2021-04-02, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamenis
Var komiskt när ex-deltagarkärringen och bög-Kalle ville förklara mäns aversion mot att älta känslor och istället använda sund logik med att de blivit uppfostrade så. Förstår inte varför icke-män tror sig sitta på en förklaringsmodell hur mäns hjärnor ska fungera.

Som tur var flikade Satu in att det troligen finns en naturlig/biologisk faktor som styr det hela, hon har ännu inte förstörts av genusdravlet.

Det genomgående temat den här säsongen verkar vara kvinnor som vill konformera sin partner till den feministiska idealbilden av en man. Det de inte förstår är att deras undermedvetande inte alls vill ha detta.

Mja, jag tror man i en relation kan försöka ta till vara på bådas sidor. När man på en kort tid ska bygga en eventuellt seriös relation vill man veta hur mannen man ska leva med är funtad. Jag själv vill veta när min partner är irriterad eller ledsen tidigt, inte när han får ett vredesutbrott...

Sen finns det en term som kallas emotionellt arbete, i en relation vill man som kvinna inte vara den som alltid har koll hur släkt och vänner mår medans killen bara följer med som ett mähä. Men man måste hitta en kompromiss hur mycket känslor man kan älta.
Citera
2021-04-02, 10:29
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Grävis står på sig lite mer vilket är bra, men det känns som att han markerar på fel saker. Är det en deal-breaker att få kalla sin fru "kärringen"? Jag förstår att det är Susannas PK-attityd han vill komma åt, men exemplen han drar som han måste få säga blir löjliga.

Susanna har en kort sekund av insikt och förstår plötsligt att "Oj, Johan måste också tycka situationen är jobbig". Kan man bli mer ego än Susanna?

Otippat att Anton som vill dissikera Björn Rosenström-texter i detalj skulle vara generad över att prata om sex. Han får sjunga fram orden till sexologen så ska det nog gå bra.

Alla mina sympatier till Lars i detta avsnitt. Jag gillat också att planera resor, även korta tripper. Att få planera resan är halva nöjet. Det är som att stå i köket och laga en god middag, man njuter av själva tillagningen också. Men kvastskaftet Ellinor skulle förstås förstöra Lars nöje genom att inte ens vilja lyssna på hans planer. Vad skulle hon gilla om han svarade henne på samma vis "Du behöver inte berätta om alla detaljer i din uppväxt och på jobbet, jag är inte intresserad av sånt där". När hon vill dela nåt ska han stå i givakt, men när han vill dela nåt så är hon dryg och otrevlig.

Och så falsk hon var hemma hos hans föräldrar. Allt var såååå mysigt och bra, väldigt falskt. Nej, Ellinor har verkligen fallit. Ellinor är Grävis 2 aka Dödgrävarn.

Håller med i ovanstående. Tror att Grävis helt enkelt ville markera att hon måste bli lite mjukare i kanterna och inte ta varenda ord som sägs bokstavligt. Han var nog inte ute efter att prompt kalla henne ”kärring” dagligdags men han var så dålig på att framföra sitt argument så att det ordet framstod som en dealbreaker för honom.

Jag slogs också av att Anton i nyktert tillstånd verkade skräckslagen över att prata om sex medans han i berusat tillstånd mer än gärna ville analysera Björn Rosenströms texter. Själv skulle jag inte vilja göra något av det i TV. Förvånar mig faktiskt att experterna tycker att paren ska göra det framför svenska folket. Sex är privat/intimt så i den meningen förstår jag Anton men det blev också tydligt att Sofia är tryggare i sig själv än vad Anton är. Hans pedanteri är väl ett uttryck för det också.

Lars blev äntligen helt rimlig i sin analys av Elli och deras relation. Det svänger i hockey, heja Lars!
Senast redigerad av Addhoc 2021-04-02 kl. 10:32.
Citera
2021-04-02, 12:46
Medlem
Är det ingen mer än jag som fattar att Fylle-Lars trauma ifrån barndomen har med hans homosexuella uppvaknande att göra?
Han var åtta år, flyttade, kom till en ny skolklass och blev kär i en kille. Han skrev en lapp och frågade chans vilket resulterade i gruppstryk på lunchrasten och sedan blev han mobbad resten av skolan. Elementärt.

För övrigt tror jag att både Fylle-Lars och Elli-lår bär på en gemensam erfarenhet som format dem. De blev båda av med oskulden till konfirmationsprästen. För bägge var det en positiv händelse och ingen av dem hade någon kvinnlig pastor...
Citera
2021-04-02, 13:01
Medlem
Susanna och grävis påminner lite om förra årets par med muskelknutten i rosa hår och skogsmullekillen. Skillnaden är att grävis, till skillnad från skogsmulle, säger ifrån och uttryckt att läget är hopplöst. Om jag inte minns fel ville skogsmullen från förra året hör och häpna fortsätta äktenskapet med rosahåret.
Fattar inte varför experterna upprepar förra årets misstag? En snäll och ödmjuk kille ska INTE matchas med en dominant tjej! För en sådan kille finns bara en typ av tjej och den är en Sofia-typ.
Citera
2021-04-02, 14:06
Medlem
johan är för gnällig och har fastnat i att han minsann ska få säga alla de där orden han vill kunna säga. Jävla tjat från honom.

Ellinor psykar ur för att Lars vill planera in något najs, varför?

