2021-04-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag har väldigt svårt att förstå argumentet att exempelvis Waymo är flertalet år efter tesla angående FSD och Robotaxis. Teslas FSD system är i dagsläget Level 2 varesig fanboysen tycker det är "Någon månad ifrån level 5" eller inte. Waymo har i nuläget fullt fungerande Robotaxis i enskilda Städer i USA med användning av geofencing. Elon Musk har år efter år lovat FSD och sade för något år sedan att år 2020 skulle Tesla ha 1 miljon Robotaxis i sin fleet. Han sa att år 2017 skulle man kunna åka igenom hela USA utan händerna på ratten, detta är nu 4 år sedan. Vill gärna höra på vilket sätt Tesla är år före Waymo.

Jag utgår från det jag har sett och den fakta som finns tillgänglig.

Data från 2020:
Tesla hade 3 miljarder miles
Waymo 20 miljoner miles

FSD är utan att överdriva ett väldigt avancerat (om inte det mest avancerade) system som succesivt blir bättre och det är väldigt datakrävande då det kommer basera sig på statistiskt beslutsfattande. Det innebär ett stort behov av stora mängder med data. Att ha ett dataförsprång om en faktor 150 ser jag som en rejäl fördel för Tesla, speciellt med tanke på att gapet fortsätter att växa .

Sedan så är inte Waymos FSD så bra som du får det att låta. De kräver t.ex. "pre-routing" för att köra och de kan inte ta vänstersvängar, vilket Tesla har löst. Sedan så säger jag inte att racet är vunnet, Tesla har fortfarande mycket att bevisa och det finns inget som säger att marknaden inte är stor nog för både Waymo och Tesla. Jag menar bara, imo, att Tesla är en klar favorit att vinna FSD-racet.
Citera
2021-04-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Den hårda sanningen är att de som först nådde level 3 var Honda så påståendet att Tesla har ett stort försprång är fel (man har iaf ingen grund för det påståendet).

Visst kan man tänka sig ett scenario där Tesla agerar underleverantör däremot är det inte speciellt sannolikt att de kommer vara aktiva i eftermarknaden för andra märken, men det är kanske jag som missförstår dig?

Gällande Honda: Har de kommit ut med faktiska videobevis? Än så länge så har jag bara hittat ren marknadsföring. Tesla har ändå kommit ut med många pilotkörningar där de kör i både urban miljö och motorväg helt utan stöd.

Gällande Tesla som underleverantör: Det här är bara vad jag tror och jag ser ingen anledning till varför Tesla inte skulle gå in i en sån marknad om det finns möjlighet.

Säg t.ex. att Ford vill ha FSD i sin framtida Mach-e eller vad de nu har om 5-10 år. Istället för att börja om från början och satsa stora pengar inom R&D och ta fram en egen FSD, så kan de betala för att installera Teslas (eller någon annan leverantörs) FSD-lösning. Jag har iaf utgått från det som ett väldigt sannolikt scenario i framtiden. Sen om det är Tesla eller t.ex. Waymo som kommer vara marknadsledare, det vet vi ju inte. Men jag tror att det definitivt kommer vara en väldigt stor marknad för de som vinner FSD-racet.
Citera
2021-04-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Jag utgår från det jag har sett och den fakta som finns tillgänglig.

Data från 2020:
Tesla hade 3 miljarder miles
Waymo 20 miljoner miles

FSD är utan att överdriva ett väldigt avancerat (om inte det mest avancerade) system som succesivt blir bättre och det är väldigt datakrävande då det kommer basera sig på statistiskt beslutsfattande. Det innebär ett stort behov av stora mängder med data. Att ha ett dataförsprång om en faktor 150 ser jag som en rejäl fördel för Tesla, speciellt med tanke på att gapet fortsätter att växa .

Sedan så är inte Waymos FSD så bra som du får det att låta. De kräver t.ex. "pre-routing" för att köra och de kan inte ta vänstersvängar, vilket Tesla har löst. Sedan så säger jag inte att racet är vunnet, Tesla har fortfarande mycket att bevisa och det finns inget som säger att marknaden inte är stor nog för både Waymo och Tesla. Jag menar bara, imo, att Tesla är en klar favorit att vinna FSD-racet.
AutoX med Alibaba som ägare är också långt framme. Läste precis en Forbes artikel om att de har den körande med riktiga taxi kunder i Kina.
https://www.google.com/amp/s/www.forbes.com/sites/bradtempleton/2021/01/27/autox-opens-real-robotaxi-service-in-china-to-the-general-public/amp/
Citera
2021-04-13, 18:25
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Gällande Honda: Har de kommit ut med faktiska videobevis? Än så länge så har jag bara hittat ren marknadsföring. Tesla har ändå kommit ut med många pilotkörningar där de kör i både urban miljö och motorväg helt utan stöd.
De har fått det godkänt av japanska myndigheter så man får ju utgå ifrån att det finns gott om bevis.

