2021-04-07, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Inte gjorts än? När ska den göras då? Rättegången är ju över om bara ett par veckor.

Hur har de tänkt att HR ska anse det bevisat att inloggning på One-mejl skett om man inte kan visa hur den gjorts?

Ja nu har du fattat min poäng här ser jag. Det är alltså inte ens bevisat att inloggnigen i One skett.
Det måste de visa först ihop med hennes leverantör One. Det har jag påpekat för dem som absoluta steg ett att kolla.

Sen måste de visa att det skett i hennes dator eller genom annan synkad enhet. Typ en mobil eller liknande.

Finns det inga cachefiler i hennes dator i köket och ”synced” går att utläsa i en viss databastabell tillhörande webbläsaren Chromes historik så kan inloggningen ha skett i en synkad enhet.

Finns det dock cachefiler i datorn och ingen ”synced” i tabellen så kan inloggningen ha gjorts i hennes dator i köket.

Sen finlirar man med något som heter ”transition types” och ser hur man i webbläsaren har navigerat till den sidan.

Och för att se om någon alls använt datorn så gör man en supertidslinje.

Har datorns startats från avstängd? Har någon loggat in ? Har någon raderat? Har någon ändrat behörighet? Har någon ändrat inställningar? Har någon öppnat nåt annat program? Osv.

Sen kan man DNA-testa topsar från datorn och gärna topsa under tangentbordet också för att se om hans DNA finns där.

Sen får de gärna fiska fram vart tusan de har gjort av hennes kodlås till dörren. Det ska vara testat för DNA och fingeravtryck enligt teknisk undersökningsprotokoll från hennes bostad upprättat av GS.

Men i akten ”sakkunnighetsutlåtande” från NFC finns inte ett ord om hennes kodlås. Det har gått upp i rök. Vad gäller DNA och fingeravtryck alltså.
Varför?

Webbadressen ser lite annorlunda ut också. Den till One-mejl alltså. Ser ut att peka på ett specifikt mejl. One borde kunna vara mer behjälpliga.

Någon som minns när protokollet kring One-inloggningen gjordes?

Jooo det är daterat 2019-12-19.

När mördades LW? 2018-05-14

Det här med One hittade(?)/dokumenterade de alltså typ 18 månader efter hon dog och hennes dator undersöktes.

Och några här undrar varför det tar tid att undersöka 23:34 OCH 05:23 på några veckor?
Citera
2021-04-07, 00:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De kanske har fått fram informationen och ingen har varit inne i hennes dator. Varför ska de redovisa det resultatet till HR?
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så kan det vara. Även om jag är lite tveksam till att de faktiskt gjort analysen än.

Bekymret är att de pratar om en lyckad inloggning i One-mejl och
det är det som det kommer pratas om i hovrätten nu.
Att sen inte ta reda på hur den gjorts är lite märkligt.
Det är ju det jag menar?
Börja med ÅK alltså.
Citera
2021-04-07, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag är som ett levande frågetecken om de ignorerat en slags guide av vikt.
Det borde väl finnas nåt hon vet, hon lär väl inte överlämna utan feedback i nåt så viktigt.

Eller om det kanske är som Rosamund nyss skickade en blänkare om, att det är är gjort men inget som ledde nånstans?

SD menar att han använde datorn vid tiden för mordet och hänvisar till 23:34 och att han får nåt jobbmejl strax innan vilket får honom att öppna datorn.
Varför han behöver öppna datorn vet vi inte.
Men det är ett av hans sätt att hävda oskuld. Han har knapprat på dator. Inte mördat.

Och morgonen efter mordet menar han såklart att han inte loggat in i hennes kök/dator/mejl.

Det vore intressant att veta vad de gått bet på i sina efterforskningar om de nu gjorts och hur långt de kom. Lyckades de ens avgöra om hans dator använts vilket är första steget i undersökningen? Eller gav de upp efter en teoretisk analys?
Det sistnämnda är vansinne isf. Likställt vid de abdra gissningar de gjort.
Citera
2021-04-07, 00:26
Medlem
riskybusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av googlan
Alltså ursäkta men jag tycker det är kul att du ska lära mig innebörden av Juridiska termer när jag har en passion för Juridik och har över 22 avsnitt i belastningsregistret, dvs jag hade mitt första åtal 2 månader efter jag blev fyllda 15. Jag är uppväxt med juridiska termer.

När jag åkte in i fängelse för ett par år sedan och insåg jag vart fängelseadvokat åt avdelningen och då växte tanken att jag skulle studera Juridik för jag fick höra att jag är vass på både tolka, skriva, leta och formulera samt duktiga Juridiska metaforer.

