2021-04-14, 01:36
Medlem
Det där med fotspår i gräset.

Två av syskonen som fann LW gick fram till henne i gräset. Polisen som kom först på plats gick nära planket i gruset. GS, kriminaltekniker, säger i TR att man kunde se svaga fotspår i gräset och att det man såg stämde överens med att två personer kunde ha gått där.

Ljudfil: TRÖREBRO, B2705-18, Göran Schwartz, Vittne, Förhör från förhandlingssalen, 29802676 (ca 4:50 in i filen)
Citera
2021-04-14, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Var är ”där”? BP?

Slarvig svenska av mig... det är avsett som en tidsangivelse (inte DÄR på platsen)

där på natten
Senast redigerad av piastrone 2021-04-14 kl. 02:07.
Citera
2021-04-14, 01:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Slarvig svenska av mig... det är avsett som en tidsangivelse (inte DÄR på platsen)

där på natten

där på lörda'n

Skriver journalisten också "där"? Kan misstolkas som en icke objektiv artikel i så fall. Fast det gör den ju ändå av det nedvärderande sätt hon skriver om försvaret.
Citera
2021-04-14, 01:48
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Skriver journalisten också "där"? Kan misstolkas som en icke objektiv artikel i så fall. Fast det gör den ju ändå av det nedvärderande sätt hon skriver om försvaret.

Jag tolkar det på närkingska:

-Vechaa (förtjaa=undrar) va han gjorde där på ( just den där) natten?
Senast redigerad av Bollkalle19 2021-04-14 kl. 02:02.
Citera
2021-04-14, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Som jag skrev, slarvig svenska av mig.

Journalistens formulering ligger som citat i mitt inlägg.
Citera
2021-04-14, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

där på natten

där på lörda'n

Ok. Nemas problemas. Visst önskar man få klarhet i SD:s rörelsemönster den aktuella natten. Men frånvaron av konkreta uppgifter om hans förehavanden kan svårligen läggas honom till last.
Det är ju, som bekant, åklagarens uppgift att leda i bevis att han varit på BP såsom GM.
Om det kan man ju tycka vad man vill.
Citera
2021-04-14, 02:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
En timmes besök inkluderande förhör om fiskelycka?
Kl 16:41 Svartsjuk S: "Då kan man ringa fritt också. Ifall du måste ringa mamma eller fiskegubben om det blir för jobbigt."

Ja, läget är spänt och S stressad till max. Drömkvinnan är på väg bort.
En överblick om drömkvinnan. Avrundar med lite fjäsk från SD ett år efter mordet.

22-23 mars - HD flyttar in i nya lyan med sina döttrar, drygt 60 meter från sin ärkefiende som kan vara rent farlig.

"Helt ärligt så tycker jag att det är lite läskigt med henne just för att hon hennes sätt är så sjukligt. Vet aldrig vad hon tar sig till." (HD till JG april)

26 mars ränner HD på BP. Hon inviterar paret trots att hon redan loggat 28 feb och får ståpäls av LWs cacher.

1 april.
HD till JS: Vill älska med dig nu. Längtar."
3 april.
JS: Wow, Henne vill jag ha.
HD: Du får henne ❤️
4 april
HD: TYCKER OM DIG ♥️

5 april jublar HD att hon fått med SD på planet: "Det blir en resa!"
6 april drar hon igång att logga LWs cacher, förväntar sig reaktion och ojar sig till JG och SD.

6 april - JS är på Ikea och HD åker dit med SD för att klättra:
JS: "Jag Vill träffa dig. Men Inte schysst mot S."

H: "övervägde ett tag att säga att jag skulle springa in på toa på IKEA för att få träffa dig."

JS: "Gillar din tanke att springa in på Ikea, du hade fått en kyss om du gjort så."

HD: "Åh vad jag ångrar att jag inte sprang in på IKEA. Ville ha haft en kyss."

