2021-04-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det du skriver här är oerhört intressant. Är ju en helt annan variant av mordscenen. Inte alls osannolikt att hon dödades med sina egna verktyg om man ser det hela i detta ljus.

Vet vi om teknikerna har kollat hennes verktygslåda om något eller några verktyg fattas, som borde vara självklara i en sådan?

LW skulle ju (eller hade?) lånat någon väns verkstad (i dennes hem som jag minns det) för hon behövde den för att färdigställa någon av sina sista (om jag minns rätt) caches.
LW kan ju ha lånat något verktyg också.

Frågan är vad för cylinderformat verktyg eller rörliknande föremål LW kan ha haft till sin cache vid planket (jag minns inte vad hon planerade att kalla den cachen).

Det kan vara ett verktyg, men det kan också vara något hon skulle använda som någon typ av list eller liknande för att fästa cachen någonstans.

Är det klarlagt att mordvapnet/ mordvapnen är cylinderformade?

Jag vet inte hur små dessa cacher kan vara (den enda jag sett IRL var en gammal 1/2 liters glasburk med papper och penna inuti) men eftersom LW tydligen tidigare fäst en cache inuti en glödlampa så är det väl inte omöjligt att hon tänkt fästa en inuti ett rör, ett rör som hon själv har med sig.
Citera
2021-04-02, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är inte usk som delar utt medicin på sjukhus.

Helt riktigt.
Citera
2021-04-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Om jag vore Polisen eller NFC, så skulle jag vara väldigt försiktig med att använda dessa släktforskningsföretag. Det är privata företag och många av dem är och blir nu uppköpta (helt eller delvis) av Kinesiska staten. Det innebär att CCP (Kinas kommunistiska parti) äger de DNA som skickats in.

Men det är ju skamligt att vi inte ens nu - efter så många års prat - har ett NFC som klarar av den kriminella belastningen vi har i samhället.

Samt att det ska vara en ekonomisk fråga om man vill lösa ett mord, på en brutalt mördad 3-barnsmamma - det är UNDER all kritik.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Samma gäller digital forensik och NFC. Hade mina tips, råd och guider skickats till NFC så hade resultatet kommit tillbaka långt efter domen fallit i tingsrätten.

Hade de försökt lösa det själva i Örebro så hade det kanske dröjt nån månad till här.

Hade de lagt ut det på ett privat företag så hade de nog fått svar efter nån vecka om den firman prioriterade det.

Men till syvende och sist så är det ändå så att de suttit på tömningne av dagorerna sedan maj 2018...
Det är DÅ tekniska avdelningen skulle varit på fötterna för att ge åklagarna en ärlig chans att lösa detta. NFC och massa olösta brott i all ära men på pappret så har de haft oceaner av tid.

Analysen av 23:34 och 05:23 skulle i teorin ha kunnat vara klar med tidslinje och allt lagom till SD blev anhållen en andra gång där. Och då hade de kunnat ställa frågor till honom om det.

Nu sitter IT-forensiker istället två år efteråt i tingsrätten och gissar vad som har hänt istället och kollrar bort rätten och åklagaren med ett test forensikern gjort hemma i bostaden helgen innan tingsrättsförhöret. HELT ODOKUMENTERAT är analysen och det får bevisvärde i rätten?!

Men man fattar att det pangas i varenda buske nuförtiden och massa andra brott som kräver analys av allt möjligt så resurserna är minst sagt begränsade. Men så även i huvudet på vissa inblandade här.
Citera
2021-04-02, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vad gäller nämnandet av HDs och hans egen rollfördelning som skulle vara "så modern" och "jämlik", tror jag att det har flera funktioner för honom.

Nummer ett och två är säkerligen att han vill putsa på bilden av familjefadern, maken som samarbetar med hustrun på vardagsbestyren på ett jämbördigt sätt (ingen kvinnomisshandlare, ingen man som har förvriden kvinnosyn, ingen macho, en man som samarbetar runt allt).

Men min egen tanke är att just det påpekandet i sig visar att det inte stämmer.

Nummer tre kanske faktiskt är att han plötsligt närmar sig just en liten del av sanningen, och förvirrar runt vem och vad. Vem använder verktygen, redskapen, var finns dom?

Är det inte just så SD jobbar hela tiden?

