktade, utan sådana som INTE är frihetsberövade. Man får vara tacksam för det lilla....

Lycka till Sveriges rättssystem,säger jag bara...
Citera
2021-04-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
tyvärr inte mot henne heller eller någon av lenas andra älskare om jag har förstått det rätt. En oerhörd tabbe av polis och åklagare som verkligen ger dem som hävdar att utredningen har drabbats av tunnelseende rätt

Det var inte provat mot HD.
Så hon kan mycket väl ha befunnit sig vid Lenas döda kropp, för att se att hon verkligen var död.
Hon kan även ha kollat Lenas underliv för att se om stefan nyss varit där.
Citera
2021-04-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror polisen sa att SD uppgav fel namn.
Hur kunde det veta det om de inte gjorde en slagning på hans namn?
Inte vet jag men polisens register kanske är sega eller komplicerade så att de använde någon annan tjänst?
Ratsit eller liknande?

Mindes poliserna fel eller finns det någon annan förklaring till att de ansåg att SD uppgav fel id?

Om ingen slagning gjorts så förstår jag att försvaret har nån poäng där kring hur polisen kan prata om Sköllersta och allt vad det var.
Jaja, en detaöj i sammanhanget bara som kanske inte är nån idé att hänga upp sig på.
Citera
2021-04-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Påsman eller mållgan, det kvittar. TR kommer få rejält med bakläxa av HR, det är jag säker på.
Du ville inte delge oss Jellys eller Sds teorier om hur mordet gick till och vem skulle vara skyldig?
Jag ska försöka hålla mig från att skratta, jag lovar.

Apropå påsmannen...bara för att man går längs en motorväg är man inte en potentiell mördare. Mordet har skett i tätbebyggt område, under pågående värmebölja. LWs mobil visar att det är 22 grader så sent som kl. 21.40.

1) Det är vanligt att människor går längs motorvägen
2) Det är ofta förekommande att vittnet ringer polisen om sina iakttagelser om människor som rör sig längs motorvägen.
3) Vittnet ringer in sin iakttagelse 02:10, dvs mer än 2,5 tim efter att LW har mördats.
4) Flera tusen människor bor och rör sig inom två timmars gångavstånd. Ska alla undersökas för alibi? Det är extremt långsökt.

M*gnus arbetar på Assistancekåren i Örebro. Han tillfrågas om han under maj månad -18 ringt polisen gällande en person gåendes längs motorvägen i Örebro. M*gnus bekräftar att han gjort det.
Magnus ringde polisen, vilket han gör relativt ofta under arbetstid, och informerade om de
iakttagelser han gjorde under ett arbetspass.

...M*gnus hade varit på ett jobb i Enköping, han lämnade Enköping och åkte mot Örebro 00:53 (sträckan Enköping-Örebro tar ca 1 tim och 30 minuter).

I sitt arbete ser M*gnus ofta personer gå eller cykla längs motorvägen, det sker även längs den aktuella sträckan. Det hör inte till vardagen men är inte heller helt ovanligt.
...
Anledningen att M*gnus reagerar i det aktuella fallet är att mannen går på en farlig plats.
Citera
2021-04-13, 18:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det var inte provat mot HD.
Så hon kan mycket väl ha befunnit sig vid Lenas döda kropp, för att se att hon verkligen var död.
Hon kan även ha kollat Lenas underliv för att se om stefan nyss varit där.

De flesta tänker väl att det är möjligt. Men HR vill ha bevis och inte att "det är möjligt att HD var där" eller "allmänheten tror på det" etc.
Citera
2021-04-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skibladner
Nyss hemkommen från Örebro Tingsrätt (Göta Hovrätt)

Tyvärr hann jag bara sitta med drygt en timme.
Försvaret gick under den tiden igenom en massa SMS-konversationer. Man slås av hur både LW och SD mer eller mindre bodde i sina mobiler, helt ofattbart att de hellre SMS-ade än talade med varandra. Tusentals SMS bl.a med Telegram.
SD sitter orörlig och stirrar på storbildsskärmen, ingen ögonkontakt med någon. Jag ser inga tecken på att han har ryggproblem / diskbråck.

Till Avel: Svart dator

WI-FI funkar i och utanför den sal där förhandlingen sker, dock är alla behäftade med lösenord.
Det verkade inte som SD surfade, förmodligen har han FUP i sin dator.
Jag såg inga tecken på andra trådlösa enheter än WI-FI, alltså ingen dold mobil i SD:s ficka.