8 april. HD till JS:
"kan hon bara försvinna från alla jag har kontakt med"

JS pratar om LW:
JS: "Jag har hittat bättre."
HD: Mycket bättre"
(..)
JS: Fast hon har en förmåga att locka motsatta könet."
HD: Det har jag med om jag vill."
JS: Jag vet att du har förmåga. Du fångade mig intresse. Så skickligare än L. "
(..)
HD: Skrattar ...
Jag kan också locka till mig män ..."
JS: Vad bra. Vad hände?"
HD: Beholder messar .."
JS: Jag har inte släkt än
Mmm
Ska jag bli sotis?"
HD: Såpan blir mer spännande."
(...)
HD: Nej, tänkte mer på hans relation med L. "

15 april Hotellweekend (10-13 maj) med JS är bokad.
28 april - HD ljuger för SD att JS bara är en vän. Hon ville bara vara tydlig:

HD: "Var i Enköping igår och loggade
Blev kvar tills idag.
Bara vänner"
SD: "Du får vara vad du vill med honom och andra. Men du har lovat säga till om någonting ändras. Blir konstigt annars om du nu säger ni är bara vänner. "
HD: Ok. Ville bara vara tydlig men säger till om det blir ngt annat."

Love bombing till SD:
27 april.
" Du väckte varma känslor hos mig när jag var hos dig här om kvällen"

28 april.
"Har kännt sån längtan efter dig idag"

Lady double dealer byter till JS:
29 april.
"önskar att jag låg hos dig."
"Vill kramas"
"Mycket"

30 april. Byter till SD:
" Du är medveten om att jag fortfarande finns i ditt liv"
"Du finns i mitt hjärta ♥️"

3 maj.
♥️ Älskar dig."

5 maj.
" Idag har du funnits i mina tankar mer än vanligt, vill krama dig. "

8 maj - HD ställer relationskrav på SD:
" Bollen ligger hos dig hur vår relation ska utvecklas."
" Bollen ligger hos dig hur du vill ha det i fortsättningen."

SD tycker han straffas för sitt felsteg, vill åka ensam till USA.
HD drar in LWs wig i grälet och skriver sen drömskt på loggen:

" Vill du bli inskriven i LWs wig?"
"Tänk hur annorlunda livet hade kunnat vara med andra förutsättningar".

9 maj - dags för JS:

"Goa du, om du var här skulle jag ta dig i min famn och tala om att du är värdefull och att jag tycker om dig. Jag längtar efter dig!"

" Kanske ska jag krypa ner naken nu med och tänka på dig"

10 maj - HD drar iväg med JS på hotellweekend. Nu är det han som gäller:

HD till JS:
" Äntligen!!!
KOM
Sitter och tänker på att jag vill vara naken med dig."

12 maj - SD påstår att LWs cacher behöver kontrolleras, lämnar mobil hemma. LW hojtar hallå, det är således digitala spår kring deras umgänge. Han stöter på "tre filurer", går igång på spaning och vill bli hjälte.
LW lämnas åt sitt öde i skogskanten.
Samma tidsspegel som mordet.

13 maj - SD ser surmulen ut på loppisen.

HD skriver glatt till JS om deras helg vid hemkomst:
"Hoppas att kvällen blir toppen! Har tokloggat massor redan nu. Tjejema kom till mig ikväll."

HD har raderat ett dygn på viber. (HD/JS)

14 maj - SD inviteras av LW.
Han berättar övertydligt här och där att han är den mest upptagna människan i Örebro med omnejd.
Happ! och sov gott.

HD har raderat två dygn på viber. (HD/JS)

15 maj:
"Hoppas hon är död"
"Egoist Hanna hoppas att L är borta för alltid."

"Det ska bli så bra nu" svarar SD betryggande inför resan till USA.

2019
SD fortsätter fjäska för Brist-på-tillit-Hanna.

27 juni.
SD: "Ligger nu. Tittar på den tomma platsen bredvid. Fantiserar och drömmer ofta att du ligger där. Kanske på söndag om du vill, nattis. Kram"
(inget svar)

28 juni.
SD: God morgon!"
HD: Inga barn hemma... Äta vid 19?"

29 juni.
SD: "Det var härligt i eftermiddags. Tack för att du är du.
Du är alltid det första jag tänker på när jag vaknar."

2 augusti
HD är ute på äventyr med nån och SD sitter hemma med barnen:

HD: "Nu incheckade. Gör vid vattnet. Hör vågorna. Super mysigt.
SD:
"WIWT" [wish I was there? Min anm]
"Saknar dig.
Vande mig att ha dig nära under veckan. Njöt."
HD:
"Det samma. Det var mysigt! "
(..)
"Nästa gång vill jag åka med dig."
SD: Åååhh... "
[Skickar stor bild på en man som håller sig för hjärtat och det sprutar ut hjärtan]

3 augusti.
SD: För att du får mig att utvecklas."

