Citat:
Ursprungligen postat av
amatoll
Nej du feltolkar som vanligt, antingen medvetet eller för att du är lågbegåvad.
Du blandar ihop trovärdig med icke tillförlitliga uppgifter.
Berätta gärna hur en ”trovärdig person” kommer med ”icke tillförlitliga uppgifter”. HR litade inte på EA. Jag gav dig två exempel med citat, och du svarade med trams.
Jag ändrar mig igen: du trollar. Men på ett tragikomiskt dåligt sätt.
Edit: om det skulle vara så att någon förutom amatrollet läser detta så kan jag förtydliga. När HR skriver:
”Det är enligt hovrätten tämligen osannolikt att...”
så betyder det på vanlig svenska att MÄ/vittnet/tilltalade minns fel eller helt enkelt ljuger. För amatoll betyder det såklart något helt annat.
Edit2:
Jag är varken jurist eller expert på straffrätt. Men jag kan läsa. Det synes klart att HRs bedömning skiljer sig från TR på minst tre punkter:
1. Man tror inte på EAs förklaring till varför hon klippt ljudfilen på just det stället. Detta har ingen direkt koppling till den bevisningen i sig (som HR accepterar), så anledningen att HR skriver så är rimligen att EAs agerande inte styrker hennes trovärdighet.
2. Man tror inte på EAs version om den första våldtäkten innan ljudinspelningen eftersom tiden m.m. inte stämmer. Återigen, EA är inte trovärdig.
3. Man gör en annan tolkning av ljuden under den påstådda våldtäkten nr. 2 och menar att DU faktiskt kan ha avbrutit när han förstod att EA inte ville. Här finns utrymme för att de tror på både EA och DU men att inget brott är begånget.
I övrigt ger HR väsentligt större utrymme åt den långa delen av inspelningen innan den påstådda våldtäkten nr. 2. Detta ger för läsaren ett klart intryck av att HR inte anser att situationen i EAs lgh på något sätt överensstämmer med två våldtäkter. Jag delar i så fall den bedömningen, men jag kan inte göra en juridisk tolkning av vad HR exakt vill säga med denna sammanställning.