2021-04-05, 13:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Och det här samtalet. Du plockade upp det mesta. Att CW hänvisade till BH:s lag är så talande för vad feminismen handlar om, hon anammar systerskapet som ett motståndarlag och det blir mycket svårt för adekvat folk att sympatisera med och ens förstå att det pågår ett lågintensivt krig. Jag ser mest ett annat som dock systrarna omhuldar. Det är för mig obegripligt hur de skjuter sig i foten - och laddar om.

Det som kräver lite tankemöda är just omvänd bevisbörda. Här tycker jag att CW hade en helt adekvat uppfattning. En anklagad ska väl kunna säga hur han försäkrade sig om eller hur han tolkade samtycket. Jag kan förstås tänka mig fram och speciellt efter att ha läst Samtyckeslagen i praktiken, men kan inte riktigt formulera hur det egentligen skulle vara omvänd bevisbörda? Skriften tar upp fall (samtliga unga personer) där samtycke inte funnits och den utsatta har varit helt passiv och även tillsammans med andra personer. Det är lätt att glömma hur det kan vara att vara så ung att man inte vågar freda sig. För dem är lagen viktig.

Omvänd bevisbörda
Det du påpekar är naturligtvis rimligt. Baserat på samtyckeslagstiftningen. Jag utgår från att nästan alla håller med om att sex utan samtycke är fel. Men, så är det det här med dom generella rättsliga principerna. Skuld och uppsåt måste bevisas. Dom utgör grundpelare i rättssystemet.

Så, jag kräver samtycke men är ändå tveksam till samtyckeslagstiftningen. Björn Hurtig pekar i samtalet med CW på det som jag ser som viktiga brister med lagen.

BRÅ
Allmänt tycker jag att det är bra att BRÅ finns och att dom har en viktig uppgift att fylla. Dock anser jag att det är viktigt att dom inte är politiserade och att deras verksamhet vilar på genuin och bred vetenskaplig grund. I huvudsak gör dom det, men det finns IMHO brister.
– Att dom i för hög grad stöder sig på kriminologiska grunder, så att lagstiftningen och den allmänna rättsuppfattningen ibland får stå åt sidan.
– Under en period påpekades att övervikten av "vänsterextrema extremfeminister" bland dom som anställdes till BRÅ var så stor att det var en fara för verksamhetens trovärdighet.
– Etniskt ursprung bland häktade och dömda "mörkades" under många år av BRÅ. Förklaringen var att kunskapen kunde orsaka rasism. IMO måste man ha kunskapen innan man kan vidta lämpliga åtgärder.

BRÅ-rapporten som är relevant för EA vs GL
"Den nya samtyckeslagen i praktiken"
https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2020-06-15-den-nya-samtyckeslagen-i-praktiken.html

Den redovisar i huvudsak fakta, men den är IMO inte fri från vinkling. När det gäller t.ex. omvänd bevisbörda får man nästan läsa mellan raderna för att få fram att 55% av tillfrågade advokater har erfarenheter av mål där omvänd bevisbörda tillämpats. Något som IMO är uppenbart rättsosäkert.

Samma med uppgifterna om falsk anmälan och fällande domar.
– Ungefär 6% av våldtäktsanmälningar är uppenbara falskanmälningar.
– Ungefär 6% av våldtäktsanmälningar leder till fällande dom.

Jag är övertygad om att många våldtäkter inte anmäls och jag tycker att det är ett stort problem. Jag är övertygad om att många skyldiga frias eftersom våldtäkt i många fall är svår att bevisa då det ofta står ord mot ord. Det är viktiga brister som vi bör anstränga oss för att komma till rätta med. Men, lösningen får inte medföra att felaktiga anmälningar och felaktiga fällande domar ökar. Om det blir följden så urholkar det förtroendet för rättsväsendet.
Siffrorna ovan, 6% och 6% används ofta som politiskt slagträ.
I praktisk retorik:
"– Se, det är bara 6% av dom skyldiga som fälls!"
eller
"– Se, det är bara 6% av dom anmälda som är skyldiga!"

