2021-04-08, 11:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Och vad skulle det bevisa? Att HD stoppade in hårstrået efter att hon mördat LW? Varför?

Nej, skärp dig !!

Diskussionen handlade om ifall man kunde utesluta att hårstråt är Hannas.
och det kan man inte. Hårstråt kan absolut vara Hannas.

Hur det hamnade där dom fann det är en helt annan fråga.
Det kan ha gått till hur som helst.

Men det är inte uteslutet att det tillhör Hanna.
Citera
2021-04-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tyvärr är det väldigt mycket läsarfrågor som tar upp väldigt mycket av texten, stundvis mer än rapporteringen. (min egen kommentar)

Forts från NAs direktrapportering av Stefan Hazianastasiou.

Nu fortsätter man med mastuppkopplingar och datasessioner.

Domaren har en fråga om datasessionerna som åklagaren säger att hon ska ställa till vittnet som kommer att förhöras.

https://www.na.se/artikel/just-nu-hjarstamordet-i-hovratten-na-pa-plats-las-rapporten-fran-domstolen

Den här domaren i HR verkar ha lite egna funderingar. Frågade domaren i TR något förutom det som gällde sidor eller något han inte hörde?

Väldigt positivt med aktiva domare!
Citera
2021-04-08, 11:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Inte direkt som jag kommer ihåg.
Det var mest ordningsfrågor:
-Inga mobiler tillåtna, vi väntar på dej!
-Tycker du att det är lämpligt att sitta och hosta?
-Varsågod och läs.
-Är inspelningen igång?
-Syns bilden?
-Det är åklagarna som har kallat hit dej, det är de två kvinnorna som sitter där...
-Vad säger ni, ska vi ta en kort paus?

Han föreföll tämligen ointresserad, och därför blev jag faktiskt lite förbryllad när jag läste domen. Han hade ändå fått en förvånansvärt god bild av det hela, med tanke på att han alltså ”bara” lyssnat en gång på förhör, live dessutom, och inte lusläst FUP.

Det är i alla fall min uppfattning.

Jag tänker att han förmodligen sitter och för anteckningar, och att de diskuterar igenom genomgångna förhör de dagar som det inte är förhandling. De borde ha möjlighet att kunna lyssna igenom förhören igen så att alla bitar faller på plats riktigt. Gissningar från mig.
Citera
2021-04-08, 11:11
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Väldigt positivt med aktiva domare!

Det där är olika. En del lägger sig till med psykologiska trick genom att verka ointresserade när de i själva verket lyssnar mycket noga. Parterna slappnar av mer när domarna och nämndemän verkar mindre på hugget. Misstag kan då ske vilket är bra t.ex. när vittnen och misstänkta ska höras, bl.a. att de råkar försäga sig.
Citera
2021-04-08, 11:12
Medlem
Citat:
Jag tänker att han förmodligen sitter och för anteckningar, och att de diskuterar igenom genomgångna förhör de dagar som det inte är förhandling. De borde ha möjlighet att kunna lyssna igenom förhören igen så att alla bitar faller på plats riktigt. Gissningar från mig.

Eller så sitter fanstyget och spelar in rättegången
Citera
2021-04-08, 11:13
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Ja, det verkar troligt att han antecknade flitigt, och det kan i så fall vara en av anledningarna till att han lät lite disträ ibland.

Detta från HR spelas väl också in (visst?) men kommer vi att kunna ta del av det sen?
Citera
2021-04-08, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det där är olika. En del lägger sig till med psykologiska trick genom att verka ointresserade när de i själva verket lyssnar mycket noga. Parterna slappnar av mer när domarna och nämndemän verkar mindre på hugget. Misstag kan då ske vilket är bra t.ex. när vittnen och misstänkta ska höras, bl.a. att de råkar försäga sig.

De är mer än ordningsmän i rättssalen. Det var väl min poäng. Är det något de inte fattar då frågar de. Nu var det under den tekniska genomgången.

Samma tema där BL & Co fått om bakfoten några detaljer som t o m kom med i domen som sen åklagaren fick ta med i överklagan. Gällde främst LW:s mobil kl. 00:07.

Även så var det med i domen att det var LW:s One-mejl det loggades in i 2018-10-07 när de i själva verket var hennes Google-konto.
Citera
2021-04-08, 11:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, det verkar troligt att han antecknade flitigt, och det kan i så fall vara en av anledningarna till att han lät lite disträ ibland.

Detta från HR spelas väl också in (visst?) men kommer vi att kunna ta del av det sen?

Domare antecknar i regel inte. Det är notarien som gör det. Om domaren till synes verkar ointresserad och disträ finns det andra orsaker.
Citera
2021-04-08, 11:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Domare antecknar i regel inte. Det är notarien som gör det. Om domaren till synes verkar ointresserad och disträ finns det andra orsaker.

Ok, ja jag är inte insatt i hur det går till.
Citera
2021-04-08, 11:23
Medlem
notknapparens avatar
Forts NAs direktrapportering efter pausen:

Nu fortsätter åklagaren med hur de olika inloggningar Lena hade för olika konton sett ut.

"10.47
– När polisen letade på morgonen efter försvunna Lena försökte man öppna de stängda datorerna som fanns i hennes hem. Det gick inte eftersom det saknades lösenord, säger Therese Johansson.
"

"10.53

Åklagaren går nu igenom detaljer kring de lösenord som Lena Wesström och 46-åringen har använt sig av till sina konton.
"

Åklagaren läser delar av SDs skrivelse till domstolen.

"Åklagaren läser ur brevet där det handlar om att 46-åringen anser att Lena Wesström kan ha haft appen Telegram öppnad på sin dator."

Ytterligare en film med en karta med tidslinjer visas över morddagen från morgonen 14 maj till morgonen 15 maj. Man kan där se hur hon har rört sig under 14 maj. Filmen inkluderar även bilder och chattar, vilket gör tidslinjen tydligare.

Nu beslutades att förhandlingarna sker bakom lykta dörrar och fortsätter kl 14:00.
Citera
2021-04-08, 11:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Eller så sitter fanstyget och spelar in rättegången

Jag tänkte på domaren.

Såg i NAs direktrapportering idag att allas måste ta med sina datorer ut från rättssalen när det är paus. Alla utom åklagare och advokater måste göra det.

Jag hann inte riktigt följa med varför, men det handlade något om risken med att man har på inspelning eller liknade. Kanske det diskuteras i salen i pauserna om saker som inte är till för förhandlingen? T ex strategier av åklagarna osv?
Citera
2021-04-08, 11:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Oj vad du jobbar med att hitta på olika förklaringar till hur hårstrået kan ha hamnat i slidan. Den troligaste förklaringen måste väl ändå vara att det hamnade där i samband med sex?

Det är jag inte lika säker på som du är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in