Citat:
Gällande Tesla som underleverantör: Det här är bara vad jag tror och jag ser ingen anledning till varför Tesla inte skulle gå in i en sån marknad om det finns möjlighet.
Absolut, det skulle man kunna tänka sig.
Citera
2021-04-13, 23:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Som marknaden ser ut just nu ökar intäkterna bara. Bilar som kostar hälften så mycket är inte värda hälften för mycket (förutom då för dem som inte har budget för mer, och Teslas billigare varianter täcker in en enorm del av marknaden). Det finns ju inga substitut. (dessutom kostar bilarna typ lika mycket justerat för specs, men för exempel skulle de inte vara värda hälften)

Sen vet man aldrig, men senaste åren har snacket om konkurrens visat sig felaktig. Nu har konkurrenter släppt ett gäng välbyggda bilar. Billigare, bra byggkvalitet, körvänliga, klarar rangen. Och de är fortfarande inte speciellt nära alls; de missar avgörande detaljer och de saknar vital infrastruktur. Tesla kommer undan med diverse pinsamma fel osv medan de rampar upp, för det finns inga alternativ för allround EV. Alls. Det finns bara nishade substitut, varav det största segmentet hittas i "bruksbil" som endast är till för transport till och från ett kontor. D.v.s. inte riktigt segmentet som gärna köper dyra bilar ändå.
Ändå tar konkurrenterna marknadsandelar på den marknad som växer snabbast och Tesla tappar.
Undrar hur Musk tänkte där?
Samtidigt prioriterar Musk USA där pickups är den modell som är populärast? Hade det inte varit smartare att exportera fler Teslor från USA till Europa där marknaden i huvudsak inte består av pickups.
Teslas egen pickup skulle väl göra entré i år?

Sen är tricket om du är en liten plutt som Tesla att bygga stora och dyra bilar med bra marginaler, billiga bilar är inte inte jämförelsevis så billiga att bygga. För att små billiga bilar skall bli någon affär så krävs det stora volymer.
Citera
2021-04-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen är tricket om du är en liten plutt som Tesla att bygga stora och dyra bilar med bra marginaler, billiga bilar är inte inte jämförelsevis så billiga att bygga. För att små billiga bilar skall bli någon affär så krävs det stora volymer.
Du verkar missat att Teslas endgame inte är att vara en liten plutt, det är därför de maximerar skalning så pass att de ligger precis på gränsen (vissa problem vid produktion och leverans speciellt i crunch-tider har varit pinsamma, men de kommer undan med det). Och eftersom de är positionerade utan konkurrens i en situation där de levererar bilar till slutkund för ~$50k så är det också uppenbart att de inte behöver vara en liten plutt.

Överhuvudtaget har du i ditt inlägg massa ideer om "hur man gör". Tesla har precis visat för världen hur man gör, så pass att en gammal klassisk stolt organisation som Volvo nyligen tvärvände från hånskratt till att lägga upp som strategi att apa efter Tesla. Det blir då lite svårt att ta ditt "hur man gör" på allvar.
Citera
2021-04-14, 05:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Du verkar missat att Teslas endgame inte är att vara en liten plutt, det är därför de maximerar skalning så pass att de ligger precis på gränsen (vissa problem vid produktion och leverans speciellt i crunch-tider har varit pinsamma, men de kommer undan med det). Och eftersom de är positionerade utan konkurrens i en situation där de levererar bilar till slutkund för ~$50k så är det också uppenbart att de inte behöver vara en liten plutt.

Överhuvudtaget har du i ditt inlägg massa ideer om "hur man gör". Tesla har precis visat för världen hur man gör, så pass att en gammal klassisk stolt organisation som Volvo nyligen tvärvände från hånskratt till att lägga upp som strategi att apa efter Tesla. Det blir då lite svårt att ta ditt "hur man gör" på allvar.
”Hur man gör”? Menar du att tjäna pengar på att bygga bilar så nej? Tesla tjänar sina pengar på subventioner inte att vara bäst på att bygga, sälja och ta hand om eftermarknaden.
Tesla har utnyttjat och utnyttjar ineffektiva subventioner av skattebetalarna i olika länder inklusive USA. Tesla bygger inte ens en miljon bilar efter 10 år.
Sen håller Tesla på med solceller dvs en energiteknik som i bästa fall levererar ett svagt nettoenergi-tillskott över en livscykel. Även det en bransch helt och hållet på byggt på skattesubventioner i olika former.
Sen har Teslas batteritillverkning där Tesla enligt fanboys skall ”revolutionera” marknaden, än så länge är det Musk vanliga bräkande.
Sen har raketbyggandet som öht inte har med kommersiell verksamhet att göra, även det skattegött som allt annat Musk tar sig för med.

