2021-04-06, 21:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är bra med att vara kritisk. Jag har själv uttryckt mycket missnöje med utredningen i detta mordfall under dessa år. En del människor nöjer sig tyvärr för lätt och det sätter ingen press på åklagare, utredare etc.
Ja, jag kan väl jubla till höger och vänster men om målet är fällande dom, snarare än att nöja sig med att det är bra att engagera sig, och om det sägs vara av vikt;
Då har jag lite svårt för att sikta mot månen men det fastnar i trädtopparna.
På tal om T5or. 😂

Att engagera sig ifrågasätter jag inte.
Citera
2021-04-06, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Tycker du hackar lite på Avel Develina. 🙄Är du kär i hen eller? 😏

Nä men ärligt talat. Det säger väl sig självt för alla som har minsta insyn i vilka tabbar som skett i fu (och även i andra fall nationellt ska tilläggas) att det finns en poäng med att kontakta NA eftersom det kan öka chanserna att det Avel skickat in inte är att elda för kråkorna (ville inte skriva kasta pärlor till svin, men...).

Avel är ju helt sanslöst grym och har gjort ett helt otroligt noggrant, detaljerat jobb! -så sjukt imponerande! ⭐️⭐️⭐️🙌🙌🙌
Alltså t.o.m. instruktionsvideor...

Kudos till teamet som fixat hit fup och varit ombud osv också!⭐️

Synd att det inte skedde tidigare, men bättre sent än aldrig.

Som Avel skrev så kan det ju faktiskt bli aktuellt med Högsta domstolen (svårt att använda förkortningen HD i denna tråd lol).

Alltså jag gjorde ingen egen instruktionsvideo😂

Men det kanske blir nästa steg här.

Här är videon jag länkade till så de skulle få lite pejl på i vilken ände de kan börja med vissa saker där. Program de redan borde känna till.

https://youtu.be/sAvyRwOmE10

Killen är superpedagogisch och vill nån se hela 40 min så kan ni kanske mer än vissa forensiker sen om supertidslinjer och sånt.

För den som inte orkar så är här några screenshots:

https://www.bildtagg.se/bild/ge8ruxqmyrn17nj90smaw6dr

https://www.bildtagg.se/bild/giqbpoueytzjtnm45jx018ou

https://www.bildtagg.se/bild/yip0696pss8ltzt6e8a2xwzc

https://www.bildtagg.se/bild/p7g50m4rcswgaiy9n23a26fs

Det de är inne på i utredningen är vad man kan kalla en ”file format timeline” men det är just en sån här supertidslinje de kan göra för att få lite koll istället.

Och vill någon se på ett ungefär hur de tidslinjer som finns i fupen är gjorda så är den här videon från Magnet Forensics, skapare av polisens program Axiom helt ok för att sätta sig in i det.

https://youtu.be/JMm8MjiWHuA

Helt klart sevärd även om de är rätt så röriga ibland med det pedagogiska där på Magnet.
Citera
2021-04-06, 21:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Varför inte bra? Denna person kan mycket väl ha varit SD. (Eller kanske rent av HD?l)

Ja det tror vi men TR ansåg honom skapa rimligt tvivel. Det ändras nog i HR nu med 00.47 tiden.
Citera
2021-04-06, 21:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
(..) det är just en sån här supertidslinje de kan göra för att få lite koll istället.
Fattar inte alls varför de inte nappade ihop med det du sa i media (extraherad version).
Du pratar ju om enkla medel, att det är mycket de kan få fram, och att se vem som varit inne i LWs dator borde väl vara högsta prio vs koordinat.

"Jag har gått igenom det här och förklarat för polisen vad de har missat att undersöka på datorn, och hur de kan ta sina undersökningar vidare"

"Det finns mycket de kan göra för att få fram mer information från speglingarna av datorerna."

"Det går att se om någon varit inne i hennes dator med förhållandevis enkla medel."
Senast redigerad av develi 2021-04-06 kl. 21:49.
Citera
2021-04-06, 21:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fattar inte alls varför de inte nappade ihop med det du sa i media (extraherad version).
Du pratar ju om enkla medel, att det är mycket de kan få fram, se vem som varit inne i LWs dator borde väl vara högsta prio vs koordinat.