Jag noterar att både EA och CW tydligt uttryckt att dom inte minns vad som hänt. Det kan tolkas som "hjälplöst tillstånd" eller oaktsam våldtäkt. Det kan också vara uttryck för ånger eller faktiska minnesluckor, vad det nu kan vara som orsakar sådana.

Om man börjar fundera i termer av att införa promillegräns för sex så tycker jag att det gått för långt. Jag har ändå viss förståelse för tanken. "Med över 1,5‰ är man i hjälplöst tillstånd". Så kan man tänka.

Samtidigt tycker jag att om det blir obligatoriskt att fylla i samtyckesblanketten före all sexuell aktivitet och registrera alkoholhalten med mätaren vid sängkanten innan, så har det gått alldeles för långt.

Jag är frestad att skriva "sådant känner man av". Men jag inser också att förmågan att känna av varierar inom vida gränser. Likaså förmågan att ta hänsyn till omständigheter som för hög berusningsgrad eller inte klart uttryckt samtycke.

Personligen kan jag inte förstå hur någon kan vilja ha sex med någon som inte deltar.

EA och GL
GL har lovat att ge ut en bok om vad som hände. Jag önskar faktiskt att EA också gör det. Om dom båda kan vara fullständigt ärliga och hålla sig till fakta så vill jag läsa båda.

Citera
2021-04-05, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Omvänd bevisbörda
Det du påpekar är naturligtvis rimligt. Baserat på samtyckeslagstiftningen. Jag utgår från att nästan alla håller med om att sex utan samtycke är fel. Men, så är det det här med dom generella rättsliga principerna. Skuld och uppsåt måste bevisas. Dom utgör grundpelare i rättssystemet.

Så, jag kräver samtycke men är ändå tveksam till samtyckeslagstiftningen. Björn Hurtig pekar i samtalet med CW på det som jag ser som viktiga brister med lagen.

BRÅ
Allmänt tycker jag att det är bra att BRÅ finns och att dom har en viktig uppgift att fylla. Dock anser jag att det är viktigt att dom inte är politiserade och att deras verksamhet vilar på genuin och bred vetenskaplig grund. I huvudsak gör dom det, men det finns IMHO brister.
– Att dom i för hög grad stöder sig på kriminologiska grunder, så att lagstiftningen och den allmänna rättsuppfattningen ibland får stå åt sidan.
– Under en period påpekades att övervikten av "vänsterextrema extremfeminister" bland dom som anställdes till BRÅ var så stor att det var en fara för verksamhetens trovärdighet.
– Etniskt ursprung bland häktade och dömda "mörkades" under många år av BRÅ. Förklaringen var att kunskapen kunde orsaka rasism. IMO måste man ha kunskapen innan man kan vidta lämpliga åtgärder.

https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2020-06-15-den-nya-samtyckeslagen-i-praktiken.html

Den redovisar i huvudsak fakta, men den är IMO inte fri från vinkling. När det gäller t.ex. omvänd bevisbörda får man nästan läsa mellan raderna för att få fram att 55% av tillfrågade advokater har erfarenheter av mål där omvänd bevisbörda tillämpats. Något som IMO är uppenbart rättsosäkert.

Jag är övertygad om att många våldtäkter inte anmäls och jag tycker att det är ett stort problem. Jag är övertygad om att många skyldiga frias eftersom våldtäkt i många fall är svår att bevisa då det ofta står ord mot ord. Det är viktiga brister som vi bör anstränga oss för att komma till rätta med. Men, lösningen får inte medföra att felaktiga anmälningar och felaktiga fällande domar ökar. Om det blir följden så urholkar det förtroendet för rättsväsendet.
I praktisk retorik:
eller

Jag noterar att både EA och CW tydligt uttryckt att dom inte minns vad som hänt. Det kan tolkas som "hjälplöst tillstånd" eller oaktsam våldtäkt. Det kan också vara uttryck för ånger eller faktiska minnesluckor, vad det nu kan vara som orsakar sådana.

Om man börjar fundera i termer av att införa promillegräns för sex så tycker jag att det gått för långt. Jag har ändå viss förståelse för tanken. "Med över 1,5‰ är man i hjälplöst tillstånd". Så kan man tänka.

