2021-04-03, 15:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Lena som kommer ifrån Göteborg innan hon hamnade i Örebro ? Hon var snäll men Stefan hade problem och var småsint, inte storsint ... det lilla är det Stora på något sätt för honom ?
Stefan vet inte hur tomheten tar över honom.. det saknas något ? Lena.. gissningsvis.

Jag undrar verkligen om SD kan sakna någon.

Jag tänker återigen på Hjalmar Söderbergs ord, och hur SD agerar.

Minns att någon i tråden skrev om kärleksbooming (Firesnake), att offer vid våld i nära relationer ofta har utsatts för en ovanligt intensiv kärleksbooming i början av relationen.

Detta kan ju vara en sådan strategi SD tar till för att väcka uppmärksamhet. Att bombardera vissa personer (kanske särskilt kvinnor) med beröm och uppmärksamhet.

För SD får det den effekten att han bli uppmärksammad själv. Antingen på ett positivt sätt, eller så kan det bli kalla handen. För Lena som behövde mycket uppmärksamhet och närhet, har detta sätt att närma sig någon säkert varit effektivt.

Om SD saknar något, då handlar det kanske mer om saker som hans gamla liv, hans tidigare status, hans roll inom geocachingen och på jobbet. Kanske den uppmärkamhet han fick av Lena? Men inte Lena som person?

Just nu undrar jag hur SD klarar av allt?

Hans chef har skickat in tips till åklagaren, en av hans vänner har tipsat om SDs besök hos honom 7 okt, då inloggningarna skedde. Jag tror att många grannar känner sig stela i hans sällskap, kanske försöker undvika honom.

Hela hans liv måste ha krackelerat.

Hans barn är inte längre så små. De kan dra egna slutsatser och kan så småningom börja tvivla på hans historier.

Han ångra kanske mycket, kanske t om mordet.
Men inte för att Lena är död, utan för allt trassel det har ställt till, dvs Lena har ställt till.

Min spekulation.
Citera
2021-04-03, 15:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det har slagit mig flera gånger.
Måtte det ta slut snart så att de efterlevande kan få ro och tid att sörja, utan att behöva känna oro och rädsla för den/de som gjort deras mamma så illa

Ja, det borde verkligen få ett slut genom att rätt man fälls för mordet.

Så sorgligt för alla iblandade.

Hur kan någon komma på att göra så mot en människa!
Därigenom är en skada skedd i generationer framåt.

Även för hans egna barn!
Citera
2021-04-03, 15:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Lena som kommer ifrån Göteborg innan hon hamnade i Örebro ? Hon var snäll men Stefan hade problem och var småsint, inte storsint ... det lilla är det Stora på något sätt för honom ?
Stefan vet inte hur tomheten tar över honom.. det saknas något ? Lena.. gissningsvis.

Var framgår det att LW kom från Göteborg? Vill minnas att hon kom från Norrköpingstrakten.
Citera
2021-04-03, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag tänker återigen på Hjalmar Söderbergs ord, och hur SD agerar.

Minns att någon i tråden skrev om kärleksbooming (Firesnake), att offer vid våld i nära relationer ofta har utsatts för en ovanligt intensiv kärleksbooming i början av relationen.

Detta kan ju vara en sådan strategi SD tar till för att väcka uppmärksamhet. Att bombardera vissa personer (kanske särskilt kvinnor) med beröm och uppmärksamhet.

För SD får det den effekten att han bli uppmärksammad själv. Antingen på ett positivt sätt, eller så kan det bli kalla handen. För Lena som behövde mycket uppmärksamhet och närhet, har detta sätt att närma sig någon säkert varit effektivt.

Om SD saknar något, då handlar det kanske mer om saker som hans gamla liv, hans tidigare status, hans roll inom geocachingen och på jobbet. Kanske den uppmärkamhet han fick av Lena? Men inte Lena som person?

Just nu undrar jag hur SD klarar av allt?

Hans chef har skickat in tips till åklagaren, en av hans vänner har tipsat om SDs besök hos honom 7 okt, då inloggningarna skedde. Jag tror att många grannar känner sig stela i hans sällskap, kanske försöker undvika honom.

Hans barn är inte längre så små. De kan dra egna slutsatser och kan så småningom börja tvivla på hans historier.

Men inte för att Lena är död, utan för allt trassel det har ställt till, dvs Lena har ställt till.

Min spekulation.
Det stämmer nog det där du säger att Lena försökte skapa familj och bygga hus.
Precis som Stefan... många lögner små.. blir till ett Hus om, Duktig.. Ljuga är hans bästa ämne i "skolan".
... tror inte det blir någon börskrasch
Citera
2021-04-03, 15:32
Medlem
Citat:
Tyvärr har vi inte bilder på skadorna, dvs skisser där man kan se hur skadorna ser ut eller var. Jag pratar då inte om foton från Lenas kropp (men det fattar du).

