2021-03-31, 01:38
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaremannen25
Seriöst nu, vad finns det för mening att leva? Jag har uppnått det jag vill och finner ingen som helst mening i livet. Jag har försökt att se på livet som ett slags spel och tagit mitt snedtänkta perspektiv på livet positivt genom att tänka att jag ska bevisa livet att "Fuck you! jag ska tycka det är kul att leva" men nu misslyckas jag ännu en gång med det. (Klag på väg) jag tycker livet är hur jobbigt som helst just nu och då menar jag mer än vanligt. Jag är inte deprimerad (kanske men tror inte det) utan mer neutral utan några riktiga känslor längre. Som ung var jag väldigt känslig och uppfattade livet som meningslöst redan vid ca 4-5 år ålder. Minns dagen som igår när jag gick på dagis och bara insåg att fan vad onödigt livet är varför ens leva det.

Jag har hållit igång i ett x antal år sedan dess därav att jag skriver detta nu. Jag tycker människor är så idiotiska men vill samtidigt hjälpa mänskligheten vilket kanske är motsägelsefullt. Egentligen är väl min strävan efter att göra världen en bättre plats det enda som hållit mig kvar men till och med det som varit min "passion" försvinner nu. Då jag insett att ingen bryr sig, alla vill bara hjälpa sig själva men inte göra det bättre för alla andra. Jag vet också att alla kan uppnå det de vill och att materiella saker inte betyder skit. Sånt som får upp pulsen har också slutat fungera. Känns som att jag är levande död typ.

Familjen håller mig kvar och egentligen tror jag inte att jag orkar begå självmord då jag inte bryr mig, kan fortsätta leva då det ändå inte gör någon skillnad om jag vore död eller levande. Dock så lockar den eviga friden väldigt mycket nu. Bara vara och inte behöva bry sig. Jag lever ändå livet med grym stress som jag lärt mig leva med dock. Ont i huvudet hela dagarna och spyfärdig. Orkar knappt tänka längre. Och längtar så efter inre frid och inte behöva bry sig om någonting.

Kanske är jag bara uppmärksamhetskåt nu men jag känner mig så borta och vet seriöst inte vad jag ska eller vill göra. Lever livet på autopilot just nu och jag bara kollar på utan att vara inblandad. Kanske är jag svag men orkar inte kämpa längre, felet är nog inte livet i sig utan min hjärna och tankesätt. Önskar innerligt att jag bara skulle kunna uppskatta livet och leva det som andra utan att överanalysera saker eller tänka på filosofiska frågor. Men mer än allt vill jag bara uppnå frid. Inte behöva bry mig om någonting men från fem års ålder tills idag har det tagit ganska mycket på mig. Sättet jag fortsätter på är att separera mig från mina känslor och bara leva som om jag vore en robot eller död.

Vet nog inte vart jag vill komma med detta men ni kanske har någonting att skriva och då har jag ju någonting att läsa för stunden iallafall. Kanske tips vilket inte kommer fungera men tackar er på förhand. Eller så kan ni komma med enkla sätt att begå självmord på samt hur man gör så familjen inte blir ledsen. Vill förtydliga att detta inte är en självmordstråd dock. Jag känner mig bara så borta och är totalt neutral nu för tiden vilket är jobbigt.

Du kan väl först berätta vilka droger/mediciner du tagit de senaste 5 åren. Vilka du slutat med, börjat med, fortfarande tar. Sedan daglig sysselsättning, relationer till vänner/familj, din kost
Citera
2021-03-31, 08:37
Medlem
Citat:
Ja som sagt var jag väldigt svag som barn.

Allting handlar om tankesätt, jag vet att jag kan må "bra" igen om jag vill men saken är att det är meningslöst då jag vet att det är ett skådespel. Har levt så här hela mitt liv sedan fem års ålder och har dagar jag känner att det är roligt med livet men skulle mycket hellre uppnå frid och inte bry mig om livet. Det är trots allt meningslöst. Visst kan man hitta på nya saker som gör livet "meningsfullt" men detta har jag intresse för maximalt 2 dagar och sedan är intresset borta. Känner meningslösheten hela tiden. Förstår bara inte syftet med livet, jag skulle inte bry mig om jag dog men jag vet att familjen skulle göra det (vilket jag inte kan förstå) så jag antar att självmord inte är normalt beteende samt är det inte accepterat. Försökt i 20+ års tid att finna mening i livet (vilket man skapar själv) och gjorde det en gång i form av att hjälpa andra människor men jag vet inte men tror jag bara insett att livet är helt meningslöst. Känns som jag är i en film för att förklara känslan för dig.

Jag har lyckats i livet och har ingenting att vara nedstämd över utan egentligen borde jag vara stolt. Dock så betyder ju inte materiella saker eller status någonting då livet är meningslöst. Kan inte förstå personer som jämför sig själva med andra eller skryter.