"Jag har gått igenom det här och förklarat för polisen vad de har missat att undersöka på datorn, och hur de kan ta sina undersökningar vidare"

"Det finns mycket de kan göra för att få fram mer information från speglingarna av datorerna."

"Det går att se om någon varit inne i hennes dator med förhållandevis enkla medel."

De kanske har fått fram informationen och ingen har varit inne i hennes dator. Varför ska de redovisa det resultatet till HR?
Citera
2021-04-06, 21:52
Medlem
Citat:
I praktiken är HR sista instans. Det ska oerhört mycket till för att få resningstillstånd till HD. Vad jag förstått ska det tillkomma sådana nya omständigheter som utan tvekan ändrar på HR:s dom. Det skulle i det här fallet vara att man hittar mordvapen med både SD:s och LW:s DNA. Sannolikheten för att det sker är mycket liten nu.
Det finns nog ingen åklagare som vågar spara på material till HD utan ger allt till HR.

Ja spara vore hål i huvudet.

Bra med en tredje DNA-träff på skon nu men samtidigt så vet man ju hur tingsrätten bedömde det där senast så... Men nu är det bara att gasa imorgon!

”Den fnissande mördaren” kanske vattnar eller meckar med cykeln för att hålla sig sysselsatt så här kvällen innan hans ”stora dag”. Eller kröner han den med en FTF?
Citera
2021-04-06, 21:54
Medlem
develis avatar
Citat:
De kanske har fått fram informationen och ingen har varit inne i hennes dator. Varför ska de redovisa det resultatet till HR?
Du tänker utifrån andra hållet. Då undrar jag om det då finns utredningsmaterial att efterfråga?
Som spontan följdfråga.
Senast redigerad av develi 2021-04-06 kl. 21:57.
Citera
2021-04-06, 22:04
Medlem
Citat:
Om sådan information har kommit fram är åklagaren skyldig att redovisa det i hovrätten
annars begår hon tjänstefel. Åklagaren har objektivitetsplikt och är skyldig att redovisa både sådant som talar för och emot att en misstänkt är skyldig.
Citera
2021-04-06, 22:05
Medlem
Citat:
?

Hur du beter dig som påskkyckling är upp till dig. 😂

Jag frågade om du ställt frågor kring viktigt bortfall.

Jag har på ett ledigt men korrekt sätt hanterat kommunikationen med åklagarkammaren och media.

Hos åklagarkammaren kan man få svar på lite allmänna frågor (Avd.9 visade t.ex. idag hur ÅH svarade om häktning osv) men att jag skulle kliva in och ha en diskussion med åklagaren om deras förundersökning är både hon och jag främmande för.

Vi minns det där haveriet med han journalisten (Mr Isyxa) som var inne i förhörsrum och upptog tid och resurser från utredningen genom att fiska och ha en lång monolog om vad som pågick i hans huvud. De släppte inte en millimeter förhörsledarna och det gör inte åklagaren i detta fallet heller. Men jobbar gör de men med vad och hur det berättar de själva när de vill och kan. Annars är dörren liksom stängd.
Citera
2021-04-06, 22:06
Medlem
Citat:
Ja, och vart fick de det ifrån?

Men intressant, attackerar mobilen inom en kort tidsspegel.

Var det strax utanför BP sista kontakt var?
Destruerats väldigt nära mordplatsen.

Arg att inte ha kommit in i den?
Önskat glutta efter nåt?

Eller radera?

Får han inte access kan hans incitament att försöka med datorn i LWs kök ökat? SD är urusel på att hantera "överraskningar" och ett kontrollfreak samt medveten om att LW alltid var uppkopplad - oavsett. Och frispråkig. Gissar han vill Veta vad hon sagt - till vem? Just innan ....
Senast redigerad av Remark 2021-04-06 kl. 22:09.
Citera
2021-04-06, 22:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Du tänker utifrån andra hållet. Då undrar jag om det då finns utredningsmaterial att efterfråga?
Som spontan följdfråga.

Ja jag börjar tro det. Känns ologiskt för mig att man inte skulle använt det Avel skickat för att försöka få fram information som kan leda till fällande dom.
Citera
2021-04-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Varför inte bra? Denna person kan mycket väl ha varit SD. (Eller kanske rent av HD?l)
Ja men det måste bevisas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in