2020-08-26, 09:54
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Pojkspolingen i senaste avsnittet kanske skriver bättre om nämnda ämne, men nog kändes han lite som en av Kalles adepter som fick sig en lektion av sin mästare. Det fanns ingenting han kunde bättre än Kalle, vilket även inbegrep alla former av tidstypiska kulturella fenomen före och efter Killinggängets storhetstid. Revansch i del 2 får vi hoppas.

Du skojar verkligen inte! Jag fick liksom intrycket av att samtalet spelades in med Linus sittandes som en liten pojke i farbror Kalles knä. I praktiken kanske det närmaste ett soloavsnitt Snedtänkt kommit.
Citera
2020-08-26, 15:56
Medlem
Lyssnade just på ett gammalt avsnitt om Nancy och Carina. Oftast blir det inte så bra när det är två gäster, då Kalle får det svårare att stora. Men de här var så samkörda att det funkade ändå. Och dessutom hör man vem som är vem.

Lika roliga nu som då, och sådär gränslösa fortfarande. Tittade på dem och tyckte var så vansinnigt roliga. Men det vågade man ju inte säga i skolan efteråt.
Citera
2020-08-27, 12:58
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Du skojar verkligen inte! Jag fick liksom intrycket av att samtalet spelades in med Linus sittandes som en liten pojke i farbror Kalles knä. I praktiken kanske det närmaste ett soloavsnitt Snedtänkt kommit.

Undrar om andra avsnittet redan är inspelat. Om inte borde Kalle ändra sin approach lite, för det är inte rent spel att köra på som han gjorde i första.

Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Lyssnade just på ett gammalt avsnitt om Nancy och Carina. Oftast blir det inte så bra när det är två gäster, då Kalle får det svårare att stora. Men de här var så samkörda att det funkade ändå. Och dessutom hör man vem som är vem.

Lika roliga nu som då, och sådär gränslösa fortfarande. Tittade på dem och tyckte var så vansinnigt roliga. Men det vågade man ju inte säga i skolan efteråt.

Minns jag var ett kul avsnitt ja. Men var Nancy & Carina så pinsamma att man inte gärna pratade om dem med andra?
Citera
2020-08-27, 18:03
Medlem
Citat:
Undrar om andra avsnittet redan är inspelat. Om inte borde Kalle ändra sin approach lite, för det är inte rent spel att köra på som han gjorde i första.

Minns jag var ett kul avsnitt ja. Men var Nancy & Carina så pinsamma att man inte gärna pratade om dem med andra?

Prata om dem kunde man, men inte tycka att de var roliga. Fast såhär efteråt tror jag nog de flesta satt hemma och skrattade i smyg. För de är ju väldigt roliga.
Citera
2020-08-28, 03:02
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Okej. Som liten tittade du på en Monica Forsberg-produktion, medan jag tittade på en Kalle Anka-film. Vi är alla olika.
Ja du är den lite simplare sorten
men antar att det handlar om intresse

Monica svarade fel på Kalles utslagsfråga om hon låg bakom "Ankliv"
eller" Joakim Von Anka & tre knattar"

Kalle tog inte upp faktumet att det fanns olika versioner av KM-studio låten.
I vissa fall avslutades Öjebo vinjetten med "Alla klappar hurrar med och skrattar" för Tv3's felande version. Medans den rätta svt1 versionen var "Joakim Von Anka och 3 knattar"
Senast redigerad av Crapmagic 2020-08-28 kl. 03:09.
Citera
2020-08-28, 11:38
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Äsch, sådär höll jag också på. Det var liksom så på det torftiga 80-talet, man hade sina musiksagor som man lyssnade på om och om igen, och till slut kunde man inte bara berättelsen och sångerna utantill utan hade också läst på omslaget så många gånger att namnen på de medverkande fastnat. Det blir nog så om man är en ständigt nyfiken och läsande person. Och dessutom som han sa; ”fascinerad av namn”.

Kalla mig konspiratoriskt men det kan mycket väl vara såhär Kalle jobbar.

