Citat:
Ursprungligen postat av
tjenaremannen25
Anledningen till att jag anser livet meningslöst (utan att skriva en uppsats) är:
Livet är subjektivt, jag kan inte veta om du finns eller inte då det enda jag kan veta är att mitt medvetande finns. Då livet är subjektivt innebär det att man skapar sin egen mening. Då det inte finns en objektiv mening med livet vilket om det fanns skulle alla ha samma mening med livet. Detta betyder att den enda meningen som finns är subjektiv. Om den subjektiva meningen som man skapar själv försvinner så finner man ingen objektiv mening vilket innebär att livet är meningslöst. Om du ger mig en objektiv mening med livet ändrar jag mitt perspektiv. Utöver detta så var min subjektiva mening i livet att hjälpa personer men alla människor är egoister så den meningen försvann. Finns många fler anledningar men detta är väl den största. Ingen objektiv mening med livet och detta styrker jag med att ingen kan ge en objektiv mening med livet förutom att föröka sig och överleva vilket enligt mig inte spelar någon roll då jorden kommer gå under i framtiden och universum kommer implodera. Sedan finns inget liv kvar och allting var förgäves.
Jag har ingenting att invända i att meningen i en aspekt är subjektiv eftersom man använder subjektiva medel för att konstruera den, exempelvis tankar, men vad du inte tar i åtanke i detta resonemang är att den subjektiva meningen som man konstruerar inte i sin essens konstrueras och består av enbart subjektiva aspekter, detta av den enkla anledningen att du gör observationer och tar in information med objektiva medel, exempelvis ögonen.
Har du erfarit någonting i livet som påverkat dig att konstruera en mening och faktiskt en icke-mening, härstammar detta från objektiva observationer. Om du enbart konstruerade en mening av subjektiva medel skulle du inte överhuvudtaget kunna använda någon form av information du har läst, erfarenhet du har upplevt som innefattar något eller alla sina 5 sinnen för att konstruera den, meningen skulle då i verkligen sann bemärkelse vara en konstruktion av ren fantasi fritt från observationer du har gjort med hjälp av dina 5 sinnen.
Ett undantag existerar dock som förutsätter att en mening skulle i sann mening kan härstamma från enbart subjektiva medel och det är om du har uppfattningen att omvärlden runtomkring dig, dvs alla människor, djur, planeter, galaxer och ja faktiskt hela universum är en konstruktion av din egen fantasi eller upplevelse och upphör att existera när du upphör att vara medveten, har du den uppfattningen? I en filosofisk bemärkelse kallas detta solipsism.
Citat:
Jag varnar dig redan nu att om vi fortsätter diskussionen finns det en risk för att du blir halvt deprimerad, jag är ändå van med detta tankesättet men alla är inte det.
Oroa dig inte över det.