De har varit ihop i runt tjugo år. Om de haft bil den tiden och han kallar sig Saabstefan och lite king hemma i garaget och man byter däck två gånger på år (2017 tre ggr för det kom en plötsligt snöfall precis där kring 15/4 i Örebro när SD redan hunnit få på sommarpuckarna) är det någon som vågar sig på en gissning hur många av dessa runt 40 däckbyten som SD gjort och hur många HD gjort?
Vem har tagit besiktningarna, verkstadsbesöken, kört bilen när båda åkt i den, fyllt på spolarvätska, olja, bytt vindrutetorkare, osv?
Citera
2021-04-02, 13:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Härligt att fler är på domkraftsjakt! Den ser ut att vara nästan identisk med SD:s domkraft han använde våren 2017.

https://www.bildtagg.se/bild/piv077dd2v00pd4t5o11pj

Måste gå att klura ut vilken modell det inlämnade skaftet tillhör.
Sett att Harald Nyborg har sålt nån modell med krysstapp på skaftet t.ex.

Om de vetat sen september 2020 detta med domkraft är jag inte helt impad av polisens efterforskningar för att hitta var det inlämnade skaftet kommer från.
Var det med krattor de letade domkraftskaft i terrängen?
Blir mörkrädd av hur invecklat detta är, inblandning osv.
Hade media gått ut med ett saknat skaft, hade Hjärstaborna och svenska folket letat. Nu är det åt hel*ete försent.
All tid som gått till spillo.
Citera
2021-04-02, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Samma gäller digital forensik och NFC. Hade mina tips, råd och guider skickats till NFC så hade resultatet kommit tillbaka långt efter domen fallit i tingsrätten.

Hade de försökt lösa det själva i Örebro så hade det kanske dröjt nån månad till här.

Hade de lagt ut det på ett privat företag så hade de nog fått svar efter nån vecka om den firman prioriterade det.

Men till syvende och sist så är det ändå så att de suttit på tömningne av dagorerna sedan maj 2018...
Det är DÅ tekniska avdelningen skulle varit på fötterna för att ge åklagarna en ärlig chans att lösa detta. NFC och massa olösta brott i all ära men på pappret så har de haft oceaner av tid.

Analysen av 23:34 och 05:23 skulle i teorin ha kunnat vara klar med tidslinje och allt lagom till SD blev anhållen en andra gång där. Och då hade de kunnat ställa frågor till honom om det.

Nu sitter IT-forensiker istället två år efteråt i tingsrätten och gissar vad som har hänt istället och kollrar bort rätten och åklagaren med ett test forensikern gjort hemma i bostaden helgen innan tingsrättsförhöret. HELT ODOKUMENTERAT är analysen och det får bevisvärde i rätten?!

Men man fattar att det pangas i varenda buske nuförtiden och massa andra brott som kräver analys av allt möjligt så resurserna är minst sagt begränsade. Men så även i huvudet på vissa inblandade här.
Och de som orkade lyfta på det digitala handlar väl om AS? Sen utredare AM som får info från UW, men väntar 1 år med att loga in på LWs mail.
Utredare AMs make stod för terrängsöket..
Citera
2021-04-02, 13:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, en bekant fick hjärntumör o epilepso, men fick behålla körkorte, för att han lovade läkaren att inte köra(vilket han gjorde) läkaren ville inte kränka honom..

Från ett av mina tidigare inlägg, observationer från brottsplatsen:

"Citat:

Å: Jag vet att i ditt protokoll som du har skrivit också, så beskriver du också blodspår på låren.

F: Ja

Å: Förklara, i samband med då, med just, eller av förflyttning av kroppen...

F: Ja, eh..Det är egentligen två; det är avsaknad av blod och att det finns blod. Men får man, ligger man på, stilla helt och får blod på låren och det hinner då helt stelna lite grann, så blir det sådana markeringar, där, där blodet stelnat. Och när vi är och tittar på platsen så är benen något särade, och an kan se en ganska tydlig linje. Det vi uppfattar det som att benen har varit ihop när blodet torkar och sen har dom hamnat i en annan position, om någon har flyttat på kroppen.

Där finns det ju; hon har legat så där medvetslös och själv vaknat av någon anledning och rört på sig. Men jag tror på det första mer att; skadorna som hon hade var väldigt massiva, och jag tror hon har legat och blodet torkat in. Hon har legat avliden och sedan har någon flyttat på henne.
"