Man kan ställa om hjärnan på 21 dagar, läs på om de.

En annan grej att läsa på om. 5-meo-dmt eller ayahuasca eller vanlig psilocybe cubensis.

Rekommenderar att läsa på om set and Settings och sedan ta en normal dos magic mushrooms ca 3 g

Där har du den bästa guiden till vad du vill/ska göra med ditt liv för att få tillbaka livsglädjen. Om du inte redan är bekant med va psykedelia gör med psyket så kan jag kortfattat säga att den öppnar kommunikationen med ditt undermedvetna/övre jaget, så du kan se dej själv ur större perspektiv och samtidigt lösa upp blockeringar som du möjligtvis bärt på genom livet.

Ge iaf lite research en chans
Citera
2021-03-31, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Antidepressiva hjälper inte. Träning är mycket bättre. Måste inte lyfta tunga vikter även om det är nice Powerwalk 5 gånger om veckan med en bra podcast eller bra musik kommer hjälpa mycket. Hitta en passion. Något att leva för. Att flytta utomlands kan vara ett alternativ om du känner dig deppig p.g.a Sverige

Vid lindrig till måttlig depression så är det SSRI och psykologisk behandling ihop som har bäst evidens. Även om enbart antidepressiva inte är svaret för många.
Kost, motion och sömn är naturligtvis viktiga faktorer också.

Men det är inte så enkelt som att säga "antidepressiva hjälper inte träning är mycket bättre".
Citera
2021-03-31, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Har du funderat på processen evolution? Dvs tillväxt, utveckling och/eller förändring?
Man ja, det är väl "bara" tanke det också

Gört!

Vet inte vart du vill komma med evolutionstänket men antar jag rätt om du menar att man ska ha sin egen evolution och överkomma sina egna hinder? Eller tänker du mer att man ska föröka sig och göra människan till den dominerande arten? Eller är jag helt fel ute?

Har du förslag på någon specifik typ av meditation? Har hört att det finns många olika. Det finns väl någonting som kallas för lucid dream också? Har det med meditation att göra, låter intressant. Mer tips är välkomna för hur man når inre frid. Varken sig det är att inte lyssna på musik till att följa nofap (nu tog jag bara förslag som jag inte ens vet om de har med inre frid att göra...).

Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Du kan väl först berätta vilka droger/mediciner du tagit de senaste 5 åren. Vilka du slutat med, börjat med, fortfarande tar. Sedan daglig sysselsättning, relationer till vänner/familj, din kost

Inga droger eller mediciner. Det närmaste en drog var antidepressiva från darknet men det var över 5 år sedan. Min kost är på topp, vältränad. Daglig sysselsättning har jag och en stabil inkomst. Relationen till familjen kan bli bättre men den är absolut inte dålig då vi kan prata om allting dock så är det någonting som gör att det alltid känns som vi är på olika sidor om man säger så. Relationen till mina vänner är god om jag har någonting att göra med människan men vänskapen dör ut ganska snabbt om man byter jobb så inte en riktig vänskap antar jag. Jag har dock en gammal vän från ungdomen som jag umgås med ganska frekvent. Många bekanta antar jag att man kan säga att jag har men ingen jag skulle kalla en äkta vän.

Citat:
Ursprungligen postat av freddahofff
Man kan ställa om hjärnan på 21 dagar, läs på om de.

En annan grej att läsa på om. 5-meo-dmt eller ayahuasca eller vanlig psilocybe cubensis.

Rekommenderar att läsa på om set and Settings och sedan ta en normal dos magic mushrooms ca 3 g

Där har du den bästa guiden till vad du vill/ska göra med ditt liv för att få tillbaka livsglädjen. Om du inte redan är bekant med va psykedelia gör med psyket så kan jag kortfattat säga att den öppnar kommunikationen med ditt undermedvetna/övre jaget, så du kan se dej själv ur större perspektiv och samtidigt lösa upp blockeringar som du möjligtvis bärt på genom livet.

