2020-12-12, 18:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag såg det, men på de bilder som presenteras i 157:an är det svårt att avgöra om tröja täcker eller om man verkligen ser hela sidan. Man ser mest Lenas fötter (!) och lite på kjolarna. Men jag tänker att hon kan ha haft flera ljusa kjolar, det verkar vara ett favoritplagg denna sommar.

Däremot på fotona från polisstationen kan man se något skymta på sidan av kjolen både på höger och vänster sida. Det ser ut som att det är likadana spännen (kompletteringen s 103.) Om det är samma kjol som har på sig vid mordet är väl inte osannolikt, men jag vet inte om hon har flera liknande i flera olika färger eller utföranden. Jag tycker att det är svårt att se hur fickorna ser ut.

Jag brukar själv köpa flera av samma plagg, kanske inte alltid samtidigt. Det om det är något som jag gillar.

Jag har ett vagt minne av att jag skrivit ett inlägg tidigare, då om någon kjol där man kan se att det inte är samma kjol. Den som Lena bär på sig när hon blir mördad har ju tydliga dubbelsömmar, tre stycken sådana framtill och tre knappar upptill i den väldigt breda linningen. Fickorna ser ut att gå ända ner till nedersta kanten. Så lite speciell design.

Jag har inte läst dessa delar av FUP. Är det inte ens bevisat att det är samma kjol?
Då är det fullt möjligt att det var olika kjolar. Inte lätt att hitta ljusa, snygga och bekväma plagg av bra kvalitet så när man väl gör det köper man flera. Så brukar nog de flesta kvinnor göra. Vi som inte har tid och ork att shoppa var och varannan dag alltså.
Citera
2020-12-12, 18:40
Medlem
Citat:
Kan du se i FUP i aktbilagan jag hänvisade till?
Där ses Lena i en annan vit kjol som liknar den hon hade på sig vid brottet, men som bara har en knapp framtill. Däremot syns flera vita kjolar som är svåra att skilja från varandra. Kan vara samma kjol om kollar på sömmarna som går från mittlinje och en på vardera sidan om den.
Jag är inte insatt hur söka i aktbilagor, men minns jag läst nånstans om en finare ljus kjol..När hon använde den vet jag ej dock.
Citera
2020-12-12, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Jag är inte insatt hur söka i aktbilagor, men minns jag läst nånstans om en finare ljus kjol..När hon använde den vet jag ej dock.
Är det samma kjol vid polishuset (med redan fläckar?) som vid mordet? Om samma kjol visste hon ej den var smutsig.Fläckarna kan kommit på kjolen tidigare m a o.🌸🐩
Citera
2020-12-12, 19:18
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
1. Kjolen från mordet har tre knapphål (?) och ingen ”bälteshälla” i linningen bredvid knäppningen:

https://www.bildtagg.se/bild/m0s03yf3aq3odj08dnkvx28

2. En annan kjol (man ser ovandelen bara, kanske en byxa?) av fuktionsmodell de hittat foto av har en knapp och ”bälteshälla:

https://www.bildtagg.se/bild/8bnocc55g81pc0acabkhn5mq

3. Här är en tredje(?) modell som har stora knappar för att knäppa sidofickor. Som jämförelse så har ”mordkjolen” remspänne till sidofickan.
Den här kjolen är också tajtare bak än den som bärs i polishuset.

https://www.bildtagg.se/bild/ivvv7l0fddtrkfe8s8j9fti

Exakt.
Men det finns bilder även på två andra vita kjolar, men det går inte att se något särskilt utmärkande på dom.

Det som kanske ändå är mest intressant är väl om det är samma kjol hon hade på sig på polishuset. Nu har det inte gått (förmodar jag) att se vilka kläder Lena hade dagarna innan mordet, inte ens den 11 maj. Det skulle ändå inte gå att dra säkra slutsatser av när spermafläckarna kom till på tyget. När började SD nämna att han träffade Lena på fredagen och kanske även under helgen? Var det i samband med att detta bevis lades fram för honom? Ju mer man kan ringa in något , desto större värde har det, även om jag anser att detta är ett väldigt svagt indicium. Mer

Det hade väl varit intressant om man hade plockat fram alla vita kjolar som Lena hade haft och försökt se om någon av dom liknade den som hon hade vid mordet. Och även undersökt hur framträdande spermafläcken hade varit på ett rent tyg i samma kjol.

