Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jag tror allt i bibeln är sant, men sedan går det ju inte att bevisa allting i bibeln. Hur bevisar man t.ex. att någon sagt på ett sätt eftersom det inte fanns röstinspelare på den tiden. Och sedan, behöver jag bevisa att t.ex. Pontius Pilatus existerade, eller att Jerusalem existerade på den tiden?
Tidigare hävdade man att Babylons kung Belshassar aldrig hade existerat, att det bara var fantasier i bibeln, men senare hittade man arkeologiska bevis. Och även idag finns det en massa påståenden om att bibeln hittat på platser och händelser, bara för att man inte hittat arkeologiska bevis, eller att hedniska källor påstår motsatsen. Jag litar på att bibeln är sann i sina berättelser.
Du litar på att... Det är ju en annan sak.
Ja, visst kan platser och tidsangivelser och till och med personer vara korrekta.
Däremot finns det ju många saker som kan verka inkorrekta. Bara som ett snabbt exempel Exodus och var det inte någont anakronistiskt med folkräkningen i berättelsen om Josefs och Maria? Dock är det inte vad som är intressant, såklart. Det är som att läsa Spindelmannen och säga att eftersom Manhattan bevisligen finns så är det också bevis för berättelsen om Spindelmannen i helhet. Självklart är det inte det.
Men det som faktiskt är intressant är demiurgberättelsena om Eden och Adam och Eva, Jesus mirakler och alla övernaturliga påståenden. Det som gör Bibeln till en religiös berättelse. Vad i det går att förmedla till någon som inte tror som övertygande sanning?
Eller är det så att man bara måste lita på att det är sant?
Citat:
Dom bästa evidensen för mig som övertygar mig om att Gud existerar, och att bibeln är sann, är moralnormerna och profetiorna i bibeln.
Moralnormerna kommer förmodligen inte övertyga dig? Men jag hade långt innan jag började läsa bibeln kommit fram till i princip allt som bibeln talade om, och detta trots att jag hade en i princip ateistisk uppväxt, inga troende föräldrar, kompisar, vänner, bekanta. I alla fall pratade vi aldrig om sådant, förutom kort kanske någon kommenterade negativt om troende. När jag började läsa bibeln så fick jag bekräftelse på bekräftelse på att jag hade tänkt rätt, och att jag inte var konstig så som jag kände mig i jämförelse med andra. Det blev som en befrielse för mig, så som Jesus sade:
"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria." (Joh 8:32 Bibel2000)
Det här har gjort att jag anser mig ha en väldigt stark tro, en stark grund eftersom det i grunden är jag själv, innan jag började läsa bibeln.
Min förutfattade mening är att man cherrypickar (ursäkta svengelskan) sina moralkakor. Personligen tycker jag bara om små delar av dekalogen och tycker den skulle behöva en uppdatering. Sedan kan man ju undra över allt möjligt som beskrivs som rätt i Bibeln, speciellt då GT. Björnar som äter upp barn som kallat en man för flintis? Vad handlar det om egentligen? Finns det ingen moralkaka i Bibeln du tycker är lite läskig?
Citat:
Det andra är profetiorna i bibeln, dom är träffsäkra och exakta, så exakta att människor påstår att vissa profetior kommit till i efterhand, men det finns profetior som är exakta som omöjligen har kommit till i efterhand, eftersom dom handlar om t.ex. våran tid.
Du kan t.ex. läsa det här inlägget som jag skrev får 6 år sedan:
(FB) Var Johannes påverkad av någon drog när han skrev Uppenbarelseboken?
Jag tycker det är väldigt mycket som man läser in i dessa om man tycker det är exakt eller träffsäkert.
Jag har än idag inte sett en enda profetia som inte är "du kommer träffa en lång mörk främling", eller ännu vagare. Vem kunde inte förutsäga att det skulle fortsätta finnas fattigdom, sjukdom, krig och motsättelser mellan folk?
Finns det inte profetior som sagt att Egypten skulle bli obebott och totalt utplånat ex.?
Har du någon tydlig profetia som inte uttrycker sig som en rimmande Nostradamus på tre olika sorters knark?
Citat:
Det är förmodligen för att han inte har gjort det i vår tid, men bibeln lovar att han kommer att göra det innan han ingriper på jorden:
"Strax efter den tidens lidanden skall solen förmörkas och månen mista sitt sken. Stjärnorna skall falla från skyn och himlens makter skakas. Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma på himlens moln med makt och stor härlighet. " (Matt 24:29-30 Bibel2000)
Så hur vet vi om han någonsin gjort det, eller att man bara säger att han gjort det?
Citat:
Det är skillnad mellan dessa meningar:
"Bilen går dåligt..."
Och:
"Bilen går dåligt... om jag inte tankar"
Dålig jämförelse. Men som sagt, om vi är överens om att tro inte är evidens, men att evidens kan leda till tro så kan vi släppa det. Jag har alltid sagt att min ateism kommer av att jag inte blivit övertygad. Jag kan inte välja att tro lika lite som jag kan välja att bli en analfabet efter att ha lärt mig att läsa och skriva. Något måste tillföra ny information som är övertygande.
Citat:
Bra att du säger detta, många av dina ateistkompisar påstår annat, t.ex. dessa:
Det finns säkert fler exempel, jag orkade inte leta efter fler.
Det finns det säkert. Dock låter det som att man förhastar sig och förenklar saken och det är egentligen endast en semantisk diskussion vid den punkten.
Jag anser också som kiss74 att evolution är fakta. Vi är oundvikligen föränderliga som biologiska varelser och det verkar inte finnas någon spärr som hindrar oss att förändras över någon specifik punkt eller linje. Ingen har åtminstone hittat någon sådan spärr. Givet rätt mängd tid och selektionstryck så är evolution oundviklig.
En tro eller en förklaringsmodell är ju rätt lika varandra som tolkningsperspektiv. Hur man kommer fram till det verkar skilja sig markant.
Citat:
Min tro baseras på fakta, bevis, logiskt tänkande. Jag vill inte leva i en lögn, jag värdesätter sanningen väldigt högt. Och bibeln talar hela tiden om detta, att forska i skrifterna, att sanningen ska göra er fria, att vederlägga och bevisa:
"Paulus vederlade judarna energiskt, och med stöd av skrifterna bevisade han inför allt folket att Jesus är Messias." (Apg 18:28 Bibel2000)
Det är ju en berömvärd inställning. Dock saknar jag denna fakta och bevis än.