2021-04-03, 11:17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det fetade:
Säkerligen inte!

Nu har ju GL egentligen aldrig visat sig vara speciellt ömhudad och jag tror inte att han av dessa falska våldtäktanklagelser drabbas av svarta tankar av desperat karaktär, men det är viktigt att den som drabbas av falska anklagelser får stöd. Suicidprevention är viktigt!

Det är också, mitt i allt, viktigt att EA får adekvat terapi och rätt stöd så att inte hon i desperation hittar på något dumt. Det måste vara en mardröm för henne att nu vara uthängd som en värsta sortens manipulatör som för snöd vinnings skull falskanmäler män.
EA förtjänar straff/vård men hon skall inte brännas på bål. Häxor finns, men de likaväl som EA skall rannsakas!

Absolut!

Även om 70% av dom som avlider av självmord är män, som likt självmordsbenägna kvinnor bör få stöd, hjälp och ibland även skyddat boende, så tror jag inte att GL behöver sådan hjälp. Han är besviken och arg för vad som hänt, men han ägnar sig nog åt att avsluta boken som han påbörjade i häktet, nu. Visst har han fått en törn, men jag tror att han klarar det. Jag ser fram emot boken.

Om EAs biografi skulle bli till en bok så skulle jag vilja läsa den också. Även om den skulle göra mig ledsen och deprimerad. Jag hoppas att hon får ordning på sin hälsa och sitt liv. Jag är övertygad om att risken för att EA skadar sig är nästan oändligt mycket större än att GL gör det.

–
Senast redigerad av lasternassumma 2021-04-03 kl. 11:20.
Citera
2021-04-03, 11:27
Medlem
Citat:
Ett välkommet och viktigt inlägg, tack för det!

Utan att i detalj gå in på vad DU (mannen som på falska grunder satt häktad i 7 månader pga EA!) råkade ut för och hur han efteråt mådde, så även om han ersattes med pengar, gissar jag att Staten inte ansåg sig tvungen att erbjuda honom ovillkorlig och obegränsad terapi efter den mardröm han varit med om.

Har Staten när det gäller GL, tidigare JK, nu tagit kontakt med honom och frågat om han upplever att han behöver stöd efter att, på falska premisser, suttit frihetsberövad i mer än två veckor?
Tror inte det.

Men jag tror -och hoppas!- att GL kommer att göra affär av det han har råkat ut för.

Du behöver inte gissa. Du kan konstatera att detta inte hänt. Möjligtvis att deras advokater har ställt frågan och fortsatt jobba för dem men jag tvivlar. Dessutom känner man kanske inte behovet innan advokaten är avslutad utan det kommer senare, senare när man märker att det snackats i grannskapet, på arbetsplatsen mm, att det finns ett tvivel. Då behövs samtalshjälp. Men nej. Den erbjuds aldrig. Det blir du, nedtagna gardiner och flaskan.
Jag tror inte Göran står o dammsuger trappen var dag, detta var en frustration i den nya vardagen, friskt beteende, nej. Är han skadad, Ja. Han behöver hjälp, stöd. Inte 30/månad han satt häktad.
Citera
2021-04-03, 11:29
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Någon i tråden som har en Iphone och kan förklara följande hur det kan finnas kvar meddelanden i EA:s mobiltelefonen efter full fabriksåterställning?
Fredagsbetraktelse

9. Efter fabriksåterställningen fanns det bl.a. meddelanden kvar i telefonen.
http://goranlambertz.se/fredagsbetraktelse/

Den information som jag funnit på nätet förtäljer att det finns generellt två typer av fabriksåterställningar:
* Nollställ alla inställningar återställer mobilen till de inställningar den hade när den var ny men behåller dina kontakter, påminnelser, anteckningar, bilder etc.

* Radera allt innehåll och inställningar tar bort allt som finns på mobilen.
https://www.telia.se/privat/support/info/fabriksaterstallning-iphone

Hur det kan finnas kvar meddelanden i hennes mobiltelefon, kan det hela vara en missuppfatting av Göran?

Hela utvalda deltexten:
Allting sparas i iCloud.
Citera
2021-04-03, 11:35
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
... – Varför häktades GL?...

Det har du så nära man kan komma svarat mycket bra på själv.

Citat:
... «Kvinnans uppgifter om att hon vid tiden för samlaget befunnit sig i en särskilt utsatt situation på grund av sömn och berusning hade sådant stöd i utredningen att jag bedömde att mannen skulle vara häktad»....
...
... Häktningen var dels ett resultat av en felaktig anmälan, men dels också ett resultat av ett dåligt genomfört förundersökningsarbete.
...

En person kan aldrig anses delta frivilligt om... gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation...

