2021-03-31, 20:55
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Kvinnan har i samtal med Expressen ansett sig smutskastad av personer som står på Ebba Busch sida fastighetsbråket.

Det kan man lugnt säga. Jag står på Ebbas sida och jag har smutskastat henne. Hon är en riktig jävla kärring och det är hon som ligger bakom hela denna tvist och hela det smutskastningsdrev som media, framförallt expressen, har ägnat sig åt. Hon förtjänar att smutskastas i ett mediedrev på precis det sätt som Ebba utsatts för utan att förtjäna det. Stackars "kvinnan" som blivit så smutskastad av personer på Ebbas sida. Ingen människa vid sina sinnens fulla bruk tycker synd om den kärringjäveln.
2021-03-31, 20:55
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Detta verkar vara mysko, om hon nu inte var hemma då har hon endast hörsägen att gå på.
Kan hon då vittna?
Om felaktiga uppgifter kommit fram och hon var hemma så känns planen att lura fisken i håven aktuellt, och sen hänga ut i media enligt Facebook.
Esb sitter väl inte med i denna inre kartellen i så fall?
Och om hon nu var hemma varför pratade hon inte med Esb om fastigheten hon har ju flertalet hus som hon både förkovrat sig och avyttrat.
Något är fel.

Nej hon var ju inte hemma då försäljningen gjordes, har en aning om att hon var på den andra kursgården och ordnade "saker."
Den perioden då Anticimex var där samt värdering och försäljning gjordes, dom veckorna var hon inte hemma.
Sen har väl inte Ebba varit till Odalgården och besökt Esbjörn alls.
Besöket på Odalgården, det enda, var väl en bekant som kontaktade Esbjörn, om att Ebba var intresserad av att köpa fastigheten.

Vi får se om vittneslistan inlämnats till tingsrätten när bilagan läggs ut, eller om den bara lämnats till Expressen och Aftonbladet.
Fina vittnen som låter sig intervjuas om sina åsikter, innan dom vittnat om fakta dom vet inför domstolen.
Blir man godkänd som vittne då?
2021-03-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Tack< 3
Tack för korrigeringen det är givetvis Margareta jag menar.

Jag vet att hon ärvt. Jag har läst någonstans att hon tog hand om de där gamla bröderna på ett väldigt bra sätt. Så de kanske ville att hon och inte allmänna arvsfonden skulle få pengarna.

Farbröderna måste hur som haver skrivet ett välmotiverat testamente. Allmänna arvsfonden kollar ofta upp väldigt noga. Om båda arven gick igenom utan att dom lade sig i. Så var det nog inga konstigheter ska du se.

Vi tänker olika om saker helt enkelt. Jag tror inte en massa människor dreglade runt Esbjörn för att roffa åt sig arvet.

Jo jag vet att de sa att han bodde och åt där för enklare vaktmästarejobb.

Så du menar att han flyttat nu? Jag läste att Margareta sagt att det inte var hållbart att han bodde kvar mycket längre på grund av den demens hon upplevde att han hade.

Men jag visste inte att han redan flyttat.

Det beror ju på hur man ser det. Första familjen som hade det var Föräldrarna. Då var Esbjörn och hans syskon barn och de tillbringade sommaren där. Sen har Esbjörns syskon tillbringat somrarna där med sina barn. Och meningen var att Esbjörn skulle lämna det vidare så att ytligare en generation kunde nyttja det.

Jag vet förövrigt många som håller ’farfars torp i skärgården’ för väldigt kärt. Och tycker att det är något som tillhör släkten.

Jag håller med om att huset inte är någon släktgård. Men jag tror som sagt att det hade gjort marginell skillnad om man kallat det hans föräldrars älskade sommarhus.
Jag har läst någonstans att hon besökte en av bröderna på hans dödsbädd på sjukhuset för att få hans namnteckning på testamentet.

Till skillnad mot dig så verifierar jag var jag har läst saker och ting med en länk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Ky3dxM/hela-sanningen-om-ebba-buschs-huskop-ar-inte-berattad
Denna kvinna lärde en gång i världen känna två bröder som bodde hela sina liv tillsammans i ett av byns röda hus och som var duktiga och uppskattade snickare.
Innan de dog med några års mellanrum för ett drygt årtionde sedan testamenterade de gården till kvinnan. (Hon fick av bara farten även deras sommarhus i Norrland.)

