2021-05-14, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag är lika säker som du.

Det är inte bara historiken, utan sammantaget:

Indikerar att SD och ingen annan är gm:

- Vem kan få ut Lena från sin lägenhet påklädd?
- Vem kan få ut Lena utan att hon skriver till någon annan att hon har besök?
- Vem skulle kunna locka ut Lena sent på kvällen?
- Vem kan få ut Lena utan att det finns tydliga spår i kommunikation?
- Vem har haft inbjudan sent på kvällen utan svar?
- Vem har Lena haft en sen kommunikation med som innefattat en inbjudan?
- Vem har motiv och ett hat?
- Vem känner till mord/fyndplats?
- Vem känner till området så att en flyktväg blir lätt utan att någon ser/hör?
- Vem känner till Lenas koder?
- Vem skulle "råka" logga in på Lena konto 05:23?
- Vem har Lenas DNA i sin plös (just där den blodfläck faktiskt finns)
- Vem har Lenas blod på sin tvättmaskin, precis vid handtaget och lämpligen just efter mordet?
- Vem har lämnat DNA på Lenas ring, torts att hon har händerna nerblodade till tusen efter att ha försökt att skydda sitt huvud, trots att hon kramats, brottats, cyklat, diskat, tvättat händerna, gjort massor av saker?

Det är bara att fylla på här.

The aftermath, det har vi alla läst i FUP.

Tyvärr, tror jag, att den här gm inte behöver ta ansvar för det hemska brott han har gjort.

Det är så läskigt att det finns människor som kan göra sådana saker som att slå en människa rakt i ansiktet, rakt i huvudet med berått mod. Det trots att den personen skriker i förtvivlan... av skräck... av smärta...Det är outhärdligt... att tänka på.

Och sedan få gå fri...

Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Jag fyller på med två, enligt mig viktiga indicium:

- Vem raderade hundratals bilder från sin mobiltelefon i samband med att hen skulle på polisförhör?
- Vem ljög för polisen om sin identitet veckan innan mordet när hen anmälde att hen kände sig hotad av ett påhittat ungdomsgäng?
- Vem ljög om sitt förhållande med Lena för polisen och visade upp en redigerad konversation?
- Vem har planterat uppgifter hos vittnen?
- Vem hade sin utebelysning släckt just mordnatten men ingen annan natt?
- Vem delar inte med sig av inloggningsuppgifter för att fria sig själv?
- Vem hade ett färskt sår i samma höjd som Lenas huvud borde varit på och ljög om det?
- Vem uttalade sig om att mordet aldrig kommer att lösas trots att han inte borde ha en aning om bevisläget?
Citera
2021-05-14, 10:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimprofessorn
Jag fyller på med två, enligt mig viktiga indicium:

- Vem raderade hundratals bilder från sin mobiltelefon i samband med att han skulle på polisförhör?
- Vem ljög för polisen om sin identitet veckan innan mordet när hen anmälde att hen kände sig hotad av ett påhittat ungdomsgäng?

Tack!

Ja, listan kan fortsätta...

Raderingarna (båda två) är verkligen viktiga tecken på att han är skyldig.
SD är motbevisad av åklagarna att han ljuger i frågan. Det är inte möjligt att i misstag ta närapå 900 bilder, särskilt som att han samtidigt skickar sms till andra.

Den andra raderingen vet jag inte om åklagaren tog upp i rätten? Det är anmärkningsvärt att en person som har varit på polisförhör och visat upp en så sen chatt med en person som är försvunnen, raderar den efter förhöret.

Tyvärr tycker jag att det här med att de två poliserna påstår att SD ljugit om sin identitet den 11.12 maj, är svår att bevisa. De har uppbenbarligen inte gjort några slagningar, även om jag misstänker att SD kan ha uppgivit något som inte stämde. Jag tvivlar inte alls på att poliserna kände intuitivt att något var helt galet.

Då är kanske SDs lögner om det blodiga akrobatsexet tydligare, eftersom SD är även där motbevisad av åklagarna. Extra tydligt blir det i sammanhanget med att HD berättat den blodiga historien som att komma från Lena, samtidgt som SD i rätten plötsligt inser att han är motbevisad. Nu kommer han med en helt ny historia; att Lena snickrat i tvättstugan.