Han frågar Monica vilka är vanligt återkommande dubbare?
Där lyckades hon gira undan att nämna renodlade dubbartyper som Öjebo, Storm, Eng,
men som Kalle antagligen inte "har något på" och därmed klipps bort trots att dom hade varit naturliga att nämna.

Men dom passar inte Stedtänkts profilering varför Kalle antagligen stängt av bandaren & bett henne dra igenom en hel lista med folk där han kan säga stop!, eftersom målet för Kalle tycks vara att sammanknytande återanvändande (etymologin Snedtänkt betyder att Kalle tänker snett)
namedroppa folk han har kunskaper om

Varför det förmodligen görs omtagningar där bara rätt svar finns med på första försöket.
Och nu fick han enbart med en renad produkt som innehöll Bo Maniette, Tor Isedahl, John Harrysson
Per Erik Hallin (Kalle Ankan som det inte går att höra vad han säger)
Sten Carlberg (ett ofta återkommande namn i den här podden säger Kalle & skiner upp)

Monicas minnesförlust om vem som gjorde vem kom väldigt påpassligt...om man säger
Senast redigerad av Crapmagic 2020-08-28 kl. 12:06.
Citera
2020-08-29, 01:21
Medlem
Kongruensbojds avatar
Någon som lyssnat på Sickan? Tio minuter in avbröt jag för här fick man vibbar om ett dåligt avsnitt. För det första är personen av samma typ som Skilda världar-tjejen, dvs alldeles för ung för sitt ämne och har således upplevt Sickan mestadels efter hennes död.

En äldre person, kanske nån gammal tant från Svensk damtidning eller Hemmets journal hade ju varit att föredra som gäst. Fast jag kanske borde lyssnat klart?
Citera
2020-08-29, 08:17
Medlem
Citat:
Någon som lyssnat på Sickan? Tio minuter in avbröt jag för här fick man vibbar om ett dåligt avsnitt. För det första är personen av samma typ som Skilda världar-tjejen, dvs alldeles för ung för sitt ämne och har således upplevt Sickan mestadels efter hennes död.

En äldre person, kanske nån gammal tant från Svensk damtidning eller Hemmets journal hade ju varit att föredra som gäst. Fast jag kanske borde lyssnat klart?

Samma typ, fast klart godtagbar som gäst. Sen kunde förstås Kalle ha kört programmet själv, men det är väl en annan sak.

Värt att lyssna på om man vill veta mer om Sickan, men långt ifrån de bästa.
Citera
2020-08-29, 08:48
Medlem
mishimas avatar
Citat:

Tror i och för sig inte damtidningsjournalist hade gjort det bättre. Hade föredraget någon mer filmhistoriskt bevandrad person.
Citera
2020-08-30, 11:23
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:

Visst kan man tycka att Emelie Ekberg är för ung för ämnet, men i så fall är ju även Kalle Lind själv för ung för mängder av ämnen som tas upp i Snedtänkt. Emelie Ekberg får klart godkänt ändå tycker jag, för hon var väl påläst om Sickan Carlsson och hennes filmer. Visst, Kalle Lind rättade henne ett par gånger eller så, men Kalle Lind kunde på motsvarande sätt ha kunnat bli korrigerad han också, som t.ex. när han pratade om Hillman-deckarna som har filmats av Arne Mattsson. Inte tusan heter den "gula filmen" Kvinna i gult utan Den gula bilen. Vi kan alla ha svårt att minnas diverse detaljer.

Annars är det ju synd att radiogodis.se tvingades stänga ned. Där fanns annars fyra avsnitt om och med Sickan Carlsson av Lars Hamberg från 1978, samt två avsnitt om och med Sickan Carlsson från 1990, som uppmärksammade hennes sextio år som artist.
Citera
2020-08-31, 00:58
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

De var väl framför allt trista och överskattade.
Citera
2020-09-03, 07:36
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Vem vill du ha som gäst när de tar upp Beethoven eller Shakespeare?

Avsnittet var trevligt om någon som var rätt för sin ålder var Monica Forsberg väldigt rörig även om ämnet var henne själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in