Vad jag menar är att din teori kan vara helt rätt, men det blir ju mycket gissningar.

Vad man kan se av rättsläkarens utlåtande är att mycket av de allvarliga skall/hjärnskadorna skadorna sitter just på väster sida, dvs frakturer på huvudet med allvarliga hjärnskador som följd; skador på artär till hjärnhinnan, underliggande blödningar i mellan skallen och hårda hjärnhinnan och skador direkt inne i hjärnan.

Här finns ju också frakturerna på hennes vänstra hand med. Rättsläkaren påpekar att dessa skulle kunna ha orsakats av ett smalare föremål än skaftet.

Här skriver rättsläkaren också om en tvärgående skada på bakhuvudet, vilket låter väl som ett avlångt föremål.

Skadorna på höger sida handlar mer om yttre skador på muskler och hud, förutom en käkbensfraktur.
Vi vet ju inte, men man kan kanske misstänka att här har det använts ett mer trubbigt våld som du är inne på, typ sparkar?

Minns ju också att kriminalteknikern var ute i handeln och letade efter ett hammarlikt verktyg och att man nämnt att det kunde ha förekommit två olika typer av tillhyggen.

Åklagaren kanske menar att ett av tillhyggena skulle kunna vara det saknade skaftet, medan de andra skadorna uppkommit på annat sätt, t ex genom sparkar?

Rättsläkarens utlåtande:

Helt gräsligt vilken vrede, vilket hat som låg bakom skadorna. Inte vem som helst skulle slå någon 17 ggr i huvudet. Detta är typiskt relationsbrott. Man kan bara hoppas att Lena förlorade medvetandet tämligen snabbt. Men att hon förstod att hon skulle dö, den tanken hann hon nog tänka "Nu dör jag". Ångest in i det sista.

Vet att jag har sett en teckning över skadorna för ett eller två år sen.
Citera
2021-04-03, 15:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Diskuterar personer ang sekretess och DNA.

Personerma som lämnat DNA är inte sekretessade. De finns namngivna.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-04-03 kl. 15:43.
Citera
2021-04-03, 15:46
Medlem
Citat:
Som i dikten av Hjalmar Söderberg
Man vill bli älskad,
I brist därpå beundrad,
I brist därpå fruktad,
I brist därpå avskydd och föraktad.
Man vill inviga människorna någon slags känsla.
Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till
Vad pris som helst

En av mina absoluta favoritdikter som säger så mycket. (Inte minst om de stökiga förortsbarnen). 'Kan jag inte vara bra på att vara bra så kan jag iaf vara bra på att vara dålig'.

Kanske stämmer dikten även in på SD, jag vet inte.
'Se mig, hör mig! Om du inte vill göra och vara som jag vill - då måste jag tvinga dig'
Citera
2021-04-03, 15:50
Medlem
Citat:
Det handlar nog inte om OM, utan NÄR

Det har jag påpekat här i tråden flera gånger och nu är det en kritisk tid. Bara dagar kvar till rättegången.
Många ligger nog risigt till.
Citera
2021-04-03, 16:02
Medlem
Citat:
Det stämmer nog det där du säger att Lena försökte skapa familj och bygga hus.
Precis som Stefan... många lögner små.. blir till ett Hus om, Duktig.. Ljuga är hans bästa ämne i "skolan".
... tror inte det blir någon börskrasch

Det skulle aldrig ha fungerat - ett normalt förhållande eller äktenskap mellan dessa två. Sämre förutsättnigar för ett lyckligt liv tillsammans tror jag vore lika med noll.

Det liknar mer en grekisk tragedi.
Citera
2021-04-03, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Varför skulle han inte sakna? HD var väl nåt stabilt (kärnfamiljärt) som han tyckte var bra att vila ut hos mellan utflykterna med LW.
LW i sin tur representerade nåt han uppenbart ville ha genom åren, det blev nog en markant förändring.
Citat:
Mansgrisen hade nog gärna behållt en tidigare tillvaro innan HD började krångla och ställa krav. Sen pressade LW från sitt håll och där stod åsnan mellan två hötappar.
Resultat mord.
Senast redigerad av develi 2021-04-03 kl. 16:54.
Citera
2021-04-03, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Varför skulle han inte sakna? HD var väl nåt stabilt som han tyckte var bra att vila ut hos mellan utflykterna med LW.
LW i sin tur representerade nåt han uppenbart ville ha genom åren, det blev nog en markant förändring.

Mansgrisen hade nog gärna behållt en tidigare tillvaro innan HD började krångla och ställa krav. Sen pressade LW från sitt håll och där stod åsnan mellan två hötappar.
Resultat mord.

Du sammanfattar problemet i tre meningar där på slutet. Det är nog just så det ligger till.
Citera
2021-04-03, 16:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Du sammanfattar problemet i tre meningar där på slutet. Det är nog just så det ligger till.
Ja, rent basic är det ett mångårigt och väldigt infekterat triangeldrama.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in