Om hon även kunde uppvisa skickat sms som vi kommenterade ovan och med hans svar, så är saken möjlig. Inte ställt bortom rimligt tvivel men med tyngd av att ha sökt sjukvård dagen efter (?) och med eget vittnesmål. Jag får för mig att hon är en dramaqueen, har nära till känsloregistret och kan avge ett trovärdigt vittnesmål.
Citera
2021-04-03, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är väl tanter som är svartsjuka på att ingen vill ha sex med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom är väl i ungefär samma ålder som GL. Medan han sätter på 30-åringar på löpande band så tragglar dom runt med rollator.
Klart det känns bittert.

Hehehe. Det var nog många, långa år sen någon kladdade på dom -70-talet?
Citera
2021-04-03, 11:39
Medlem
biancaJs avatar
https://www.svtplay.se/video/3070915...ng-2-avsnitt-2

Detta inslag handlar inderekt om Lambertz-fallet:

I samtalet ovan nämner hon det här med att många offer för våldtäkt ”fryser till is” av rädsla och därför inte förmår säga nej.

Man har glömt två otroligt viktiga saker i debatten: 1) Att fördjupa sig i detta psykologiska fenomen som man tar för givet 2) intentionen hos den som blir anklagad.

Det psykologiska fenomenet måste vi bli bättre på att förstå, i slutändan för att hindra att det uppstår. Punkt två, intentionen hos den utpekade förövaren. I debatterna har jag ALDRIG hört detta begrepp nämnas vilket är konstigt eftersom uppsåtet är så centralt inom juridiken. Visst, man kan säkert skada någon även om man saknar uppsåt genom att vara oaktsam (ett ord som gjort entre som namn på den nya åtalspunkten ”oaktsam våldtäkt”, ett begrepp lika självmotsägande som ”skållhet is”) men för mig är det ändå en avgrund mellan ”avsiktligt” och ”oavsiktligt”. Detta tror jag: Samtidigt som man måste se detta psykologiska fenomen som verkligt (folk blir FAKTISKT rädda och ”fryser till is”) måste man även på ett absolut sätt från all skuld erkänna en man som handlat helt utan brottsuppsåt och som därtill inte fått ett nej förmedlat. Det psykologiska fenomenet ”att frysa till is av rädsla” hindrar ju per definition all kommunikation. Det är förmodligen därför samtyckeslagen kom till stånd. Man kräver ett uttalat ”ja” för att gardera sig mot att vissa kanske drabbas av detta och inte förmår säga nej.

Så länge vi är rädda för att bryta mot dekorum och olika tabun, så länge kommer vi att stå helt handfallna för begreppet våldtäkt och andra fenomen som alla talar om men ofta tycks mena ganska olika saker med. Där få som vågat ta sig an definitionsarbetet. Åsa Lindeborg och Lena Andersson är två undantag. Den senare vill jag minnas talade om det paradoxala i offerrollen. Å ena sidan den av att vara helt rättslös, å andra sidan den som har all makt att definiera spelets regler. Som ett orakel man måste lyssna på och vars utsagor man måste uttolka. Men eftersom det i än oavgjord rättssak tekniskt sett inte finns något offer blir det här något man iklär sig civilt. Cissi kan här fortsätta att förtala Virtanen som sin förövare utifrån sin roll som orakel (med SVT’s goda vilja)

Kanske är det för att jag är homo men jag har aldrig i hela mitt liv sett kuken som ett farligt vapen som skulle kunna skada mig på ett enda sätt, allra minst en skryknklig gubbkuk. Det har heller inte med fysisk skillnad att göra. Små bögar är sällan rädda för 2 meters muskelberg. Och varje gång jag hör en Cissi Wallin prata om att det ”finns forskning som visar att man fryser till is” tänker jag i mitt stilla sinne att ja, folk fryser nog till is men i så fall har det en orsak. Vad vet jag inte, men det är något som ligger förborgat i samhället mellan könen. En förtäckt fallosdyrkan som på något sätt är ömsesidigt avhängig den retoriska rollen som offer? Jag vet inte. Men en sak är säker: man ska inte ändra lagarna för att komma till rätta med ett samhällsproblem vars orsaker och aspekter man inte rett ut fullständigt.
Senast redigerad av biancaJ 2021-04-03 kl. 11:42. Anledning: fick inte med hela
Citera
2021-04-03, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Lite komiskt är det av Guran att vända häcken till o städa den egna trappan först. En härlig sketch som skulle passa i många buskisar framåt sommaren.
Reagerade också på att han i (John Cleese stil) visade dom okladdade käringarna arslet medan han dammsög trappan - utomhus (?)
Citera
2021-04-03, 11:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag får för mig att hon är en dramaqueen, har nära till känsloregistret och kan avge ett trovärdigt vittnesmål.