Så vad är det Tesla gör menar du? Att fantisera om att ett 2-3 miljoner ”billiga” Tesla modell 2 kommer att revolutionera världen är fantasier. Det finns redan billigare alternativ och det kommer nya EV bilar varje kvartal.
Tramset som att Teslas autopilot ( som redan skulle ha kommit) kommer att revolutionera världen är bara en klassisk diversion från Musk. Att få en bil att styra, gasa och bromsa på egen hand är inget problem. Problemet ligger i att hantera omgivningen 24/7, där är inte autopiloten problemet utan sensorerna.

Sen var Teslas starkaste månad i USA juli 2020 med 3,6 % marknadsandel. Vilket föll tillbaka igen under slutet av året

Tesla visar hur man lurar godtrogna idiotier på pengar, han är inte den förste och inte den siste.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-04-14 kl. 05:52.
Citera
2021-04-14, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
”Hur man gör”? Menar du att tjäna pengar på att bygga bilar så nej? Tesla tjänar sina pengar på subventioner inte att vara bäst på att bygga, sälja och ta hand om eftermarknaden.
Tesla har utnyttjat och utnyttjar ineffektiva subventioner av skattebetalarna i olika länder inklusive USA. Tesla bygger inte ens en miljon bilar efter 10 år.
Sen håller Tesla på med solceller dvs en energiteknik som i bästa fall levererar ett svagt nettoenergi-tillskott över en livscykel. Även det en bransch helt och hållet på byggt på skattesubventioner i olika former.
Sen har Teslas batteritillverkning där Tesla enligt fanboys skall ”revolutionera” marknaden, än så länge är det Musk vanliga bräkande.
Sen har raketbyggandet som öht inte har med kommersiell verksamhet att göra, även det skattegött som allt annat Musk tar sig för med.

Så vad är det Tesla gör menar du? Att fantisera om att ett 2-3 miljoner ”billiga” Tesla modell 2 kommer att revolutionera världen är fantasier. Det finns redan billigare alternativ och det kommer nya EV bilar varje kvartal.
Tramset som att Teslas autopilot ( som redan skulle ha kommit) kommer att revolutionera världen är bara en klassisk diversion från Musk. Att få en bil att styra, gasa och bromsa på egen hand är inget problem. Problemet ligger i att hantera omgivningen 24/7, där är inte autopiloten problemet utan sensorerna.

Sen var Teslas starkaste månad i USA juli 2020 med 3,6 % marknadsandel. Vilket föll tillbaka igen under slutet av året

Tesla visar hur man lurar godtrogna idiotier på pengar, han är inte den förste och inte den siste.

Problematiken med dina påståenden är att du har ingen som helst trovärdighet. Varför skulle du ha knäckt nöten när världens bästa analytiker skulle ha fel? Du förstår väl någonstans själv att din egna hobby DD inte mäter sig med de väletablerade institutionernas DD, eller tror du verkligen på det själv?
Citera
2021-04-14, 10:52
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men du fick inte med det väsentliga i mitt inlägg.

EU lägger 10% tull på amerikanska bilar.

När/om Giga-Berlin kommer igång så kommer Tesla att lura fogden i Bryssel på hans tionde. Vi andra får säkert betala ännu mer till EU då, men kanske några fler Tesla blir sålda i Europa. Så förstår jag läget i alla fall.

Ja det är så jag uppfattat det också, liksom varför man byggde Kina fabriken.
Skulle inte rekomendera att köpa nån Tesla i Sverige innan Belrin fabriken är klar. Ska bli intressant att se vad priserna hamnar på, man önskar ju att det skulle finnas en Tesla för 350k men det blir nog en för steep drop o skulle facka många tidigare köpare.
Citera
2021-04-15, 11:46
Medlem
https://www.di.se/live/ark-invest-har-salt-tesla-aktier-for-1-5-miljarder-kronor/

Ark Invest med högsta riktkurserna tror så mycket på Tesla att dom säljer aktier för 178 miljoner dollar..
Citera
2021-04-15, 12:14
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://www.di.se/live/ark-invest-har-salt-tesla-aktier-for-1-5-miljarder-kronor/

Ark Invest med högsta riktkurserna tror så mycket på Tesla att dom säljer aktier för 178 miljoner dollar..
Låter väl inte så dramatiskt med tanke på att de äger aktier för nära 3 miljarder dollar.
Citera
2021-04-15, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Låter väl inte så dramatiskt med tanke på att de äger aktier för nära 3 miljarder dollar.
Lite märkligt kan tyckas ändå. När de har en riktkurs 2024 på 7000 USD med en 25% sannolikhet att den når 15000 USD samma år.
.
Vi pratar alltså om ett base case på 960% på 3 år, samt ett bull case på 2000% på samma period.

Inte ens deras bear case med 25% sannolikhet är dåligt med över 100% på 3 år.

Att då sälja av 6% av sitt innehav?

https://ark-invest.com/articles/analyst-research/tesla-price-target/
Senast redigerad av Mackan70 2021-04-15 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in