2021-03-31, 22:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det stämmer inte. 2021-04-08 i Stockholms tingsrätt, om jag minns rätt.

(FB) Förtalsmålet mot Lambertzkvinnan som ska upp i rätten i början av April

Finns det någon som kan gå dit?
Ett förtalsmål skulle förstås kunna vara bakom stängda dörrar för att inte sprida ”det klandervärda” ytterligare.
Citera
2021-03-31, 22:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Finns det någon som kan gå dit?
Ett förtalsmål skulle förstås kunna vara bakom stängda dörrar för att inte sprida ”det klandervärda” ytterligare.

Kalendariet sträcker sig till 2021-04-01 och har inte uppdaterats på tio dagar, sedan 2021-03-21.
https://www.domstol.se/stockholms-tingsratt/om-tingsratten/aktuellt/veckans-forhandlingar/

Det borde rimligtvis uppdateras i morgon för att vara tillgängligt inför tisdagens förhandlingar.

Annars kan man ju fråga. T.ex. om förhandlingen är offentlig eller inte.

Kontaktuppgifter:

Telefon, växel: 08-561 650 00
E-post: stockholms.tingsratt@dom.se

Besöksadress

Stockholms tingsrätt (rådhuset, Scheelegatan 7) finns på Kungsholmen i Stockholm. Hit kan man åka med tunnelbanans blå linje (station Rådhuset), eller med busslinjerna 1, 3, 50, 54 och 61.

Parkering

Det finns två parkeringshus i närheten av Rådhuset. Det ena är beläget på Kungsholmsgatan 33 (Rådhusgaraget) och det andra på Pipersgatan 23 (Pipersgaraget).

Om det nu blir något...

Citera
2021-03-31, 22:33
Medlem
Sandkakas avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Jag har inte hittat på någonting om dig. Om du vill så kan jag citera alla inlägg där du diskuterar drogbruk? Det är ett helt gäng. Udda att du har så enkelt till lögn, när det finns tydliga bevis som talar emot dig.

Jag noterar att du också enligt utsago blivit våldtagen förut. Samt typ poster om absolut minst 10-20 olika män och pojkvänner. På väldigt kort tid. Udda relation till män, minst sagt.

Som nämnt, det är inte en särskilt bra idé att bearbeta dina eventuella trauman i den här tråden.

Nej, jag har inte klippt bort någonting. Det är du och övriga fruntimmer som sysslar med sådant.
Gullungen, jag är smickrad över ditt intresse för min person och dina fantasier om mig. Systematisk kartläggning av främlingars bakgrund verkar vara ett stort intresse hos hos dig och andra i tråden. Känns inte riktigt sunt.

Citat:
Så, med informationen som finns till hands, vad tror du? Är EA oskyldig eller en bedragerska av rang? För att du inte ska förklara bort saker, i vanlig ordning, jag syftar alltså på klippandet av ljudfiler och fabriksåterställning etc. Hur ser du på den biten?

Det är mycket intressant att du fortsätter vinkla allt mot Lambertz, nu har han tydligen förtalat EA på presskonferensen också. Än en gång, en udda uppfattning.

Personligen så tycker jag som nämnt att allt talar solklart mot att EA är en psykiskt sjuk bedragerska av rang. Det är alltså den sammantagna bilden, allt från tvångsvård på psyk, drogmissbruk, klippningar av ljudfiler i upprepade fall, porrfilm och utvik osv. som ger mig en bestämd uppfattning om EA's persona.
Chef.Skinner jämförde MÄ: s "klippande och klistrande med Sigvard Marjasins. Marjasin blev åtalad för sitt pyssel med kvitton men åtalet underkändes. Som jag skrev i mitt svar till hen kan jag inte se hur "klippa och klistra" per se är uttryck för psykisk ohälsa. Marjasin verkade ju vara ytterst välfungerande på alla plan även om han klippte och klistade.

Med tanke på att åtal gällande MÄ:s klippande o klistrande etc inte väcktes efter rättegången mot UD och Lambertz anmälan om falsk tillvitelse inte ledde någonvart är det inte orimligt att anta att det inte är brottsligt agerande av henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Chef.Skinner
Hon har inte alla hästar hemma i stallet, hennes klumpiga försök att göra en Marjasin vittnar om det. (Klippt och klistrat med ljudfiler i telefonen) Så all information, även vad som gjorde att hon tvångsvårdares för tio år sedan är intressanta för att försöka komma tillrätta med vad som har gått fel här. Själv är jag intresserad över vad läkaren hette som bedömde henne som frisk nog för att skrivas ut, någonting som senare kom att drabba oskyldiga människor.

