Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jag vet inte hur du tänker i den frågan, men så som jag ser det så skulle "bara vara med på pappret" vara samma som att ljuga om att man egentligen inte längre är med.
Du kanske ser det som en "vit lögn", men jag ser det ändå som att smyga och ljuga om vad man egentligen anser.
Om organisationen däremot kan blunda för sådant så sparar det stora familjeproblem, men synd att man ska behöva ljuga för att kunna få träffa sin familj.
Som jag sade så behöver man inte ljuga, men man behöver inte heller säga rakt ut att: "klänningen är ful", man behöver inte vara uppriktig på det sättet.
Men om ens samvete tär på en, och man har behov av att säga att: "klänningen är ful", så får man ta konsekvensen av det.
Som jag har sagt många gånger så blir man inte utesluten bara för att man inte håller med om saker och ting, eller om man tappat tron och tvivlar. Det man blir utesluten för i så fall är att man försöker påverka och dra med sig andra bara för att man tror annorlunda,
det är en synd som man kan bli utesluten för:
"
Den som vållar splittring skall du vägra att befatta dig med, efter en första och en andra tillrättavisning." (Titus 3:10 Bibel2000)
Jag har varit med om massor med gånger på möten där personer uttryckt att dom inte håller med en tolkning eller så, dom har inte blivit uteslutna eller tillsagda för det. Om man har betänkligheter eller tvivel så är det ingen synd, däremot om man börjar agera och agitera, så är det en annan sak.
Dom som brukar komma upp på FB och andra diskussionsforum är dom som självmant har sagt att dom inte längre vill vara Jehovas vittnen, då har man tagit ställning, då handlar det inte längre om tvivel eller att man har andra åsikter. Och jag tror att dom tagit ställning efter att dom lyssnat på andra avhoppare på olika forum, och då har dom inte sett någon annan lösning, och det är sorgligt. Då litar dom mer på okända människor på internet än sin familj och sin församling dom växt upp med.
Det är också ofta så svårt att diskutera med många av "avhopparna", eftersom dom aldrig vill avslöja vad dom blivit uteslutna för, för att "inte röja deras identitet", men jag tror att många av dessa verkligen blivit uteslutna på grund av en synd, inte att dom bara "tyckt annorlunda". I så fall har dom "tyckt annorlunda" om t.ex. homosexualitet och börjat leva efter det, och det är inte raketforskning att det leder till uteslutning om man ger utlopp för det, bibeln är tydlig med utövandet av homosexualitet.
Att vara homosexuell är en sak, det är inte en synd, men att utöva homosexualitet är en annan sak, det är synd. Sedan frågan om människor av födseln är homosexuella o.s.v. är en annan diskussion, men bibeln är tydlig.