Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-15, 16:24
  #5017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Låter väl inte så dramatiskt med tanke på att de äger aktier för nära 3 miljarder dollar.
Att man har skyhöga riktkurser och väljer avyttra andelar i företaget är bara ologiskt. Sen verkade man välja att spendera de pengarna på coinbase, ännu en bubbla...

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Lite märkligt kan tyckas ändå. När de har en riktkurs 2024 på 7000 USD med en 25% sannolikhet att den når 15000 USD samma år.
.
Vi pratar alltså om ett base case på 960% på 3 år, samt ett bull case på 2000% på samma period.

Inte ens deras bear case med 25% sannolikhet är dåligt med över 100% på 3 år.

Att då sälja av 6% av sitt innehav?

https://ark-invest.com/articles/anal...-price-target/
Gillar att dom anser att Tesla är värt 750 dollar per aktie år 2024 ifall "nothing goes right for Tesla. It cant lower costs, build factories efficiently, or launch its autonomous network".
Citera
2021-04-15, 17:30
  #5018
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Lite märkligt kan tyckas ändå. När de har en riktkurs 2024 på 7000 USD med en 25% sannolikhet att den når 15000 USD samma år.
.
Vi pratar alltså om ett base case på 960% på 3 år, samt ett bull case på 2000% på samma period.

Inte ens deras bear case med 25% sannolikhet är dåligt med över 100% på 3 år.

Att då sälja av 6% av sitt innehav?

https://ark-invest.com/articles/anal...-price-target/

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att man har skyhöga riktkurser och väljer avyttra andelar i företaget är bara ologiskt. Sen verkade man välja att spendera de pengarna på coinbase, ännu en bubbla...
Det finns väl gott om skäl att ha mer än ett bolag i portföljen. Som du säger investerade de i Coinbase istället. Personligen tror jag varken på Tesla eller Coinbase, jag påpekade bara att det var en ganska försumbar del av innehavet som avyttrades. Att skriva om antalet dollar är värdelöst och tillför ingenting om man inte sätter det i perspektiv.
Citera
2021-04-15, 18:21
  #5019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det finns väl gott om skäl att ha mer än ett bolag i portföljen. Som du säger investerade de i Coinbase istället. Personligen tror jag varken på Tesla eller Coinbase, jag påpekade bara att det var en ganska försumbar del av innehavet som avyttrades. Att skriva om antalet dollar är värdelöst och tillför ingenting om man inte sätter det i perspektiv.
Såklart, men att Tesla gått ner en hel del sen årsskiftet, ark sen publicerar en analys med skyhöga riktkurser där bear case fortfarande är en kursökning från dagens nivå (trots att det innefattar att de mesta går fel för Tesla vilket borde göra dagens värdering väldigt besvärlig) vilket verkar få liv i kursen igen varpå man kort efter avyttrar en del av sitt innehav stinker för att vara ärlig.
Citera
2021-04-15, 19:56
  #5020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Det finns väl gott om skäl att ha mer än ett bolag i portföljen. Som du säger investerade de i Coinbase istället. Personligen tror jag varken på Tesla eller Coinbase, jag påpekade bara att det var en ganska försumbar del av innehavet som avyttrades. Att skriva om antalet dollar är värdelöst och tillför ingenting om man inte sätter det i perspektiv.
Enligt Reuters den 22 mars så utgjorde Tesla 10% av Ark Invests innehav. Så de hade gott om pengar I andra placeringar redan innan de avyttrade Tesla aktierna.
Citera
2021-04-15, 23:32
  #5021
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Såklart, men att Tesla gått ner en hel del sen årsskiftet, ark sen publicerar en analys med skyhöga riktkurser där bear case fortfarande är en kursökning från dagens nivå (trots att det innefattar att de mesta går fel för Tesla vilket borde göra dagens värdering väldigt besvärlig) vilket verkar få liv i kursen igen varpå man kort efter avyttrar en del av sitt innehav stinker för att vara ärlig.
Jag vet inte vad din tes är. Stinker vadå?
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Enligt Reuters den 22 mars så utgjorde Tesla 10% av Ark Invests innehav. Så de hade gott om pengar I andra placeringar redan innan de avyttrade Tesla aktierna.
Ja, därför är det fullt rimligt att det är den potten man plockar ur när man ska gå in i ett nytt bolag. Det är fortfarande deras största innehav, så de verkar fortfarande tro på bolaget. Jag gissar att riktkurserna på deras andra innehav också ligger över dagens nivåer, annars skulle de inte vara deras innehav. Hade du tyckt det var lika konstigt om de sålde av något av de andra bolagen? Det enda som är intressant för många är vad som händer med Teslas aktier. Fondförvaltare är till skillnad från er ofta intresserade av fler bolag än ett.
Citera
2021-04-16, 08:24
  #5022
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jag vet inte vad din tes är. Stinker vadå?
Jag har väldigt svårt att ta en analys från en fondförvaltare seriös när dom först målar upp ett scenario där det inte finns någon nedsida från dagens kurs såvida Tesla inte går i konkurs eller hela aktiemarknaden kapsejsar, och sedan någon vecka senare avyttrar en del av sitt innehav på nivåer långt under deras bear case.