Då tog jag till mig det till slut, då jag i samma veva fick genomgå en NP utredningen och fick reda på att jag varit annorlunda hela livet och känt mig så jävla dum i huvudet var just p.g.a. att jag låg inom 10% skalan av Svenska befolkningen med mitt IQ på 120 skalan. Så vart det också, jag fick en ny syn på livet och jag kompletterade mina sista betyg, gjorde HP och nu är det fritt fram för mig att söka in o studera på Juristprogrammet. Detta är lika relevant som det du skriver.

Men det tar inte bort faktumet att det går till på det sättet som jag skrev!

Låter jättefint allt det där, men om jag har fel i att åklagare måste göra inte bara sitt eget jobb utan även försvarets så kan du bara förklara det, inte ge mig ett utlägg om din IQ eller utbildning?
Senast redigerad av riskybusiness 2021-04-07 kl. 00:31.
Citera
2021-04-07, 00:32
Medlem
Citat:
Om de utfört en granskning enligt dina direktiv och gör noll fynd men tar upp det i rätten så lär advokaten kontra.
Det är totalt värdelöst.

Om det sen är indiciemål och oavsett om den åtalade påstår nåt annat, så sker en sannolikhetsbedömning.
Tillräckligt många indicier tillsammans, av olika styrka, kommer givetvis bedömas på ett helt annat sätt än nåt som öht aldrig skett.

För min del så får de gärna få fram ett resultat som visar att han inte använt sin egen dator hemma 23:34. Vilket han påstår att han gjort.

Försvaret kommer gå stenhårt på den linjen om det inte finns ett motjuck från åklagaren på den fronten.
Han har inte mördat. Han har svarat på jobbmejl och vattnat.

De får gärna visa att någon använt LW:s dator 05:23. Vilket han säger att han inte gjort.
Därtill kan de lägga hans kännedom om lösenord inloggning och egen kod till dörren osv.

Han är en MGM som vet offrets identitet, adress, knarrande dörr, låskod(?), ingen stor och stark sambo hemma, evtl inloggning dator, vilken mejladress hon använder, vilken leverantör (One) osv, bäst lämna dörren öppen pga knarrande låset när går osv.

Vilken GM dröjer sig kvar i bostadskvarteren sex timmar efter att ha mördat någon? Då kan du vara på färjan till Polen eller nåt för fasen.

Om undersökningarna bara för dem nån millimeter närmare fällande dom så är det värt att testa. Av alla skäl ovan.

Åklagaren gör en väldigt stor grej av dessa två datorhändelser och de hänger kvar i hovrätten. Inga återkallelser och nu dessa följande dagar ska hovrätten i åklagarens framställan titta och lyssna på en massa missvisande om Google Drive osv?

Det blir ju inte heller rätt. Och det borde de ju ha fattat själva utan min inblandning. ”Fan det där hemmatestet innan tingsrättsförhöret kanske inte blev så bra” osv.

Åklagaren gjorde stor grej av 23:34 och 05:23 och jag hängde på. Inte tvärtom.
Citera
2021-04-07, 00:35
Medlem
googlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybusiness
Låter jättefint allt det där, men om jag har fel i att åklagare måste göra inte bara sitt eget jobb utan även försvarets så kan du bara förklara det, inte ge mig ett utlägg om din IQ eller utbildning?

Det var inte till dig min vän såg att det blev fel det var till han den foliehatten develi! Ber hemskt mycket ursäkt är helt slut i huvudet! Tog bort det förövrigt ville bara develi skulle läsa det och ni skrev snarlika inlägg hehe.

Kärlek min vän !
Senast redigerad av googlan 2021-04-07 kl. 00:38.
Citera
2021-04-07, 00:37
Medlem
Citat:
Det beror väl på vad intentionen är, vad du är ute efter?

Om det är nån statsmakt som sätter lyset i ansiktet på Åsa så är det väl i ett annat läge än brådskande inför den här rättegången, till fördel för aktuellt åtal.

Ergo;
Innan en rättegång finns det väl en viss tidsram att ifrågasätta, beroende på när det initieras.
Då riktas väl frågan dit det är möjligt med förändring, i första hand. Till ÅK alltså.

Jag är ute efter fällande dom.
Men jag är liksom inte Åsas mentala coach här eller nån form av yrkesvägledare eller har nån form av frikort som pressen inte har ända rakt in i härligheten.

Så de får göra sin del. Jag har liksom gjort min del även om jag inte har släppt detta riktigt än.
Citera
2021-04-07, 00:39
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tack för ett som vanligt genomtänkt inlägg.
Jag delar helt dina tankegångar. Nu ser vi samma oro i tråden igen. Många tillskyndare för att skydda HD. Som om hon vore en skör porslinskatt. Hon verkar mer målmedveten, skarpslipad vass och hämndlysten.

