2021-04-07, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, det är ju ett starkt argument till varför SD inte är skydlig.

Men vad ska man säga om det här då:

" De menar istället att Lena Wesström kan ha kommit tillbaka till platsen senare på natten och att skriken inte kan kopplas ihop med mordet."

Jag fattar inte riktigt hur de kan hävda det, då det finns Lenas tidslinje, när Lena gick ut, vart hon gick och en tidpunkt då mobilen flyttades till utanför brottsplatsen.

Skrikvittnet har inte minuten när skriken skedde, men inte långt därifrån. Samtalet till 112 finns inspelat och då sitter ju paret i bilen redan. De har ju uppenbarligen klätt på sig och tagit sig ut, vilket måste ta sin tid.

Försvaret menar enligt yttrandet till överklagan att det är tveksamt att hon dog där 23:30 nån gång för att utredningen visar på en hastig död medans skriken pågick i upp till kanske 5 min menar de. Nåt åt det hållet är de inne på.
Citera
2021-04-07, 10:12
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Försvaret menar enligt yttrandet till överklagan att det är tveksamt att hon dog där 23:30 nån gång för att utredningen visar på en hastig död medans skriken pågick i upp till kanske 5 min menar de. Nåt åt det hållet är de inne på.

Har försvaret även tagit upp att det är märkligt att bara ett hushåll hört skriken? Jag minns att vi diskuterade detta en del i tråden ett tag.
Citera
2021-04-07, 10:15
Medlem
Finns det någon som live-rapporterar från tingsrätten?
Citera
2021-04-07, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Har försvaret även tagit upp att det är märkligt att bara ett hushåll hört skriken? Jag minns att vi diskuterade detta en del i tråden ett tag.

Försvaret tog ju in några vittnen under rättegången just angående detta. Var nog det mest tragikomiska jag hört i en rättssal och kanske försvarsadvokaternas sämsta punkt än så länge.
Citera
2021-04-07, 10:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Finns det någon som live-rapporterar från tingsrätten?

Jag hittar ingenting och det irriterar mig. Är säker på att NA lovade att direktrapportera från HR.
Citera
2021-04-07, 10:21
Medlem
Citat:
Jag hittar ingenting och det irriterar mig. Är säker på att NA lovade att direktrapportera från HR.

Finns via NA.
Citera
2021-04-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack Remark! Jag vet inte hur mitt gamla inlägg hamnade i tråden igen då jag inte skrivit här på länge men jag står för mina misstankar än. Har ju följt tråden från start, först som bara läsare, sedan under perioder som mer eller mindre flitig skrivare och HD har alltid varit en het potatis på ett sätt som varit märkligt. Underliga trådsanningar som verkat inplanteras i tråden, hot i och utanför tråden och obehagligheter så fort hon granskats har ju onekligen fått flera av oss att fundera på om den bild som målats upp av henne verkligen stämmer, eller om det är medvetet skapad illusion. HD har vaktats i tråden av flera på ett sätt som i sig självt sagt en del om vem vi haft att göra med.

Jag har läst om än bara snabbt, den senaste tidens HD-diskussioner och instämmer med mycket av vad som skrivits av t ex dig, Develi, Hoppsan, Reviews och FrökenSverige. Jag tror inte att båda makarna D skulle vara GM utifrån att de båda skulle vara psykopater eller narcissister, men att de mycket väl båda skulle kunna ha udda personligheter och andra ej diagnosticerade störningar som ändå tillsammans skulle innebära att normala, moraliska spärrar passerats med lätthet och utan dåligt samvete.

En tanke som slagit mig under trådens gång är att HDs mående hela tiden använts som ett slags medicinskt alibi som garanterat att hon inte kunnat vara inblandad. Genom att det tidigt i tråden beskrevs om psykisk ohälsa i vaga termer målades det upp en bild av en passiv, skör och svag person ur stånd att agera. Hon blev också uteslutande ett offer. Samtidigt så har ju motsägelsefulla fakta gång på gång ändå lyst igenom som allt hon faktiskt orkat prestera som är mer än vad många slitna, tonårsmorsor har energi till. Separera, flytta, geoacacha, lösa mystar åt andra, ha ett högpresterande arbete med stort ansvar över andras liv, vara tonårsförälder med hela det galna livspusslet, skaffa ny älskare och hålla hans intresse vid liv genom flitigt sms-flirtande, semestra med SD, storstäda SDs golvbrunnar, sommarmysa med släkten osv. Definitivt inte under isen. I alla fall inte konstant.

Det är vanskligt med att diskutera möjliga diagnoser utan utbildning i ämnet men OM hon, i linje med den diskussion som varit i tråden om intagande av medicin som just används vid bipolär diagnos, skulle lida av detta så skulle det kunna tvärtom göra HD till en mer sannolik GM/medhjälpare/anstiftare.

Hypotes: Kombinationen maniska perioder då en person med denna diagnos (OM nu HD skulle ha den) känner sig speedad, energisk, förmer än andra, oövervinnerlig och upphöjd ihop med hat, ev känsla av försmåddhet eller konkurrens, och att leva med en möjligt sociopatisk exmake är ingen bra mix. Addera ovanpå det att bipolära ej sällan kan bli paranoida som följddiagnos och det blir en ännu värre mix som skulle kunna förklara övervåldet, det sjutton slagen och ett mord som verkar sakna all sans. En mördare eller ett par som mördar tillsammans där den ena anser sig upphöjd över moral, anser sig hotad och därför i sin fulla rätt att ta till våld och i ett speedat tillstånd saknar de vanliga spärrarna för att inse rimlighet... är ingen höjdare att råka ut för. Många gånger har vi i tråden funderat över varför risktagandet att mörda nästan mitt i villaidyllen, kanske kan det förklaras om mördaren är i ett tillstånd då mordet planeras eller/och begås som inte är riktigt friskt?

