Citat:
Ursprungligen postat av
Avel
Ett äldre skaft är säkert tyngre.
De verkar inte ha vägt det gamla som SD lämnade in som sagt. Eller nån som hittar vikten?
Haha, jag kan riktigt höra din spydighet här.
Vad du tänker om att vikten saknas på det "förmodade" "icke förmodade" mordvapnet.
Nu kan man väl anta (men det ska man väl inte behöva göra) att det är av likartat material som det andra (sakande) och är av någotsånär samma vikt.
Även om några här i tråden har haft invändningar mot att det här tillhygget skulle kunna döda en människa, så tänker jag annorlunda.
Här kanske inte bara vikten är av betydelse, utan "hårdheten".
Tillhygget har ju svingats med stor kraft, det förstår man ju av skadorna på trädet.
Hjärnan är ganska känslig mot stötar. Du kan dö av hjärnskador utan att skallbenet spricker eller skadas. Det är själva stöten som är farlig. Naturligtvis blir det inte bättre av att skallbenet skadas, och framförallt, blir det förstås skador på hjärnan och skallbenet trycks in mot den huvudet.
Nu hade Lena även skador på skallbenet, vilket kan ha uppstått om man slår med stor kraft (svingar) ett ganska lätt men väldigt hårt smalt objekt rakt , på huvudet. Det tror jag. Särskilt som att tillhygget har en viss längd, 46 cm långt. Då ökar svingkraften.
Om man tittat på skaftet som SD lämnade in kan man också de att det är ganska vasst i änden med krysstappen. På det nya inköpta av utredningen finns däremot en lackering i änden, vilket kanske försvinner efter en tids användande?