2021-04-03, 12:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Lite komiskt är det av Guran att vända häcken till o städa den egna trappan först. En härlig sketch som skulle passa i många buskisar framåt sommaren.
Undrar om Göran tyckte att tanterna skulle "sopa rent framför egen dörr" innan de demonstrerade.
Citera
2021-04-03, 12:13
Medlem
Lite för att balansera debatten lite. Hur skulle det låta om ”knullkungen” landar en liten Thailändska framåt Oktober. Skulle dom få vara ifred?
Om någon Värmlands dansbandssångare landar en liknande kramgoa varelse.
Hur låter det?
Skillnad?
Citera
2021-04-03, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Det är ytterst udda dessutom. Då det logiskt borde vara precis tvärtom. Genom historien har vi alltid vetat att kvinnor inte är pålitliga ö.h.t. Det lever kvar bland muslimer fortfarande t.ex. - då en kvinna behöver en man som borgar för att hennes ord är sant i rättegång eller motsvarande.

I brottmål är det sinnessjukt att man måste bevisa sin oskuld mot en kvinnas ord. Många män som sitter oskyldigt dömda för våldtäkt i Sverige för tillfället, det är ett som är säkert.
Välkommen till sanningen. Bra att detta fall lyfter detta problem.
Citera
2021-04-03, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Undrar om Göran tyckte att tanterna skulle "sopa rent framför egen dörr" innan de demonstrerade.
Absolut var de det han ville förmedla. Sen om dom förstår tvivlar jag dock på.
Citera
2021-04-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biancaJ
https://www.svtplay.se/video/3070915...ng-2-avsnitt-2

Detta inslag handlar inderekt om Lambertz-fallet:

I samtalet ovan nämner hon det här med att många offer för våldtäkt ”fryser till is” av rädsla och därför inte förmår säga nej.

Man har glömt två otroligt viktiga saker i debatten: 1) Att fördjupa sig i detta psykologiska fenomen som man tar för givet 2) intentionen hos den som blir anklagad.

Det psykologiska fenomenet måste vi bli bättre på att förstå, i slutändan för att hindra att det uppstår. Punkt två, intentionen hos den utpekade förövaren. I debatterna har jag ALDRIG hört detta begrepp nämnas vilket är konstigt eftersom uppsåtet är så centralt inom juridiken. Visst, man kan säkert skada någon även om man saknar uppsåt genom att vara oaktsam (ett ord som gjort entre som namn på den nya åtalspunkten ”oaktsam våldtäkt”, ett begrepp lika självmotsägande som ”skållhet is”) men för mig är det ändå en avgrund mellan ”avsiktligt” och ”oavsiktligt”. Detta tror jag: Samtidigt som man måste se detta psykologiska fenomen som verkligt (folk blir FAKTISKT rädda och ”fryser till is”) måste man även på ett absolut sätt från all skuld erkänna en man som handlat helt utan brottsuppsåt och som därtill inte fått ett nej förmedlat. Det psykologiska fenomenet ”att frysa till is av rädsla” hindrar ju per definition all kommunikation. Det är förmodligen därför samtyckeslagen kom till stånd. Man kräver ett uttalat ”ja” för att gardera sig mot att vissa kanske drabbas av detta och inte förmår säga nej.

Så länge vi är rädda för att bryta mot dekorum och olika tabun, så länge kommer vi att stå helt handfallna för begreppet våldtäkt och andra fenomen som alla talar om men ofta tycks mena ganska olika saker med. Där få som vågat ta sig an definitionsarbetet. Åsa Lindeborg och Lena Andersson är två undantag. Den senare vill jag minnas talade om det paradoxala i offerrollen. Å ena sidan den av att vara helt rättslös, å andra sidan den som har all makt att definiera spelets regler. Som ett orakel man måste lyssna på och vars utsagor man måste uttolka. Men eftersom det i än oavgjord rättssak tekniskt sett inte finns något offer blir det här något man iklär sig civilt. Cissi kan här fortsätta att förtala Virtanen som sin förövare utifrån sin roll som orakel (med SVT’s goda vilja)