Så ja, hennes hälsotillstånd för tio år sedan är högst relevant. Det bygger upp en bild på hennes framfart i tillvaron och hjälper oss andrar att försöka få till stånd en förändring till det bättre. Först när man vet allting om henne kan man börja gallra i informationen, inte innan som du föreslog i ditt inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du menar alltså att det på något sätt finns ett samband mellan den psykiatriska tvångsvården och att MÄ nästan tio år senare "klippt och klistrat med ljudfiler". Eftersom du tar upp Sigvard Marjasin och jämför med honom torde du mena att han också borde ha varit föremål för psykiatrisk tvångsvård. Marjasin blev ju faktiskt åtalad för sitt klipp och klistrande men åtalet underkändes.

Jag inte se hur "klippa och klistra" per se är uttryck för psykisk ohälsa. Om vi tar fallet Marjasin så verkade han vara ytterst välfungerande på alla plan.

(FB) Göran Lambertz misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11, släppt 23/3)
Citera
2021-03-31, 22:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Chef.Skinner jämförde MÄ: s "klippande och klistrande med Sigvard Marjasins. Marjasin blev åtalad för sitt pyssel med kvitton men åtalet underkändes.
Åtalat mot Marjasin underkändes pga. att det visade sig att han som landshövding inte var tvungen att göra någon bokföring överhuvudtaget. Vilket han inte själv hade begripit.
Citera
2021-03-31, 22:42
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Självklart har den blivit kritiserad. Borderlinetyperna ser ju sin makt rinna mellan fingrarna.
Om målet är att kunna peka och skicka valfri man i fängelse, om inte annat för att han är en vit man, så är alla hinder mot detta klandervärda.
"Skarpt kritiserad" och "andra forskare", är det genusforskare då, eller? Såna där som sett barn ritualmördas i skogen av vita män?
Näe, rättsvetenskapsmän. Alltså doktorer i juridik. Pga bristfälligt vetenskapligt underlag. Men vet att sånt inte väger tungt för sådana som du
Citera
2021-03-31, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaknemo
Vi är nog många som anser att samtyckeslagen samt de nya åtalspunkterna ”oaktsam våldtäkt” och ”oaktsamt sexuellt övergrepp” inte är ”att skydda våldtäktsmän”. Notera även tillägget ”Vid oaktsamhetsbrott behöver det inte finnas uppsåt”.

Om man trots detta inte lyckas få fällande domar har man rimligtvis inget case överhuvudtaget. Du är bara oerhört fånig som försöker åka på ångorna av masspsykosen #metoo.

Nu får vi nog ändå enas om att samtyckeslagen i sin utformning inte ger ett större avtryck på antalet fällande domar för våldtäkt, bevisligen. Jag påstår mig inte veta hur den skulle utformas istället men dess existens pekar mer på en intention ifrån samhället än något som i breda lager får effekt. Som sådan kan den ifrågasättas.

Så nej, jag kan i denna fråga inte säga att jag håller med sin slutats.
Citera
2021-03-31, 22:50
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jaa, då får vi lite lugn och ro en stund.

Jag tänkte tvärt om. Att alla är ute och rör på sig...

Jag kollade just lite aktuella mediaröster.

SDS:
Göran Lambertz beter sig som en gränslös rättshaverist (Lotta Wendel)

Lotta var en av dom som hade undertecknat den (ö-)kända artikeln i SVD.
https://www.svd.se/vem-vagar-anmala-ett-sexualbrott

Dagens Juridik (Mathilda Bandarian, Jur.stud.):
«Vårt rättssystem har gjort det så svårt som möjligt för kvinnor att anmäla en våldtäkt.»
https://www.dagensjuridik.se/debatt/debatt-goran-lambertz-ar-en-del-av-ett-strukturellt-problem/

(Jag tror att hon menade "så gott som omöjligt")

Dagens Juridik (Salahuddin Aman, Jur.stud.):
”I dagens samhälle är det viktigare att vara högljudd än att vara saklig”
«Det förhållandet att antalet anmälda våldtäkter väldigt sällan resulterar i fällande domar kan inte sammanfattas så enkelt som Mathilda Bandarian påstår.»
https://www.dagensjuridik.se/debatt/replik-i-dagens-samhalle-ar-det-viktigare-att-vara-hogljudd-an-att-vara-saklig/

Lite debatt är det, även om media förefaller ensidiga.

Citera
2021-03-31, 22:50
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men som du kanske kan se i tråden så handlar det väldigt lite om "skilda bedömningar", det handlar till stor del om att bara störa ut tråden. Även om mycket av de inläggen verkar raderas efterhand.

