2021-04-04, 17:50
Medlem
Jag hängde inte riktigt med på varför tacoparet plötsligt skulle göra "sexkarta"-övningen. Är Sofia missnöjd med vad som händer i sängkammaren? Verkar lite märkligt mtp att de bägge gillar varandra och verkar hyfsat vanilj, så sexlivet borde vara rättframt. Vad är det som skaver för kåt-Fia?

F.ö blev det en jäkla mesig övning: att fylla en mindmap med helt meningslösa värdeord som "närhet" och "kul" kan ju omöjligt ge något. För att ge någon slags insikt hade de behövt skriva sådant som "förnedring", "vuxenamning" eller "analt". Men det ligger antagligen inte för dem (hade gärna sett Lars fylla i kartan efter en flaska champagne eller två, dock...).

En teori är att Sofia helt enkelt har dåligt självförtroende i sängen, och behöver få lite tydligare signaler att allt är ok. Anton är ju snubbe, och därmed förmodligen helnöjd med sexet (killar är ju enkla). Men det skadar väl aldrig om Alingsås-casanovan blir lite mer öppen.
Citera
2021-04-04, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Mm Ellinor har inte ett gott hjärta. Lars må vara speciell men han verkar inte elak. Mår så illa av att se folk som Ellinor få härja på andra. Hemskt.

Tråkigt också att Ellinor inte verkar reflektera över sina egna eventuella brister. Även om det stämmer att Susanna har fått hjälp från Satu och kompani med att inse att hon har varit ganska taskig mot Johan, så har hon ju i alla fall förstått något om sitt eget beteende och hur det kan påverka andra. Det framgår inte alls att Ellinor skulle ha kommit till någon sådan insikt. Så länge man blundar för sina egna problem eller brister så blir det också svårare att ha en fungerande relation.

Angående Susanna så tror jag att hon behöver terapi. På riktigt. Hon verkar också vara öppen för förändring. Jag tycker man har träffat på många socionom- eller psykologistuderande som har haft egna problem de brottats med. Kanske till och med därför en del väljer en sådan utbildning?
Citera
2021-04-04, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

Angående Susanna så tror jag att hon behöver terapi. På riktigt. Hon verkar också vara öppen för förändring. Jag tycker man har träffat på många socionom- eller psykologistuderande som har haft egna problem de brottats med. Kanske till och med därför en del väljer en sådan utbildning?

Ja, precis så är det. Det sägs att det är två typer som söker sig till socionomutbildningen, de som verkligen vill hjälpa andra människor, och de som drivs av att utöva makt över andra personer.

En del dras till just socionomutbildningen och yrket för att de har själva problem och saker de behöver jobba med. Då blir utbildningen och yrket en verktygslåda, där de tror de ska hitta nyckeln till sitt eget dåliga psykiska mående. De blir väldigt upptagna av sig själva. Problemet är dock att för att kunna hjälpa andra människor så behöver du ha en egen inre stabilitet och mognad och integritet. Du måste kunna lyfta blicken över dina egna brister och problem för att på riktigt kunna se och möta en annan människa. Vilket vi ser att Susanna haft lite problem med när det gäller hennes kontakt med Grävis - allt handlar bara om henne, hennes upplevelser, hennes kränkthet, hennes behov mm.
Susanna riskerar att göra de människor hon möter i sitt yrke riktigt illa, på allvar. Särskilt som rollen som socialsekreterare ger mycket makt eftersom det handlar om myndighetsutövning.

