2021-04-09, 02:49
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nu ljuger du, eller förlåt, jag vet inte om du ljuger eller fått en hjärnblödning eller så, men du påstod i ett tidigare inlägg att evolution bara handlar om utveckling av befintligt liv:
Du märker ord. Låt mig förtydliga. När jag skrev ”Evolution är bara utvecklingen av befintligt liv” menade jag att evolution inte också handlar om livets tillkomst.
Citera
2021-04-09, 02:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du vill verkligen inte förstå? Gör du det med flit för att trolla? Jag skrev: "det var inte Adam och Evas sak att avgöra vad som är gott och ont" skrev jag.

Om jag säger så här, det är Gud som har den avgörande makten att bestämma vad som är gott och ont, det är inte Adam och Eva som ska avgöra det. Men dom kunde lära sig vad som var gott och ont, Eva förstod att Gud hade förbjudit att äta av frukten, att det var något ont, Eva hade den kunskapen, förstår du nu?
Jag förstår inte hur Eva förstod att en gud hade förbjudit något. Hade gud bevisat sin existens för Eva? Ni troende brukar påstå att det inte går att bevisa guds existens.
Citera
2021-04-09, 02:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Abiogenesis (gissar dom), är en utveckling/evolution från icke liv till liv.

Så "evolution" behöver inte alltid handla om evolutionsteorin som du påstod:
Förändringen från icke-liv till liv är digitalt. Antingen är det liv eller inte. Det finns inga stadier som kan utvecklas gradvis.
Citera
2021-04-09, 02:57
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Jag kan ge bibelställen som belägger den läran.
Då behövs det först belägg för att bibeln är sann. Du kan börja med att ge belägg för att bibeln är guds ord eller att bibeln är ”inspirerad av guds ord”, som en del påstår.
Citera
2021-04-09, 03:08
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Och hindrat kvinnan från att inhämta kunskap? Vilken förlegad kvinnosyn! Du får sova i hundhuset i natt!
Det är gud som har förlegad kvinnosyn eftersom Der tydligen var en synd för henne att skaffa kunskap.

Citat:
Du skapade Adam, och till hans hjälp och stöd skapade du Eva, hans hustru, och från dem båda kom människosläktet. Du sade: Det är inte bra att mannen är ensam, vi skall ge honom en like till hjälp. Tobit 8:6

Kvinnan var mannens like tills hon lät sig luras. Därefter började mannen råda över kvinnan, som straff.
Vilket gud visste från början. Alltså var hon inte mannens like ur guds synvinkel. Varför skapade inte gud Eva och sedan Adam till hennes hjälp? Eller så kunde han ha skapat båda samtidigt utan att någon var ”till hjälp”. Det verkar precis som om en människa av manligt kön har skrivit detta, inte en allgod gud. Sedan lät han dessutom straffa alla kvinnor i all framtid Evas ”synd”.
Citera
2021-04-09, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Du märker ord. Låt mig förtydliga. När jag skrev ”Evolution är bara utvecklingen av befintligt liv” menade jag att evolution inte också handlar om livets tillkomst.

Nej, det är du som märker ord, det var du som sade att abiogenesis inte är evolution, men äh, jag ger upp.
Citera
2021-04-09, 07:06
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hur Eva förstod att en gud hade förbjudit något. Hade gud bevisat sin existens för Eva?

Gud vandrade i trädgården:

"De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: »Var är du?« Han svarade: »Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.«" (1 Mose 3:8-10 Bibel2000)

Citat:
Ni troende brukar påstå att det inte går att bevisa guds existens.

Nej, men man kan se efterverkningarna av Gud, t.ex. när Moses delade röda havet, när Jesus och dom första kristna väckte upp döda och botade sjukdomar o.s.v.

Och när Gud "vandrade i trädgården", fast det var inte Gud själv eftersom ingen människa kan se Gud och leva, utan det var en ängel som representerade Gud, på samma sätt som när Gud pratade med Abraham så var det 3 änglar som materialiserat sig i mänskliga kroppar.
Citera
2021-04-09, 07:13
Medlem
Citat:
Citat:
Abiogenesis (gissar dom), är en utveckling/evolution från icke liv till liv.

