2021-04-03, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Lena Wesström

Jag har som sagt förklarat. Du bryr dig som vanligt inte om al lyssna eller förstå utanför din i förväg
uppritade box.
Jag vill att du ska komma och vara trevlig mot mig. Det är du inte. Alltså är din närvaro noll för mig.
Tg:s närvaro är enbart negativ, hon äcklar mig. När du är med blir Jag oftast bara besviken, ledsen
och arg, inte äcklad av dig, men det händer det med. Det händer också att du i nån mening ändå är
lite trevlig. Eller nä, det har nog inte hänt sen mars, du har nog inte varit trevlig en enda gång på
event. Du SKULLE kunna vara nån sorts trevlig ÄVEN om du inte direkt pratar. Men jag tror du bara
varit stram, undvikande och dum.
Det är övermodigt av dig att tro att en wa från min sida skulle ha med dig att göra, att den skulle ha
som syfte att få dig att komma eller få dig att inte komma. Min wa kunde inte handla mindre om dig.
Däremot, om du tar en FTF som jag inte tar kommer jag hålla det emot dig. Och är du otrevlig mot
mig kommer jag naturligtvis att hålla även det emot dig. kan du inte vara trevlig bör du hålla dig
borta från event jag åker på.
När du sa att jag slipper dig sa du det på ett sätt som om jag inte vill träffa dig, vilket naturligtvis är
fel. Du trodde jag ville träffa dig där och ändå sa du jag slipper. Alltså pratade du tvärtom. Du måste
backa. Medge fel och be om ursäkt. Jag var mjukare i början av detta samtal, men nu har du retat
upp mig rejält. Ordna det.

24 jan 2018 20:04

Menar inte att kritisera att du postar fup-utdrag (antar jag) men du skulle ju gärna även få kommentera/precisera vad du vill ha sagt med inläggen.

Och, en säkerligen dum fråga, vad avses med en ”wa”?
Citera
2021-04-03, 23:38
Medlem
[quote=Reviews|75355207][spoiler]Rättsmedicinarens uttalande om skaftet:
"Mjukkdelsblödningarna på det vänstra pek (nr. 90) och ringfingret (nr. 92) med underliggande kompletta tvärgående frakturer på mellerstafalangen, respektive grundfalangen (Rtg-fynd). Att föremålet varit smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt."

Smalare än 3 cm är alltså minst lika troligt. - Är 1 cm och ett räfflat armeringsjärn, även det med liknande utseende avseende böjning, mera troligt som mordredskap än skaftet? Snittytan på liknande armeringsjärn stämmer också väl överens med avtrycken i trädets bark. Dessutom är det vassare i jämförelse med ett domkraftshandtag.
Se uttalande ovan om kompletta krosskador på grund- och mellersta fingerfalanger på det pekfinger där L:s numera försvunna ring satt. Den skulle ha kunnat glida av i samband med skadorna, jag misstänker t o m att det är högst troligt.
Det dröjde fem månader trots innan man började kratta i området. Lätt hänt att missa en liten ring, vare sig du krattar i en trädgård eller på en brottsplats med betydligt ojämnare terräng.
S kan ha återvänt till BP för att söka efter ringen när han fick reda på att den saknades. Eller så visste han redan om att den åkte av.
Precis det rättsläkaren tar upp och hon har ju kunnat observera skadorna.
Rättsläkaren borde absolut ha observerat den detaljen om så vore. Slagen mot både L och trädet uppgick ändå till minst 20 st.
Citat:

Angående diskussioner om ficklampor eller handtag till domkraft som mordvapen.
Igår la jag in ett inlägg med uttalandet av rättsläkaren om ett skaft på 3 cm i dm, som mordvapen: "Att föremålet varit smalare än det aktuella skaftet är minst lika troligt."

Finns alltså anledning att uppmärksamma hennes utlåtande och se sig om efter ett smalare verktyg, som t ex ett grönfärgat armeringsjärn med dm 1 cm. Räfflat med vassare kanter. Snittytan på ett armeringsjärn är också något ojämn.

Inledningsvis efterlystes en försvunnen träningsstång på gymmet där han tränar. Det betyder att föremålet som har använts också har varit väldigt smalt.
Chefens armeringsjärn återlämnades först på hösten, samma år. I vilket fall hade S tillgång till armeringsjärn på såväl arbetsplats som hemma. Tillägg: grannar till L höll på med villabygge under aktuell tidpunkt.

Det kan vara förklaringen till att åklagarna har varit ointresserade av att beslagta ficklampor; fel mått helt enkelt.

Edit: allt ovan denna rad är Reviews inlägg eller om det är en mix av fleras?. Orkar inte fixa vad som är fel i formateringen.

Jag tänker rätt mycket på tillhyggets längd kanske mer än diameter. Skadorna på trädet talar för en viss diameter men vad säger stänkhöjden om tillhyggets längd?
Ju längre skaft desto högre stänk?

Det är väl här jag börjar fundera lite hur det egentligen är ställt med blodbildsanalysen och sånt.

Jag är inne på ett kortare föremål och då med mer huggande rörelse än träff med sidan av ”skaftet”. Jag kan inte föreställa mig att det över tinning och öga är flera smala rena cylinderformade märken. Träffarna är nog rörigare än så.

Därför är jag inne på kortare sving (därav minst 17 träffar för att döda och ett psr missar)där handen funkar som ett fång för den blodmängd som hade lämnat tillhygget i större mängd och från högre höjd om skaftet/tillhygget varit längre.