Samtidigt tycker jag att om det blir obligatoriskt att fylla i samtyckesblanketten före all sexuell aktivitet och registrera alkoholhalten med mätaren vid sängkanten innan, så har det gått alldeles för långt.

Jag är frestad att skriva "sådant känner man av". Men jag inser också att förmågan att känna av varierar inom vida gränser. Likaså förmågan att ta hänsyn till omständigheter som för hög berusningsgrad eller inte klart uttryckt samtycke.

Personligen kan jag inte förstå hur någon kan vilja ha sex med någon som inte deltar.

EA och GL
GL har lovat att ge ut en bok om vad som hände. Jag önskar faktiskt att EA också gör det. Om dom båda kan vara fullständigt ärliga och hålla sig till fakta så vill jag läsa båda.

Tror du att denna önskan är möjlig?
Tror du EA kan vara ärlig med sina motiv för anklagelse 1,2 osv?
Citera
2021-04-05, 13:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggastefittan
Kul inlägg i debatten:

https://youtu.be/xBr8Lyfk9Jo

Riktigt rolig och bra gjord!

Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Lite små fyndig.
Men GL ska ha cred. Han skyller ju åtminstone inte på någon sjukdom, typ vikingasjukan som vissa andra män gjort.

Jag upplever GL som ärlig och uppriktig. Han försöker inte ens tona ner det som han vet är svagheter som han har och skäms för. Att det kan vara fråga om att han våldtagit EA bedömer jag som uteslutet. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om något framkommer som bevisar att GL är skyldig till våldtäkt.

Samtidigt är jag långt från övertygad om att EAs anmälan (eller egentligen hennes väninnas anmälan) är en uppenbar falskanmälan. Jag tror att väninnan handlat i god tro. Sedan "gav det ena det andra" och cirkusen drogs igång.

Om det skulle bli en rättegång om falsk tillvitelse så kommer mycket fram, men jag tror inte att et blir en sådan rättegång.

Citera
2021-04-05, 13:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Jag upplever GL som ärlig och uppriktig. Han försöker inte ens tona ner det som han vet är svagheter som han har och skäms för. Att det kan vara fråga om att han våldtagit EA bedömer jag som uteslutet. Det skulle förvåna mig väldigt mycket om något framkommer som bevisar att GL är skyldig till våldtäkt.

Samtidigt är jag långt från övertygad om att EAs anmälan (eller egentligen hennes väninnas anmälan) är en uppenbar falskanmälan. Jag tror att väninnan handlat i god tro. Sedan "gav det ena det andra" och cirkusen drogs igång.

Om det skulle bli en rättegång om falsk tillvitelse så kommer mycket fram, men jag tror inte att et blir en sådan rättegång.

Jag tror istället att "väninnorna" spelar en betydligt större roll än vad som omedelbart framgår.

Men även dessa är antagligen nästan lika galna, för att springa till snuten när ens utpressningsförsök misslyckas är i längden kontraproduktivt. Speciellt när det får så här mycket uppmärksamhet.
Citera
2021-04-05, 13:23
Medlem
Yinool0401s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Förslagsvis så borde väl den sköna "Eulalia" anlöpa under jorden, via Suckarnas Gång!!?
Dvs från häktet Kronoberg. För falskanmälerskan sitter väl inlåst där - alltsedan frisläppandet av den gode GL?

E sitter inte häktad, såklart.
Var kommer alla amatörer ifrån?
Citera
2021-04-05, 13:27
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Tror du att denna önskan är möjlig?
Tror du EA kan vara ärlig med sina motiv för anklagelse 1,2 osv?

Inte nu, men kanske någon gång i framtiden...

Jag brukar säga att alla medaljer har två sidor. Det är med den tanken jag gärna skulle vilja få ta del av EAs historia också.

Kanske ska man ha med sig att EAs vinkling när hon berättade för väninnan som gjorde anmälan troligen var att hon blivit våldtagen. Om det inte var väninnans slutsats? Om EA skulle gå ut med det offentligt så riskerar hon ännu ett åtal för grovt förtal, likt CWs åtal och EAs åtal som ska upp på torsdag.

