2021-04-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då får vi ta ett varv i tvättkorgen igen. Hon bytte ju inte ens trosor mellan älskarna så varför skulle hon bry sig om ifall kjolen var nytvättad eller inte?

Ni kan inte utgå från er själva och tro att LW var likadan.

Vänta nu lite grann. Trosorna ligger väl i tvättkorgen just för att dom är smutsiga, eller påstår du att L plockade upp smutsiga trosor ur tvättkorgen och återanvände dom??
Citera
2021-04-06, 14:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Inlägg från 7 april 2020:

Ovanstående inlägg skrev jag den 7/4 2020, att jag tyckte den klädsel hon hade till besöket på
polisstationen såg ut av vara en lite finare dress, i typ ett tunnare linnematerial, med samma
kvalité och material i både kjol och blus.

Samt att hon på aftonen/ kvällen innan hon gått ut mot bullerplanket/ mordplatsen, då hade bytt
till en annan beige kjol, en mer vardagskjol av ett kraftigare tyg med två fickor.

Så jag har också varit av den uppfattningen att Lena ej skulle ha gått till polisstationen i en
kjol med fläckar.

Om än det funnits uppgifter om att hon skulle ha haft samma kjol hos polisen samt på kvällen/natten
när hon mördades.

Tack till @Honan6 för rättelsen att spermafläcken var synlig för blotta ögat.

Kan inte annat än hålla med dig.

Man kan se att den kjol som Lena återfinns i har en påsydd ficka, något fyrkantig i formen på vänster sida ganska långt fram på framsidan, dvs relativt nära mittlinjen och inte så långt ut på sidan som brukligt. Det finns även en snedgående ficka över denna. Motsvarigheterna kan man inte riktigt se på polishusets bild.

På höger sida har Lenas kjol från fyndplatsen en utanpå sydd ficka högt upp, strax under den breda linningen. På polishusets bild syns en ficka, som dock ser ut att vara lite längre ner än strax under en bred linning? Den syns vara i höjd med Lenas hand. En ficka strax under en linning borde liga mer i höjd med underarmen.

Färgerna kanske man inte ska dra alltför stora slutsatser av, syns lite olika på olika bilder. Men jag tror lite som du Ozzie, att den kjol hon har på polishuset inte är samma kjol och att den hon har på fyndplatsen är av grövre kvalitet.

Ingenstans i FUP har jag läst något om att man dragit den slutsatsen att det är samma kjol som Lena har på sig på polishuset som hon hittas i väl?

Tror absolut inte (har sagt det mååånga gånger tidigare) att Lena skulle gå till polishuset med nedfläckad kjol, även om det var bara lite synsligt.

Som sagt, det kunde ha varit bra att ta fram alla Lenas kjolar som liknade den hon hade på sig på fyndplatsen för att kunna se vilken kjol hon kan ha haft på sig på em. Särskilt då man har hittat spermafläckarna.

Lenas kjol från fyndplatsen:
https://www.bildtagg.se/bild/ihaft1hpckbqhroi49ufmy7

Lenas kjol på polishuset 14 maj ca 15:00
https://www.bildtagg.se/bild/90rkzbch7zesekwqt8ls9e

Lite tidigare diskussioner om kjolen:

Citera
2021-04-06, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Vänta nu lite grann. Trosorna ligger väl i tvättkorgen just för att dom är smutsiga, eller påstår du att L plockade upp smutsiga trosor ur tvättkorgen och återanvände dom??
Om jag inte minns fel hittades det trosor med spår av två olika älskare dvs hon bör inte trosor mellan älskarna.
Citera
2021-04-06, 14:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Man kan se att den kjol som Lena återfinns i har en påsydd ficka, något fyrkantig i formen på vänster sida ganska långt fram på framsidan, dvs relativt nära mittlinjen och inte så långt ut på sidan som brukligt. Det finns även en snedgående ficka över denna. Motsvarigheterna kan man inte riktigt se på polishusets bild.