Tokgissar såklart men känns som att de kunnat göra en lite djupare analys.

Varför springer chefen där på alla kurser och konferenser i blodbildsanalys i oktober och november 2018 och i december 2019 osv? Men innan dess i förundersökningen så kan de inte klämma ur sig ett rimligt scenario?
Senast redigerad av Avel 2021-04-03 kl. 23:49.
Citera
2021-04-03, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Man kan kanske också se skrivningen som ett sätt för rättsläkaren att beskriva svårigheterna att avgöra diametern på ett cylinderformigt tillhygge utifrån skadorna. En typ av reservering utan att närmare förklara orsaken.

Det uppstår inga skarpa kanter efter ett runt föremål och bredden av skadan kan bero på djupet av intryckningen som i sin tur kan bero på kraften i slaget och motståndet i delar av huvudet som träffades. Till detta kommer att flera av skadorna kan ha överlappat varandra och att kroppen hittades först efter några dagar.

En skiss med mått hade underlättat men annars så formulerar du hur jag tänker där med diameter versus kraft osv.
Citera
2021-04-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det håller jag med om.
Det finns inget riktigt grepp som gör att man kan styra slagen åt rätt håll?
Det skulle kunna vrida sig?

En diameter runt 10 mm blir mer som en piska än ”rör” kan jag tänka.
Citera
2021-04-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En skiss med mått hade underlättat men annars så formulerar du hur jag tänker där med diameter versus kraft osv.
Är det möjligt att begära ut kroppsskisser? Borde ligga hos RMV.
Citera
2021-04-03, 23:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Man kan kanske också se skrivningen som ett sätt för rättsläkaren att beskriva svårigheterna att avgöra diametern på ett cylinderformigt tillhygge utifrån skadorna. En typ av reservering utan att närmare förklara orsaken.

Det uppstår inga skarpa kanter efter ett runt föremål och bredden av skadan kan bero på djupet av intryckningen som i sin tur kan bero på kraften i slaget och motståndet i delar av huvudet som träffades. Till detta kommer att flera av skadorna kan ha överlappat varandra och att kroppen hittades först efter några dagar.
Det beror väl på hur det runda föremålet ser ut i änden. Om dess yttre ände träffar huden.
Citera
2021-04-03, 23:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Är det möjligt att begära ut kroppsskisser? Borde ligga hos RMV.
Det är förundersökning inkl. sekretessbedömning. Samma väg som allt annat ang FUP.
Citera
2021-04-04, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det beror väl på hur det runda föremålet ser ut i änden. Om dess yttre ände träffar huden.

SR (SDs chef) beskrev att när han kapade armeringsjärnet med bultsax blir ena änden splittrad med vassa utstick (splitter). Böjen var troligen hans praktiska lösning. Men utseendet på den kapade änden uppstår oavsett som ett resultat av bultsax.
Senast redigerad av Remark 2021-04-04 kl. 00:39.
Citera
2021-04-04, 01:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
SR (SDs chef) beskrev att när han kapade armeringsjärnet med bultsax blir ena änden splittrad med vassa utstick (splitter). Böjen var troligen hans praktiska lösning. Men utseendet på den kapade änden uppstår oavsett som ett resultat av bultsax.
Jag backar till domkraften och järnskaftet.

Om ett järnrör har ett avslut med en skarp kant som träffar hud, så lär det väl ge en annan skadebild än den runda delen. Det beror väl likaväl på vinkel hur träffytan ser ut.

För övrigt lär ett järnrör inte ge samma skadebild vid en sving (träff med runda delen) versus att stå över personen och använda det på annat vis (typ som ett järnspett). Det är nog många olika faktorer som spelar in.

Ur senaste bilaga, den domkraft de köpte på biltema för att jämföra,. Se änden:
https://www.bildtagg.se/bild/v2mxl4biz4zp02hyof2qpjf2

Handtag i sin helhet:
https://www.bildtagg.se/bild/keqlvulqj3ioqa07lvhu7mr1
Citera
2021-04-04, 01:20
Medlem
Citat:
Jag backar till domkraften och järnskaftet.

Om ett järnrör har ett avslut med en skarp kant som träffar hud, så lär det väl ge en annan skadebild än den runda delen. Det beror väl likaväl på vinkel hur träffytan ser ut.

För övrigt lär ett järnrör inte ge samma skadebild vid en sving (träff med runda delen) versus att stå över personen och använda det på annat vis (typ som ett järnspett). Det är nog många olika faktorer som spelar in.

Ur senaste bilaga, den domkraft de köpte på biltema för att jämföra,. Se änden:
https://www.bildtagg.se/bild/v2mxl4biz4zp02hyof2qpjf2

Handtag i sin helhet:
https://www.bildtagg.se/bild/keqlvulqj3ioqa07lvhu7mr1

Mmmm SD har definitivt en förklaringsbörda gällande domkraftshandtaget. Chefens då.
Citera
2021-04-04, 01:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mmmm SD har definitivt en förklaringsbörda gällande domkraftshandtaget. Chefens då.
Tillägger att den där piggen antar jag också kan ge skador (snitt).
Senast redigerad av develi 2021-04-04 kl. 01:28.
Citera
2021-04-04, 01:34
Medlem
Citat:
Tillägger att den där piggen antar jag också kan ge skador (snitt).

Troligt, ja. SR som ursprungligen äger skaftet samt vet en hel del om armeringsjärn, byggen samt SD bör höras ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in