2021-04-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Punkt två stämmer väl ganska bra med det här fallet? Åklagaren vill att HR ska göra bedömning om TR gjort korrekt dom?

Exakt. Och har de inte gjort en korrekt bedömning så blir SD fälld i stället för friad. Och det är som sagt en ganska stor del domar från TR som ändras i HR. Står inget om att det skulle vara avgjort på förhand.
Citera
2021-04-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har nog insett ändå att detta är överkurs för dem.

Det baserar jag på att den ena killen jobbat där för kort tid. Han den unga som kom ”direkt” från högskolan och kanske bara jobbat där ett halvår när utredningen började. Måste höra igen vad ha sa i början av förhöret.
Har inte han lärt sig detta i skolan så har han definitivt inte lärt sig detta under de första månaderna hos polisen.

Den andra lite äldre killen hade IT-bakgrund innan anställning hos polisen. Under den perioden av sin karriär lär han inte ha kommit i kontakt med såna här specialprogram inriktade just på IT-forensik.
Sen hade han 8 år eller vad det var hos polisen och gått deras utbildningar.
Har han inte jobbat specifikt kanske med att hitta vad som i folkmun kallas ”virus” i datorer så har han kanske aldrig kommit i kontakt med eller utbildats i de här programmen.

Så en anledning till att de inte haft koll är för att de helt enkelt inte haft koll. Det är för avancerat för dem och jag tror inte att någon där i Örebro fixar det och speciellt inte på några veckor.

Jag baserar ovan antaganden och slutsats även på att de fick skicka ”23:34” till NFC.

De har helt enkelt inte koll. Man kan göra hur många guider som helst men i det här fallet så ligger nog analysuppdraget i kö nånstans inom polismyndigheten i väntan på nån med ”koll” då.
Med tanke på hur mycket de har att göra kan det ta månader.

Så om de ska ha lite tips på vägen inför utbildningar så kan de börja med en lektion i om en dator alls använts. Sen kan de gå över till sina artefakter och börja fixa och trixa med dem.

1) Att dessa två må sakna erfarenhet och kunskap är en sak. Men att inte vara insatt i vilka möjligheter som finns i om det egna fältet.... (super timeline osv)...
"Nä du, det här är lite överkurs för oss, det får vi nog skicka till IT-forensikerna i Linköping!"
-Omedveten vs medveten inkompetens.
För det är väl IT-tekniker på polisen i Örebro du pratar om?

(Jag trodde, måhända naivt, att det var i grunden självlärda, sedan formellt utbildade, personer med en passion för att nörda ner sig och lära sig allt nytt som sökte sig till såna tjänster. Har en släkting med militär bakgrund som hade en sån tjänst en sväng innan hen gick vidare till SÄPO)

2) De missar i den IT-forensiska delen av utredningen i fallet LW som du (och kanske andra) lyft fram skulle ju i praktiken kunnat ha haft en påverkan på möjligheten att binda rätt GM till brottet.

Oavsett utfallet bör en intern inredning (lol) inledas.
Frågan är om inte justitiekanslern borde utreda ev. brister.

För "hoppas de drar lärdom av det här inför framtiden" känns ju dels som ett svek mot LW och dels som att rycka på axlarna och acceptera att det är vilda västern eller "äh Kling och Klang på landsbygden, låt dem hållas". Rättsosäkert, oseriöst och ovärdigt en rättsstat.

Edit: finns lediga tjänster på NFC om nån vill söka 😏
https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/lediga-jobb/
Citera
2021-04-07, 09:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Exakt. Och har de inte gjort en korrekt bedömning så blir SD fälld i stället för friad. Och det är som sagt en ganska stor del domar från TR som ändras i HR. Står inget om att det skulle vara avgjort på förhand.

Det är ingen som tror eller säger att det är avgjort på förhand. Det är inte säkert att han blir frkad eller fälld. Jag menade att det lutar åt han blir friad, det är allt. Det kanske lät för hårt från min sida. Blir lätt så i skrift.
Citera
2021-04-07, 09:56
Medlem
Citat:
Det skulle i så fall vara helt ny information för mig om det stämmer. Jag hittar endast att det gäller vid följande punkter.

Hovrätten ger prövningstillstånd i fyra fall:

När hovrätten är tveksam till om tingsrätten dömt rätt.

Om det behövs för att hovrätten ska kunna bedöma om tingsrätten dömt rätt.

Om det är viktigt att hovrätten prövar målet för att andra domstolar ska få vägledning inför framtida bedömningar av liknande frågor.

När det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet, till exempel att tingsrätten har begått ett allvarligt misstag.

Nej, det där stämmer inte vid mordåtal. Vet inte var du hittat din källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Krimprofessorn nyss i Tv4 Nyhetsmorgon:

"Det finns åtskilligt med bevisning"

"Mannen ger minst sagt Skruvade förklaringar"

Uttryckte att 18 dagar är ovanligt många dagar i hovrätten och siar utgången:

"Jag skulle gissa att han blir frikänd även där om inte åklagaren hittat nå mer avgörande bevisning"

Han har nog rätt i att något mer avgörande måste till. Vore fint om Å överraskar den skruvade i rätten idag.

