2021-04-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculker
Håller till fullo med dig! Nu vet jag att det visserligen är vådligt att ta ut något i förskott, men jag tycker mig märka att den allmänna opinionen svängt när det gäller just självklarheten i att kvinnor skulle ha tolkningsföreträde i sexualbrottsmål och oinskränkt rätt att outa den man anser sig blivit utsatt för brott/kränkning av. Feministlobbyn gapar högt och hörs mycket, men räknar man hur många som egentligen uttalat sitt stöd för EA i just det här fallet är de få. De mest namnkunniga och seriösa ledarskribenterna och krönikörerna inom MSM har hållit låg profil. Förutom att de haft synpunkter på den s k presskonferensen i Lambertz trädgård har de varit i stort sett tysta. Jag ser det som ett gott tecken. Jag tror att Benny Fredrikssons självmord efter Metoo blev en tankeställare och ögonöppnare för många. Nu blev just han inte anklagad för sexuella trakasserier, men sättet han hängdes ut och dömdes på i medierna är detsamma som i detta och många andra liknande fall. De röster som ihärdigt försvarar EA har blivit allt färre i takt med att alltmer fakta kommit fram och helhetsbilden klarnat. Jag tycker mig se att en ny, mer nyanserad och sansad diskussion om just den här problematiken är på väg att segla upp och det har vi Göran Lambertz att tacka för.
Tyckte lite synd om GL i början, men när man fick läsa om att han ville ha en miljon i skadestånd för att ha suttit anhållen några dagar, började man tveka. Fnasket EA ville få knullpengar genom skadestånd och juristen GL ville få ännu mer knullpengar. Jurister vet ju att kunna ta betalt. Och dom pengarna skulle doneras fick man höra. Och svenskarna skulle betala. Frågade han folket först? Tycker att EA och GL har stora likheter. Fräcka och förslagna. Dom kan fortsätta knulla varandra. Verkar passa bra ihop. Tycker nu inte synd om någon av dom.
Citera
2021-04-08, 10:58
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tyckte lite synd om GL i början, men när man fick läsa om att han ville ha en miljon i skadestånd för att ha suttit anhållen några dagar, började man tveka...

Just en miljon kronor handlar om att inte staten ska komma undan en rättegång. Att han uppger hur pengarna skall användas är visserligen förtjänligt men orätt. Hur många fall driver han?

Citat:
Göran Lambertz skriver att skadan som han anser sig ha åsamkats sannolikt är lägre än de en miljon kronor som han begär, men att han yrkar ett högt belopp eftersom staten inte ska kunna ”komma undan en rättegång”.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-lambertz-stammer-staten-pa-en-miljon-kronor
Citera
2021-04-08, 11:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Just en miljon kronor handlar om att inte staten ska komma undan en rättegång. Att han uppger hur pengarna skall användas är visserligen förtjänligt men orätt. Hur många fall driver han?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/uppgifter-lambertz-stammer-staten-pa-en-miljon-kronor
Så är det. Men den nivån så ser han till att han kommer att sitta med den nuvarande JK som motpart i rätten.
Då kommer stora delar av den nedlagda förundersökningen att tas upp som bevis & bli offentligt.
Citera
2021-04-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence

Det vet jag också. Du behöver inte förklara någonting för mig. Fräcka och förslagna är dom båda två. Passar bra ihop.
Citera
2021-04-08, 11:12
Medlem
Citat:
Tyckte lite synd om GL i början, men när man fick läsa om att han ville ha en miljon i skadestånd för att ha suttit anhållen några dagar, började man tveka. Fnasket EA ville få knullpengar genom skadestånd och juristen GL ville få ännu mer knullpengar. Jurister vet ju att kunna ta betalt. Och dom pengarna skulle doneras fick man höra. Och svenskarna skulle betala. Frågade han folket först? Tycker att EA och GL har stora likheter. Fräcka och förslagna. Dom kan fortsätta knulla varandra. Verkar passa bra ihop. Tycker nu inte synd om någon av dom.
Dessa eventuella skadeståndspengar skänker GL till arbetet med att frige den fängslade journalisten i Etiopien Dawid.
Han tar dem inte själv.
Citera
2021-04-08, 11:13
Medlem
Någon som vet om EA dök upp i rätten i dag ?
Citera
2021-04-08, 11:18
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Så är det. Men den nivån så ser han till att han kommer att sitta med den nuvarande JK som motpart i rätten.
Då kommer stora delar av den nedlagda förundersökningen att tas upp som bevis & bli offentligt.

Och han myser.
Det här kommer att göra skillnad. Tror jag.
Citera
2021-04-08, 11:21
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Någon som vet om EA dök upp i rätten i dag ?
Var något om att hon inte mådde bra psykiskt, tror ni att hon dök upp?
Citera
2021-04-08, 11:22
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Dessa eventuella skadeståndspengar skänker GL till arbetet med att frige den fängslade journalisten i Etiopien Dawid.
Han tar dem inte själv.
Eritrea*
Citera
2021-04-08, 11:25
Medlem
Citat:
Han tar dem inte själv.
Det vet jag också. Du behöver inte förklara någonting för mig. Men staten får betala hans knullpengar inte han själv. Tänk att han kunde bjuda fnasket på en sillbit i julas. Det blev nog dyrt för honom. Och det har han säkert ångrat.
Citera
2021-04-08, 11:29
Medlem
Citat:
Det vet jag också. Du behöver inte förklara någonting för mig. Men staten får betala hans knullpengar inte han själv. Tänk att han kunde bjuda fnasket på en sillbit i julas. Det blev nog dyrt för honom. Och det har han säkert ångrat.
Du beskriver det som han ska ta slantarna själv av girighet. Detta är ju inte fallet.
Citera
2021-04-08, 11:30
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men du inser förhoppningsvis också att den här frågan är viktig att belysa för rättssäkerhetens skull.
Skit i GL & EA, det här handlar om den större bilden & kan få stor påverkan på rättspraxis & lagstiftning framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in