Vad man kan se av de bilder Lena själv producerar under en dag är att hon byter om ganska friskt. Hon har olika outfits för jogging, jobb, fest, vara ute med sonen, geocaha. Det blir naturligtvis så för att hon är så aktiv.

Som du säger, kommer vi kanske inte så långt med just kjolen, och den har lågt bevisvärde.

Det är väl mer som en markör; från vem kommer det DNA som har hittats på fyndplatsen/Lena. Ingen annan än SD.

Större vikt lägger jag på blodet på tvättmaskinen och fr a inloggningen vid 05- tiden på morgonen den 15 maj.

Tyvärr känner jag mig mycket tveksam till en fällande dom, om man inte kan lägga upp bevisningen på ett sådant sätt att det känns uteslutet att annan gm finns.

Det kan bli svårt med dagens bevisning, som visserligen närapå allt pekar på mgm, men inget är starkt nog att vara avgörande. Eller flera lite starkare indicier.

T ex hade det suttit perfekt om en av grenarna på brottsplatsen hade DNA som kommit från SD. Inte bindande, då han besökt platsen innan. Men hur sannolikt hade det varit att han avsatt DNA på en avbruten gren i närheten? Minns inte heller om han var på brottsplatsen vintertid?

Det känns som att man under hela förundersökningen varit ett steg efter SD.
Citera
2020-12-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
1. Kjolen från mordet har tre knapphål (?) och ingen ”bälteshälla” i linningen bredvid knäppningen:

https://www.bildtagg.se/bild/m0s03yf3aq3odj08dnkvx28

2. En annan kjol (man ser ovandelen bara, kanske en byxa?) av fuktionsmodell de hittat foto av har en knapp och ”bälteshälla:

https://www.bildtagg.se/bild/8bnocc55g81pc0acabkhn5mq

3. Här är en tredje(?) modell som har stora knappar för att knäppa sidofickor. Som jämförelse så har ”mordkjolen” remspänne till sidofickan.
Den här kjolen är också tajtare bak än den som bärs i polishuset.

https://www.bildtagg.se/bild/ivvv7l0fddtrkfe8s8j9fti

Om man betänker hur upptagen, sannolikt stressad, LW var den kvällen med bakning av födelsefika, presentinslagning, konstant konversation med flertal cachevänner via olika media inför Norgeresan varvid uppsättningen av cachen innan resan var viktig att hinna med. Är det ens sannolikt att hon skulle byta kläder (kjol)? Särskilt som hon till den drog på sig en fleece och grova kängor för att ge sig ut i kolmörket? Hon skulle placera en cache på utvald plats.

Nej, jag tror det var en hastig och kort utflykt hon hade i sinnet. Mycket tyder i den riktningen t.ex. dörr olåst.
Senast redigerad av Remark 2020-12-12 kl. 19:40.
Citera
2020-12-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aqua-Rell
Är det samma kjol vid polishuset (med redan fläckar?) som vid mordet? Om samma kjol visste hon ej den var smutsig.Fläckarna kan kommit på kjolen tidigare m a o.🌸🐩

Eller efter mordet. Inte alls ovanligt med en sådan (ofrivillig eller medveten) adrenalin/stressreaktion. Många mördare har lämnat olika liknande spår efter sig. Peter Madsen t.ex. hade sperma i kallingarna, andra har lämnat maginnehåll i fast eller lös form i direkt anslutning till mordplatsen.

Att SD väljer att hänföra fläcken till förfluten tid är inte märkligt.
Citera
2020-12-12, 19:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Om man betänker hur upptagen, sannolikt stressad, LW var den kvällen med bakning av födelsefika, presentinslagning, konstant konversation med flertal cachevänner via olika media inför Norgeresan varvid uppsättningen av cachen innan resan var viktig att hinna med. Är det ens sannolikt att hon skulle byta kläder (kjol)? Särskilt som hon till den drog på sig en fleece och grova kängor för att ge sig ut i kolmörket? Hon skulle placera en cache på utvald plats.

Nej, jag tror det var en hastig och kort utflykt hon hade i sinnet. Mycket tyder i den riktningen t.ex. dörr olåst.

Vad sjutton hade hon under fleecen?
Citera
2020-12-12, 19:56
Medlem
Citat:
Vad sjutton hade hon under fleecen?