Men HD är inte riktigt frisk, men OK givet hon tar sina mediciner.

Tack Remark! Jag vet inte hur mitt gamla inlägg hamnade i tråden igen då jag inte skrivit här på länge men jag står för mina misstankar än. Har ju följt tråden från start, först som bara läsare, sedan under perioder som mer eller mindre flitig skrivare och HD har alltid varit en het potatis på ett sätt som varit märkligt. Underliga trådsanningar som verkat inplanteras i tråden, hot i och utanför tråden och obehagligheter så fort hon granskats har ju onekligen fått flera av oss att fundera på om den bild som målats upp av henne verkligen stämmer, eller om det är medvetet skapad illusion. HD har vaktats i tråden av flera på ett sätt som i sig självt sagt en del om vem vi haft att göra med.

Jag har läst om än bara snabbt, den senaste tidens HD-diskussioner och instämmer med mycket av vad som skrivits av t ex dig, Develi, Hoppsan, Reviews och FrökenSverige. Jag tror inte att båda makarna D skulle vara GM utifrån att de båda skulle vara psykopater eller narcissister, men att de mycket väl båda skulle kunna ha udda personligheter och andra ej diagnosticerade störningar som ändå tillsammans skulle innebära att normala, moraliska spärrar passerats med lätthet och utan dåligt samvete.

En tanke som slagit mig under trådens gång är att HDs mående hela tiden använts som ett slags medicinskt alibi som garanterat att hon inte kunnat vara inblandad. Genom att det tidigt i tråden beskrevs om psykisk ohälsa i vaga termer målades det upp en bild av en passiv, skör och svag person ur stånd att agera. Hon blev också uteslutande ett offer. Samtidigt så har ju motsägelsefulla fakta gång på gång ändå lyst igenom som allt hon faktiskt orkat prestera som är mer än vad många slitna, tonårsmorsor har energi till. Separera, flytta, geoacacha, lösa mystar åt andra, ha ett högpresterande arbete med stort ansvar över andras liv, vara tonårsförälder med hela det galna livspusslet, skaffa ny älskare och hålla hans intresse vid liv genom flitigt sms-flirtande, semestra med SD, storstäda SDs golvbrunnar, sommarmysa med släkten osv. Definitivt inte under isen. I alla fall inte konstant.

Det är vanskligt med att diskutera möjliga diagnoser utan utbildning i ämnet men OM hon, i linje med den diskussion som varit i tråden om intagande av medicin som just används vid bipolär diagnos, skulle lida av detta så skulle det kunna tvärtom göra HD till en mer sannolik GM/medhjälpare/anstiftare.

Hypotes: Kombinationen maniska perioder då en person med denna diagnos (OM nu HD skulle ha den) känner sig speedad, energisk, förmer än andra, oövervinnerlig och upphöjd ihop med hat, ev känsla av försmåddhet eller konkurrens, och att leva med en möjligt sociopatisk exmake är ingen bra mix. Addera ovanpå det att bipolära ej sällan kan bli paranoida som följddiagnos och det blir en ännu värre mix som skulle kunna förklara övervåldet, det sjutton slagen och ett mord som verkar sakna all sans. En mördare eller ett par som mördar tillsammans där den ena anser sig upphöjd över moral, anser sig hotad och därför i sin fulla rätt att ta till våld och i ett speedat tillstånd saknar de vanliga spärrarna för att inse rimlighet... är ingen höjdare att råka ut för. Många gånger har vi i tråden funderat över varför risktagandet att mörda nästan mitt i villaidyllen, kanske kan det förklaras om mördaren är i ett tillstånd då mordet planeras eller/och begås som inte är riktigt friskt?

Annars så tror jag fortfarande som tidigare att LW nyttjades av både makarna D för att det var en praktisk åtgärd en period i deras liv. LW blev en stand in både i geoturen och för sex. Det var bekvämt och det skadade inte fasaden så länge LW kunde hållas i skuggorna. När LW som trott att SD var kär i henne, sedan började vilja att SD infriade löftena och inte stillatigande ville se på hur HD klev fram och tog åt sig allt cred för hennes arbete så blev hon ett hinder som måste bort.

