Citat:
Ursprungligen postat av
zilvereko
Tack för rättelsen, då kan jag släppa den biten.
Fördelen med att överge hypoteser är att det öppnar upp för nya tankebanor.
Beträffande kvarglömd mobil: den egna förklaringen är att han lägger bort mobilen medan han klär på sig. Finns en möjlighet att han talar sanning i och med att det pågår en långdragen chatt fram tills 23:55. Chattkompisen ställer fråga på fråga. Om SD vid den tidpunkten har glömt bort mötet med LW, alternativt tänker att han ändå hinner eller av strategiska skäl inte vill avbryta chattandet, är inte lätt att veta.
Låt säga att han har bestämt sig för att slå ihjäl L den här kvällen. Förutom att vara försenad till mötet, upptäcker han att mobilen är hemma. Finns viss risk att hon har försökt kontakta honom och det är inget han vill ska komma till polisens kännedom. Han vänder om och vid hemkomsten upptäcker han flera kontaktförsök. Får ett infall om att placera rånare i området som förklaring till uteblivet möte.
Under chatten med J den 11 maj
c:a 23:50, strax innan avslut, A 158:
"LW: Mm.. läs hennes får du se,jag är tyst en liten stund, så läser jag nått mail här... J: Ja okej..
(lång tystnad)"
- SD skickar ett meddelande om att ses i V*vallaskogen?
Hypotes nr 2: SD tar med sig mobilen. När LW efterlyser honom med sitt "Hallå" inser han att planen måste avbrytas -
det var aldrig meningen att någon skulle få vetskap om deras träff. Och för att komma bort från eventuella framtida misstankar uppfinns rånarna och en kvarglömd mobil. Underförstått har han då aldrig heller kunnat läsa hennes meddelanden.
Mailet raderas morgonen den 15 maj.