Citat:
Du är alldeles för fokuserad på det paranormala, vilket är förståeligt. Det är resultatet av den militanta ateismen som sprider sig i västvärlden där man hela tiden försöker måla upp en bild av att vetenskap utesluter religion och spiritualitet; två skilda områden som bör samexistera med varandra.
Försök tänka i andra termer: Finns det en skapare bakom den kvantfysiska designen vi kallar universum? Har medvetandet en funktion efter klinisk död? osv.
Kärnan i religion handlar inte så mycket om hurvida det sitter en gubbe ovanför molnen eller om sagorna i bibeln är "sanna". Det gamla texterna innehåller uråldrig kunskap om mänsklig psykologi, men den ligger dold i oändligt med symbolism.
Jordan Petersons Biblical Series kan va intressant om du inte sett ännu:
https://www.youtube.com/watch?v=f-wWBGo6a2w
Du har ett inre behov av att göra världen till en bättre plats och det finns en akut brist på vuxna människor i dagens samhälle, så inse att du har ett ansvar att fylla den där rollen som vuxen vägledare för resten av oss. Ni blir färre och färre för varje år och om alla med dina insikter tar livet av sig på rullande band så kommer vår civiisation ej överleva.
Försök tänka i andra termer: Finns det en skapare bakom den kvantfysiska designen vi kallar universum? Har medvetandet en funktion efter klinisk död? osv.
Kärnan i religion handlar inte så mycket om hurvida det sitter en gubbe ovanför molnen eller om sagorna i bibeln är "sanna". Det gamla texterna innehåller uråldrig kunskap om mänsklig psykologi, men den ligger dold i oändligt med symbolism.
Jordan Petersons Biblical Series kan va intressant om du inte sett ännu:
https://www.youtube.com/watch?v=f-wWBGo6a2w
Du har ett inre behov av att göra världen till en bättre plats och det finns en akut brist på vuxna människor i dagens samhälle, så inse att du har ett ansvar att fylla den där rollen som vuxen vägledare för resten av oss. Ni blir färre och färre för varje år och om alla med dina insikter tar livet av sig på rullande band så kommer vår civiisation ej överleva.
Tack för intressant video och nytt perspektiv! Ungefär så jag försöker tänka när det kommer till religion, lite likt Einstein. Gud kan finnas men vårt sätt att förstå skapelsen på är genom vetenskapen. Har alltid försökt se det spirituella och vetenskapliga som samexisterande och att man kan lära sig mer om båda genom att forska mer om båda. Exempelvis kvantfysik och "energier". Det ena kan ge svar på det andra.
Inre behov kanske jag har men att jag har ett ansvar att vara den vuxna och "leda" vet jag inte. Finns nog många som är bättre för den rollen men jag gör vad jag kan iallafall.
Citat:
Tågspåret är ju bara en promenad bort så jag frågar mig om det finns nåt vettigt att göra innan jag går dit.
Jag har en katt jag älskar.
Jag gillar att förklara saker för folk och diskutera.
Det är kul att kasta en freesbee och se den landa ungefär där man tänkt.
Det är kul att flörta med kvinnor och ha sex. Ha en relation och lära sig något nytt av någon annan.
Det är kul att läsa andra människors tankar på Flashback och hjälpa de som behöver hjälp, när man kan.
Skaffa barn kanske är givande. Lära någon allt man kan.
Det finns ju en hel del som är snäppet roligare än döden som man kan beta av innan man tar den där sista promenaden till tågspåret inser jag då. Jag stannar nog ett tag till. Vad vill du göra?
Jag har en katt jag älskar.
Jag gillar att förklara saker för folk och diskutera.
Det är kul att kasta en freesbee och se den landa ungefär där man tänkt.
Det är kul att flörta med kvinnor och ha sex. Ha en relation och lära sig något nytt av någon annan.
Det är kul att läsa andra människors tankar på Flashback och hjälpa de som behöver hjälp, när man kan.
Skaffa barn kanske är givande. Lära någon allt man kan.
Det finns ju en hel del som är snäppet roligare än döden som man kan beta av innan man tar den där sista promenaden till tågspåret inser jag då. Jag stannar nog ett tag till. Vad vill du göra?
Stannar nog också ett tag till

Citat:
Ja exempelvis skulle ju ett ypperligt exempel på en form av individuell evolution för dig vara att transcendera din potentiella depression, men generellt kan man ju förbättra sig som organism; utveckla sin egenskaper och färdigheter, förbättra sitt tänkande, expandera sitt medvetande etc. Evolution i ett biologiskt anseende klaffar väldigt bra med transcendentalism, evolution är heller inte strikt en biologisk process för den delen heller, evolution existerar i språk, kunskap, teknologi och mycket annat som människan är involverad i och har varit genom tiden. Även planeter, stjärnor och galaxer "evolverar" i ett anseende också, vår planet är ett väldigt tydligt exempel.
Nja, lucid dream är att träna sig att vara medveten när man drömmer.
Jag anser att ett första vettigt steg att göra när det gäller att uppnå sann och relativt permanent inre frid är att först studera och förstå alla processer som sker inom en, vad är det som orsakar ens tankar, vad är det som orsakar ens känslor, varför orsakar tankarna lidande, varför orsakar känslorna lidande osv, ju mer förståelse du har om dig själv och vad som sker inom dig, ju bättre möjligheter erhåller du för att uppnå inre frid. Studera även varje enskilt fenomen var för sig, Vad är tankar? Vad är känslor? Vad är uppfattning? Vad är kunskap? Vad är ignorans? Vad är medvetande? Dessa är frågor du kan ägna dig åt för att utforska dig själv och vad som finns inom dig.
Kombinera denna form av filosofi sedan med meditation, och när det gäller vad för typ av meditation kan jag inte riktigt säga bu eller bä, utveckla din egen form av meditation är min rekommendation, någonting du finner vara effektivt för dig. Men varför inte meditera och samtidigt kontemplera de filosofiska frågorna jag gav exempel på i stycket ovan? Sen dokumenterar du dina funderingar, upptäcker och tankar och på så sätt "kartlägger" dig själv.
Nja, lucid dream är att träna sig att vara medveten när man drömmer.
Jag anser att ett första vettigt steg att göra när det gäller att uppnå sann och relativt permanent inre frid är att först studera och förstå alla processer som sker inom en, vad är det som orsakar ens tankar, vad är det som orsakar ens känslor, varför orsakar tankarna lidande, varför orsakar känslorna lidande osv, ju mer förståelse du har om dig själv och vad som sker inom dig, ju bättre möjligheter erhåller du för att uppnå inre frid. Studera även varje enskilt fenomen var för sig, Vad är tankar? Vad är känslor? Vad är uppfattning? Vad är kunskap? Vad är ignorans? Vad är medvetande? Dessa är frågor du kan ägna dig åt för att utforska dig själv och vad som finns inom dig.
Kombinera denna form av filosofi sedan med meditation, och när det gäller vad för typ av meditation kan jag inte riktigt säga bu eller bä, utveckla din egen form av meditation är min rekommendation, någonting du finner vara effektivt för dig. Men varför inte meditera och samtidigt kontemplera de filosofiska frågorna jag gav exempel på i stycket ovan? Sen dokumenterar du dina funderingar, upptäcker och tankar och på så sätt "kartlägger" dig själv.
Tack väldigt mycket för hjälpen och förslagen. Får se hur detta kommer gå men ska försöka iallafall. Intressanta frågor som man kan få intressanta "svar" på

Citat:
Tackar.