Utifrån uttalande från HD så tror jag inte att denna var ovetande om SDs relation. Den var okejad under vissa premisser. Droppen blev när LW tog sig fräckheten att sluta vilja bli utnyttjad och leva i skuggorna, när hon ville ha upprättelse eller hotade med att dra och avslöja deras bluffburkletande. LW ifrågasatte därmed den oheliga allians (som det nog var HDs mamma som beskrev som att de två var en och samma). Jag tror utifrån vad som kommit fram att paret D började nyttja LW i samförstånd och att de också i samförstånd beslöt att hon skulle bort ur deras liv. Jag tror att tillvägagångssättet blev brutalt och horribelt då de båda saknar spärrar, empati och självinsikt vilket inte allra minst bevisats av dem själva i förhörsprotokollen och vid googlandet som gjordes då barnen var små. Men jag kan ha helt fel så klart.

Ska bli intressant att se hur morgondagen fortlöper och en stor eloge till de som kämpat på i tråden genom åren nu och haft bättre ihärdighet än undertecknad. Och kul att se att nya kommer in i tråden med nyttiga kompetenser och driv!
Senast redigerad av Philomena 2021-04-07 kl. 00:52.
Citera
2021-04-07, 00:41
Medlem
Citat:
Det är ju det jag menar?
Börja med ÅK alltså.

Börja med vad? Gulla med henne så hon börjar prata bredvid mun om utredningen eller hur menar du?
Citera
2021-04-07, 00:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag är ute efter fällande dom.
Men jag är liksom inte Åsas mentala coach här eller nån form av yrkesvägledare eller har nån form av frikort som pressen inte har ända rakt in i härligheten.

Så de får göra sin del. Jag har liksom gjort min del även om jag inte har släppt detta riktigt än.
Vi pratar om samma sak i olika inlägg.
Rosamund undrar om de kan ha gjort de u.s. du lämnat in.

Krasst sett så vet vi inte, de kan ha gjort enl dina instruktioner som hon föreslog.

Du svarar "så kan det vara" och du är "lite tveksam" samt att inte ta reda på hur inlogg gjorts är "är lite märkligt."

Jag svarar:
Fråga ÅK.

Inte att du ska vara hennes mentala coach, yrkesvägledare.
Inte handlar det om att gulla heller..
Citat:
Börja med vad? Gulla med henne så hon börjar prata bredvid mun om utredningen eller hur menar du?
Senast redigerad av develi 2021-04-07 kl. 00:54.
Citera
2021-04-07, 00:58
Medlem
Citat:
Vi pratar om samma sak i olika inlägg.
Rosamund undrar om de kan ha gjort de u.s. du lämnat in.

Du svarar "så kan det vara" och du är "lite tveksam" samt att inte ta reda på hur inlogg gjorts är "är lite märkligt."

Jag svarar:
Fråga ÅK.

Inte att du ska vara hennes mentala coach, yrkesvägledare.
Inte handlar det om att gulla heller..

Vad svarar hon då om du ska göra ett antagande baserat på allt du kan om hur sånt här går till?

”Varför har ni inte kollat det här och det här?”

”Åsa det är så märkligt att ni inte kollat det här och det här?”

Vad ska hon svara menar du annat än i linje med alla andra uttalanden och svar som de fått som varit behjälpliga?

Det har väl gått hundratals mejl från Flashbackare och allmänhet bara vad gäller detta fallet.

Hon var ju på den här linjen ”Jag har aldrig varit med om något liknande”. Allt detta engagemang.

Varför skulle jag få en massa svar angående utredningen som ingen annan fått?

Berätta vilka svar jag hade fått eller så kanske vi kan glömma det här med ”Börja med ÅK”?
Citera
2021-04-07, 01:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad svarar hon då om du ska göra ett antagande baserat på allt du kan om hur sånt här går till?

”Varför har ni inte kollat det här och det här?”

”Åsa det är så märkligt att ni inte kollat det här och det här?”

Vad ska hon svara menar du annat än i linje med alla andra uttalanden och svar som de fått som varit behjälpliga?

Det har väl gått hundratals mejl från Flashbackare och allmänhet bara vad gäller detta fallet.

Hon var ju på den här linjen ”Jag har aldrig varit med om något liknande”. Allt detta engagemang.

Varför skulle jag få en massa svar angående utredningen som ingen annan fått?

Berätta vilka svar jag hade fått eller så kanske vi kan glömma det här med ”Börja med ÅK”?
Citat:
Det kommer inte leda till fällande dom för de har inte gjort det jag föreslagit
Vet du om de gjort undersökningarna?

Är det bra om det blir gjort nu innan rättegång?
Ja.

Det var vad det berörde.
Just nu vet vi väl inte och det vore av vikt att det blir gjort om så inte är fallet.

Om det ökar chansen för fällande dom alltså.
Senast redigerad av develi 2021-04-07 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in