En användare har skrivit närmare 100 inlägg om att advokat Massi, under en filmad föreläsning för studenter, inte exakt ordagrant återgav vad som hade sagts på en av de raderade ljudinspelningarna flera år tidigare.

Ett antal andra nyreggade har enbart skrivit i den här tråden, vilket också sticker ut lite.

Ja, inte vet jag. Men tror du verkligen på en stor "bedrägeriring" kring EA?
Citera
2021-03-31, 22:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ja, inte vet jag. Men tror du verkligen på en stor "bedrägeriring" kring EA?
"Stor" är nog lite överdrivet, men det har figurerat "väninnor" i flera av de fall som blivit kända. Varav vi vet att den ena "väninnan" själv blivit dömd för diverse vansinnigheter, hot mot barn, exman. osv. Jag får mer & mer intrycket att detta inte bara är vanligt borderlinehäxeri. Speciellt när "väninnan" också mirakulöst råkar radera hela sin mobil, just när polisen vill kolla upp deras kontakter. När människor samarbetar på det här viset brukar det finnas pengar inblandat på något vis.

Sen tror jag även att vi har ett antal galningar med samma diagnos som EA som gör vad dom kan för att störa ut tråden.
Citera
2021-03-31, 23:00
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Åtalat mot Marjasin underkändes pga. att det visade sig att han som landshövding inte var tvungen att göra någon bokföring överhuvudtaget. Vilket han inte själv hade begripit.
Så kan det säkert ha varit Jag minns inte detaljerna kring åtalet. Av nyfikenhet, har du någon referens?

Jag hittade enbart detta:
Citat:
Riksrevisionsverket beslöt på begäran av Sigvard Marjasin att göra en granskning och i april 1997 åtalades Marjasin för grov trolöshet mot huvudman, bedrägeri och undertryckande av urkund. I november samma år friades han på alla punkter i Örebro tingsrätt. Både åklagare och försvarsadvokat var överens om att Sigvard Marjasin blivit hudflängd i media som få andra.
https://www.svd.se/anger-ar-inget-for-marjasin

Min poäng står fast: jag kan inte se hur "klippande och klistrande" per se skulle vara ett argument för psykisk ohälsa hos MÄ. Jag förstår inte heller vad de som ägnar stor möda åt att kartlägga MÄ:s liv, katalogisera foton, leta efter porrfilmer, upprätta tidslinjer och posta allt i forumet ägnar sig åt eller vad de hoppas åstadkomma. Bara för att det är möjligt att gräva fram allt möjligt om en person i Sverige behöver man inte göra det. Man kan undra hur kaxiga alla dessa privatspanare skulle vara om de var tvungna att stå för allt de postar.
Citera
2021-03-31, 23:04
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Så kan det säkert ha varit Jag minns inte detaljerna kring åtalet. Av nyfikenhet, har du någon referens?

Jag hittade enbart detta:

https://www.svd.se/anger-ar-inget-for-marjasin

Min poäng står fast: jag kan inte se hur "klippande och klistrande" per se skulle vara ett argument för psykisk ohälsa hos MÄ. Jag förstår inte heller vad de som ägnar stor möda åt att kartlägga MÄ:s liv, katalogisera foton, leta efter porrfilmer, upprätta tidslinjer och posta allt i forumet ägnar sig åt eller vad de hoppas åstadkomma. Bara för att det är möjligt att gräva fram allt möjligt om en person i Sverige behöver man inte göra det. Man kan undra hur kaxiga alla dessa privatspanare skulle vara om de var tvungna att stå för allt de postar.
Att klippa & klistra för att få någon oskyldig fälld för ett brott behöver givetvis inte vara ett bevis för psykisk ohälsa. Det kan givetvis bara vara vanlig illvilja, kriminalitet, hämnd, utpressning eller många olika saker.

ps.
Till slut friades Marjasin helt av rätten, där domen klargjorde att Marjasin inte hade någon redovisningsskyldighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigvard_Marjasin
Citera
2021-03-31, 23:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Nu får vi nog ändå enas om att samtyckeslagen i sin utformning inte ger ett större avtryck på antalet fällande domar för våldtäkt, bevisligen. Jag påstår mig inte veta hur den skulle utformas istället men dess existens pekar mer på en intention ifrån samhället än något som i breda lager får effekt. Som sådan kan den ifrågasättas.

Så nej, jag kan i denna fråga inte säga att jag håller med sin slutats.
Med tanke på att du skrev ”Svenska män är världsledande på att våldta kvinnor och staten skyddar dessa” känns det som att det kvittar om du håller med eller inte. Antingen trollar du eller så är du efterbliven, båda lika illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in