2021-04-07, 14:55
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Kan jag frysa ner revbensspjäll som grillats utan att det blir en svampig substans som rasar samman och känns funky?

Jag skulle tro att allt tillagat kött inte "går" att frysa ner och tina upp igen utan att det blir skit. Enbart rått kött eller något väldigt behandlat och torrt från vatten som te.x kebab går nog bra.
Citera
2021-04-07, 15:30
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Jag skulle tro att allt tillagat kött inte "går" att frysa ner och tina upp igen utan att det blir skit. Enbart rått kött eller något väldigt behandlat och torrt från vatten som te.x kebab går nog bra.

Kött i sås/buljong funkar okej, tex saker som kalops, köttsoppa, dillkött mm
Citera
2021-04-07, 16:24
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberbanan
Mal det till köttfärs och gör bolognese av det (eller nån annan köttfärsås).

Alternativt långkok (eller lång bbq på låg värme) och gör pulled pork eller motsvarande. Eller lägg köttet i soppa (buljongen har du också gjort från scratch iom långkoket).

Tillagar man kött under lång tid så disintegreras all bindväv och liknande (dvs sådant som gör köttet segt) och man behöver inte tugga mycket alls. Gör dock inte detta med ett stycke fläskkotlett eftersom det då kommer bli torrt och tråkigt bara. Använd en större köttbit som har en hel del fett (och görna ben) då blir det inte torrt trots kokning i 2h.

Funkar faktiskt med kotletter med. Dock så tillagas det länge i ugn liggandes i sås. Blir supermört och faller sönder i bitar.
Citera
2021-04-07, 16:27
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Kan jag frysa ner revbensspjäll som grillats utan att det blir en svampig substans som rasar samman och känns funky?

Ja det går, men köttsmaken blir udda. Jag brukar använda sådant infryst kött till att göra pyttipanna, vilket blir väldigt gott eller eventuellt lapskojs om man gillar det.
Citera
2021-04-07, 19:47
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Ja det går, men köttsmaken blir udda. Jag brukar använda sådant infryst kött till att göra pyttipanna, vilket blir väldigt gott eller eventuellt lapskojs om man gillar det.
Utmärkt, tack! Då slipper jag förpesta mig vidare på alla dessa spjäll. För övrigt så mycket aromatiska kryddor att köttsmaken knappt kommer igenom.
(edit/note: efter spjäll tre dagar på rad så är det lite mättat i kistan )
Senast redigerad av GoUoD 2021-04-07 kl. 19:53.
Citera
2021-04-07, 22:54
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Utmärkt, tack! Då slipper jag förpesta mig vidare på alla dessa spjäll. För övrigt så mycket aromatiska kryddor att köttsmaken knappt kommer igenom.
(edit/note: efter spjäll tre dagar på rad så är det lite mättat i kistan )

Inga problem😊👍. Som jag skrev testa att göra pyttipanna på dessa restsnuttar av kött, blir gott som sjutton.
Citera
2021-04-08, 01:23
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Inga problem😊👍. Som jag skrev testa att göra pyttipanna på dessa restsnuttar av kött, blir gott som sjutton.
Det låter som en no-brainer, fy satan ... redan sugen att smälla ner den i morot/lök/potatis, fy så smarrigt. Aja - kanon. Få lära mig hur fryst grillat smakar ... nog ingen större sensation
Citera
2021-04-08, 20:37
Medlem
Elementarts avatar
Jag köpte svamp i måndags, kan jag använda dessa i en currygryta som jag kan äta till lunch för en till tre dagar framåt utan att riskera att svamparna hinner bli dåliga?
Citera
2021-04-08, 20:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Jag köpte svamp i måndags, kan jag använda dessa i en currygryta som jag kan äta till lunch för en till tre dagar framåt utan att riskera att svamparna hinner bli dåliga?
Ja, enda är om de blir "slibbiga" och blöta och får en unken lukt.
Och när det är i grytan, så blir det inte sämre snabbare än övriga ingredienser.
Citera
2021-04-08, 20:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
Konstigt att du bara skriver "svamp". Vet du inte vad det är för svamp du köpt?
Citera
2021-04-08, 20:56
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Konstigt att du bara skriver "svamp". Vet du inte vad det är för svamp du köpt?
Vi kan nog gissa på champinjoner i första hand.
Men utan vi vet, så vet jag med erfarenhet att ändra färg mot brunt gör svampen mindre god.
Och blir de blöta på ytan oavsett svamp, så vandrar de mot en smak som är mindre trevlig.
Citera
2021-04-10, 11:16
Medlem
Sinraths avatar
Vad är enklaste och snabbaste sättet att hacka lök i lagom små bitar när man börjar med en hel lök? Tänker då främst på gul och röd lök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in