Anton kan inte prata om sex och har prestationsångest, inte oväntat.
Citera
2021-04-02, 14:34
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerpumlan
Att vissa i tråden hävdar att Ellinor ska tråna efter läkare pga status är absurt, hon är ju omgiven av läkare hela dagen på jobbet som är potentiella partners. Det är inte övermänniskor för de som träffar dem varje dag på jobbet.
I vardagslivet är hon säkert avtrubbad mot den status många tycker en läkartitel ger, så hon ser till andra statusmarkörer.

Men i en dokusåpa är det ytliga markörer som räknas, håller hon ihop det med Lars tänker hon att hon vunnit tävlingen i tittarnas ögon.
Citera
2021-04-02, 15:02
Medlem
dialektikers avatar
Men kan det inte vara så att både i Grävis och Elinors fall är ett uttryck att de inte vet hur de ska hantera sina ohanterliga partners.

Grävis kontrar med att han måste få säga "kärring" för han vet inte hur han ska hantera denna hitler-feminist till Susanna?
Han är lite extra trotsig där?
Jag tror att jag nog hört män säga kärringen min på ett vänligt sätt till sin fru.
Grävis kan nog säga det på ett vänligt och mjukt sätt också, med lite skämtsam ton?
(Men visst, jag gillar det inte ändå.)

Elinor vill prata och prata och utreder skitsaker, men det beror på att hon aldrig får ut något väsentligt ur Lars?
Han är så låst så själva umgänget blir frustrerande, eller?
Ja, det verkar vara ett helvete att hela tiden analysera varandra på detaljnivå, men jag upplever hennes "Vi måste prata!" att hon inte får ut något.

Hon vet helt enkelt inte hur hon ska hantera en kallpratande, ytlig person som Lars?
Och så blir hon asjobbig med sitt "vi måste prata".
Jag skulle inte heller stå ut med någon som Lars med hans divlater, flärd, lyx, fasad och att allt ska vara kul.
Jag upplever iallafall att det är något fel på karlstackarn, och är på team Elinor, även om det blivit deprimerande ältigt mellan dem nu.

Citat:
Ursprungligen postat av max000
Är det ingen som tycker att Lars döljer en ordentlig osäkerhet genom att alltid överspela och spela cool? Misstänker mobbningen i bakgrunden.

Tror inte att det där med flytten från ena stället till ett annat är hela sanningen, utan att han blev ordentligt mobbad som barn och därmed byggt ett skal som skydd. Som då Ellinor känner att hon inte kommer in i.

Absolut. Hans osäkerhet är skitjobbig och extremt oattraherande. Jag tycker Elinor har mycket mer till övers för hans oattraktiva osäkerhet än jag själv någonsin skulle ha.
Det är så osexigt med män som inte har självkännedom.

Men hon tar omhand om honom då han väl öppnar sig. Brrr...
Senast redigerad av dialektiker 2021-04-02 kl. 15:43.
Citera
2021-04-02, 15:17
Medlem
Är det i nästa program det avgörs? Det är första säsongen jag ser. Får de ”välja” varandra eller gå isär eller hur funkar det?
Citera
2021-04-02, 15:28
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
https://www.aftonbladet.se/a/PRJXme?refpartner=link_copy_app_share

Krönika i AB om känslomässigt ansvar kvinnor tar i relationer med män med skygglapparna ordentligt fastklistrade.

Visste att det var ett gravt snedsteg av Grävis att nämna att han kan säga ordet kärring och journalister som letar det de kan hugga på med ljus och lykta för att kunna sätta dit män om de gör bort sig det minsta lilla, använder det mot honom.
Det gick tydligen att forma en hel krönika om denna lilla felsägning av Johan för att bevisa att han tillhör den känslomässigt oansvariga manssläktet.

När det i själva verket är Susanna som lider av grav känslomässig personlighetsstörning.

Men Susanna fick genast pluspoäng då Grävis råkade säga en pytteliten detalj där han formulerar sig lite klumpigt.

Vad jag föraktar metoo-gardet i journalistkåren som letar efter saker de kan sätta dit män för, för att alltid försvara kvinnosläktets agerande.

Edit: Ja, återigen, jag är kvinna och tycker så.
Senast redigerad av dialektiker 2021-04-02 kl. 15:31.
Citera
2021-04-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariakandy
Är det i nästa program det avgörs? Det är första säsongen jag ser. Får de ”välja” varandra eller gå isär eller hur funkar det?

Precis. Nästa avsnitt är sista och då sitter paren hos en av experterna och ger var sitt svar - ja eller nej.

Uppföljningsprogram veckan senare eller om det är några veckor senare.
Citera
2021-04-02, 15:42
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mariakandy

Ja, det är bara ett avsnitt kvar.
Citera
2021-04-02, 16:28
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Precis. Nästa avsnitt är sista och då sitter paren hos en av experterna och ger var sitt svar - ja eller nej.

Uppföljningsprogram veckan senare eller om det är några veckor senare.

Då tippar jag som följer:

Sofia och Anton: JAAAA (kan inte bli annat).

Elinor och Lars: Efter tvekan från Elinor ett ja eftersom hon har ett enormt tålamod och är kär i Lars. Jag hoppas dock att hon kommer till insikt och säger nej eftersom det aldrig kan hålla dem emellan. Lars vill ha en glad och ytlig tjej som ständigt ska hitta på skojiga saker. Elinor vill ha en riktig man som hon kan känna sig trygg med, som kan uttrycka sina känslor och lyssna.

Susanna och Johan: Ett stort fett NEJ, men de ska fortsätta vara "vänner".

Den stora frågan är: Kommer Elinor och Johan att få en chans att prata med varandra? De passar grymt bra ihop tycker jag. Kanske i eftersnacket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in