Ge iaf lite research en chans

Tack för tipset, ska göra lite research om det. Antar att darknet är stället för att köpa psykedeliska? Eller kan man plocka svamp i skogen? Har funderat på att testa psykedeliska men aldrig gjort det, kanske är dags nu. Påverkar det kroppen på något sätt, har för mig att det ska vara ganska säkra substanser eller är jag fel ute?
Citera
2021-03-31, 10:59
Medlem
Nånting.
Citera
2021-03-31, 11:18
Medlem
Jan-As avatar
https://www.youtube.com/watch?v=ZEUXmNIXZa8
Citera
2021-03-31, 12:53
Medlem
Citat:
Seriöst nu, vad finns det för mening att leva? Jag har uppnått det jag vill och finner ingen som helst mening i livet. Jag har försökt att se på livet som ett slags spel och tagit mitt snedtänkta perspektiv på livet positivt genom att tänka att jag ska bevisa livet att "Fuck you! jag ska tycka det är kul att leva" men nu misslyckas jag ännu en gång med det. (Klag på väg) jag tycker livet är hur jobbigt som helst just nu och då menar jag mer än vanligt. Jag är inte deprimerad (kanske men tror inte det) utan mer neutral utan några riktiga känslor längre. Som ung var jag väldigt känslig och uppfattade livet som meningslöst redan vid ca 4-5 år ålder. Minns dagen som igår när jag gick på dagis och bara insåg att fan vad onödigt livet är varför ens leva det.

Jag har hållit igång i ett x antal år sedan dess därav att jag skriver detta nu. Jag tycker människor är så idiotiska men vill samtidigt hjälpa mänskligheten vilket kanske är motsägelsefullt. Egentligen är väl min strävan efter att göra världen en bättre plats det enda som hållit mig kvar men till och med det som varit min "passion" försvinner nu. Då jag insett att ingen bryr sig, alla vill bara hjälpa sig själva men inte göra det bättre för alla andra. Jag vet också att alla kan uppnå det de vill och att materiella saker inte betyder skit. Sånt som får upp pulsen har också slutat fungera. Känns som att jag är levande död typ.

Familjen håller mig kvar och egentligen tror jag inte att jag orkar begå självmord då jag inte bryr mig, kan fortsätta leva då det ändå inte gör någon skillnad om jag vore död eller levande. Dock så lockar den eviga friden väldigt mycket nu. Bara vara och inte behöva bry sig. Jag lever ändå livet med grym stress som jag lärt mig leva med dock. Ont i huvudet hela dagarna och spyfärdig. Orkar knappt tänka längre. Och längtar så efter inre frid och inte behöva bry sig om någonting.

Kanske är jag bara uppmärksamhetskåt nu men jag känner mig så borta och vet seriöst inte vad jag ska eller vill göra. Lever livet på autopilot just nu och jag bara kollar på utan att vara inblandad. Kanske är jag svag men orkar inte kämpa längre, felet är nog inte livet i sig utan min hjärna och tankesätt. Önskar innerligt att jag bara skulle kunna uppskatta livet och leva det som andra utan att överanalysera saker eller tänka på filosofiska frågor. Men mer än allt vill jag bara uppnå frid. Inte behöva bry mig om någonting men från fem års ålder tills idag har det tagit ganska mycket på mig. Sättet jag fortsätter på är att separera mig från mina känslor och bara leva som om jag vore en robot eller död.

Vet nog inte vart jag vill komma med detta men ni kanske har någonting att skriva och då har jag ju någonting att läsa för stunden iallafall. Kanske tips vilket inte kommer fungera men tackar er på förhand. Eller så kan ni komma med enkla sätt att begå självmord på samt hur man gör så familjen inte blir ledsen. Vill förtydliga att detta inte är en självmordstråd dock. Jag känner mig bara så borta och är totalt neutral nu för tiden vilket är jobbigt.

Jävlar vad jag känner igen mig själv i det du skriver. Jag själv har aldrig haft någon passion för något, man jobbar princip bara av livet.

Att jobba 45 år för att sen gå i pension, dock har väl arbetslivet sett till att man inte är frisk vid 65 år. Vad är det för liv?
Jag har haft planer på att inte leva längre än till 20 från att man var 11-12 år.

Så du är inte ensam med dessa funderingar. Lösningen på problemet har jag inte hittat men jag hoppas du gör ett bättre jobb.
Citera
2021-03-31, 13:01
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Du kan väl använda livet, se det som din uppgift att söka efter din grej, vad ger dig ett driv en känsla av mening. Tänk om det är just du som kommer lösa något svårt problem för världen? Du kanske kommer göra något stort för naturen?
Du kanske har en själsfrände som bor närmare än du tror? Hoppas du hittar rätt i livet!
Citera
2021-03-31, 13:05
Medlem
Citat:
Så detta innebär att andar och sådant finns? I så fall kan jag ju gå i graven nu och träffa mina släktingar?

Du är alldeles för fokuserad på det paranormala, vilket är förståeligt. Det är resultatet av den militanta ateismen som sprider sig i västvärlden där man hela tiden försöker måla upp en bild av att vetenskap utesluter religion och spiritualitet; två skilda områden som bör samexistera med varandra.
Försök tänka i andra termer: Finns det en skapare bakom den kvantfysiska designen vi kallar universum? Har medvetandet en funktion efter klinisk död? osv.

