2021-04-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De är ju styrda både av åklagare och sin chef. Han AJ verkar vaken och har nu fått ytterligare några års erfarenhet. Och vi har inte koll på alla turer där men kokar man på prestationen från utredningen i stort så finns det anledning att vara kritisk.
I såna här kretsar finns det massa besserwissrar som vet bäst, speciellt när man har kontakt med jänkare, och jag har just hört mig för lite här och där och alla pekar på en lite annan linje än de valde i sina analyser i ”vårt” fall. Om det ens är analyser i vissa fall. Mest redovisning kanske.

Högskolan ser ut att ge en bra grund. Många har ju förkunskaper sen innan osv. Kollar man kursplanen ser man vilken bredd man behöver för det yrket osv.

Det viktiga är att de lär sig något efter varje fall och utvecklas.

Besserwisserier, kåranda och arbetsplatsklimat/ informella ledare/ interna hierarkier är väl de största hindren inom polisen överlag (resursbrist på andra plats) inte bara i Örebro. Även om det i detta fall blir extra tydligt.

Fast du kanske syftade på NFC eller IT-forensik specifikt när du skrev om besserwissrar?
Citera
2021-04-10, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är nog PW som du menar, lovemeeting på riktigt.
Sedan har ingen jag vet hört uttrycket porrpastorn, det låter som något Sd spridit till sitt entourage.

Porrpastorn var ju ett uttryck som vissa svängde sig med väldigt frekvent här i tråden för något år sedan eller så, alltid i syfte att misskreditera och förlöjliga LW. Vet inte vem som myntade uttrycket.
Citera
2021-04-10, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Porrpastorn var ju ett uttryck som vissa svängde sig med väldigt frekvent här i tråden för något år sedan eller så, alltid i syfte att misskreditera och förlöjliga LW. Vet inte vem som myntade uttrycket.
Det nämndes ett par ggr i fupen, men tråden gödslades med detta av vissa här, som tack och lov verkar ha krupit tilbaka under de stenar de kom ifrån. Borta är dom ialla fall, peppar peppar.
Senast redigerad av Picasso2 2021-04-10 kl. 10:47.
Citera
2021-04-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Deras bisysslor och det privata kan ha inverkat på deras uppmärksamhet i deras ordiniarie tjänster. Dessutom var de privata vänner med den huvudmisstänkta i detta fall. Det borde vara relevant för deras chef att kolla vilka pågående privata projekt som pågått samtidigt som utredningar ska göras. I detta fall har grova missar skett som t ex att man inte undersökte en fullt synlig spermafläck på Ls kjol. Hur fn kan man missa det om man påstås ge 110% och löst alla grova brott man fått ta hand om?

Ärligt talat så fattar jag inte hur man lyckats krångla till den här utredningen.

Nån slår ihjäl nån. De har chattat och varit otrogna. Förhör med grannar och vänner. Nån telefon här och nån dator där.

Sen BAM 30000 sidor senare och gud vet hur många timmar och stålars så går han fri när han bokstavligen satt mitt fram ögonen på dem timmar efter hon anmäldes försvunnen.
Citera
2021-04-10, 10:58
Medlem
Citat:
Ärligt talat så fattar jag inte hur man lyckats krångla till den här utredningen.

Nån slår ihjäl nån. De har chattat och varit otrogna. Förhör med grannar och vänner. Nån telefon här och nån dator där.

Sen BAM 30000 sidor senare och gud vet hur många timmar och stålars så går han fri när han bokstavligen satt mitt fram ögonen på dem timmar efter hon anmäldes försvunnen.
Kan inte annat än hålla med. Förhoppningsvis blir det rätt dom denna gång.
Citera
2021-04-10, 11:00
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Håller med att det sammanhanget är superskumt.

Låt säga att han sitter på övervåningen lite uppspelt men varför skicka precis när hon klivit ur huset?

Hans sociala kompass snurrar ju liksom hela tiden bara runt. Ingen pejl på läget.

För att han VILL att TB - och andra - ska vara medvetna att han har koll på dem. Tror inte det är hans bristande sociala skills som spelar in här.

Tvärtom så är det ett medvetet kontrollerande av folk i hans närvaro. Precis som när han smög in i LW´s hus och satte ett batteriljus i sängen, eller som när han fotar och filmar in i hennes eller grannars hem. Han försöker ständigt skrämma folk till underkastelse och har tyvärr lyckats i många fall.

Mer och mer förstår man vilket fruktansvärt obehag många människor känner för honom. Även de gånger som han sätter på sin hjälpsamma supercharm, så blir det akward för alla normala människor.

Den som verkligen såg igenom det från början var Peter Springare. Det var otroligt synd att han inte fick fortsätta och sköta förhören. Av både SD, HD, JG och SOA, helst.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

OBS! ALLA hot eller allmänt vidriga PM anmäls!
Senast redigerad av Fröken_Sverige 2021-04-10 kl. 11:03.
Citera
2021-04-10, 11:07
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag tror han har superpejl. Inte på det sociala för det skiter han i, men hur man uttalar subtila hot.