På höger sida har Lenas kjol från fyndplatsen en utanpå sydd ficka högt upp, strax under den breda linningen. På polishusets bild syns en ficka, som dock ser ut att vara lite längre ner än strax under en bred linning? Den syns vara i höjd med Lenas hand. En ficka strax under en linning borde liga mer i höjd med underarmen.

Färgerna kanske man inte ska dra alltför stora slutsatser av, syns lite olika på olika bilder. Men jag tror lite som du Ozzie, att den kjol hon har på polishuset inte är samma kjol och att den hon har på fyndplatsen är av grövre kvalitet.

Ingenstans i FUP har jag läst något om att man dragit den slutsatsen att det är samma kjol som Lena har på sig på polishuset som hon hittas i väl?

Tror absolut inte (har sagt det mååånga gånger tidigare) att Lena skulle gå till polishuset med nedfläckad kjol, även om det var bara lite synsligt.

Som sagt, det kunde ha varit bra att ta fram alla Lenas kjolar som liknade den hon hade på sig på fyndplatsen för att kunna se vilken kjol hon kan ha haft på sig på em. Särskilt då man har hittat spermafläckarna.

Jag har iofs bara lusläst alla chattar men jag trodde man dragit slutsatsen att kjolen på polisstationen var samma som hon hade när hon mördades. Åklagaren menar med detta att sperman måste ha tillkommit på mordkvällen eftersom Lena inte skulle haft kjolen på sig annars tidigare under dagen. Som du och några menar på att Lena skulle aldrig haft fläckig kjol på sig till polisstationen.

Om det nu inte ens är samma kjol enligt dig då har inte åklagaren kvar sitt viktigaste argument att spermafläcken måste tillkommit på mordkvällen.
Citera
2021-04-06, 14:31
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66

Det fanns DNA från flera män i samma trosa. Du får dra dina egna slutsatser.
Citera
2021-04-06, 14:55
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Åhörarplatser 3 till 4 stycken...

Really?? 3-4 åhörarplatser för allmänheten?
Då gäller det att vara tiiidigt på plats.
Citera
2021-04-06, 14:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag har iofs bara lusläst alla chattar men jag trodde man dragit slutsatsen att kjolen på polisstationen var samma som hon hade när hon mördades. Åklagaren menar med detta att sperman måste ha tillkommit på mordkvällen eftersom Lena inte skulle haft kjolen på sig annars tidigare under dagen. Som du och några menar på att Lena skulle aldrig haft fläckig kjol på sig till polisstationen.

Om det nu inte ens är samma kjol enligt dig då har inte åklagaren kvar sitt viktigaste argument att spermafläcken måste tillkommit på mordkvällen.

Ja, så kan det vara ; att åklagaren menar att Lenas kjol fick fläckarna på kvällen/natten, men jag kan inte riktigt se att det finns någon tydlig sådan bild, liksom man gjort med ringarna?

När det gäller ringarna t ex har man tydliggjort det genom en tidslinje och med texter till/inzoomningar på ringarna. Inget liknade har jag sett att man gjort med kjolen? Det finns dock någon samling bilder på kläder, där man kan se vilka kjolar/linne osv hon hade den sist tiden.

På bilderna där Lena ses på polisstationen är det pilar till enbart Lena och en närbild av Lenas hand, där ringarna ses. Tyvärr är skärpan dålig, då bilderna är tagna från avstånd av en övervakningskamera.

Om du hittar något i FUP som ger en bild av att åklagarna menar att det är en annan kjol, lägg gärna upp det.

Det blir väl lätt en känsla man har att det är så hon menar, eftersom sperman finns där på kjolen och det är i den kjolen Lena hittas. Känslan av att hon inte menar att sperman har kommit dit mycket tidigare.

Åklagaren har med detta som bevis:

"Protokoll över klädundersökning (Lena Wesströms kläder) (protokollbilaga
Tekniska undersökningar, del 1, sid 14-19 och sid 7-13) och
Sakkunnigutlåtande, delredovisning 3:2019 (protokollbilaga NFC sid 129-
140) utvisande undersökning av Lena Wesströms kläder och tillhörigheter samt
att sperma tillhörande Stefan Davidsson anträffats på den kjol som Lena
Wesström bar vid mordet bl a till styrkande av att Stefan Davidsson är
gärningsman.
"

Men hur har hon visat att det är denna kjol hon bara bar på kvällen och inte på morgonen? Kanske originalbilderna är tydligare, kanske åklagaren tog upp det i sin slutplädering?