Citera
2021-04-05, 13:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror istället att "väninnorna" spelar en betydligt större roll än vad som omedelbart framgår.

Men även dessa är antagligen nästan lika galna, för att springa till snuten när ens utpressningsförsök misslyckas är i längden kontraproduktivt. Speciellt när det får så här mycket uppmärksamhet.

Din bedömning att det har central betydelse att vi har att göra med trasiga själar och psykisk ohälsa delar jag helt. Däremot har väl egentligen inget konkret kommit fram om att det förekommit utpressning eller utpressningsförsök? Varken PA, DU eller GL har talat om något sådant försök över huvud taget. Om det inte finns någon grund för att misstänka utpressning tycker jag att det är olyckligt om vi gör det till en trådsanning att sådan har förekommit.

Citera
2021-04-05, 13:40
Medlem
Citat:
Omvänd bevisbörda

BRÅ

I praktisk retorik:
eller

EA och GL

Du skriver:
Jag noterar att både EA och CW tydligt uttryckt att dom inte minns vad som hänt. Det kan tolkas som "hjälplöst tillstånd" eller oaktsam våldtäkt.
CW blev aldrig utsatt för sex av Virtanen, enligt hans egen utsago. Han var väl vid tillfället sannolikt så påtänd av olika droger så driften fanns nog inte där.
I varje fall så minns han inte enligt egen utsago av något sex.

Då var det Virtanen som var i hjälplöst tillstånd och blev våldtagen av CW - enligt den logiken.

Förhör 2012-08-13 med Virtanen:
Ja vi hånglade säkert lite fumligt innan vi somnade med kläderna på?
Sid 49 https://smallpdf.com/result#r=78bdf797c452bba81f6d2e02ca2b9254&t=share-document

----------------
Bara så ni vet jag är ingen vän av Virtanen. Jag jublade högt när det var han som hamnade i skitkvarnen.
Bättre att han än någon annan oskyldig hamnade i kvarnen. Men Fredrik är sannolikt oskyldig till anklagelsen att ha våldtagit CW och hon ljuger om saken.

Jag tror på rättvisa och rättvisa är viktigt i ett bra samhälle.

Edit: Byt bort ordet knull mot sex Tillfört käll-länk till citat.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-05 kl. 14:19.
Citera
2021-04-05, 13:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Din bedömning att det har central betydelse att vi har att göra med trasiga själar och psykisk ohälsa delar jag helt. Däremot har väl egentligen inget konkret kommit fram om att det förekommit utpressning eller utpressningsförsök? Varken PA, DU eller GL har talat om något sådant försök över huvud taget. Om det inte finns någon grund för att misstänka utpressning tycker jag att det är olyckligt om vi gör det till en trådsanning att sådan har förekommit.

Jag har inga belägg för utpressning och du har rätt i att det inte skall bli en trådsanning bara för att jag är misstänksam.

Men polisen borde rent rutinmässigt kolla upp de inblandades banköverföringar de senaste 10 åren. Hur har dom försörjt sig? Har det kommit in summor till väninnornas konton regelbundet.

Jag har själv erfarenhet av borderlinehäxor & det återkommande där är snarare att galenheten hela tiden tar sig nya & helt oväntade uttryck. Här framträder istället ett slags mönster. Det känns inte rätt.
Citera
2021-04-05, 13:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Du skriver:
Jag noterar att både EA och CW tydligt uttryckt att dom inte minns vad som hänt. Det kan tolkas som "hjälplöst tillstånd" eller oaktsam våldtäkt.
CW blev aldrig knullad av Virtanen, enligt hans egen utsago. Han var väl vid tillfället sannolikt så påtänd av olika droger så driften fanns nog inte där.
I varje fall så minns han inte enligt egen utsago av något knull.

Då var det Virtanen som var i hjälplöst tillstånd och blev våldtagen av CW - enligt den logiken.