Kanske är det för att jag är homo men jag har aldrig i hela mitt liv sett kuken som ett farligt vapen som skulle kunna skada mig på ett enda sätt, allra minst en skryknklig gubbkuk. Det har heller inte med fysisk skillnad att göra. Små bögar är sällan rädda för 2 meters muskelberg. Och varje gång jag hör en Cissi Wallin prata om att det ”finns forskning som visar att man fryser till is” tänker jag i mitt stilla sinne att ja, folk fryser nog till is men i så fall har det en orsak. Vad vet jag inte, men det är något som ligger förborgat i samhället mellan könen. En förtäckt fallosdyrkan som på något sätt är ömsesidigt avhängig den retoriska rollen som offer? Jag vet inte. Men en sak är säker: man ska inte ändra lagarna för att komma till rätta med ett samhällsproblem vars orsaker och aspekter man inte rett ut fullständigt.
Intressant inlägg. Tyvärr går det inte att tala om frågan rationellt och med nyanser ute i samhället som du är inne på. Frågan är för ideologiskt och känslomässigt laddad. De flesta och i synnerhet män vågar inte föra en rationell diskussion kring detta öppet eftersom de då kan bli offentligt avrättade. Samhällets hopp står nog faktiskt till kvinnor och homosexuella som har något större frihetsgrader, även om sanktionerna kan slå hårt även för dessa grupper.
Citera
2021-04-03, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Allting sparas i iCloud.
Vid våldtäktsmålet 2018 i Hovrätten så "åkte hon dit" på just att de fann oredigerade ljudfiler i hennes iCloud.

Så min misstanke är att hon har stängt av eller begränsat den funktionen i anslutning med julfirandet hos Lambertz.

--------
Så här aktiverar och avaktiverar du iCloud-funktioner
https://support.apple.com/sv-se/guide/icloud/mmb1de40d9/icloud
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-03 kl. 12:37.
Citera
2021-04-03, 12:29
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vid våldtäktsmålet 2018 i Hovrätten så "åkte hon dit" på just att de fann oredigerade ljudfiler i henns Icloud.

Så min misstanke är att hon har stäng av eller begränsat den fuktionen i anslutning med julfirandet med Lambertz.

--------
Precis, allting verkar så uppgjort,
Citera
2021-04-03, 12:34
Medlem
LarsPeterForsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vid våldtäktsmålet 2018 i Hovrätten så "åkte hon dit" på just att de fann oredigerade ljudfiler i henns Icloud.

Så min misstanke är att hon har stäng av eller begränsat den fuktionen i anslutning med julfirandet med Lambertz.

--------
Varför har hon inte åtalats för falsk tillvitelse i det målet

Knullkungen är ju inte det första offret för kvinnans lögner.
Citera
2021-04-03, 12:37
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Man kan förklara dom som så att samhället har bestämt detta. En kvinnas ord är mer trovärdig än 1 mans ord. Gäller dessutom diskussionen våldtäkt så betyder inte mannens ord ett skit, knappt heller teknisk bevisning. Kvinnans ord är här makt, tills du kan motbevisa henne tekniskt.
Tragiskt, ja. Farligt, absolut.

Rättssäkerhet
Ja, du har säkert rätt i att detta har betydelse. Jag formulerar det lite annorlunda.

6% av våldtäktsanmälningar är uppenbara falskanmälningar. 6% av anmälningarna leder till fällande dom. Enligt BRÅ. Faktiska våldtäkter som inte leder till fällande dom eller inte ens anmäls är problem som jag tror alla vill göra något åt. Klimatet i debatten, från dom mest högljudda, aktivister och i MSM, är sådant att det medfört att rättssäkerheten gärna får stå åt sidan, bara vi får fler fällande domar. Jurister och även lagstiftare har uttryckt oro och skepsis inför detta, men mediadrevet och aktivisterna har fått bestämma.