22 augusti.
SD: Imorgon vill jag ligga nära.
HD: ❤️
SD: För att du luktar gott."
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 02:55.
Citera
2021-04-14, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Tråden kanske skulle börja spåna på en kronologisk sammanställning om åklagarna/polisens utredning av fallet? Alla misstagen. Likt den som bl.a. Honan6 har gjort om indicierna som pekar mot SD.

Om det blir frikännande nu så ska staten få bära hundhuvudet för missar som t.ex. att de inte har tillräcklig IT-kompetens, att IT-tekniker har viss relation till SD, att åklagarna inte sökt hjälp hos IT-enhet från annat distrikt, att polisen böt ut Springare och det blev ett glapp i initialskedet, o.s.v.
Jag tycker att det finns många i tråden som är smarta och verbalt (nåja skriftligt i vart fall) kan redogöra för både detaljer och översiktligt.

Kan det vara något?

Avel gjorde väl en 50 sidors utredning om den saken och mailade den till ÅH.
Edit: Jag slarvläste din kommentar.
Citera
2021-04-14, 04:05
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
Noteringar från salen.

*Advokaten menar att det är konstigt att bara ett par har hört skriken.
De menar också att det är konstigt att, om LW blev attackerad på det vis åklagarna menar, skriken är i samma tonläge i 3-5 minuter.
Kanske har paret hört en våldtäkt?

De flesta har ju inte hört något pga att de sover hårt, just aldrig hör något, har fönstret åt andra sidan etc... Det finns ju inte ett vittne, vad jag minns, som säger: jag borde absolut ha hört nåt om det hände där och då.

*De undrar hur det bara kan finnas ett enda spår av LW i tvättstugan om han nu var en mördare, är det rimligt?
Jag kan snarare tycka att det är konstigt att det inte kryllade av spår av LW hos SD om hon nu var där titt och tätt.

*På ringen fanns det enstaka celler från SD. Kan vara sekundär avsättning. Exempelvis från hennes kjol.
På hennes kjol fanns DNA från flera personer. Bl.a SD.

*SD blå sko. Varför hittades inte blod förrän efter 5 undersökningar? Går det att avgöra vad som är blod och vad som är DNA? (De visar en bild på SD's blödande ben) det har hittats DNA från tre personer. En är LW.

*Eftersom hon hade klätt på sig tröja och skor, så har hon gått ensam till sin cache. Där kan hon ha mött en okänd.
Och det var alltså en okänd som stod just där just då iförd skyddsutrustning utifall att något lämpligt mordoffer skulle titta förbi?

*De återkallar sin invändning om att bilincidenten inte följde med inspelade snyftningar från LW. De kan inte längre påstå att det är förkylning. Man hör olika beroende på hur man lyssnar.

*De menar att skilsmässan och bodelning var påbörjad i mars och april -18, vilket inte kan vara ett motiv för att döda LW.
Och de tycker att skilsmässan genomförts och fullföljts på ett trovärdigt sätt? Att SD och HD beter sig som nyskilda brukar göra? Umgås på ett ”kärleksfullt sätt”, reser tillsammans, umgås mycket utan barnen (som ju är det tunga argumentet för att de ska fortsätta ”vara vänner” - ”vi har ju samma barn” eller hur SD uttryckte sig).

*Försvaret ser att SD's möjligheter för att göra sig av med mordvapen och städa, är mycket begränsad. Det finns ingen tid från morgonen 15 maj.
SD kan ju ha cyklat i princip vart som helst under natten. Han har en finfin förklaring till ev förekomst av LW:s blod på cykeln.

*Positioner via Google timeline är inte exakta.

*det faktum att SD har massskickat efterlysning på hennes försvinnande med följdfrågor visar på att han är oskyldig, såvida han inte kör med skenmanöver.
Haha, ja han visar genuint intresse där, som en robot ungefär.

*det fanns ingen anledning om att ringa henne den 15 maj eftersom hon inte svarat på tidigare meddelanden. Avvikande från deras nattrutin. Han hade fått en mindre roll i hennes liv sedan uppbrottet med HD.

*Om nu SD med flit skulle vilja skriva över raderad data i mobilen, varför skulle han då stanna vid 16% överskrivet material? Då är det 84% kvar. Och man kan inte själv välja vad som ska skrivas över.
Så att det "bara" är 16% kan visa på att SD inte har gjort det med vilja.

*notering under husesyns-filmerna*
SD sitter tillsynes utan att reagera. Likaså på filmerna. Han poängterade i ena videon om nivån tvättmaskinen är på i förhållande till taket. (Citat) värt att ha i åtanke för senare (slutcitat)

Vad menade SD med att ”vi” skulle notera ”nivån mellan tvättmaskinen och taket”? Han måtte väl ha haft en avsikt med det? Är det något han sparar som en överraskning och slutkläm?

