Citat:
Jag har väldigt svårt att förstå argumentet att exempelvis Waymo är flertalet år efter tesla angående FSD och Robotaxis. Teslas FSD system är i dagsläget Level 2 varesig fanboysen tycker det är "Någon månad ifrån level 5" eller inte. Waymo har i nuläget fullt fungerande Robotaxis i enskilda Städer i USA med användning av geofencing. Elon Musk har år efter år lovat FSD och sade för något år sedan att år 2020 skulle Tesla ha 1 miljon Robotaxis i sin fleet. Han sa att år 2017 skulle man kunna åka igenom hela USA utan händerna på ratten, detta är nu 4 år sedan. Vill gärna höra på vilket sätt Tesla är år före Waymo.
Jag utgår från det jag har sett och den fakta som finns tillgänglig.
Data från 2020:
Tesla hade 3 miljarder miles
Waymo 20 miljoner miles
FSD är utan att överdriva ett väldigt avancerat (om inte det mest avancerade) system som succesivt blir bättre och det är väldigt datakrävande då det kommer basera sig på statistiskt beslutsfattande. Det innebär ett stort behov av stora mängder med data. Att ha ett dataförsprång om en faktor 150 ser jag som en rejäl fördel för Tesla, speciellt med tanke på att gapet fortsätter att växa .
Sedan så är inte Waymos FSD så bra som du får det att låta. De kräver t.ex. "pre-routing" för att köra och de kan inte ta vänstersvängar, vilket Tesla har löst. Sedan så säger jag inte att racet är vunnet, Tesla har fortfarande mycket att bevisa och det finns inget som säger att marknaden inte är stor nog för både Waymo och Tesla. Jag menar bara, imo, att Tesla är en klar favorit att vinna FSD-racet.