Förhör 2012-08-13 med Virtanen:
Ja vi hånglade säkert lite fumligt innan vi somnade med kläderna på?
----------------
Bara så ni vet jag är ingen vän av Virtanen. Jag jublade högt när det var han som hamnade i skitkvarnen.
Bättre att han än någon annan oskyldig hamnade i kvarnen. Men Fredrik är sannolikt oskyldig till anklagelsen att ha våldtagit CW och hon ljuger om saken.

Jag tror på rättvisa och rättvisa är viktigt i ett bra samhälle.

Tack för förtydligandet!

Edit:

Om man vill ha en lite bättre bild av vem CW är som person och hur hon tänker, så kan man få det här.

https://web.archive.org/web/20080411225300/http://brudpepp.blogg.se/

Edit 2:
Så här skriver CW:
«Jag anmälde inte, hade inga tankar på det. Idag ångrar jag mig så in i helvete. Dels för att jag vet att han vart på fler unga tjejer och är ett stort jävla as som borde få sitt straff.»

Det hon skriver kan tolkas som att hon menar att om "en man är på unga tjejer" och/eller "är ett stort jävla as" så förtjänar han att åtalas och straffas för våldtäkt.

Hon har rätt till sin åsikt om män som är på unga tjejer och som hon tycker är jävla as. Många delar kanske hennes åsikter. Men, vad har det med en rättslig prövning av det som hon påstår är en våldtäkt att göra?

Varför följde hon med "ett jävla as" hem?

Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-05 kl. 14:46. Anledning: Mer om CW
Citera
2021-04-05, 14:29
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har inga belägg för utpressning och du har rätt i att det inte skall bli en trådsanning bara för att jag är misstänksam.

Men polisen borde rent rutinmässigt kolla upp de inblandades banköverföringar de senaste 10 åren. Hur har dom försörjt sig? Har det kommit in summor till väninnornas konton regelbundet.

Jag har själv erfarenhet av borderlinehäxor & det återkommande där är snarare att galenheten hela tiden tar sig nya & helt oväntade uttryck. Här framträder istället ett slags mönster. Det känns inte rätt.

Det av mig fetade.

Jag noterar, med hänvisning till bl.a. Cicci Wallin, Irena Pozar och Ylva Larsdotter och vad dom gör, säger och skriver att det jag tror att du menar när du skriver "galenheter" finns i större kretsar. Kanske präglar det en stor del av hur media hanterat GL-EA-affären?

Kanske borde brottsmisstänktas ekonomiska transaktioner kollas upp?

Som oerhört ärlig (om jag får säga det själv ) skulle jag för något år sedan göra en liten utlandsbetalning (kanske någon tusenlapp). När paypal inte fungerade som det skulle hos leverantören tänkte jag använda kort. Först måste jag aktivera funktionen "utlandsbetalningar" på korter. Intervjun som detta orsakade att bankan gjorde med mig upplevde jag som integritetskränkande. Den tog ca 20 minuter och motiverades att den krävdes p.g.a. penningtvättslagstiftningen. Jag fick bl.a. redovisa vad jag hade handlat de senaste månaderna, vilket jag bara delvis kom ihåg. Allt småsummor, som mest kontantuttag på 2000:-. Man vet också hur företagare granskas i detalj.

Sammanfattningsvis, om ärliga medborgare kollas upp så i detalj, varför kan inte brottsmisstänkta eller kriminella kollas upp?

Du har en poäng där. Samtidigt var EA målsägare i fallet där GL var misstänkt. Det vore olyckligt om koll av anmälande eller målsägande skulle leda till att färre brott anmäls.

Men, så har vi ju EA i förtalsmålet också...

Citera
2021-04-05, 15:00
Medlem
BPD kvinnor brukar ha endast en eller två vänninor, ofta med samma diagnos. (Vet av erfarenhet och från vad jag läst mig till).

Vissa har så svårt att hantera relationer så att de helt isolerar sig till slut. Ofta med nåt stackars husdjur.

Men jag håller med Enoch om att EA och hennes polare inte riktigt följer mallen… kanske de har ett större manligt umgänge pga fortfarande fysiskt attraktiva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in