Det är ju bra att vi alla får rätt bild av hur åklagaren tänker.
Citera
2021-04-06, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Citat från förhör med den misstänkte (ab 147, sida 722)

FLl: Men hur det kan hamna där på kjolen, det är ju såhär nämligen hon hade ju den här
kjolen så vet vi ju att.. när hon går ju till jobbet den dagen hon är ju även med familjen på
polisförhör klockan tre börjar ju det förhöret då har hon den här kjolen på sig.
FL2: På måndagen, 14:e.
MT: Mm.
FLl: Sen är hon ju .. sen har hon den på brottsplatsen.
Citera
2021-04-06, 15:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, LH-fallet var ett sexualsadistiskt mord :-(
Vet du vilken färg Lenas kjol hade? Har för mig att den var beige, men kan inte svära på det.

Några dagar innan mordet fångades Lena av en övervakningskamera i ett köpcenter. Då bar hon en beige kort kjol och dito tröja. (Bar på en cykelhjälm.)

Om det var samma kjol - då kan spermafläcken knappast ha funnits där. Man går inte in i ett köpcenter befläckad med sperma. Ingen annanstans heller.

Vad jag vill komma med detta är OM det är samma kjol - då hamnade sperman kanske på kjolen vid mordet...Och då får det i mina ögon mycket obehagliga associationer. SDs upprörda ord i ett av förhören nånting såhär: "tror ni jag har stått över Lena och... som en nekrofil???"

Jag upprepar än en gång för säkerhets skull att jag INTE vet. Iaf inte innan jag vet detta:
*om man kan datumbestämma spermafläcken på kjolen
*om det var samma kjol vid båda tillfällena
Att Lena skulle äga 2 korta beiga kjolar är inte otänkbart, däremot har jag svårt att tro det.

Så vilken färg hade kjolen hon bar när hon mördades? Vet du?
Jag tror att någon i tråden tidigare kom fram till att det var olika kjolar.
Någon detaljstuderade bilderna samtidigt och det var olika skärning tror jag och kanske fickorna var placerade olika också.
Jag är inte helt säker men tror att någon konstaterade det.
Citera
2021-04-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om jag inte minns fel hittades det trosor med spår av två olika älskare dvs hon bör inte trosor mellan älskarna.

Men det kan vara en dag eller flera mellan fläckarna. Även med helt nya trosor för dagen.
Handlar om droppar snarast.
Senast redigerad av Remark 2021-04-06 kl. 15:10.
Citera
2021-04-06, 15:15
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Citat från förhör med den misstänkte (ab 147, sida 722)

FLl: Men hur det kan hamna där på kjolen, det är ju såhär nämligen hon hade ju den här
kjolen så vet vi ju att.. när hon går ju till jobbet den dagen hon är ju även med familjen på
polisförhör klockan tre börjar ju det förhöret då har hon den här kjolen på sig.
FL2: På måndagen, 14:e.
MT: Mm.
FLl: Sen är hon ju .. sen har hon den på brottsplatsen.

Åh, tack!

Då har man dragit den slutsatsen då.
Borde kanske framgå tydligt i FUP att det är just denna kjol, och hur man har kommit fram till det, även om det finns med i stämningsansökan/åtalet?
Citera
2021-04-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag tror att någon i tråden tidigare kom fram till att det var olika kjolar.
Någon detaljstuderade bilderna samtidigt och det var olika skärning tror jag och kanske fickorna var placerade olika också.
Jag är inte helt säker men tror att någon konstaterade det.

När det gäller grovleken på tyget kan man förvirras av att en troligtvis är (nystruken och den andra skrynklig efter att legat ute i skog och mark (fuktad av blod + ev dagg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in