2021-04-06, 12:42
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att LW skulle gå otvättade kläder är inte sannolikt alls och i synnerhet otänkbart till ett besök hos polisen.

Då får vi ta ett varv i tvättkorgen igen. Hon bytte ju inte ens trosor mellan älskarna så varför skulle hon bry sig om ifall kjolen var nytvättad eller inte?

Ni kan inte utgå från er själva och tro att LW var likadan.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-04-06 kl. 12:48.
Citera
2021-04-06, 12:52
Medlem
Honan6s avatar
Mål: B 1752-20
Göta Hovrätt

7 april Kl 9.00 Sal 2, Örebro Tingsrätt.

Beräknas 18 dgr, varav 9 dgr är öppna för press och allmänhet. Huvudförhandlingen är planerad att avslutas den 5 maj 2021 (tillika SD:s födelsedag).

Dagar öppna för press och allmänhet:
7 - 8 - 9 april
12 - 13 - 15 april (parternas sakframställningar)
3 - 4 - 5 maj (personalia och parternas slutanföranden)

Länken till domstolens pressmeddelande (som åter hade fått ny plats)
www.domstol.se/nyheter/2021/03/huvudforhandling-i-det-s.k.-hjarstamordet-i-orebro-startar-i-april/

Vilka är representanterna för Göta Hovrätt - har det nämnts i tråden?

Någon som tagit reda på hur många åhörarplatser som tillåts i Sal 2 när det råder pandemirestriktioner?

----

"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

SD´s sjuka meddelande till ÅH:
www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Länk till tidigare inlägg som innehåller lite gott och blandat med fakta och indicier
www.flashback.org/sp75349192
Citera
2021-04-06, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då får vi ta ett varv i tvättkorgen igen. Hon bytte ju inte ens trosor mellan älskarna så varför skulle hon bry sig om ifall kjolen var nytvättad eller inte?

För min del kan du stanna därnere och sniffa bland trosor som har zip, noll, de nada värde inför HR.
Citera
2021-04-06, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Mål: B 1752-20
Göta Hovrätt

7 april Kl 9.00 Sal 2, Örebro Tingsrätt.

Beräknas 18 dgr, varav 9 dgr är öppna för press och allmänhet. Huvudförhandlingen är planerad att avslutas den 5 maj 2021 (tillika SD:s födelsedag).

Dagar öppna för press och allmänhet:
7 - 8 - 9 april
12 - 13 - 15 april (parternas sakframställningar)
3 - 4 - 5 maj (personalia och parternas slutanföranden)

Länken till domstolens pressmeddelande (som åter hade fått ny plats)
www.domstol.se/nyheter/2021/03/huvudforhandling-i-det-s.k.-hjarstamordet-i-orebro-startar-i-april/

Vilka är representanterna för Göta Hovrätt - har det nämnts i tråden?

Någon som tagit reda på hur många åhörarplatser som tillåts i Sal 2 när det råder pandemirestriktioner?

----

"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son

SD om varför han fnissat och skrattat i rättegången
https://vocaroo.com/18Ww0MjnjyC

SD´s sjuka meddelande till ÅH:
www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Länk till tidigare inlägg som innehåller lite gott och blandat med fakta och indicier
www.flashback.org/sp75349192
Åhörarplatser 3 till 4 stycken...
Citera
2021-04-06, 13:04
Medlem
Inlägg från 7 april 2020:

Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Vi diskuterade Lenas kjol för några veckor sedan, tror jag det var. Den beigefärgade
tunna kjolen som hon har när kommer i entrén till polishuset, ser ut att höra ihop med
blusen, verkar vara av samma material och färgton och plaggen verkar passa ihop som
en dress.

Den ljusa kjolen som Lena har på kvällen när hon mördas och som har blodfläckar
och spermafläckar, ser ut att vara av ett kraftigare material, med två fickor på framsidan.

Ovanstående inlägg skrev jag den 7/4 2020, att jag tyckte den klädsel hon hade till besöket på
polisstationen såg ut av vara en lite finare dress, i typ ett tunnare linnematerial, med samma
kvalité och material i både kjol och blus.

Samt att hon på aftonen/ kvällen innan hon gått ut mot bullerplanket/ mordplatsen, då hade bytt
till en annan beige kjol, en mer vardagskjol av ett kraftigare tyg med två fickor.

Så jag har också varit av den uppfattningen att Lena ej skulle ha gått till polisstationen i en
kjol med fläckar.

Om än det funnits uppgifter om att hon skulle ha haft samma kjol hos polisen samt på kvällen/natten
när hon mördades.

Citat:
Att LW skulle gå otvättade kläder är inte sannolikt alls och i synnerhet otänkbart till ett besök hos polisen.

Tack till @Honan6 för rättelsen att spermafläcken var synlig för blotta ögat.
Citera
2021-04-06, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
”Privatspanaren uppger att fallet engagerat honom, och att han skickat in sin utredning för att hjälpa till.

– Det finns poliser med ett stort hjärta i Örebro, men de verkar ha bristande kunskap när det gäller IT. Det är förståeligt med tanke på att de duktigaste inom IT inte söker sig till ett underbetalt jobb på polisen. Jag hoppas att de tagit till sig min information, för jag vill verkligen att mordet ska lösas.”

