Citat:
Ursprungligen postat av
LenaPaul
Det finns problem med alla översättningar men eftersom det är Guds vilja att den heliga skriften för alltid ska bevaras så skulle det vara konstigt om betydelse förändrades.
jag brukar läsa King James bibeln
Läs i Jehovas bibeln så förstår du vad jag menar det märks ju så väl att dem som gjorde texten inte har gjort det med hjärtat, det känns i hela kroppen när man läser den.
Menar du att det är bättre med gamla översättningar som är så felaktiga att de inte går att förstå på samma sätt som originaltexterna egentligen skulle uppfattas?
"Blessed are the poor in spirit: for theirs is the kingdom of heaven."
Problemet med den "översättningen" är ju att det ger helt fel bild av vad originaltexten egentligen säger. Enligt originaltexten är det den som "tigger" om mer andlighet som himmelriket tillhör, alltså att man ska be Gud om mer andlighet därför att man insett att man inte har tillräckligt och behöver "tigga" om mer. Att alltså gå som en tiggare till Gud för en andlig allmosa, men "den andlige tiggaren" har istället översatts som att bara "vara fattig i anden" och hela tiggandet (att be till Gud om mer andlighet) har försvunnit.
Enligt King James Version räcker det att "vara fattig i anden", man behöver inte eftersträva att åtgärda denna andliga fattigdom, utan ju fattigare, desto bättre.
Då vore ju ateist idealet.
De har försökt att fixa det i "Den nya levande Bibeln" och skriver där:
Lyckliga är de som inser att de behöver Gud, för de får vara Guds eget folk.
Det är i alla fall bättre eftersom idealet då inte längre verkar vara att ha en fattig ande. Varför de gjorde om slutet fattar jag inte, men de som skrev det har i alla fall insett att det är fel att det skulle vara något att eftersträva att vara fattig i anden.
Men Nya världens översättning är i detta fall ännu betydligt bättre:
”Lyckliga är de som längtar efter att fylla sitt andliga behov, för himmelriket tillhör dem.
En sammanslagning av "Den nya levande Bibeln" och "Nya världens översättning" skulle kanske vara bättre:
Lyckliga är de som inser att de behöver Gud för att att fylla sitt andliga behov, för himmelriket tillhör dem.