Andra människor i trakten säger att kvinnan lurade bröderna. Att hon lindade dem runt sitt finger. De tycker att hela historien stinker.
Men de vill vara anonyma. Husfrid ska råda. Den ende som träder fram, en man vid namn Ingemar, rycker lite på axlarna.
– Det här gick nog inte helt rätt till. Men det är inte hela världen.
– Bröderna hade inga barn och fastigheten hade tillfallit allmänna arvsfonden om den inte testamenterats till henne.

Ingemar kände syskonen. Han hjälpte dem när de blev gamla. Men det gjorde även kvinnan. Hon kom ofta med mat.
– Jag minns när jag besökte den yngre brorsan, då han låg döende på sjukhus. Hon kom upp och såg till att testamentet blev undertecknat.
Så nog såg hon till så hon fick det hon tyckte att hon förtjänade. Hon hade nog inte haft något emot att få utöka sitt markägande även med Esbjörns släktgård som råkar ligga mellan hennes fastigheter.

Det var hennes lilla fina plan ska du se.
2021-03-31, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Med Marianne menar du nog änkespindeln Margaretha. Hon som av godhet stället upp och ärver fastigheter av ensamma män. Men bara för att de inte ska tillfalla allmänna arvsfonden. Matz efterskänkte ingenting, han trodde att han skulle få allt i utbyte för sin promille som han lånade ut, där kan man prata om ockerränta. Esbjörn måste ha känt sig älskad med alla dessa förhoppningsfulla arvtagare runt sig.

Jäklar vad arga de måste ha blivit när han berättade att han sålt sitt hus.
Ja visst Esbjörn sålde och folk runt ikring beklagade, istället för att lyckönska, han blev av med huset han inte orkade med, men de var själva intresserade! Han vet att huset såldes o han saknar det o gamarna hängde på för att få kontraktet ogiltigt till sin egen förmån!
2021-03-31, 21:03
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Är inte aktbilaga 54 (Yttrande och preliminär bevisuppgift från svaranden) ny? Det är väl de fyra bilagorna till denna som är identiska med tidigare inskickade dokument. I yttrandet och bevisuppgiften bör det finnas en lista på de vittnen de önskar att kalla.
Jo det har du rätt i. Läste lite slarvigt och så var det lite konstigt skrivet där också med en ändring. Där bör vittnena vara listade.
2021-03-31, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag har länge trott att det inte handlar om pengar, det handlar om mark.
Majkgård samlar på mark.
Som ska bli lyxfastigheter som både Majkgård och Riksmäklarna kommer göra miljonbelopp på..
2021-03-31, 21:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Det här framstår för mig som helt häpnadsväckande! Eller är det normalt? Undrar hur snacket går på fikarasterna på tingsrätten? Undrar vad Binninge fakturerar Esbjörn för att lämna in samma dokument en gång till?
"Vid telefonsamtal med Johann Binninge bekräftar Johann Binninge att de bilagor som nu lämnats in (bilaga 1-4) är identiska med redan ingivna handlingar, förutom såvitt avser bilaga 1. Vad avser bilaga 1 uppger Johann Binningeatt en del sidor verkar ha fallit bort i samband med att yttrandet med bilagor skickades till tingsrätten under dagen. Johann Binninge uppger att Esbjörn Bolin åberopar hela utlåtandet, dvs. den handling som är aktbilaga 29. Till undvikande bl.a. av att målet tyngs med kopior av redan ingivna handlingar överenskoms det att svaranden, i den mån det går, fortsättningsvis kommer att hänvisa till redan ingivna handlingar istället för att ge in de på nytt. Vid telefonsamtal med kärandeombudet advokat Katrin Björklund upplyses hon om vad som antecknats i ant. nr. 89."
Den här var rätt bra. "I den mån det går"

"Till undvikande bl.a. av att målet tyngs med kopior av redan ingivna handlingar överenskoms det att svaranden, i den mån det går, fortsättningsvis kommer att hänvisa till redan ingivna handlingar istället för att ge in de på nytt."