En del av de som är olämpliga till yrket sållas naturligt ut under utbildningstiden och praktiktiden, men långt ifrån alla. Jag undrar t ex hur Susanna kommer att klara av alla hot som ingår de första åren som hon förmodligen kommer att göra som socialsekreterare (typ jobba med att bevilja socialbidrag). Hon blir nu väldigt kränkt av ett städskämt. Hur kommer hon att ta allvarligt riktade hot och verbala grova förolämpningar från män som kommer från medeltida patriarkaliska klaner?
Jag har faktiskt undrat hur Sofia kommer att hantera verkligheten som lärare, med allt våld och förolämpningar som öses över lärare idag.
Citera
2021-04-04, 21:20
Medlem
Det Sofias bromsmediciner för HIV Anton inte vill ha synliga i köket?
Citera
2021-04-04, 21:30
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpumlan
Sen finns det en term som kallas emotionellt arbete, i en relation vill man som kvinna inte vara den som alltid har koll hur släkt och vänner mår medans killen bara följer med som ett mähä. Men man måste hitta en kompromiss hur mycket känslor man kan älta.
Hur uttrycker sig det känsloältandet i ord? när ni träffar släkt & vänner då...

Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Fattar inte varför experterna upprepar förra årets misstag? En snäll och ödmjuk kille ska INTE matchas med en dominant tjej! För en sådan kille finns bara en typ av tjej och den är en Sofia-typ.
Och hur blir killen då? är syftet att han ska bli mindre ödmjuk & snäll när han hittar någon som är värre än honom själv (hon är ännu ödmjukare & ännu snällare) eller ska dom matcha varandra i snäll uselhet tycker du?

Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Precis. Nästa avsnitt är sista och då sitter paren hos en av experterna och ger var sitt svar - ja eller nej.

Uppföljningsprogram veckan senare eller om det är några veckor senare.
USA versionen är dubbelt så långrandigt, vad säger det om Sverige att man trunkar ner det väsentliga (3 avsnitt om bröllopsresan)

Citat:
Ursprungligen postat av rellebelle
johan är för gnällig och har fastnat i att han minsann ska få säga alla de där orden han vill kunna säga. Jävla tjat från honom.
Håller helt med
Citera
2021-04-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Ja, precis så är det. Det sägs att det är två typer som söker sig till socionomutbildningen, de som verkligen vill hjälpa andra människor, och de som drivs av att utöva makt över andra personer.

En del dras till just socionomutbildningen och yrket för att de har själva problem och saker de behöver jobba med. Då blir utbildningen och yrket en verktygslåda, där de tror de ska hitta nyckeln till sitt eget dåliga psykiska mående. De blir väldigt upptagna av sig själva. Problemet är dock att för att kunna hjälpa andra människor så behöver du ha en egen inre stabilitet och mognad och integritet. Du måste kunna lyfta blicken över dina egna brister och problem för att på riktigt kunna se och möta en annan människa. Vilket vi ser att Susanna haft lite problem med när det gäller hennes kontakt med Grävis - allt handlar bara om henne, hennes upplevelser, hennes kränkthet, hennes behov mm.
Susanna riskerar att göra de människor hon möter i sitt yrke riktigt illa, på allvar. Särskilt som rollen som socialsekreterare ger mycket makt eftersom det handlar om myndighetsutövning.

En del av de som är olämpliga till yrket sållas naturligt ut under utbildningstiden och praktiktiden, men långt ifrån alla. Jag undrar t ex hur Susanna kommer att klara av alla hot som ingår de första åren som hon förmodligen kommer att göra som socialsekreterare (typ jobba med att bevilja socialbidrag). Hon blir nu väldigt kränkt av ett städskämt. Hur kommer hon att ta allvarligt riktade hot och verbala grova förolämpningar från män som kommer från medeltida patriarkaliska klaner?
Jag har faktiskt undrat hur Sofia kommer att hantera verkligheten som lärare, med allt våld och förolämpningar som öses över lärare idag.

Sofia kan i alla fall lösa det enkelt genom att flytta till Alingsås.
Citera
2021-04-04, 22:36
Medlem
Som den obotlige hetero jag är här jag inte noterat vilken snygging Grävis är. Nu börjar jag förstå en del kommentarer om honom. Om nu kan nu inte varit så dum att stadga sig innan, jävlar vad han skulle få ligga.
Citera
2021-04-05, 00:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag hängde inte riktigt med på varför tacoparet plötsligt skulle göra "sexkarta"-övningen. Är Sofia missnöjd med vad som händer i sängkammaren? Verkar lite märkligt mtp att de bägge gillar varandra och verkar hyfsat vanilj, så sexlivet borde vara rättframt. Vad är det som skaver för kåt-Fia?