https://www.flashback.org/p71690927#p71690927

Kanske hände det här i samband med att han hämtade ringen?
Citera
2021-04-02, 13:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det krävs riktigt mycket fokus och total koncentration för att köra i England.
Det är inte enkelt att hantera vänstertrafiken.
Ja, jag tänkte både kognitivt och fysiskt, uppenbart kapabel att jaga burkar, två mindre barn med, förvånas iom att det är rundgång om hur svårt sjuk hon varit i många år vilket hon själv betonar.
Att hon är långtidssjukskriven är givet men det låter snabbt. Om hon nu inte går från dalar till berg, inte vet jag. Undrar hur det såg ut efter PPD 2006/07.
Senast redigerad av develi 2021-04-02 kl. 13:31.
Citera
2021-04-02, 13:28
Avslutad
Citat:
Tror det ligger mycket skit begravet i svaret, men ok - det har kanske inte någon inverkan på fallet i sig. Om nu inte Lena visste något om detta och hotade att avslöja SD och/eller HD. Plus en del annat fulspel.
Pengar och avslöjande om bidragsfusk, bedrägeri etc. Det kan väl inte Davidssons syssla med? Helyllefamilenlycklig
Citera
2021-04-02, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Om jag vore Polisen eller NFC, så skulle jag vara väldigt försiktig med att använda dessa släktforskningsföretag. Det är privata företag och många av dem är och blir nu uppköpta (helt eller delvis) av Kinesiska staten. Det innebär att CCP (Kinas kommunistiska parti) äger de DNA som skickats in.

Men det är ju skamligt att vi inte ens nu - efter så många års prat - har ett NFC som klarar av den kriminella belastningen vi har i samhället.

Samt att det ska vara en ekonomisk fråga om man vill lösa ett mord, på en brutalt mördad 3-barnsmamma - det är UNDER all kritik.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

SD´s sjuka meddelande till ÅH:

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Ja, det är illa!
Inte heller bra att NFC ska vara centralisera till enbart en ort. Filialer borde finnas på flera platser runt om i landet. Då kan man också fånga upp och anställa mer personal, många fler.
Man kan nog hitta många intresserade kemister och olika typer av forensiker med adekvata utbildningar som gärna skulle jobba med sånt här, men är förhindrade av alltför lång restid till jobbet. Vem vill pendla i timmar till och från jobbet varje dag?

Men allt är så segt och långsamt i Sverige. Det gäller det mesta i samhället. Märkliga lagar och förordningar som ofta förhindrar smidighet och flow.

De i Österrike och Nederländerna skakar väl på huvudet åt att Sverige ständigt och jämt skickar prover till deras lab, att vi aldrig gör något åt resursproblemet på hemmaplan
"Vi har inte resurser att..." är ett svar som ofta tystar all kritik.

I själva verket handlar det oftast om prioriteringar och att nån kavlar upp ärmarna och tar itu med problemet.
Citera
2021-04-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Var det med krattor de letade domkraftskaft i terrängen?
Blir mörkrädd av hur invecklat detta är, inblandning osv.
Hade media gått ut med ett saknat skaft, hade Hjärstaborna och svenska folket letat. Nu är det åt hel*ete försent.
All tid som gått till spillo.

Det var i mitten av oktober 2018 vet jag ett tillfälle.

”Mordet är ännu olöst och i dag sökte polisen efter nya viktiga spår i jakten på lösningen.
I närheten av Lenas bostad, ett radhus i ett stilla villaområde, krattade ett tiotal poliser genom högt gräs i jakt på fynd. Flera bruna papperspåsar lastades in i en civil polisbil”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nQnEo/har-soker-polisen-efter-spar-i-lenamordet
Citera
2021-04-02, 13:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det är illa!
Inte heller bra att NFC ska vara centralisera till enbart en ort. Filialer borde finnas på flera platser runt om i landet. Då kan man också fånga upp och anställa mer personal, många fler.
Man kan nog hitta många intresserade kemister och olika typer av forensiker med adekvata utbildningar som gärna skulle jobba med sånt här, men är förhindrade av alltför lång restid till jobbet. Vem vill pendla i timmar till och från jobbet varje dag?

Men allt är så segt och långsamt i Sverige. Det gäller det mesta i samhället. Märkliga lagar och förordningar som ofta förhindrar smidighet och flow.

De i Österrike och Nederländerna skakar väl på huvudet åt att Sverige ständigt och jämt skickar prover till deras lab, att vi aldrig gör något åt resursproblemet på hemmaplan
"Vi har inte resurser att..." är ett svar som ofta tystar all kritik.

I själva verket handlar det oftast om prioriteringar och att nån kavlar upp ärmarna och tar itu med problemet.
Nej, det gör de inte. Island skickar i sin tur till Sverige för vanliga DNA analyser.
Men det går OT och leder ingen vart.

Det är MtDNA som gäller iaf och inte vanlig analys, en viktig skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in