Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Jag har nog insett ändå att detta är överkurs för dem.
Det baserar jag på att den ena killen jobbat där för kort tid. Han den unga som kom ”direkt” från högskolan och kanske bara jobbat där ett halvår när utredningen började. Måste höra igen vad ha sa i början av förhöret.
Har inte han lärt sig detta i skolan så har han definitivt inte lärt sig detta under de första månaderna hos polisen.
Den andra lite äldre killen hade IT-bakgrund innan anställning hos polisen. Under den perioden av sin karriär lär han inte ha kommit i kontakt med såna här specialprogram inriktade just på IT-forensik.
Sen hade han 8 år eller vad det var hos polisen och gått deras utbildningar.
Har han inte jobbat specifikt kanske med att hitta vad som i folkmun kallas ”virus” i datorer så har han kanske aldrig kommit i kontakt med eller utbildats i de här programmen.
Så en anledning till att de inte haft koll är för att de helt enkelt inte haft koll. Det är för avancerat för dem och jag tror inte att någon där i Örebro fixar det och speciellt inte på några veckor.
Jag baserar ovan antaganden och slutsats även på att de fick skicka ”23:34” till NFC.
De har helt enkelt inte koll. Man kan göra hur många guider som helst men i det här fallet så ligger nog analysuppdraget i kö nånstans inom polismyndigheten i väntan på nån med ”koll” då.
Med tanke på hur mycket de har att göra kan det ta månader.
Så om de ska ha lite tips på vägen inför utbildningar så kan de börja med en lektion i om en dator alls använts. Sen kan de gå över till sina artefakter och börja fixa och trixa med dem.
1) Att dessa två må sakna erfarenhet och kunskap är en sak. Men att inte vara insatt i vilka möjligheter som finns i om det egna fältet.... (super timeline osv)...
"Nä du, det här är lite överkurs för oss, det får vi nog skicka till IT-forensikerna i Linköping!"
-Omedveten vs medveten inkompetens.
För det är väl IT-tekniker på polisen i Örebro du pratar om?
(Jag trodde, måhända naivt, att det var i grunden självlärda, sedan formellt utbildade, personer med en passion för att nörda ner sig och lära sig allt nytt som sökte sig till såna tjänster. Har en släkting med militär bakgrund som hade en sån tjänst en sväng innan hen gick vidare till SÄPO)
2) De missar i den IT-forensiska delen av utredningen i fallet LW som du (och kanske andra) lyft fram skulle ju i praktiken kunnat ha haft en påverkan på möjligheten att binda rätt GM till brottet.
Oavsett utfallet bör en intern inredning (lol) inledas.
Frågan är om inte justitiekanslern borde utreda ev. brister.
För "hoppas de drar lärdom av det här inför framtiden" känns ju dels som ett svek mot LW och dels som att rycka på axlarna och acceptera att det är vilda västern eller "äh Kling och Klang på landsbygden, låt dem hållas". Rättsosäkert, oseriöst och ovärdigt en rättsstat.
Edit: finns lediga tjänster på NFC om nån vill söka 😏
https://nfc.polisen.se/jobba-pa-nfc/lediga-jobb/