Så "evolution" behöver inte alltid handla om evolutionsteorin som du påstod:

Citat:
Förändringen från icke-liv till liv är digitalt. Antingen är det liv eller inte. Det finns inga stadier som kan utvecklas gradvis.

"Ytterligare ett framsteg kom under 1980-talet med Günter Wächtershäusers teori om den så kallade "järnsvavel-världen". I sin modell lade han fram axiomet att en evolution av biokemiska reaktionsvägar var nödvändiga för att evolutionen skulle resultera i liv. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst#W%C3%A4chtersh%C3%A4user
Citera
2021-04-09, 07:31
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
"Ytterligare ett framsteg kom under 1980-talet med Günter Wächtershäusers teori om den så kallade "järnsvavel-världen". I sin modell lade han fram axiomet att en evolution av biokemiska reaktionsvägar var nödvändiga för att evolutionen skulle resultera i liv. "
https://sv.wikipedia.org/wiki/Livets_uppkomst#W%C3%A4chtersh%C3%A4user
Det ni diskuterar är biokemi, hur organisation av organiska föreningar blir själv-reproducerande. Man kan föreställa sig typ månbilar som utvinner material från månen för att bygga kopior av sig själv, utan att dessa blir levande för det.

Johannes 6:63
Det är anden som gör levande; köttet är till intet gagneligt. De ord som jag har talat till eder äro ande och äro liv.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-04-09 kl. 07:45.
Citera
2021-04-09, 07:32
Medlem
Citat:
Gud vandrade i trädgården:

"De hörde Herren Gud vandra i trädgården i den svala kvällsvinden. Då gömde sig mannen och kvinnan bland träden för Herren Gud. Men Herren Gud ropade på mannen: »Var är du?« Han svarade: »Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.«" (1 Mose 3:8-10 Bibel2000)

Nej, men man kan se efterverkningarna av Gud, t.ex. när Moses delade röda havet, när Jesus och dom första kristna väckte upp döda och botade sjukdomar o.s.v.

Och när Gud "vandrade i trädgården", fast det var inte Gud själv eftersom ingen människa kan se Gud och leva, utan det var en ängel som representerade Gud, på samma sätt som när Gud pratade med Abraham så var det 3 änglar som materialiserat sig i mänskliga kroppar.
Det var Sonen som vandrade i trädgården osv. Han var ju med från begynnelsen, Guds förstfödde osv.

I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Joh 1:1
Citera
2021-04-09, 07:46
Medlem
Citat:
Det var Sonen som vandrade i trädgården osv. Han var ju med från begynnelsen, Guds förstfödde osv.

Det tror jag också, jag tror Jesus företrädde Gud ofta.

Citat:
I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud. Joh 1:1

Eller egentligen: "i begynnelsen fanns ordet och ordet fanns hos gud och ordet var gud"
Eftersom när originaltexten skrevs, så hade gemener inte uppfunnits, så ännu mer exakt är att skriva så här: "I BEGYNNELSEN FANNS ORDET OCH ORDET FANNS HOS GUD OCH ORDET VAR GUD"

Ordet är alltså inte Gud, utan är gud eller "en gud", detta eftersom Ordet kan inte både finnas hos Gud och vara Gud, det blir en motsägelse.
Citera
2021-04-09, 07:57
Medlem
Citat:
Det tror jag också, jag tror Jesus företrädde Gud ofta.

Eller egentligen: "i begynnelsen fanns ordet och ordet fanns hos gud och ordet var gud"
Eftersom när originaltexten skrevs, så hade gemener inte uppfunnits, så ännu mer exakt är att skriva så här: "I BEGYNNELSEN FANNS ORDET OCH ORDET FANNS HOS GUD OCH ORDET VAR GUD"

Ordet är alltså inte Gud, utan är gud eller "en gud", detta eftersom Ordet kan inte både finnas hos Gud och vara Gud, det blir en motsägelse.
Nej, du har inte fattar ordet elohim än. Elohim är pluralformen av Gud (eloha).Det finns sedan Gud smorde Sonen till elohim två som kallas Gud. Det står i Ps 45:7. Kolla den hebreiska texten, inte översättningar. Gud smorde honom till elohim när han sa att Sonen skulle sätta sig på hans tron i Ps 110.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in