Sedan ville han säga att åklagare har förstått fel angående att altanen är en ingång av fyra till hans hus.
Han menar att det inte går att komma in där om dörren är stängd. Åklagare säger i slutet av filmen -jo den har ju ett handtag.
Och då skakade SD på huvudet i rättssalen.

It takes one to know one. Exakt så hade SD kunnat argumentera. ”Hur jag öppnar en dörr? Vad menar du?” Så raljerar han ju när Åkl frågar hur han kom in till LW.

Ja, det var några funderingar från mitt håll.
Citera
2021-04-14, 04:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Tråden kanske skulle börja spåna på en kronologisk sammanställning om åklagarna/polisens utredning av fallet? Alla misstagen. Likt den som bl.a. Honan6 har gjort om indicierna som pekar mot SD.

Om det blir frikännande nu så ska staten få bära hundhuvudet för missar som t.ex. att de inte har tillräcklig IT-kompetens, att IT-tekniker har viss relation till SD, att åklagarna inte sökt hjälp hos IT-enhet från annat distrikt, att polisen böt ut Springare och det blev ett glapp i initialskedet, o.s.v.
Jag tycker att det finns många i tråden som är smarta och verbalt (nåja skriftligt i vart fall) kan redogöra för både detaljer och översiktligt.

Kan det vara något?
Det har gjorts försök men inget heltäckande.
Jag anser att det bör komma en Lex Lena för att det inte ska kunna upprepas att anmälare ringer in ett larm om fasansfulla kvinnoskrik, ingen patrull sänds ut, dagen efter kommer anmälan om försvunnen kvinna i samma område, och ingen ansvarig kopplar samman de båda händelserna.
Citera
2021-04-14, 04:23
Medlem
Bollkalle19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, det var några funderingar från mitt håll.

Bra funderingar. Tyvärr är detta inget som som försvaret ska svara på.

Jag håller alla mina tummar för att åklagarna väljer en "sunt förnuft"-plädering denna gång.
Så att alla kan följa med i indiciekedjan.

Jag ser inget annan gärningsman än den tilltalade. Jag begriper inte hur det ens kan vara ett frågetecken

Jag tror kanske att LW har blivit överraskad av fjant (sd), ska vi kolla din cache ändå? Jag vill vara din hjälp..

Skriken kan vara en fjant som tar fram mordvapen, hotar om att använda mordvapen och fortsatt skrik är LW somhar dödsångest medan fjant övetygar sig själv om bullerplank x 2 på platsen

Angående 16% överskrivande bildserier.
Han har hade ju inte mer tid på sig
Hans mål var säkerligen 100%. Men all fakta som fanns tog längre tid än fjant trodde.
Senast redigerad av Bollkalle19 2021-04-14 kl. 04:34. Anledning: Autofuckingkorrekt
Citera
2021-04-14, 04:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Kanske träffades de bakom planket och LW spelade - precis som den gången i bilen - in mötet. Möjligtvis att hon högljutt konfronterade honom om någonting, loggremsan t.ex. Varpå SD upptäcker/misstänker att hon spelar in konversationen
Tänkvärt, inte alls omöjligt att hon spelade in.
Vilket SD vet har skett många ggr.
Det ger honom en stor anledning att ta den. Vore ju fatalt att ha ett mord inspelat inkl föregående dialog.

... förutom att jag inte tror att han slog ihjäl henne av den anledningen (spoiler).

Loggremsan kan vara en trigger, digitalt loggad av HD men inte fysiskt.
HD förväntade sig reaktion på sitt agerande och ironiserar om deras kärleksfulla promenader till JG.

SD är redan pressad pga en misslyckad helg i skogskanten och resan är på väg att gå av stapeln.
HD återspeglas likt en neonskylt i den remsan, och exfrun som begärt skilsmässa ställer krav på SD hur deras relation ska utvecklas.
Så sent som 8 maj och det har med aktuell resa att göra.
En reminder om att han står i en vägkorsning och behöver göra ett val likt en åsna mellan två hötappar.

Omlottringen försvinner också och LW kan väl likaväl ha tagit av den själv och kastat den på honom.
Som ev gåva kan dess tidigare positiva symbolvärde ha sjunkit markant när han väljer att dra till USA med exfrun.
Senast redigerad av develi 2021-04-14 kl. 04:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in