Visst är det häpnadsväckande och jag fattar inte varför Tingsrätten låter honom hålla på, alla bilagorna har ju Katrin Björklund redan bemött så vad tillförde de för något?

När man läser sådant där tappar man ju all tilltro till rättssystemet när det gäller att lösa en sådan här tvist, Katrin Björklund kan ju inget göra mer än sucka uppgivet, som hon sa i sin kommentar, "det finns inget nytt att kommentera" och då vete fan om det är någon mening med att begära preliminär bevisuppgift.

Men hur som haver, användaren cfj var lite mer vaken än vad jag var och såg att det faktisjt tillkommit något nytt aktbilaga 54, vi får se vad den innehåller.
2021-03-31, 21:19
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det beror ju på hur man ser det. Första familjen som hade det var Föräldrarna. Då var Esbjörn och hans syskon barn och de tillbringade sommaren där. Sen har Esbjörns syskon tillbringat somrarna där med sina barn. Och meningen var att Esbjörn skulle lämna det vidare så att ytligare en generation kunde nyttja det.

Jag vet förövrigt många som håller ’farfars torp i skärgården’ för väldigt kärt. Och tycker att det är något som tillhör släkten.

Jag håller med om att huset inte är någon släktgård. Men jag tror som sagt att det hade gjort marginell skillnad om man kallat det hans föräldrars älskade sommarhus.

"Farfars torp i skärgården" är ett ganska neutralt uttryck ändå. Jämför med "mina föräldrars älskade sommarhus", eller "släktgården" som ger helt andra vibbar. Eller varför inte "rivningsobjektet med tillhörande soptipp" som ger vibbar åt andra hållet?

När det gäller media, så älskar de att vinkla saker och ting. Från dag ett var Ebba den onda och Esbjörn den goda. Något som är enkelt att se på hur de framställs i text och bild. Esbjörn den jättegamla mysfarbrorn och Ebba den onda, hårda yrkespolitikern.

Hade de skrivit neutralt, typ "Ebbas fastighetssaffär har stött på problem, säljaren har ångrat sig". Vad hade det gett för signaler då till läsarna? Förmodligen hade ingen knappt läst artikeln, än mindre suttit här ett halvår senare. Hade media gjort sin plikt och faktiskt ställt motfrågor till Binninge och Esbjörn, så hade det också gett en annan bild av verkligheten.
2021-03-31, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ananias
Som ska bli lyxfastigheter som både Majkgård och Riksmäklarna kommer göra miljonbelopp på..
Lyxfastigheter byggda av Odalbygge i Uppsala AB.
Verksamhet & ändamål
Bolaget skall bedriva handel med fastigheter och värdepapper samt fastighetsförvaltning och konferensverksamhet ävensom idka därmed förenlig verksamhet.
Ägare: Margareta Majkgård, fastighetsmogul i Marielund.

Äger även Odalgården AB
Bolaget skall bedriva konferensverksamhet ävensom idka annan därmed förenlig verksamhet.

Bifirma
Odalmor
För den del av verksamheten som bedrivs i Sunnansjö.
Kursgården som hon startade i fastigheten hon ärvde av de två bröderna egna bröstarvingar.
2021-03-31, 21:40
Medlem
Grotiuss avatar
Citat av Ebba den 19 februari 2021:
"Vad hände mellan att Esbjörn så varmt talade med min femåring om hur bra det skulle bli när köket var renoverat? Att han skulle hälsa på och komma på kaffe, och nu detta?"
Kanske insåg Esbjörn att det var en chimär?
2021-03-31, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
"Vad hände mellan att Esbjörn så varmt talade med min femåring om hur bra det skulle bli när köket var renoverat? Att han skulle hälsa på och komma på kaffe, och nu detta?"
Kanske fick Esbjörn ett ultimatum?
2021-03-31, 21:45
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Kanske fick Esbjörn ett ultimatum?

Du tror således att det där med kommande kaffestunder med Ebba och barn var en chimär?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in