Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nu tror jag inte det är troligt att människan kan skapa liv från livlös materia, roboten kommer inte att ha ett medvetande som människan har. Men ok hypotetiskt.
Det är inte falsk analogi, du har bara inte förstått hela min syn på det.
Gud har inte gjort onda saker med hans skapelse, hans skapelse kan tycka det, men det är en lögn. Och jag menar inte att Gud får göra "vad han vill" med sin skapelse i form av ondska, har jag ens uttryckt det så?
Om jag frågar dig så här, så kanske du förstår vad jag menar: Om denna robot börjar tycka att det är rätt att tortera, förslava och ha ihjäl människor efter behag och dessutom gör detta, hur skulle du agera?
Låt oss först bara förtydliga det du skrev i
#3012, innan vi diskuterar ifall en hypotetisk skapargud har moraliskt rätt att döda i vissa situationer, så att vi har gemensam diskussionsplattform.
Du får rätta mig om jag har fel, men så som jag uppfattade dig så menade du att bara det faktum att en hypotetisk gud skapat människan ger denne entitet ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad han vill med människan. Har jag uppfattat detta korrekt?
Om jag uppfattat detta korrekt, innebär det då att jag, om jag hypotetiskt byggde en robot som kan tänka och känna, har ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad jag vill med roboten? Varför/varför inte? (Om jag inte uppfattat dig korrekt, kan du hoppa över denna fråga och gå direkt till nästa, eftersom då blir analogin irrelevant).
Om jag inte uppfattat dig korrekt, och du menar på att gud inte har ur ett moraliskt perspektiv rätt att göra vad han vill med människan trots att han skapat människan, vad är då begränsningen? Kan du exemplifiera handlingar som gud skulle kunna göra som skulle vara omoraliskt ur ditt perspektiv?