2021-01-15, 13:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det står att lagförbundet inte skulle försvinna förrän Jesus uppfyllt lagen och profeterna genom hans blod, alltså hans död.

Den stunden han sade detta så var han inte död, och lagförbundet var fullt gällande, han hade inte uppfyllt profetiorna om hans död, när dom t.ex. slog lott om hans kläder. Den profetian uppfylldes inte förräns hans död.

Fast tills himlen och jorden förgås ska lagen inte heller förgås och den som upphäver ett enda av buden, osv?
Så vad innebär det? Lagen har inte ändrats, vi har bara tagit bort den, men vi upphäver inte buden för lagen är ersatt? Eller hur är logiken där?
Citera
2021-01-15, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast tills himlen och jorden förgås ska lagen inte heller förgås och den som upphäver ett enda av buden, osv?
Så vad innebär det? Lagen har inte ändrats, vi har bara tagit bort den, men vi upphäver inte buden för lagen är ersatt? Eller hur är logiken där?

Nej, du missförstår. Lagförbundet gällde då Jesus sade detta, han garanterar att lagförbundet gällde då han sade detta genom att förstärka det med att säga att himlen och jorden skulle förgå innan lagförbundet skulle vara upphävd.

Lagförbundet skulle inte upphävas "förrän allt har skett", alltså när Jesus hade uppfyllt lagen och profeterna:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.
"
(Matt 5:17-18
Citera
2021-01-15, 14:16
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, du missförstår. Lagförbundet gällde då Jesus sade detta, han garanterar att lagförbundet gällde då han sade detta genom att förstärka det med att säga att himlen och jorden skulle förgå innan lagförbundet skulle vara upphävd.

Lagförbundet skulle inte upphävas "förrän allt har skett", alltså när Jesus hade uppfyllt lagen och profeterna:

"Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla.
Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett.
"
(Matt 5:17-18

Och lagen han pratade om var GTs lag?
Förren allt har skett kan väl i sammanhanget tolkas till att när himlen och jorden gått under?
Citera
2021-01-15, 14:28
Medlem
Citat:
Och lagen han pratade om var GTs lag?

Ja, alltså lagförbundet som instiftades genom Moses, som Jeremia sade skulle ersättas med ett nytt förbund(Jer 31:31-33)

Citat:
Förren allt har skett kan väl i sammanhanget tolkas till att när himlen och jorden gått under?

Det tycker jag inte i hela sammanhanget, Jesus säger att han inte kommit för att upphäva, utan för att uppfylla lagen och profeterna. Och när lagen och profeterna är uppfyllda, vad händer då? Jesus sade att det nya förbundet var genom hans död, det var inte förrän då han uppfyllde lagen och profeterna, det var då allting skedde/uppfylldes.
Citera
2021-01-15, 15:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ja, alltså lagförbundet som instiftades genom Moses, som Jeremia sade skulle ersättas med ett nytt förbund(Jer 31:31-33)

Det tycker jag inte i hela sammanhanget, Jesus säger att han inte kommit för att upphäva, utan för att uppfylla lagen och profeterna. Och när lagen och profeterna är uppfyllda, vad händer då? Jesus sade att det nya förbundet var genom hans död, det var inte förrän då han uppfyllde lagen och profeterna, det var då allting skedde/uppfylldes.

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket.

Jag tycker då att han gör det ytterst tydligt att lagen aldrig ska upphävas.
Inte innan himlen och jorden förgår. Den som upphäver ett enda av buden.. Osv.
Sedan kommer folk och påstår att nä, nu är det andra regler som gäller.
Citera
2021-01-15, 16:54
Medlem
Citat:
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket.

"folk", du menar t.ex. Jeremia, Jesus och Paulus (och även Petrus) som pratade om ett nytt förbund?
Citera
2021-01-15, 17:03
Medlem
HAhahaHAha

Bibeln ljuger och förhärligar satanister, detta är priset för att Satan har det i sin värld-

Det finns mycket ljug i bibeln, tack satan.

Nya testamentet är utan ljug.
Citera
2021-01-15, 17:15
Medlem
Citat:

Bibeln är inte en tydlig bok (böcker). En Gud borde kunna få ut sitt budskap mycket tydligare.
Gud borde inte ”inspirera” folk att skriva texter, då det kan innebära i stort sett vad som helst.
Citera
2021-01-15, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
HAhahaHAha

Bibeln ljuger och förhärligar satanister, detta är priset för att Satan har det i sin värld-

Det finns mycket ljug i bibeln, tack satan.

Nya testamentet är utan ljug.

Vem helst som försöker leva kristet och bemödar sig om Guds förlåtelse, kan göra som Jesus och lärjungarna och gå ut offentligt och vittna om Jesus Kristus, Guds son som ger barmhärtighet, nåd.
Den människan som gör det har gjort det som krävs, det är människan som åtnjuter helig ande genom guds nåd.
Citera
2021-01-15, 17:29
Medlem
magis avatar
...
Tycker denna sidan som (som funkar bäst i Mozilla Firefox ) ger en snabb och bra översikt över många fel i den.

https://web.archive.org/web/20200317034343/http://bibviz.com/

MagI
......
Citera
2021-01-15, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magi
...
Tycker denna sidan som (som funkar bäst i Mozilla Firefox ) ger en snabb och bra översikt över många fel i den.

https://web.archive.org/web/20200317034343/http://bibviz.com/

MagI
......

Hehe, Råkar veta Moz Fire har många bugs mot att klicka p åloänkar
Citera
2021-01-15, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Bibeln är inte en tydlig bok (böcker). En Gud borde kunna få ut sitt budskap mycket tydligare.
Gud borde inte ”inspirera” folk att skriva texter, då det kan innebära i stort sett vad som helst.

Det är bra att bibeln inte är en tydlig bok, det sållar agnarna från vetet:

"Han lät dem höra en annan liknelse: »Med himmelriket är det som när en man hade sått god säd i sin åker.
Medan alla låg och sov kom hans fiende och sådde ogräs mitt bland vetet och gick sedan sin väg.
När säden växte upp och gick i ax visade sig också ogräset.
Då gick tjänarna till sin herre och sade: ’Herre, var det inte god säd du sådde i din åker? Varifrån kommer då ogräset?’
Han svarade: ’Det är en fiende som har varit framme.’ Tjänarna frågade: ’Skall vi alltså gå och rensa bort ogräset?’ –
’Nej’, svarade han, ’då kan ni rycka upp vetet samtidigt som ni rensar bort ogräset.
Låt båda växa tills det är dags att skörda. När skördetiden kommer skall jag säga till dem som skall skörda: Rensa först bort ogräset och bind ihop det i knippen att eldas upp. Men vetet skall ni samla i min lada.’«
"
(Matteus 13:24-30 Bibel2000)

"Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten."
(2Thess 2:11-12 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in