Ja nu är det upp till bevis med bevisen!

46+ timmar förhör att lyssna igenom så dagarna drar iväg. Blir mycket geocaching och relationer.

Så här sa Leif GW nån månad efter mordet i Nyhetsmorgon:

”GW lanserar nu sin teori om vad som kan ha hänt trebarnsmamman.
– De har kommit ihop sig om det där vanliga, som sådant som folk som har en sårig historia kommer ihop sig om. Sedan har han klappat till henne och hon börjar skrika. Då har han tagit tag om halsen på henne för att få tyst på henne, sedan har hon dött. Men det här vet jag naturligtvis inte, för jag har inte sett obduktionsprotokollet. Men om det har gått till på det viset ser man det ganska tydligt, det är nämligen så i sju till åtta fall av tio, säger han.”

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/gw-teori-om-lena-fallet-jag-ringde-upp-springare/
Citera
Medlem
Citat:
Det är ingen som tror eller säger att det är avgjort på förhand. Det är inte säkert att han blir frkad eller fälld. Jag menade att det lutar åt han blir friad, det är allt. Det kanske lät för hårt från min sida. Blir lätt så i skrift.

Enligt din formulering så lät det som att det inte kan bli fällande dom. Det motsatte jag mig. Att det är uppförsbacke för Åklagaren sedan TR kan jag hålla med om. Nu får vi se hur HR kommer tolka den gamla samt nya bevisningen.
Citera
2021-04-07, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej, det där stämmer inte vid mordåtal. Vet inte var du hittat din källa.

Domstol.se
Citera
2021-04-07, 09:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De expertuttalanden jag har läst har sagt att det lutar åt en friande dom eller liknande. Ingen som sagt att han absolut inte kommer fällas. Det har Rosamund själv hittat på.

GW vet inget om att TR har dels missuppfattat vissa delar, och att det finns andra direkta felaktigheter. Så de indicier som byggde på detta har ju inte blivit rättvist bedömda.

Även om nu det misstänkta mordvapnet inte tas med i rätten, kanske åklagaren har några frågor till SD om detta skaft som kan få SD att stå till svars för det hatiska brev han skrivit till åklagaren, och få det misstänkta tillhygget se lite mer misstänkt ut. Inget indicium som kan räknas dit, men ändå andas lite av ett indicium. Det har väckt starka känslor hos den misstänkte som visar att han tappar konceptet och då agerar väldigt impulsivt och utan riktig långsiktig planering.

Man har stadgat upp några IT- tekniska delar så att de blir tydligare och kunnat minska risken att försvaret ska påstå att SD inte kan ha hunnit (till 00:07, vilket han alltså inte har behövt). Även 00:41 tiden är en tid som inte kräver at SD har vare sig vistats vid Hjalmar Berman- masten eller varit där "in person" då det är en session som bryts automatiskt.

Att det nu är två fläckar inuti plösen på SDs sko som har Lenas DNA, styrker att det inte är en slump att lite hudflagor har smugit sig in i hans plös så långt in. Det finns fläckar precis vid de ställena som har indikerat positivt för blod, precis där, även om det inte har gått att fastställa att just det blodet är Lenas.

Osv.

Jag tror inte att GW yttrat sig utifrån det här specifikt (utan att själv ha lyssnat på honom nu), utan att han gör som han brukar; ta ställning utifrån sina erfarenheter hur det brukar vara.
Citera
2021-04-07, 10:00
Medlem
Citat:
Lose the battle win the war är vad som gäller för försvaret. Det kommer sannolikt få till en friande dom oavsett. Det är åklagarens argument som spelar den avgörande rollen och de håller inte hela vägen, enligt alla experter.

I försvarets yttrande till överklagan menar de att det SD och LW har haft och som allt thafs handlar om är en klassisk ”otrohetsaffär”. LInget annat.
Det är därför SD råkat bli misstänkt menar de alltså.
Citera
2021-04-07, 10:02
Medlem
Citat:
Domstol.se

Ok, tack.
Ovan texten du postade står att läsa:

”I vissa mål krävs det att hovrätten först tar ställning till om målet ska tas upp i hovrätten. Ett sådant ställningstagande kallas för prövningstillstånd. Det framgår av tingsrättens dom om det behövs ett prövningstillstånd eller inte.”

Alltså för vissa mål. Detta är inte vissa mål.
Citera
2021-04-07, 10:04
Medlem
Citat:
Ok, tack.

”I vissa mål krävs det att hovrätten först tar ställning till om målet ska tas upp i hovrätten. Ett sådant ställningstagande kallas för prövningstillstånd. Det framgår av tingsrättens dom om det behövs ett prövningstillstånd eller inte.”

Då är jag med. Tack för klargörandet.
Citera
2021-04-07, 10:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ok, tack.

Det krävs i regel inget prövningstillstånd för grovt brott som mord antar jag?

Minns inte vad som stod i denna TR-dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in