Med tanke på att åklagarna nu i HR tar upp att det bara finns två personer som ljuger lika mycket i utredningen, det är SD och HD, så sjunker ju HDs trovärdighet till noll. Då i en indiciekedja där JS berättar och visar (deras chattar) hur kontrollerad HDär av SD. HD gjorde ju en exremt tydlig lögn, när hon påstor i rätten att hon skulle ha åkt ensam utan SD till USA om det var han som var plötsligt oförklarligt försvunnen. Denna lögn spädde på hennes låga trovärdighet med 100 procent nästan, vilket sänker SD än mer.

Som misstänkt får man ljuga i både förhör och i rätten i SDs läge. i domen står ju att SD inte har bevisats vara utom rimligt tvivel skyldig och då behöver man ju inte ta ställning till hans möärkliga berättelser.

Skickligt av åklagarna ändå att vända på steken, så att han visst måste stå för lögnerna.

Likaså har de nu lyckats ta upp cykelturerna, genom att visa att SD på helt eget bevåg tar upp dessa och därigenom placerar sig nära mordplatsen. Här faller SD på eget grepp (rätt åt honom), genom att på sitt vanliga manipulativa sätt försöka slira på sanningen. Han föröker alltså få rätten att tro att han blivit lurad, men nu användes detta fula grepp direkt mot honom som ett nytt indicium.

Jag tycker alltså att kedjan har stärkts upp betydligt, när man kan se att det ena stärker det andra starkare än tidigare.

Men jag är ändå orolig...
Citera
2021-05-14, 10:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var bra att Du hittade så vi fick svart på vitt var det uttrycket kom ifrån (blev inte förvånad)!

Det är alltså från samma trådskrivare som "visste" ganska tidigt i tråden att HD hade alibi och som fått till sig att MH var en trevlig kvinna.

(Och som S-J/glorian hänvisat till gång på gång i tråden).

Ett tag fick jag för mig att jag läst det i NA. Herregud...

Nä, jag är inte heller förvånad!
Då är det inte bara det att skribenten påstod att HD hade alibi.
Citera
2021-05-14, 10:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Birger
- Vem ljög om sitt förhållande med Lena för polisen och visade upp en redigerad konversation?
- Vem hade ett färskt sår i samma höjd som Lenas huvud borde varit på och ljög om det?
- Vem uttalade sig om att mordet aldrig kommer att lösas trots att han inte borde ha en aning om bevisläget?

Jamen tack!

Ja, det verkar som att listan kan göras hur lång som helst!

Kanske jag börjar få lite mer tro på en fällande dom ändå när jag nu ser på det hela.

Jag lägger till själv:

- Vem sa att det är bekräftat Lena bara timmar efter att kroppen hade hittats.
Citera
2021-05-14, 10:41
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Jamen tack!

Kanske jag börjar få lite mer tro på en fällande dom ändå när jag nu ser på det hela.

Jag lägger till själv:

Jag har kollat här i tråden till och från, trodde Stefan torskade i TR redan, men han verkar vara ute i det fria. Kanske häktad dock, har inte koll.
Vilken soppa till utredning. Men han kommer åka in. Livstid tror jag.
Citera
2021-05-14, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag har kollat här i tråden till och från, trodde Stefan torskade i TR redan, men han verkar vara ute i det fria. Kanske häktad dock, har inte koll.
Vilken soppa till utredning. Men han kommer åka in. Livstid tror jag.
Han blev frikänd i tingsrätten förra året då "åklagaren inte nådde ända upp" i bevisningen som Lindén (rättens ordf) skrev i domen. Så SD har gått fri och ledig, rest och letat casher, i ett år nu. Men den 28 maj kommer domen. Får han krypa in på livstid eller blir han frikänd i hovrätten också tro?
Citera
2021-05-14, 10:51
Medlem
Citat:
Jamen tack!

Jag lägger till själv:

Indicier finns, hur mycket som helst och även teknisk bevisning (dna).
Nu får vi bara hoppas att HR inte bortser ifrån detta och syr in SD på livstid
Citera
2021-05-14, 10:54
Medlem
notknapparens avatar
Idag är det exakt tre år sedan Lena mördades!
Inget att fira, men jag gör min egen pepp- lista för att stärka mig inför HR dom 28 maj.