Jag har tänkt exakt i dom banorna. Hur skulle man annars kunna förklara dom "positiva" formuleringar om EA som finns i både tingsrättens och hovrättens domar när det gällde DU? Trots det som ser ut som manipulerade av och undanhållande av bevis.

–
Citera
2021-04-03, 11:56
Medlem
Citat:
Vill vara tydlig med att jag inte polemiserar, utan jag anser att i den här tråden bör vi vara väldigt försiktiga med att slå fast det som inte är belagt. Debatten är här stundtals på en sandlådenivå och om vi inte väljer våra ord med yttersta omsorg, finns risken att vi kan råka få en s k tillbaka-sandkaka.

OnT: Betvivlar inte att EA, likt många andra, kan ha fått äkta minnesluckor vid förtäring av alkohol och "mediciner" UNS. Tror nog de flesta här i tråden upplevt minnesluckor bara pga alkohol, så det finns inget skäl att misstro EA när hon uppger att hon fått minnesluckor.
Den springande punkten är om det är belagt att EA alltsomoftast, vid alkohol- och medicinintag, kör igång inspelning och att det därför liksom vanemässigt spelades in avsnittet Ett Julaftonsäventyr?

Det ligger i EA:s intresse att utåt försöka framstå som att inspelningar INTE är en del i planen att försöka snärja män och tjäna "våldtäktspengar" på dem. Vi vet att EA klipper och klistrar i inspelat material.

Förskrivaren av de mediciner EA intar bör givetvis undersöka hennes alkoholkonsumtion. Om det framkommer det som här påstås, att EA behöver spela in sina vardagar när hon dricker, då är ett absolut alkoholförbud att rekommendera.

Jag ser mörkt på EA:s framtid.
Att som juridikstudent inte ha kontroll över sitt drickande/sin medicinering, det bådar inte gott.
Vem vill ha juridisk hjälp av en person som falskanmäler våldtäkter och som dessutom uppvisar grava amnesier?
Nej hon får nog ta ett enklare jobb, om hon orkar. Tom. den saken ser jag mörkt på.
Citera
2021-04-03, 12:01
Medlem
Citat:
Jag har tänkt exakt i dom banorna. Hur skulle man annars kunna förklara dom "positiva" formuleringar om EA som finns i både tingsrättens och hovrättens domar när det gällde DU? Trots det som ser ut som manipulerade av och undanhållande av bevis.

–

Man kan förklara dom som så att samhället har bestämt detta. En kvinnas ord är mer trovärdig än 1 mans ord. Gäller dessutom diskussionen våldtäkt så betyder inte mannens ord ett skit, knappt heller teknisk bevisning. Kvinnans ord är här makt, tills du kan motbevisa henne tekniskt.
Tragiskt, ja. Farligt, absolut.
Citera
2021-04-03, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Det har du så nära man kan komma svarat mycket bra på själv.

En person kan aldrig anses delta frivilligt om... gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation...

Om hon även kunde uppvisa skickat sms som vi kommenterade ovan och med hans svar, så är saken möjlig. Inte ställt bortom rimligt tvivel men med tyngd av att ha sökt sjukvård dagen efter (?) och med eget vittnesmål. Jag får för mig att hon är en dramaqueen, har nära till känsloregistret och kan avge ett trovärdigt vittnesmål.
I våldtäktsmålet 2018 i Svea Hovrätt sa sig EA att hon hade blivit drogad. men:
Men när det gäller A:s uppgift om att hon kan ha drogats under taxiresan talar det blodprov som togs på henne dagen därpå mot att så var fallet.
A = EA

Hovrättsdom sid 5 - https://www.docdroid.net/KlbTwG9/hrs-b-2018-5915-pdf#page=5
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2021-04-03 kl. 12:15.
Citera
2021-04-03, 12:12
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-oskar
Man kan förklara dom som så att samhället har bestämt detta. En kvinnas ord är mer trovärdig än 1 mans ord. Gäller dessutom diskussionen våldtäkt så betyder inte mannens ord ett skit, knappt heller teknisk bevisning. Kvinnans ord är här makt, tills du kan motbevisa henne tekniskt.
Tragiskt, ja. Farligt, absolut.

Det är ytterst udda dessutom. Då det logiskt borde vara precis tvärtom. Genom historien har vi alltid vetat att kvinnor inte är pålitliga ö.h.t. Det lever kvar bland muslimer fortfarande t.ex. - då en kvinna behöver en man som borgar för att hennes ord är sant i rättegång eller motsvarande.

I brottmål är det sinnessjukt att man måste bevisa sin oskuld mot en kvinnas ord. Många män som sitter oskyldigt dömda för våldtäkt i Sverige för tillfället, det är ett som är säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in