F.ö blev det en jäkla mesig övning: att fylla en mindmap med helt meningslösa värdeord som "närhet" och "kul" kan ju omöjligt ge något. För att ge någon slags insikt hade de behövt skriva sådant som "förnedring", "vuxenamning" eller "analt". Men det ligger antagligen inte för dem (hade gärna sett Lars fylla i kartan efter en flaska champagne eller två, dock...).

En teori är att Sofia helt enkelt har dåligt självförtroende i sängen, och behöver få lite tydligare signaler att allt är ok. Anton är ju snubbe, och därmed förmodligen helnöjd med sexet (killar är ju enkla). Men det skadar väl aldrig om Alingsås-casanovan blir lite mer öppen.
Jag tror tacosarna är de enda som haft sex, så därför valdes de ut för övningen. Tror inte det beror på att de har särskilda problem. SVT ville bara ha med lite sex på ett hörn i programmet, och så blev det den där pinsamma, meningslösa övningen. Det roligaste var när Anton jämförde sin färdighet när det gällde sex med en enhjulingscyklist, expertnivå alltså. Pojken har humor
Citera
2021-04-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Av-Rasen-Blatte
Att deltagarna är blonda, ljusa, söta, snygga, långa, unga och med svenskt påbrå är en förutsättning för att programmet ska bli en tittarsuccé, om än inte en succé för deltagarna själva.

Dramaturgi i all ära, men det som gör att vi plikttroget bänkar oss varje vecka är att vi under en timme får vila ögonen på personer vi trånar efter och önskar att vi kunde vara ihop med själva.

Jag kan bara gå till mig själv och helt ärligt säga att programmet inte hade intresserat mig ett dugg om tjejerna var mörka, tjocka eller av annan anledning tillhörde bottenskrapet på köttmarknaden.
Klart det är dramaturgin. Man vill se hur det går. Och få en smygtitt i andras liv, är det massa misslyckanden som gör att tittaren kan känna sig nöjd är det en bonus. Inte för inte som så många dokusåpor är populära. Trånar man efter att vara ihop med en av vederbörande (varför man nu skulle göra det, inga tior direkt och den psykiska biten ska man ju inte ens snacka om) är det väl bättre att slå på en film.
Citera
2021-04-05, 01:35
Medlem
DeFrummeris avatar
Alltså, Susanna... som kvinna vill jag absolut inte bli sammankopplad med henne. Hon är praktexemplet på varför en högröstad person inte har rätt att tala för en hel grupp. Jag lovar, alla kvinnor är inte lika galna!
Citera
2021-04-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeFrummeri
Alltså, Susanna... som kvinna vill jag absolut inte bli sammankopplad med henne. Hon är praktexemplet på varför en högröstad person inte har rätt att tala för en hel grupp. Jag lovar, alla kvinnor är inte lika galna!

Fast hon är jävligt snygg!

Är du lika snygg?
Senast redigerad av 25cm-slak 2021-04-05 kl. 07:32.
Citera
2021-04-05, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag tror tacosarna är de enda som haft sex, så därför valdes de ut för övningen. Tror inte det beror på att de har särskilda problem. SVT ville bara ha med lite sex på ett hörn i programmet, och så blev det den där pinsamma, meningslösa övningen. Det roligaste var när Anton jämförde sin färdighet när det gällde sex med en enhjulingscyklist, expertnivå alltså. Pojken har humor

Socionoman satte på Grävis första natten. Hon var askåt på honom ända till han sa "käring" första gången.

Lasse Kaviar skulle just komma när Ellilår undrade vad han tyckte om döden. Efter det kan han inte få upp den igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in