2016-02-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vart kom det där med att "äta upp det" in i bilden?

Ja om någon vill skapa ett djur och äta upp det, istället för att äta upp ett befintligt djur.

Skulle det vara fel av människan som skapar detta? Kan du svara på den sakfrågan? Nej visst ja, du svarar inte på sakfrågor.
Citera
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Med andra ord ha ihjäl roboten. Vilket var exakt vad Gud gjorde i floden.

Falsk analogi. Desutom betyder en omprogramering inte att hela identiten förstörs.

Citat:
Fastän alla dessa gjorde samma saker, torterade, förslavade och hade ihjäl människor efter behag?

Det var ju inte så att bara en enda människa var ond före floden.

"Ond"? Enligt vilket etisk system?

Citat:
Vi pratar inte om att skapa en ond robot, utan att skapa en robot som är som en människa och som utvecklar ett ont sinne. Du vet väl att barn inte är skapade onda?

Så varför dödar din 'gud' barn?
Citera
Medlem
Citat:
Med andra ord ha ihjäl roboten. Vilket var exakt vad Gud gjorde i floden.

Fastän alla dessa gjorde samma saker, torterade, förslavade och hade ihjäl människor efter behag?

Det var ju inte så att bara en enda människa var ond före floden.

Vi pratar inte om att skapa en ond robot, utan att skapa en robot som är som en människa och som utvecklar ett ont sinne. Du vet väl att barn inte är skapade onda?
Du kan aldrig få mig att tro att ALLA, utom en familj, var så ond att dom måste dödas. Inte en chans.
Citera
2016-02-02, 18:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Du kan aldrig få mig att tro att ALLA, utom en familj, var så ond att dom måste dödas. Inte en chans.

I ttsp's extremism räcker det kanske med nån småsak som misshager en maktlysten och paranoisk 'gud' för att det blir "ont".
Citera
2016-02-02, 18:23
Medlem
Citat:
Jag har svarat på frågan om roboten. Men jag kan ge ett till svar: Jag skulle genast anta att alla robotar på jorden också var ond, utom en robot (med familj). Jag skulle be den roboten bygga en stor båt och be han åka jorden runt för att hämta upp ett par av ALLA djur. Sedan skulle jag dränka resten av robotarna. Efteråt skulle jag skapa lika robotar och hoppas på det bästa. Såklart.

"anta"? Varifrån har du fått att Gud skulle ha antagit att dom var onda? Det står ju att alla på jorden var onda.

Och Gud skapade inte nya människor efter floden, dom förökade sig.

Sedan ger du inte en alternativ lösning.

Citat:
Dina övriga frågor är svåra frågor. Som jag inte kan ge något "rätt" svar på. Men det är ju så världen är. Vi dödar och öter. Djur dödar och äter. Gud dödar och ......?

Men det är lätt för dig att svara på när Gud dödar, att det är omoraliskt och hemskt, varför?

Är det för att det handlar om dig och inte ett försvarslöst djur som du själv kan döda utan moraliska betänkligheter?
Citera
2016-02-02, 18:27
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte emot abort.

Så det du sade hade ingen mening förutom att flytta fokus från det jag frågade så att du slipper svara?

Jag sade och frågade:
du säger inte ett pip om alla oskyldiga barn som dör i våra sjukhus dagligen.

Varför är det hemskare med att barn dog i floden jämfört med dom barn som dör under aborter?
Citera
2016-02-02, 18:29
Medlem
qbits avatar
Citat:
Nu tror jag inte det är troligt att människan kan skapa liv från livlös materia, roboten kommer inte att ha ett medvetande som människan har. Men ok hypotetiskt.

Det är inte falsk analogi, du har bara inte förstått hela min syn på det.

Gud har inte gjort onda saker med hans skapelse, hans skapelse kan tycka det, men det är en lögn. Och jag menar inte att Gud får göra "vad han vill" med sin skapelse i form av ondska, har jag ens uttryckt det så?

Om jag frågar dig så här, så kanske du förstår vad jag menar: Om denna robot börjar tycka att det är rätt att tortera, förslava och ha ihjäl människor efter behag och dessutom gör detta, hur skulle du agera?

Låt oss först bara förtydliga det du skrev i #3012, innan vi diskuterar ifall en hypotetisk skapargud har moraliskt rätt att döda i vissa situationer, så att vi har gemensam diskussionsplattform.

Du får rätta mig om jag har fel, men så som jag uppfattade dig så menade du att bara det faktum att en hypotetisk gud skapat människan ger denne entitet ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad han vill med människan. Har jag uppfattat detta korrekt?

Om jag uppfattat detta korrekt, innebär det då att jag, om jag hypotetiskt byggde en robot som kan tänka och känna, har ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad jag vill med roboten? Varför/varför inte? (Om jag inte uppfattat dig korrekt, kan du hoppa över denna fråga och gå direkt till nästa, eftersom då blir analogin irrelevant).

Om jag inte uppfattat dig korrekt, och du menar på att gud inte har ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad han vill med människan trots att han skapat människan, vad är då begränsningen? Kan du exemplifiera handlingar som gud skulle kunna göra som skulle vara omoraliskt ur ditt perspektiv?
Senast redigerad av qbit 2016-02-02 kl. 18:36.
Citera
2016-02-02, 18:31
Medlem
Citat:
"anta"? Varifrån har du fått att Gud skulle ha antagit att dom var onda? Det står ju att alla på jorden var onda.

Men det är lätt för dig att svara på när Gud dödar, att det är omoraliskt och hemskt, varför?

Är det för att det handlar om dig och inte ett försvarslöst djur som du själv kan döda utan moraliska betänkligheter?
Jag köper inte att alla var onda har jag sagt. Och jag vet att människorna förökade sig efter floden. Men du anser säkert att du är Guds skapelse, eller hur?
Citera
2016-02-02, 18:31
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte emot abort.

Sedan har du inte svarat på det här:

Citat:
Jag tror faktiskt att du t.o.m. försvarar dödandet av barn med att föräldrarna ska ha ett bättre liv??? Det var i så fall exakt det Gud gjorde för att mänskligheten skulle få det bättre.

Du har inget emot att man dödar ett liv till förmån för ett annat liv.

Är det någonsin moraliskt riktigt att döda ett liv?
Citera
2016-02-02, 18:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Så du försöker bevisa bibelns sanning med bibel-baserat cirkelargumentation.

Citat:

För att använda rumsren terminologi: Din 'gud' är en demiurg.

Citat:

Fortfarande en falsk analogi.
Citera
2016-02-02, 18:34
Medlem
Citat:

Jag gillar inte när människor mördas. Antagligen för att jag är människa själv.
Citera
2016-02-02, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag sade och frågade:
du säger inte ett pip om alla oskyldiga barn som dör i våra sjukhus dagligen.

Varför är det hemskare med att barn dog i floden jämfört med dom barn som dör under aborter?

Falsk dikotomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in