Jag ser dig.
Jag hör dig.
Jag vet var du är.
Och när.

Exakt! Och det är därför så många sa upp kontakten med i stort sett SD första veckan efter mordet.

De hade känt av att något var galet med honom, kanske till och med drabbats av hans förtäckta hot genom åren. Så de insåg direkt att han var skyldig och farlig.

Citera
2021-04-10, 11:16
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det är nog PW som du menar, lovemeeting på riktigt.
Sedan har ingen jag vet hört uttrycket porrpastorn, det låter som något Sd spridit till sitt entourage.

Klart det är SD som sagt det. Det är jag övertygad om. Skrutit och visat foton på LW och sagt att hon är pastor, för att visa vilken otrolig Don Juan han är som till och med kan få en pastor i sängen.

Personligen tror jag att HD och LW är de enda SD har lyckats få sex med. Om de inte gått på swingklubb, eller dylikt. Och kanske Jelly. Nu blir det väl helt andra partners han får på Kumla de närmaste 20 åren.

Citera
2021-04-10, 11:24
Medlem
Citat:

Alldeles riktigt.
Verkar som att det i viss mån blev alldeles för överarbetat och snårigt och att man lade för mycket krut på vissa saker och för lite på andra.

Blodsexet var ett av dessa ämnen där man rätt snabbt kunde konstatera att det var lögn och förbannad dikt. Ändå har man ältar detta i 3 år och det kommer fortfarande upp då och då.

Mycket mer krut borde däremot ha lagts på förhör med JG och HD. Med SOA och KOA (f'låt - K.A). Kanske också på ett par andra personer med god insyn i familjen DS göranden och låtanden.
Senast redigerad av zilvereko 2021-04-10 kl. 11:39.
Citera
2021-04-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
För att han VILL att TB - och andra - ska vara medvetna att han har koll på dem. Tror inte det är hans bristande sociala skills som spelar in här.

Tvärtom så är det ett medvetet kontrollerande av folk i hans närvaro. Precis som när han smög in i LW´s hus och satte ett batteriljus i sängen, eller som när han fotar och filmar in i hennes eller grannars hem. Han försöker ständigt skrämma folk till underkastelse och har tyvärr lyckats i många fall.

Mer och mer förstår man vilket fruktansvärt obehag många människor känner för honom. Även de gånger som han sätter på sin hjälpsamma supercharm, så blir det akward för alla normala människor.

Den som verkligen såg igenom det från början var Peter Springare. Det var otroligt synd att han inte fick fortsätta och sköta förhören. Av både SD, HD, JG och SOA, helst.

Håller med till 100%.
Ja, jag tror också att PS hade kunnat rubba SD. Man får tycka vad man vill om PS i övrigt, men gällande att förhöra SD tror jag att han var helt rätt person. PS börjar lite mjukt, nästan lite kompisaktigt. För att sedan sätta in stöten...och börjar alltmer få SD att vackla, tappa sin självsäkra sköld...bli svarslös.

Önskar att åklagarna hade kört samma taktik. Målsägarbiträdet EZ är däremot bra och borde få ta mer plats.

Genom att läsa de förhör som hölls i början har jag bildat mig uppfattningen att PS var rätt person för detta uppdrag :-).
Citera
2021-04-10, 11:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige

Visst är han kontrollfreak men vad skulle han vinna på att skrämma eller hota TB?
Att han är falsk och manipulativ är givet.

Om de ämnar plantera info som de vill ha spridning på, få folk på sida, så är det väl snarare försök till att vara inställsam som vore en strategi.
Att ge en bild av hur oskyldiga, sanningsenlig och rara de är.
Det är mycket möjligt att han är något bekymrad över TB, hon är nog inte lika lättköpt som KH och JG....
Citera
2021-04-10, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Besserwisserier, kåranda och arbetsplatsklimat/ informella ledare/ interna hierarkier är väl de största hindren inom polisen överlag (resursbrist på andra plats) inte bara i Örebro. Även om det i detta fall blir extra tydligt.

Fast du kanske syftade på NFC eller IT-forensik specifikt när du skrev om besserwissrar?

Ja alltså om man kikar lite internationellt så är det ofta amerikanare som vanligt är mest högljudda och besserwissrar.

Men då är det ofta de som jobbar som ”penetration testers”, alltså med att hitta sårbarheter i system. De tycker de själva är rätt tuffa.

IT-forensiker är annars ofta rätt sympatiska. Man hör i tingsrättens förhör att det inte är några cowboys som varit i farten här. Men själva utredningen hade kunnat göras med lite mer självförtroende.

Framtoningen hos åklagare och utredare får ju tyvärr inte vara så aggressiv i rätten. Det är på gott och ont.

Man märker hur de väljer sina ord om de vittnar om sina analyser. Samma med åklagaren måste gå försiktigt fram. Jämför man med jänkare igen så brukar det vara rena rama teaterkonsterna från åklagarna där ibland.

Sen ligger det väl i sakens natur att det är stökigt inom polisen med tanke på all skit de behöver ta hand om varje dag. Men det finns utrymme för förbättringar på alla områden. Framförallt effektiviteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in