Vem vet bättre än lagrådet?
Lagrådet har till uppgift att granska allt innan det blir till lag.
Lagrådets faktiska kompetens i frågor om nya lagar är oemotstridligt hög, om inte den bästa.
Lagrådets granskning ska avse
1. hur lagförslaget förhåller sig till grundlagarna och rättsordningen i övrigt,
2. hur förslagets föreskrifter förhåller sig till varandra,
3. hur förslaget förhåller sig till rättssäkerhetens krav,
4. om förslaget är så utformat att lagen kan antas tillgodose angivna syften,
5. vilka problem som kan uppstå vid tillämpningen.

https://www.lagradet.se/om-lagradet/
När t.ex. samtyckeslagen behandlades av lagrådet beskrevs yttrandet så här.
Hård kritik mot nya lagen: ”Bristande rättsligt behov”
«Onödigt och rättsosäkert. Det anser Lagrådet om regeringens förslag till en samtyckeslag vid sex. Regeringen ger dock inte upp försöket att lagstifta i frågan.
”Sex som sker mot någons vilja är redan straffbelagt i dag”, säger advokaten Bengt Ivarsson.»

https://www.svd.se/jurister-om-kritiserade-lagen-onodig
Vem bryr sig om rättssäkerheten och felaktigt anklagade?
BRÅ anser i huvudsak att samtyckeslagen är en framgång eftersom några fler blir fällda. Tyvärr förefaller dom inte vara intresserade av hur många fler som blir felaktigt anklagade, misstänkta, häktade och kanske t.o.m. dömda.

https://www.bra.se/publikationer/arkiv/publikationer/2020-06-15-den-nya-samtyckeslagen-i-praktiken.html

Inte heller MSM eller dom högljudda opinionsbildarna tycks tycka att felaktiga anmälningar, anhållanden och till och med justiemord är ett problem som bör uppmärksammas.

Det vore intressant att göra en objektiv genomgång av hur MSM behandlat fallet med GL. Jag är övertygad om att resultatet skulle bli:
– Lite fokus på att det var en felaktig anmälan.
– Mycket fokus på att GL fick chansen att uttala sig i media.

Om det är så, så säger det något om var MSM står i frågan om rättssäkerheten.

Nu var ju inte samtyckeslagen inblandad då GL misstänktes och häktades. Dom brister i rättssäkerheten som gjorde att GL häktades fanns redan tidigare. Kanske har samtyckeslagen förtjänster, men det har också försämrat rättssäkerheten. Kanske har den också bidragit till, som du skriver, att den anklagandes ord ska vägas tyngre än den anklagades?

Är lagstiftningen könsneutral? Är tillämpningen av den könsneutral?
Även om lagstiftningen är det, så tror jag inte att tillämpningen av den är det.

Citera
2021-04-03, 12:38
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Välkommen till sanningen. Bra att detta fall lyfter detta problem.

Ja, det har även varit min förhoppning sedan ett tag tillbaka. LexEA eller liknande, som belyser problematiken och förändrar rättssystemet i grunden.

Det vore dessutom fint om EA kunde göra något som helst positivt avtryck i sitt liv, trots att det inte är av egen vilja.

Jag vill dock poängtera att jag är starkt emot milda straff mot kvinnor, som t.ex. mys på djurfarm och annat trams som blivit nämnt.

En mycket farlig väg att gå, då det kan uppmuntra till brottslighet om straffen är positivt laddade och knappast kan betraktas som straff. Orimligt incitament m.a.o.

Det är dock en mycket intressant inblick i det moderna manliga psyket; oavsett vad en kvinna gör, så hittar män på ursäkter och förmildrande omständigheter för att ursäkta kvinnans beteende.

Detta grundar sig i att män har en stark instinkt i att skydda kvinnor, barn och andra svagare djur. Nu har dessvärre denna instinkt blivit korrumperad och används istället emot oss.

Jag tror tvärtom, att med just kvinnor skall straffen vara synnerligen hårda, eftersom tydliga incitament och riktlinjer oftast går hem bäst med kvinnor. Lite som barn.
Citera
2021-04-03, 12:46
Medlem
Jagersros avatar
Ett mordförsök i Flemingsberg. Där EA bor/bodde. Inte så troligt att det är hon men möjligheten finns.
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/60682d5f07168a0019c02fbf
Citera
2021-04-03, 12:47
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biancaJ
https://www.svtplay.se/video/3070915...ng-2-avsnitt-2

Detta inslag handlar inderekt om Lambertz-fallet:

Länken fungerar inte för mig. Kan det ha blivit fel när du klistrade in den, eftersom den innehåller "..."?

Kan det vara denna du menade?
Mötet – Att anmäla en våldtäkt

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in