Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
HDs hår är mycket längre än 14 cm. Och varför skulle hennes hår finnas i LWs slida?
Hm, det var väl sådana diskussioner i tråden om att HD borde ha motkollats?
Nu är jag själv inte inne på att hårstrået är HDs, men hade ändå funderingar på varför utredningen beslutade att enbart kolla mot SD och Lena.
Till viss del har vi fått beskrivet av piastrone hur analyser av mitrokondriellt DNA inte kan ge svar på från vem hårstrået kommer, utan enbart utesluta kollade personer. Det är en del.
Sedan har Trie lämnat några tänkbara teorier om varför man inte gått vidare med att ta reda på/utesluta fler individer. Personer som redan är avförda från utredningen är inte intressanta att dra in på nytt.
Jag kan själv tänka mig att eftersom åklagaren har nämnt att det kan komma från någon av de personer som har hanterat kroppen, så har åklagaren tagit beslut om att om försvaret har invändningar så har hon svar på vilka undersökningar som man skulle kunna göra och vilka svar man skulle kunna få. Även teorier om hur hårstrået kommit dit och om man ska göra ytterligare undersökningar.
Jag tror att man har diskuterat risken med att man inte kommit längre med svar på vems hårstrået är.
Hårstrån tappar vi dagligen, ca hundra stycken. Det betyder att så småningom växer ett nytt hårstrå ut , vilket innebär att man ständigt har hårstrån i skalpen med olika längd. Ibland bryts även hårstrån av.
Vissa har delar av håret uppklippt, t ex lugg (som inte behöver vara avklippt rakt över pannan, utan kan klippas som något kortare passager på sidan av ansiktet osv.)
Hur det ljusa hårstrået satt i Lenas underliv vet vi inte, men NAs rapportering igår "
ytligt hårstrå", får mig att tro att NA inte ville skriva ut ordet slida eller underliv, utan lät det stanna där. Det är bara en gissning.
Att hårstrået skulle vara HDs känns ganska långsökt för mig.
Om hårstrået skulle ha suttit ytligt i slidöppningen, är det väl många alternativ som är möjliga hur det kommit dit. Just nu är väl rättsläkarstationen ett sannolikt scenario för mig.