Vad hade hon på polisstationen? Om jag utgår från mig själv byter jag typ kläder på överkroppen dagligen men sällan byxa/kjol, om det inte finns en fläck.
Citera
2020-12-12, 20:01
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Nja, hon hade bjudit SD på fika den kvällen. Det var vad hon hoppades på, inte en promenad i kolmörkret. Jag tror visst att det är möjligt att hon tog på sig finare kläder inför kvällens fika. Att hon kastade på sig en fleece och grova skor utesluter alltså inte att hon var fint klädd under.
Citera
2020-12-12, 20:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
I samband med det polisförhöret som gjordes under Tisdagen den 15 Maj 2018 och då, gällande MGM, togs bilder på MGM:s ena smalben, det ägde rum strax nedanför MGM:s ena knäskål.

Den övre sårskadan på MGM:s smalben kunde bedömas vid det aktuella tillfället att vara max 72 timmar gammal.

Enligt ovan skrivet, fanns ett tidsmässigt utrymme för att just den smalbens-skadan och såret kan ha orsakats sent på kvällen den 14 Maj 2018 då LW dödsmisshandlades bakom bullerplanket av en gärningsperson med tillhygge.

Fotografiet visar enligt mig, att det diagonala smalbens-såret strax nedanför MGM:s knäskål inte orsakats av någon gren, däremot sagt har skadan uppstått av ett föremål med vass kant.

För att se detta så klart och tydligt som möjligt, skall man förstora upp bilden med hög upplösning och därefter studera såret med hjälp av ett förstoringsglas, lika dant när det gäller splittrings-skadorna eller sårskadorna på trädstammen, skall bilden förstoras upp med hög upplösning och sedan studeras med förstoringsglas ... sålunda framträder de små detaljerna på ett väldigt bra och tillfredsställande sätt.
Har du tillgång yill att förstora upp dessa saker, vore det snällt om du kan dela dem?
Citera
2020-12-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nja, hon hade bjudit SD på fika den kvällen. Det var vad hon hoppades på, inte en promenad i biomörkret. Jag tror visst att det är möjligt att hon tog på sig finare kläder inför kvällens fika. Att hon kastade på sig en fleece och grova skor är utesluter alltså inte att hon var fint klädd under.

Man får tro/tycka olika.
Citera
2020-12-12, 20:16
Medlem
Citat:
Exakt.
Men det finns bilder även på två andra vita kjolar, men det går inte att se något särskilt utmärkande på dom.

Det som kanske ändå är mest intressant är väl om det är samma kjol hon hade på sig på polishuset. Nu har det inte gått (förmodar jag) att se vilka kläder Lena hade dagarna innan mordet, inte ens den 11 maj. Det skulle ändå inte gå att dra säkra slutsatser av när spermafläckarna kom till på tyget. När började SD nämna att han träffade Lena på fredagen och kanske även under helgen? Var det i samband med att detta bevis lades fram för honom? Ju mer man kan ringa in något , desto större värde har det, även om jag anser att detta är ett väldigt svagt indicium. Mer

Det hade väl varit intressant om man hade plockat fram alla vita kjolar som Lena hade haft och försökt se om någon av dom liknade den som hon hade vid mordet. Och även undersökt hur framträdande spermafläcken hade varit på ett rent tyg i samma kjol.

Vad man kan se av de bilder Lena själv producerar under en dag är att hon byter om ganska friskt. Hon har olika outfits för jogging, jobb, fest, vara ute med sonen, geocaha. Det blir naturligtvis så för att hon är så aktiv.

Som du säger, kommer vi kanske inte så långt med just kjolen, och den har lågt bevisvärde.

Det är väl mer som en markör; från vem kommer det DNA som har hittats på fyndplatsen/Lena. Ingen annan än SD.

Större vikt lägger jag på blodet på tvättmaskinen och fr a inloggningen vid 05- tiden på morgonen den 15 maj.

Tyvärr känner jag mig mycket tveksam till en fällande dom, om man inte kan lägga upp bevisningen på ett sådant sätt att det känns uteslutet att annan gm finns.

Det kan bli svårt med dagens bevisning, som visserligen närapå allt pekar på mgm, men inget är starkt nog att vara avgörande. Eller flera lite starkare indicier.

T ex hade det suttit perfekt om en av grenarna på brottsplatsen hade DNA som kommit från SD. Inte bindande, då han besökt platsen innan. Men hur sannolikt hade det varit att han avsatt DNA på en avbruten gren i närheten? Minns inte heller om han var på brottsplatsen vintertid?

Det känns som att man under hela förundersökningen varit ett steg efter SD.
Sista stycket: Mgm har ledartröjan på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in