[quote=Sandkaka|75531614][quote]
Citat:
Men det är väl klart att det inte är okej att medvetet ljuga om något sådant för en väninna eller någon annan. Finns det någon som säger något annat? Men som du kan läsa i BRÅ:s rapport om våldtäkter så finns det tyvärr fall där kvinnor på fullt allvar tror att de blivit våldtagna fast de inte blivit det. Ofta handlar det då om droger, alkohol eller psykisk ohälsa. Ibland en kombination av alla tre.
Det är väl självklart att det skulle kännas fruktansvärt att bli häktad för något jag inte gjort. Finns det någon annan som tycker något annat?
Eftersom Lambertz släpptes ur häktet efter två veckor och förundersökningen lades ned tycker jag som jag skrivit tidigare att det vore på sin plats att göra en oberoende granskning av förundersökningen. Frågan är ju hur det kan komma sig att de inte kom fram till att det inte fanns bevis för våldtäktsanklagelsen tidigare. Som jag förstått saken hade förundersökningen pågått i två månader innan Lambertz anhölls. Har något fel begåtts? Jag vet inte. Det finns alldeles för lite information för att det ska gå att ha någon uppfattning.
Nej, det räcker inte med att man berättar om våldtäkten för en person som inte för uppgiften vidare. Då är det inte förtal. Enligt brottsbalken krävs det att uppgiften lämnas till minst två personer för att det ska vara förtal, eftersom det står "andras missaktning " ( plural) I 5 kap. 1 § brottsbalken står följande om förtalsbrottet:
Du svarade inte. Tror du att detta handlar om en falsk anmälan?
Kanske EA blivit ledsen om hon kanske fått vetat att GL hade en annan kvinna. Kanske berättade det för väninnan och vad som hade hänt på julaftonsnatten. Då kanske väninnan sade

et är inte klokt, vad skulle han på dig att göra då!?
Anmäl gubbjäveln! Sedan fick hon hjälp med det. Ja, detta är taget ur min fantasivärld, så det är ju ingen absolut sanning. Med det vill jag inte påstå att EA har blivit våldtagen, men kanske kännt sig grymt utnyttjad och besviken. Så våldtäkt tror jag inte på, men skulle kunna förstå EAs reaktion om det har gått till på det här sättet. Alla vill ju känna att dom har någon sorts egenvärde och det skulle väl kännas som bortblåst om det hade varit så här.