2020-12-13, 15:44
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
"andra" handlar om människor och inte djur. Det fanns inga djurfabriker på den tiden och inte djurtransporter som nu men om man mår dåligt av det så är det bättre att avstå. Men att äta kött rent generellt är tillåtet.

Jadu.. gudarna är säkert idioter eller hur?
Klart att du får delta i djurplågeri genom att äta kött och skapa efterfrågan på kött som kommer från tortyr och mord.. sen blir du förlåten av gudarna eftersom dom är helt okej med att en växtätande människa lider av artdysfori och lever som ett asätande djur som saknar känslor och därför deltar i djurplågeri och mord.

Jag delar inte din uppfattning och jag ser inte ner på djuren på samma sätt som du gör när du tror att djur inte räknas med i "behandla andra som du vill bli behandlad av andra".

Jag tror det är ditt försvar bara för att du inte vill behöva bry dig om ditt deltaganda i djurplågeri och mord av oskyldiga djur.. och därför säger du som du gör baserat på din tro som baseras i ren vilja och hopp om att gudar är idioter som förlåter mord och djurplågeri.. vid ditt livs slutskede.. inför ditt kommande liv som ett bodskapsdjur.

Du valde det själv lixom när du sen återföds som ett djur som får se insidan av boskapsuppfödning och slakthusen.. för du är ju okej med att bli torterad och mördad lixom.. det har du visat genom dina handlingar mot djur genom köttätandet.
Citera
2020-12-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Jadu.. gudarna är säkert idioter eller hur?
Klart att du får delta i djurplågeri genom att äta kött och skapa efterfrågan på kött som kommer från tortyr och mord.. sen blir du förlåten av gudarna eftersom dom är helt okej med att en växtätande människa lider av artdysfori och lever som ett asätande djur som saknar känslor och därför deltar i djurplågeri och mord.

Jag delar inte din uppfattning och jag ser inte ner på djuren på samma sätt som du gör när du tror att djur inte räknas med i "behandla andra som du vill bli behandlad av andra".

Jag tror det är ditt försvar bara för att du inte vill behöva bry dig om ditt deltaganda i djurplågeri och mord av oskyldiga djur.. och därför säger du som du gör baserat på din tro som baseras i ren vilja och hopp om att gudar är idioter som förlåter mord och djurplågeri.. vid ditt livs slutskede.. inför ditt kommande liv som ett bodskapsdjur.

Du valde det själv lixom när du sen återföds som ett djur som får se insidan av boskapsuppfödning och slakthusen.. för du är ju okej med att bli torterad och mördad lixom.. det har du visat genom dina handlingar mot djur genom köttätandet.
Återigen, om du vill diskutera andra religioner så kan jag inte stå till tjänst. Sök någon annan för det.
Citera
2020-12-13, 16:05
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Återigen, om du vill diskutera andra religioner så kan jag inte stå till tjänst. Sök någon annan för det.

King James Bible
And the second is like, namely this, Thou shalt love thy neighbour as thyself. There is none other commandment greater than these.

Därnäst kommer detta: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' Intet annat bud är större än dessa.
Citera
2020-12-13, 17:14
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Tack för att du, som klankar på och raljerar över kristna för att de säger sig tro saker på gudomlig auktoritet, erkänner att du själv tror saker på mänsklig auktoritet.

Åtminstone så finns det bevisligen något som kan kallas för mänsklig auktoritet. Någon gudomlig sådan återstår att ge belägg för, vilket du aldrig har gjort. Då är det kul att du försöker att håna någon för att han förlitar sig på mänsklig auktoritet.
Det är bättre att förlita sig på något som finns än att förlita sig på sagor eller hjärnspöken.

Att något är sant i Bibeln bara därför att det står så är ett mycket dåligt argument, men något bättre argument än så har du aldrig lyckats komma med i något du har skrivit.