Svart dator.
Tackar. Då för vi in det i matrisen här.
Citera
2021-04-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Apropå påsmannen...bara för att man går längs en motorväg är man inte en potentiell mördare. Mordet har skett i tätbebyggt område, under pågående värmebölja. LWs mobil visar att det är 22 grader så sent som kl. 21.40.

2) Det är ofta förekommande att vittnet ringer polisen om sina iakttagelser om människor som rör sig längs motorvägen.
3) Vittnet ringer in sin iakttagelse 02:10, dvs mer än 2,5 tim efter att LW har mördats.
4) Flera tusen människor bor och rör sig inom två timmars gångavstånd. Ska alla undersökas för alibi? Det är extremt långsökt.

M*gnus arbetar på Assistancekåren i Örebro. Han tillfrågas om han under maj månad -18 ringt polisen gällande en person gåendes längs motorvägen i Örebro. M*gnus bekräftar att han gjort det.
Magnus ringde polisen, vilket han gör relativt ofta under arbetstid, och informerade om de

...M*gnus hade varit på ett jobb i Enköping, han lämnade Enköping och åkte mot Örebro 00:53 (sträckan Enköping-Örebro tar ca 1 tim och 30 minuter).

I sitt arbete ser M*gnus ofta personer gå eller cykla längs motorvägen, det sker även längs den aktuella sträckan. Det hör inte till vardagen men är inte heller helt ovanligt.
...
Anledningen att M*gnus reagerar i det aktuella fallet är att mannen går på en farlig plats.

Förmodligen samma fenomen som gör att lokförare larmar om det befinner sig människor på eller i närheten av spåren. Det är ju inte helt ovanligt att självmordskandidater hoppar framför bilar. Har själv en mycket avlägsen släkting som avslutade sitt liv genom att lägga sig på en hårt trafikerad 90 väg mitt i natten.
Citera
2021-04-13, 18:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

...
Det fetade:
Jag tänker på JG som menar på att allt ska undersökas.
Nejdå, han ”vill inte” misstänka SD och/eller HD, men polisen måste undersöka och utreda alla.
Men han tipsade inte om alla!
Han tipsade/frågade om polisen undersökt HD:s bostad.
Inte alla bostäder i trakten!
Citera
2021-04-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Lycka till Sveriges rättssystem,säger jag bara...
Det är inte rimligt detta.. eller hur ?
Citera
2021-04-13, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Om GC-konflikten är aktuell här så kan man då undra varför han väljer två GC-platser/sammanhang för mord plan A respektive B. Menar att det mer förstärker motivet/misstankar isf men å andra sidan hade han kanske inte mer fantasi än så i sin ”GC-sjuka” hjärna.

Om HD hade varit mördaren hade jag köpt resonemanget mer kring GC. Då hade t o m GPS:en kunnat vara ett troligt tillhygge.

Jag har en känsla av att åklagarna haft en större benägenhet att tolka 11-12/5 än de har haft förmågan att analysera 14/5. Och ja där är jag också inne på loggremsans betydelse för att han trots allt smyger över vid precis den tidpunkt som vittnet MÖS är inne på att han brukade komma och tjafsa och de då ibland behövde gå lite runt hörnet pga grannar och barn.

Vad gäller casherna så tror jag det ingår i hans sjuka plan. Han vill att det ska se ut som om LW har varit ute på en runda för att kolla casher, och sen blivit överfallen av någon okänd. Om jag minns rätt: en av casherna som han påstår behöver ses över kommenterar LW till någon vän senare något om att det var inte så illa som hon trodde. Jag uppfattar det som att det var helt fabricerat från SDs sida att den cashen behövde ses över.
Citera
2021-04-13, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske träffades de bakom planket och LW spelade - precis som den gången i bilen - in mötet. Möjligtvis att hon högljutt konfronterade honom om någonting, loggremsan t.ex. Varpå SD upptäcker/misstänker att hon spelar in konversationen och försöker tilltvinga sig hennes mobil (som hon eventuellt har i fickan på inspelningsläge). LW gör motstånd och skriker högt som den gången i bilen, varpå SD börjar slå med tillhygge (ficklampa eller dylikt) för att få tyst på hennes skrik och för att få tag i hennes mobil så att inspelningen kan göras obrukbar (läs krossar eller dränker mobilen efteråt). Kanske var huvudsyftet därmed initialt inte att döda henne, utan att hindra henne från att spela in.

Ingen dum tanke alls att hon drog på inspelning om han var på lite dåligt humör redan från start. Fanns säkert flera skäl till att ta mobilen men att ta den hade han mer att vinna på än att lämna kvar den.

Jag är fortfarande nyfiken på vilken position en Hitta min Android skulle ge. Saknar fortfarande uppgift om nåt sånt försök i fupen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in