Tack för alla snälla ord!
Skönt att detta lyfts upp.
Bra jobbat, Spanar'n.
Eloge till samtliga som deltagit i att få ut FUP, idogt mailande om nya bilagor och händelser.
Nu är det upp till Åklagaren att en gång för alla förpassa smilfinken till buren
Citera
2021-04-06, 13:07
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Ni kan inte utgå från er själva och tro att LW var likadan.

Citat:
För min del kan du stanna därnere och sniffa bland trosor som har zip, noll, de nada värde inför HR.

Svara på frågan istället.

Trosorna visar att hon var promiskuös. Om SD varit den enda hon haft ett sexuellt förhållande med så hade han nog blivit dömd i TR. Det kommer alltid finnas ? och rimligt tvivel, utan tekniska bevis. Hennes eget val att leva promiskuöst kan vara det som leder till att hennes mördare aldrig fälls.
Citera
2021-04-06, 13:15
Medlem
Citat:

Trosorna visar att hon var promiskuös. Om SD varit den enda hon haft ett sexuellt förhållande med så hade han nog blivit dömd i TR. Det kommer alltid finnas ? och rimligt tvivel, utan tekniska bevis. Hennes eget val att leva promiskuöst kan vara det som leder till att hennes mördare aldrig fälls.
Varför tror du det ?
Vill du förtydliga hur ett förhållande börjar och slutar ?
Citera
2021-04-06, 13:18
Medlem
Citat:

Det är du som är outbildad/oinsatt i hur länge en delmängd av spermier kan stanna i kvinnans kropp. De kan komma ut dagen eller dagar efter samlaget. Dvs betydligt senare. Nuff said.
Citera
2021-04-06, 13:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De nya kompletteringarna innehåller även fördelaktig bevisning för SD bl a det okända hårstrået i Lena. Ett frågetecken (rimligt tvivel) som kommer vara oacceptabelt för Hovrätten. Det lär bli en friande dom trots ny strategi och ny bevisvärdering.

Tyvärr tror jag att du har rätt.

Så klantigt att inte ta reda på vem hårstrået kom ifrån. Och när ÅK inte ens har fattat motivet, trots att hon har deras konversationer, med LWs krav och hot, framför näsan så lär det bli svårt att få honom fälld.

Det kanske hade varit bättre med en manlig ÅK som kunde ha satt sig in i SDs situation med en stalkande älskarinna som kräver och hotar. Än med en kvinnlig ÅK som tycks tro att alla män som mördar kvinnor gör det för att de är svartsjuka eller för att de inte vill tappa kontrollen.

Även här kan LWs val vara det som gör att hennes mördare går fri. Hon var så skicklig på att måla upp bilden av en misshandlad förtryckt kvinna, ett offer, så att ÅK bygger hela fallet på det. När det i verkligheten bara var en ursäkt LW använde för att hon inte ville släppa honom. På så vis slapp hon förklara sig för alla vänner som sa åt henne att lämna honom. Det var inte hennes fel. Hon "kunde" inte.

Hur många misshandlade, förtryckta, rädda kvinnor ser vi leva så promiskuöst som LW gjorde? Hon skyltade dessutom med alla sina älskare på GC-loggen så att SD skulle se dem. Hon var inte förtryckt. Det var hon som styrde och ställde, hade makten över SD, trodde hon.
Citera
2021-04-06, 13:51
Medlem
Citat:
”Privatspanaren uppger att fallet engagerat honom, och att han skickat in sin utredning för att hjälpa till.

– Det finns poliser med ett stort hjärta i Örebro, men de verkar ha bristande kunskap när det gäller IT. Det är förståeligt med tanke på att de duktigaste inom IT inte söker sig till ett underbetalt jobb på polisen. Jag hoppas att de tagit till sig min information, för jag vill verkligen att mordet ska lösas.”

Tack för alla snälla ord!

Jag kan inget annat än att lyfta på hatten och bocka och tacka för det fantastiska arbete du lagt ner.
Du är en stjärna inom data och telefoni och all den hjälp du gett polis och åklagare kommer att bära frukt, sanna mina ord. Tusen tack Avel för att du orkade att grotta ner dej i denna utredning.
Citera
2021-04-06, 13:52
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Hade kunnat vara +5000 så länge rätten resonerar så här:

Domen sid 30.
”Stefan Davidsson har också framfört att Lena Wesström lånat tvättmaskinen vid något tillfälle, vilket inte heller är en helt otänkbar förklaring till den lilla mängden blod på den vänstra frontsidan.”

Och sen fortsätter det:

”Sammanfattningsvis finns det flera osäkerhetsmoment kring blodet på tvättmaskinen. Blodet kan därför inte läggas till grund för ett ställningstagande att Stefan Davidsson befunnit sig på brottsplatsen när Lena Wesström dödades. Möjligen hade en ordentlig teknisk undersökning på kvällen den 15 maj 2018 bidragit till att klargöra några frågetecken. Som berörts tidigare är brister i utredning inte något som ska be- aktas till Stefan Davidssons nackdel. Tvärtom måste brister i utredningen falla tillbaka på åklagarna.”

Var du nöjd med ditt 4+ men rätten var inte supernöjd och är inne på ”ordentlig teknisk undersökning” samt ”brister i utredningen”.
Vilket i sin tur har friat SD i den rätten.

Detta är definionen av rimligt tvivel i en rättegång. Det är inte orimligt att Lena någon gång använt SD:s tvättmaskin, enligt lagboken. Majoriteten av tråden låter tyvärr känslorna styra och kan därför inte se allt rimligt tvivel i fallet men HR dömer efter lagen och inte känslor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in