Min tes är isf att ARK ljuger i syfte att trissa upp kursen på falska grunder. Det stinker.
Citera
2021-04-16, 09:38
  #5023
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Problematiken med dina påståenden är att du har ingen som helst trovärdighet. Varför skulle du ha knäckt nöten när världens bästa analytiker skulle ha fel? Du förstår väl någonstans själv att din egna hobby DD inte mäter sig med de väletablerade institutionernas DD, eller tror du verkligen på det själv?
Du menar som fondförvaltare som haussar kursen för att sedan minska sitt innehav?
Citera
2021-04-16, 09:43
  #5024
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag har väldigt svårt att ta en analys från en fondförvaltare seriös när dom först målar upp ett scenario där det inte finns någon nedsida från dagens kurs såvida Tesla inte går i konkurs eller hela aktiemarknaden kapsejsar, och sedan någon vecka senare avyttrar en del av sitt innehav på nivåer långt under deras bear case.

Min tes är isf att ARK ljuger i syfte att trissa upp kursen på falska grunder. Det stinker.

Haha jösses vilken dålig analys av varför Ark invest säljer lite tesla shares.

Ark invest har fortfarande Tesla som största innehav i sina olika ETF. Ark invest investerar tidigt där de kan inom banbrytande områden. Crypto och Coinbase får nog anses vara ett bra move att kliva in i för en sådan fondförvaltare. De säljer Tesla aktier rätt ofta för övrigt för att balansera om sina olika ETF. Om jag inte minns fel så har de ett tak runt 10% i varje ETF. Surfa in på deras hemsida istället för att sitta och fantisera och titta vad siffrorna säger om diverse innehav i deras olika ETF:er.

https://ark-funds.com/
__________________
Senast redigerad av libben 2021-04-16 kl. 09:45.
Citera
2021-04-16, 17:43
  #5025
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag har väldigt svårt att ta en analys från en fondförvaltare seriös när dom först målar upp ett scenario där det inte finns någon nedsida från dagens kurs såvida Tesla inte går i konkurs eller hela aktiemarknaden kapsejsar, och sedan någon vecka senare avyttrar en del av sitt innehav på nivåer långt under deras bear case.

Min tes är isf att ARK ljuger i syfte att trissa upp kursen på falska grunder. Det stinker.

Haha alltså ännu en gång lyckas du bevisa hur oinsatt du är. ARK har ett tak på 10% innehav som de slaviskt håller sig till vilket innebär att dom ofta säljer av vid uppgång och köper vid nergång för att hålla balansen. Det är ganska vida känt att ARK arbetar på det sättet med tesla.
Citera
2021-04-16, 18:37
  #5026
Avstängd
Tesla bygger i smyg upp verksamhet inom air condition år hus. Etrt land som tex Inien har bara 5% air con och det drar en hlvetiskt massa enegri. Tesla verkar ha nån uppfinning åp gång som kommer att implementeras med deras "ecosystem" Tesla bygger upp ett ecosystem för människor. Transport, energi, kulning, uppvärmning, solceller, enegilagring etc.

Hursom "Elon Musks valuta" Dogecoin hoppat till rejält. (400-500%) Jag gissar på att det är den "crypton" som Tesla kommer att acceptera som betalningsmedel när folk byter el med varandra och abonnerar på tjänster framöver. Nån "valuta via onödiga bankirer" kommer det inte att bli i längden.
Citera
2021-04-17, 22:20
  #5027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tesla bygger upp ett ecosystem för människor. Transport, energi, kulning, uppvärmning, solceller, enegilagring etc.
Ja, det låter ju bra och så.
I långa loppet brukar det dock vara bra att ha en tydlig inriktning och en kärnverksamhet, vilket jag tycker de saknar lite. De vill vara med och peta i en massa saker
Citera
2021-04-18, 15:55
  #5028
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ja, det låter ju bra och så.
I långa loppet brukar det dock vara bra att ha en tydlig inriktning och en kärnverksamhet, vilket jag tycker de saknar lite. De vill vara med och peta i en massa saker

Teslas bas är AI (kunskap) och lagring/skapa energi och flytta information och få planeten jorden självförsörjande på grön energi. Bilen är bara en liten del av det målet.

Intressant video om Teslas AI dator DOJO och hur den fungerar. Teslas Knowhow och kapacitet om AI är 10 ggr större/före närmsta konkurrent. - Inom få månader är Tesla världens största företag. Klassiska dataföretag som Microsoft osv är inte ens i närheten av Teslas styrka.

Är det något företag som kniper tex nyckeln till tex Fusionkraft i framtiden så är det Tesla.

https://youtu.be/fYHjwtEc-Mk
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-04-18 kl. 15:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback