2021-04-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Hade han mördat henne med 17 slag skulle han med största sannolikhet haft betydligt större fläckar med blod från Lena på sig och huset genomsöktes ju med hund innan städningen och hunden markerade inte. Nästan att man undrar om inte polisen manipulerat när de ytterst små blodspåren hittas efter storstädning med den andra undersökningen

Det var ju därför han tvättade tröjan mitt i natten, cykeln och skorna spolade han tydligen också av.

Så om polisen manipulerar bevis, i vilket syfte skulle det vara?
Citera
2021-04-10, 08:46
Medlem
Hepp! Glömde ett inte, vilket förändrar bilden... de som tidigare vittnat får inte sitta med som åhörare i hovrätten, eftersom de kan dra fördelar av hur upplägget i hovrätten förs fram. De kan glömma eller minnas fel..
Senast redigerad av Litenensam 2021-04-10 kl. 08:51.
Citera
2021-04-10, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har för mig att väldigt tidigt i tråden så skrevs/spekulerades det lite om "swingers".

Är detta något som polisvännen börjat med nu eller har det pågått under åren (att erbjuda sina tjänster till hugade).
Det var ju någonting med någon swingersklubb i Örebro, i inte poitiva ordalag för några år sen. Kan mycket väl tänka mig att herr rumba är involverad
Citera
2021-04-10, 08:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
"Evenemanget är diskret och genomförs i en avskild och vacker miljö"

Datum, tid och plats får de särskilt utvalda deltagarna veta idag kanske. Igår satt Erika och Tony och valde ut dem.

Undrar vad deltagarna får betala? Kanske de kommer vara vid Katrinelund som ligger fint vid Hjälmaren? Där finns logi och fint kök. Fin natur att köra lite human hunting mellan träden och titta på Peter när han slukar eld endast iklädd en djurhud över genitalierna.

Hur fn har de haft tid att ha fokus på det kriminaltekniska med alla pågående projekt i deras privata bolag?

Just för offentligt anställda är ju diverse bisysslor dessutom mer eller mindre lämpliga

Där gäller bl.a. att man inte får ha ett extraknäck som riskerar att påverka handläggningen av ett ärende.

Citat:
Det finns flera olika förhållanden som kan göra en bisyssla olämplig, eller rent av förbjuden. Det får till exempel inte finnas någon risk för att den skadar förtroendet för dig eller din arbetsplats, den får inte hindra ditt arbete eller konkurrera med myndighetens verksamhet. Bisysslan får inte heller riskera att försätta dig i en jävsituation.

https://www.publikt.se/pa-jobbet/bisysslorna-du-inte-far-ha-12110
Citera
2021-04-10, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Alla kan lära av varandra på nåt sätt. Jag ser i forum där representanter för de kanadensiska och israeliska leverantörerna av polisens system är aktiva och de får frågor hela tiden om hur deras system funkar eller inte funkar:

Så alla är inte bra på allt eller så strular utrustningen eller så är det nåt organisatoriskt strul.

Polisen skulle helt klart behöva lite andra ögon på deras IT-forensik än bara deras egna för att utvecklas. Men förändringsarbetet verkar ha påbörjats vad jag läst mig till.

Koordinaterna är den ”karta” över Varberga som dök upp när de hittade inloggningar/sök i LW:s Google 2018-10-07.

Utredaren kunde inte i den fup som låg till grund för åtalet koppla vad de koordinaterna hade med sökningarna att göra.
Så det redde jag ut som en liten bonus då det området över Varberga inte är en exakt koordinat utan mer en översiktskarta baserad på kontots tidigare aktivitet kan man väl förenklat säga.

Men angående koordinater så har jag nämnt för åklagaren att de borde kasta ett öga på Hitta min Android för LW:s försvunna mobil. Ser inget om det i fupen nämligen. Kan ge nåt kanske om mobilen ”blippat” upp nånstans kort eller lång tid efter mordet.

Jag lyssnar på förhöret med Andr* J nu (med ett halvt öra pga livet). Intressant och ändå samtidigt lite frustrerande när jag nu har de missar/ okunskap du påpekat i bakhuvudet.

Som du påpekat så är det ju ingen direkt personlig kritik mot enskilda IT-forensiker, men samtidigt antar jag att jag inte är den enda som tagit för givet att AJ med kollegor är absolut top notch och har total spetskompetens inom IT-forensiken.

Har suttit på en 14-dagars rättegång där mobiler och mastuppkopplingar var en avgörande faktor för fällande dom... Där imponerades jag av det arbete som lagts ner...

Antar och hoppas att ditt arbete blir en liten väckarklocka för polisen men kanske även för det högskoleprogram som AJ examinerats från. Tror inte att det är att dra för höga växlar.

Störde mig dock mer på att lyssna på förhöret med DW från NFC när han antydde kostnader som ett skäl att inte göra fördjupade DNA-analyser. Det är liksom ett mordfall...
Citera
2021-04-10, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Var grannen vaken hela natten och spionerade? Vilken förklaring ger hon till sitt vakande och intresse för SD?

Hon uppgav att hälsoproblem höll henne vaken. De bor väldigt nära (6 meter mellan husen uppskattade J). Många tanter har järnkoll på grannarna utan att spionera.
Citera
2021-04-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Okej så jag har snurrat ihop det alltså. TM är den som snackar om ”porrpastorn”? Eller va?

Borde vara PW då. Andra kan detta bättre men om man tänker sig att han sett bilder på LW i SD:s mobil så kan det mycket väl vara så.
PW är för övrigt väldigt diplomatisk i sitt förhör.
Citera
2021-04-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Hon uppgav att hälsoproblem höll henne vaken. De bor väldigt nära (6 meter mellan husen uppskattade J). Många tanter har järnkoll på grannarna utan att spionera.
Samt att hon hängt upp minnet på ett vårdcentralbesök, så hon mindes tidpunkten väl. Hon hade svårt i övrigt med med nattsömnen och var ofta uppe nattetid. Detta var första gången fasaden var nedsläckt och sovrumslampan tänd hela natten.
Citera
2021-04-10, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den intressanta frågan är hur mycket datakunskaper HD har.
Hur kan hon se att han snokar i hennes mejl och Facebook?
Är det vanligt att veta hur en ska kolla detta?

Facebook > Inställningar > Säkerhet och Inloggning

Där kan du kolla ”Här är du inloggad” med historik eller göra inställning ”Få varmingsmeddelanden om okända inloggningar”.

Om kontot lämnas inloggat så kan man kika i ”Aktivitetslogg” under Inställningar. Där syns sökningar m.m. man/någon har gjort i ditt konto. Eller så har hon kollat på annat sätt i webbläsaren.

Sen vad gäller Gmail så finns det olika varianter att se detta genom Google-kontot. Eller så har hon kanske bara sett i webbläsarens historik.

Hon har nog rätt bra koll efter alla år med GC, Geotouren och annat fixande.
Citera
2021-04-10, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
"Evenemanget är diskret och genomförs i en avskild och vacker miljö"

Datum, tid och plats får de särskilt utvalda deltagarna veta idag kanske. Igår satt Erika och Tony och valde ut dem.

Undrar vad deltagarna får betala? Kanske de kommer vara vid Katrinelund som ligger fint vid Hjälmaren? Där finns logi och fint kök. Fin natur att köra lite human hunting mellan träden och titta på Peter när han slukar eld endast iklädd en djurhud över genitalierna.

Hur fn har de haft tid att ha fokus på det kriminaltekniska med alla pågående projekt i deras privata bolag?

Folk får syssla med vad de vill så länge det är lagligt. Har mycket tankar om dessa meetings men det blir nog lite för långt från ämnet. På pappret känns det som Torsk på Tallinn men med lite skönare stämning kanske.
Citera
2021-04-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Folk får syssla med vad de vill så länge det är lagligt. Har mycket tankar om dessa meetings men det blir nog lite för långt från ämnet. På pappret känns det som Torsk på Tallinn men med lite skönare stämning kanske.

Deras bisysslor och det privata kan ha inverkat på deras uppmärksamhet i deras ordiniarie tjänster. Dessutom var de privata vänner med den huvudmisstänkta i detta fall. Det borde vara relevant för deras chef att kolla vilka pågående privata projekt som pågått samtidigt som utredningar ska göras. I detta fall har grova missar skett som t ex att man inte undersökte en fullt synlig spermafläck på Ls kjol. Hur fn kan man missa det om man påstås ge 110% och löst alla grova brott man fått ta hand om?
Citera
2021-04-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag lyssnar på förhöret med Andr* J nu (med ett halvt öra pga livet). Intressant och ändå samtidigt lite frustrerande när jag nu har de missar/ okunskap du påpekat i bakhuvudet.

Som du påpekat så är det ju ingen direkt personlig kritik mot enskilda IT-forensiker, men samtidigt antar jag att jag inte är den enda som tagit för givet att AJ med kollegor är absolut top notch och har total spetskompetens inom IT-forensiken.

Har suttit på en 14-dagars rättegång där mobiler och mastuppkopplingar var en avgörande faktor för fällande dom... Där imponerades jag av det arbete som lagts ner...

Antar och hoppas att ditt arbete blir en liten väckarklocka för polisen men kanske även för det högskoleprogram som AJ examinerats från. Tror inte att det är att dra för höga växlar.

Störde mig dock mer på att lyssna på förhöret med DW från NFC när han antydde kostnader som ett skäl att inte göra fördjupade DNA-analyser. Det är liksom ett mordfall...

De är ju styrda både av åklagare och sin chef. Han AJ verkar vaken och har nu fått ytterligare några års erfarenhet. Och vi har inte koll på alla turer där men kokar man på prestationen från utredningen i stort så finns det anledning att vara kritisk.
I såna här kretsar finns det massa besserwissrar som vet bäst, speciellt när man har kontakt med jänkare, och jag har just hört mig för lite här och där och alla pekar på en lite annan linje än de valde i sina analyser i ”vårt” fall. Om det ens är analyser i vissa fall. Mest redovisning kanske.

Högskolan ser ut att ge en bra grund. Många har ju förkunskaper sen innan osv. Kollar man kursplanen ser man vilken bredd man behöver för det yrket osv.

Det viktiga är att de lär sig något efter varje fall och utvecklas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in