Annars så tror jag fortfarande som tidigare att LW nyttjades av både makarna D för att det var en praktisk åtgärd en period i deras liv. LW blev en stand in både i geoturen och för sex. Det var bekvämt och det skadade inte fasaden så länge LW kunde hållas i skuggorna. När LW som trott att SD var kär i henne, sedan började vilja att SD infriade löftena och inte stillatigande ville se på hur HD klev fram och tog åt sig allt cred för hennes arbete så blev hon ett hinder som måste bort.

Utifrån uttalande från HD så tror jag inte att denna var ovetande om SDs relation. Den var okejad under vissa premisser. Droppen blev när LW tog sig fräckheten att sluta vilja bli utnyttjad och leva i skuggorna, när hon ville ha upprättelse eller hotade med att dra och avslöja deras bluffburkletande. LW ifrågasatte därmed den oheliga allians (som det nog var HDs mamma som beskrev som att de två var en och samma). Jag tror utifrån vad som kommit fram att paret D började nyttja LW i samförstånd och att de också i samförstånd beslöt att hon skulle bort ur deras liv. Jag tror att tillvägagångssättet blev brutalt och horribelt då de båda saknar spärrar, empati och självinsikt vilket inte allra minst bevisats av dem själva i förhörsprotokollen och vid googlandet som gjordes då barnen var små. Men jag kan ha helt fel så klart.

Ska bli intressant att se hur morgondagen fortlöper och en stor eloge till de som kämpat på i tråden genom åren nu och haft bättre ihärdighet än undertecknad. Och kul att se att nya kommer in i tråden med nyttiga kompetenser och driv!

Tack för din klarsynthet och välkommen tillbaka.
Citera
2021-04-07, 10:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Finns via NA.

Det var väl bara en gammal nyhetsfilm från brottsplatsen plus en kort notis om att HR börjar idag?
Citera
2021-04-07, 10:25
Medlem
Citat:
Det var väl bara en gammal nyhetsfilm från brottsplatsen plus en kort notis om att HR börjar idag?

https://www.na.se/artikel/just-nu-har-inleds-rattegangen-i-hjarstamordet-rapport-fran-platsen-senaste-nytt
Citera
2021-04-07, 10:27
Medlem
Citat:
Då är jag med. Tack för klargörandet.

De nada.

Citat:
Det krävs i regel inget prövningstillstånd för grovt brott som mord antar jag?

Minns inte vad som stod i denna TR-dom.

Precis, endast vid ”småbrott”/bötesstraff etc krävs PT.

Citat:
Finns via NA.

Verkar krävas konto för det?
Citera
2021-04-07, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ja det är övertydligt att HD i högsta grad är inblandad i mordet på Lena, på flera sätt. Förutom otrohetsaffären med hot och våld som inslag, samt en kontrollerande SD som stalkar Lena både vid huset och läser hennes mejl och geocache meddelanden, så finns alltid HD där som skäl.

Som att HD inte under några omständigheter får reda på att otrohetsaffären fortsätter, trots att SD lovat att den är slut. De bisarra reglerna om RT.

Det infekterade bråket kring HDs fuskloggar, som LW raderade och SD omedelbart hotade henne. Samma fuskloggar som HD återigen loggade bara veckor efter Lenas brutala mord.

Eller som här i tråden, som du påpekar blir det omedelbart en reaktion när HD börjar synas i sömmarna. Hot både i tråden och utanför, SD stalkade till och med HDs arbetskamrater då han misstänkte att någon där skrev i tråden.
Nej varken HD eller SD kan anses normala, i alla fall är deras agerande allt annat än normalt.

HDs fräcka lögner i TR var bara ett i raden av hennes många och långa stöd åt mördaren Stefan. Att sitta i rätten och ljuga rätt upp och ner om LWs blödande under olika sexakter, att det skulle förklara blodet i Stefans hem, det är bara för mycket. Särskilt som se andra av LWs partners har intygat att hon inte alls blödde vid sex.
Hennes skrubbande av golvbrunnar åt sin otrogne och mordmisstänkte exman är inte heller något normalt agerande.

Jag citerar mördaren själv SD som är tydlig efter mordet, med ett sms till HD dagen efter mordet: "Allt ska bli så bra nu"
Mer behöver inte sägas.
Ser fram emot en fällande dom och ett välförtjänt livstidsstraff. Det är välförunnat Lenas barn och familj som lidit svårt och som då kan finna tröst i att mördaren är inlåst och bortglömd.

Stort välkommen tillbaka i tråden. Du har varit saknad.
Citera
2021-04-07, 10:28
Bannlyst
Citat:
Lose the battle win the war är vad som gäller för försvaret. Det kommer sannolikt få till en friande dom oavsett. Det är åklagarens argument som spelar den avgörande rollen och de håller inte hela vägen, enligt alla experter.

hej.
Ligger lite efter så du kanske redan har svarat.....
Vilka är alla experter ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in