Kärnan i religion handlar inte så mycket om hurvida det sitter en gubbe ovanför molnen eller om sagorna i bibeln är "sanna". Det gamla texterna innehåller uråldrig kunskap om mänsklig psykologi, men den ligger dold i oändligt med symbolism.

Jordan Petersons Biblical Series kan va intressant om du inte sett ännu:
https://www.youtube.com/watch?v=f-wWBGo6a2w

Du har ett inre behov av att göra världen till en bättre plats och det finns en akut brist på vuxna människor i dagens samhälle, så inse att du har ett ansvar att fylla den där rollen som vuxen vägledare för resten av oss. Ni blir färre och färre för varje år och om alla med dina insikter tar livet av sig på rullande band så kommer vår civiisation ej överleva.
Senast redigerad av Deballerur 2021-03-31 kl. 13:17.
Citera
2021-03-31, 13:12
Medlem
theshades avatar
Tågspåret är ju bara en promenad bort så jag frågar mig om det finns nåt vettigt att göra innan jag går dit.

Jag har en katt jag älskar.
Jag gillar att förklara saker för folk och diskutera.
Det är kul att kasta en freesbee och se den landa ungefär där man tänkt.
Det är kul att flörta med kvinnor och ha sex. Ha en relation och lära sig något nytt av någon annan.
Det är kul att läsa andra människors tankar på Flashback och hjälpa de som behöver hjälp, när man kan.
Skaffa barn kanske är givande. Lära någon allt man kan.

Det finns ju en hel del som är snäppet roligare än döden som man kan beta av innan man tar den där sista promenaden till tågspåret inser jag då. Jag stannar nog ett tag till. Vad vill du göra?
Citera
2021-03-31, 18:23
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Vet inte vart du vill komma med evolutionstänket men antar jag rätt om du menar att man ska ha sin egen evolution och överkomma sina egna hinder? Eller tänker du mer att man ska föröka sig och göra människan till den dominerande arten? Eller är jag helt fel ute?

Ja exempelvis skulle ju ett ypperligt exempel på en form av individuell evolution för dig vara att transcendera din potentiella depression, men generellt kan man ju förbättra sig som organism; utveckla sin egenskaper och färdigheter, förbättra sitt tänkande, expandera sitt medvetande etc. Evolution i ett biologiskt anseende klaffar väldigt bra med transcendentalism, evolution är heller inte strikt en biologisk process för den delen heller, evolution existerar i språk, kunskap, teknologi och mycket annat som människan är involverad i och har varit genom tiden. Även planeter, stjärnor och galaxer "evolverar" i ett anseende också, vår planet är ett väldigt tydligt exempel.

Citat:
Har du förslag på någon specifik typ av meditation? Har hört att det finns många olika. Det finns väl någonting som kallas för lucid dream också? Har det med meditation att göra, låter intressant. Mer tips är välkomna för hur man når inre frid. Varken sig det är att inte lyssna på musik till att följa nofap (nu tog jag bara förslag som jag inte ens vet om de har med inre frid att göra...).
Nja, lucid dream är att träna sig att vara medveten när man drömmer.

Jag anser att ett första vettigt steg att göra när det gäller att uppnå sann och relativt permanent inre frid är att först studera och förstå alla processer som sker inom en, vad är det som orsakar ens tankar, vad är det som orsakar ens känslor, varför orsakar tankarna lidande, varför orsakar känslorna lidande osv, ju mer förståelse du har om dig själv och vad som sker inom dig, ju bättre möjligheter erhåller du för att uppnå inre frid. Studera även varje enskilt fenomen var för sig, Vad är tankar? Vad är känslor? Vad är uppfattning? Vad är kunskap? Vad är ignorans? Vad är medvetande? Dessa är frågor du kan ägna dig åt för att utforska dig själv och vad som finns inom dig.

Kombinera denna form av filosofi sedan med meditation, och när det gäller vad för typ av meditation kan jag inte riktigt säga bu eller bä, utveckla din egen form av meditation är min rekommendation, någonting du finner vara effektivt för dig. Men varför inte meditera och samtidigt kontemplera de filosofiska frågorna jag gav exempel på i stycket ovan? Sen dokumenterar du dina funderingar, upptäcker och tankar och på så sätt "kartlägger" dig själv.
Senast redigerad av particulum1 2021-03-31 kl. 18:26.
Citera
2021-03-31, 18:28
Medlem
Citat:
När jag konfirmerade mig var det en nunna som sa några väldigt intressanta saker till mig. Gud kan nog finnas men jag är som sagt agnostiker. Jag är bara trött på allting och det skulle nog inte gud uppskattat iallafall. Jag vill också klara mig igenom saker själv men tack för förslaget.
Du har identifierat ditt grundläggande misstag min vän, självrådigheten leder dig in i mörkret. Gud älskar dig oavsett om du är en surpuppa eller inte så det behöver du inte oroa dig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in