Om man argumenterar för en viss ståndpunkt så är det lämpligt att ha belägg för det man påstår. Att tro på något bara därför att det står så i en enda bok är inte särskilt bra, särskilt inte om den enda boken är mer än 1000 år gammal. Visst, det kan finnas vissa saker som är sanna i en sådan bok, men inte vartenda ord. Att argumentera för en ståndpunkt som man sedan visar sig inte kunna ge belägg för ur verkligheten visar att man lever i en fantasi.
Citera
2020-12-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Åtminstone så finns det bevisligen något som kan kallas för mänsklig auktoritet. Någon gudomlig sådan återstår att ge belägg för, vilket du aldrig har gjort. Då är det kul att du försöker att håna någon för att han förlitar sig på mänsklig auktoritet.
Det är bättre att förlita sig på något som finns än att förlita sig på sagor eller hjärnspöken.

Att något är sant i Bibeln bara därför att det står så är ett mycket dåligt argument, men något bättre argument än så har du aldrig lyckats komma med i något du har skrivit.

Om man argumenterar för en viss ståndpunkt så är det lämpligt att ha belägg för det man påstår. Att tro på något bara därför att det står så i en enda bok är inte särskilt bra, särskilt inte om den enda boken är mer än 1000 år gammal. Visst, det kan finnas vissa saker som är sanna i en sådan bok, men inte vartenda ord. Att argumentera för en ståndpunkt som man sedan visar sig inte kunna ge belägg för ur verkligheten visar att man lever i en fantasi.
"Det är bättre att förlita sig på något som finns än att förlita sig på sagor eller hjärnspöken."
Det är nog alla överens om här inne.
Citera
2020-12-13, 17:30
Medlem
Citat:
Tack för att du, som klankar på och raljerar över kristna för att de säger sig tro saker på gudomlig auktoritet, erkänner att du själv tror saker på mänsklig auktoritet.
Varsågod. Det var så jag fixade internet till mitt hem, t.ex. Människor uppfann den tekniken och erbjöd sedan folk att köpa den tjänsten. Jag litade på dessa och det fungerade. Så nu kan jag diskuterar med sådana som dig. Jippie ....
Citera
2020-12-13, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
King James Bible
And the second is like, namely this, Thou shalt love thy neighbour as thyself. There is none other commandment greater than these.

Därnäst kommer detta: 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' Intet annat bud är större än dessa.
Ganska dumt, då det finns människor som verkligen inte älskar sig själv. De vill sig själv illa.
Enligt det stora budet så kan de också vilja andra illa.
Citera
2020-12-13, 18:27
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"Det är bättre att förlita sig på något som finns än att förlita sig på sagor eller hjärnspöken."
Det är nog alla överens om här inne.

Jo, det är väl bara vad som anses vara hjärnspöken som är skillnaden ...
Citera
2020-12-13, 18:30
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ganska dumt, då det finns människor som verkligen inte älskar sig själv. De vill sig själv illa.
Enligt det stora budet så kan de också vilja andra illa.

Också det där med att behandla andra som man själv vill bli behandlad är inte heller så bra. Det är alltför självcentrerat. Man ska behandla andra som de vill bli behandlade, inte som man själv vill bli behandlad.
Citera
2020-12-14, 08:30
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Utveckla ditt resonemang om att de ev. är det, och hur.
Ditt argument var att vittnesmålen i boken (I ditt fall Bibeln) inte ska avfärdas och att det på något vis är relaterat till Bibelns sanningshalt, är då vittnesmålen i Spindelmannen och Harry Potter också indikation på att de böckerna är på riktigt och sanningsenliga?
Citera
2020-12-14, 08:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad då vidare, som om jag skulle ha som kriterium på sanning att komma vidare med en dussinateist.
Så ditt argument håller alltså inte? Tack.
Citera
2020-12-14, 08:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Exakt vad vet jag inte "heller".
Har du inte koll på dina egna inlägg?
Att Bibeln skulle vara skriven av ögonvittnen.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vittnena själv har inte skrivit något.
Citat:
Det vet du inte, du postulerar det och så poserar du med det som om du inte hade postulerat det utifrån din egen privatpraktik.
You're just another chap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in