Jag har nu lagt till förslagen från Krimprofessorn och Bengt- Birger (nedan strecket)
Det är bara att fylla på för vem som vill:

- Vem skulle "råka" logga in på Lena konto 05:23? Dvs, vem skulle både känna till Lenas inloggningsuppgifter och dessutom ha intresse av att göra det timmar efter mordet?
- Vem har Lenas blod på sin tvättmaskin, precis vid handtaget och lämpligen just efter mordet?
- Vem har lämnat DNA på Lenas ring, torts att hon har händerna nerblodade till tusen efter att ha försökt att skydda sitt huvud, trots att hon kramats, brottats, cyklat, diskat, tvättat händerna, gjort massor av saker?
- Vem hade en konfliktfylld relation med offret, med hot över sig att Lena skulle avslöja förhållandet, samtidgt som mgm har sagt till flera andra vittnen att han vill återförenas med sin fd hustru.
- Vem skulle ha intresse av att ta Lenas mobil i hennes ficka?

-----------------------------------------------------------------------------------------------
Krimprofessorn:
- Vem raderade hundratals bilder från sin mobiltelefon i samband med att han skulle på polisförhör?
------------------------------------------------------------------------------------------------
Bengt- Birger:
Senast redigerad av notknapparen 2021-05-14 kl. 11:00.
Citera
2021-05-14, 10:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det var bra att Du hittade så vi fick svart på vitt var det uttrycket kom ifrån (blev inte förvånad)!

Det är alltså från samma trådskrivare som "visste" ganska tidigt i tråden att HD hade alibi och som fått till sig att MH var en trevlig kvinna.

(Och som S-J/glorian hänvisat till gång på gång i tråden).
Det är mycket intressant att studera olika trådskrivares texter och se vilka som använder samma språk. Dessutom kommer en ny in som ersättare när en tidigare försvinner.
Citera
2021-05-14, 11:00
Medlem
Citat:
Idag är det exakt tre år sedan Lena mördades!
Inget att fira, men jag gör min egen pepp- lista för att stärka mig inför HR dom 28 maj.

Jag har nu lagt till förslagen från Krimprofessorn och Bengt- Birger (nedan strecket)
Det är bara att fylla på för vem som vill:

- Vem skulle "råka" logga in på Lena konto 05:23?
- Vem hade en konfliktfylld relation med offret, med hot över sig att Lena skulle avslöja förhållandet, samtidgt som mgm har sagt till flera andra vittnen att han vill återförenas med sin fd hustru.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Krimprofessorn:
------------------------------------------------------------------------------------------------
Bengt- Birger:
Om du inte förstått det redan så är det HD som i samförstånd begått detta. Och det bör rendera i ett livstidsstraff. För båda. Tyvärr tappade åkl bollen
Citera
2021-05-14, 11:12
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Jamen tack!

Jag lägger till själv:

Det hade inte ens gått två timmar efter privatpersoner larmade om en livlös kropp när SD berättade i chatt till Jan* O att det var bekräftat Len* och i nästa meddelande skrev att det fick inte kompisen skriva något om...

Ikväll var det tre år sen Len* fick uppleva det fruktansvärt brutala slutet då mördaren bestämt sig för att hon inte skulle få leva.
Hur kan mördaren leva med sig själv efter ett så brutalt mord?
Hur kan de som vet saker fortsätta hålla tyst och leva med sig själva?
Det kan inte vara ett liv i frid.

En tanke är att Len*a och hennes anhöriga ska få en slags upprättelse med domen och ett erkännande från mördaren. Det sista är väl en utopi, men det finns mördare som tänker om för att få frid i sitt sinne. Nu tror jag inte denna mördare tillhör den kategorin eftersom den som alla spår leder till verkar vara klädd i ett osynligt stålpansar när det gäller empati till andra.
Citera
2021-05-14, 11:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Om du inte förstått det redan så är det HD som i samförstånd begått detta. Och det bör rendera i ett livstidsstraff. För båda. Tyvärr tappade åkl bollen

Ja, inte vet jag om det är mitt förstånd som det är fel på.

Jag tror inte som du.
Vad gäller åklagaren och bollen, så har ju HD varit häktad och undersökt. Det fanns inget som kunde binda henne till brottet.

Min tro är att HD betett sig misstänkt, och har motivet. Det var viktigt för åklagaren att få bort HD som misstänkt om hon ville fälla SD.

Visserligen har åklagaren lagt in en brasklapp vad gäller SD som gärningsman: "Stefan Davidsson har ensam eller tillsammans och i samförstånd med annan person" begått mordet enligt stämningsanökan.

Jag förmodar att hon har haft HD i åtanke där.

Helt säker kan man inte vara, med jag tror inte att HD varit med på brottsplatsen vid mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in