2021-04-08, 17:28
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det var bland det dummaste jag hört.
Pålitligheten måste först bedömas för att veta om man ska ta anspråket för sanning.
"Denna text är MER pålitlig än Bibeln".
Om vi nu börjar med att ta anspråket på orden så är min text mer pålitlig än Bibeln och för att den säger det, så är den det. Tycker du fortfarande att det är en bra metod för att bedöma pålitlighet? Trodde väl inte det. Få se vad för distraktioner och svammel du nu slänger fram för att undvika att ta ansvar.

Det jag skriver står fast och är enkelt att fatta också, och kan sammanfattas så här:
"Lita inte på honom som säger att han inte är att lita på".

Det är en metod att använda i början för att sortera bort de auktoriteter som absolut inte är med och tävlar om trovärdighet. De är ju self-doomed.

Jag tror att Robot är smått vredgad för att maskineriets falskhet är så himlaskriande.
Då måste man hålla för robotöronen och skrika LA-LA-LA-LA.
Citera
2021-04-08, 17:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Inte ens svenska kyrkan säger ju att Bibeln är sann.
I den mån som Svenska kyrkan säger att Bibeln är osann är hon avfallen från Bibeln.
Nu är det bara så att kristendomens heliga skrifter = Bibeln.
Därför kommer kristna också i fortsättningen att hålla sig till Bibeln och säga att den är sann.
Så i den mån som Svenska kyrkan avfallit från kristendomen avfaller den också från Bibeln.
Och i samma mån blir Svenska kyrkan en institution som man inte ska lyssna på.
De är körda, helt enkelt.
Citera
2021-04-08, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Stanna upp ett tag.
Ta ett djupt andetag.
Räkna till tio.
Läs och smaka sedan på den här:
"Så om en auktoritet säger om sig själv att han/den är opålitlig så betyder det att jag inte bör lita på honom/den."
Tänk så det knakar.
Skriv inget innan du fattat.
Fattar du det har du kommit längre än mången särling.
Återkom sedan.
Inte tidigare.
Var inte dum.
Säger han att han är opålitlig så vet du att han i alla fall inte ljuger om den saken annars blir det en paradox.

Men säger en lögnare han att han är pålitlig så är detta precis vad man kan förvänta sig av honom.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-08 kl. 17:50.
Citera
2021-04-08, 17:46
Medlem
Citat:
I den mån som Svenska kyrkan säger att Bibeln är osann är hon avfallen från Bibeln.
Nu är det bara så att kristendomens heliga skrifter = Bibeln.
Därför kommer kristna också i fortsättningen att hålla sig till Bibeln och säga att den är sann.
Så i den mån som Svenska kyrkan avfallit från kristendomen avfaller den också från Bibeln.
Och i samma mån blir Svenska kyrkan en institution som man inte ska lyssna på.
De är körda, helt enkelt.
Kristna kan väl fortfarande "hålla sig till Bibeln" och se den som sin heliga skrift, även om de inte anser att varenda stycke i Bibeln beskriver en sanning som aldrig får ifrågasättas? Enligt svenska kyrkan innehåller Bibeln bl.a. myter, brev och poesi. Menar du att allt det materialet beskriver absoluta sanningar eller menar du att svenska kyrkan ljuger om Bibeln?
Källa: https://www.svenskakyrkan.se/bibeln
Citera
2021-04-08, 17:48
Medlem
Citat:
Det jag skriver står fast och är enkelt att fatta också, och kan sammanfattas så här:
"Lita inte på honom som säger att han inte är att lita på".
Det är snarare den som hela tiden upprepar att han talar sanning samt gör auktoritetsanspråk istället för att ge en ordentlig underbyggnad till sina påståenden som är en misstänkt lögnare.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2021-04-08 kl. 17:52.
Citera
2021-04-08, 18:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Det är snarare den som hela tiden upprepar att han talar sanning samt gör auktoritetsanspråk istället för att ge en ordentlig underbyggnad till sina påståenden som är en misstänkt lögnare.
Jag vidhåller att maximen jag gav är riktig.
Misstankar kan vara obefogade, så blotta misstankar säger ingenting om objektets sanningshalt.
Citera
2021-04-08, 18:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb

Ja, det är ju oftast lögnare som har ett behov av att påstå sig tala sanning.
Jo oftare en text bedyrar att det är rena rama sanningen, desto mer misstänkt bör en text anses vara.

Textens sanningshalt ska ju bedömas baserat på dess innehåll, inte baserat på om det i själva texten påstås vara sant eller inte. Den som talar sanning behöver inte påpeka det.
Citera
2021-04-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo oftare en text bedyrar att det är rena rama sanningen, desto mer misstänkt bör en text anses vara.

Textens sanningshalt ska ju bedömas baserat på dess innehåll, inte baserat på om det i själva texten påstås vara sant eller inte. Den som talar sanning behöver inte påpeka det.
Bra förklarat.
Citera
2021-04-08, 19:06
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Det är nödvändigt att den som talar sanning inte säger att han talar osanning utan tvärtom att han talar sanning om det blir fråga om vilka anspråk han har.
Lögnare som inte vill bli upptäckta har olika strategier beroende på vad de finner vara opportunt och fördelaktigt för sina lögner i den aktuella kontexten.
Citera
2021-04-08, 19:48
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Lögnare som inte vill bli upptäckta har olika strategier beroende på vad de finner vara opportunt och fördelaktigt för sina lögner i den aktuella kontexten.

Ja, du som är expert på det borde veta.
Citera
2021-04-08, 22:11
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ja, du som är expert på det borde veta.
Nå, en och annan lögn har jag avslöjat under åren, bäste Par-o-o.
Citera
2021-04-08, 23:00
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nå, en och annan lögn har jag avslöjat under åren, bäste Par-o-o.

Kan du ge något exempel eller hittar du bara på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in