2021-03-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
De borde ha loggat in i hennes router och dubbelkollat om eller när hennes mobil ansluter. Då hade de eventuellt också kunnat se ”besök” från SD om han kopplar upp någon dag innan där kanske morgonen 12/5 som han själv är inne på.

(Och vice versa, samma med SD:s router 192.168 osv och logga in där man byter lösenord till wifi m.m. menar jag alltså) om de kunde få åtkomst gällande hans aktivitet där på natten eller varför inte 12/5 lördagmorgon. Olika routrar sparar olika länge så lite färskvara som det mesta i en mordutredning).

En fråga från mig som inget begriper vad gäller datoriet...

Om SD använt sin dator hemma hos LW (vid tidigare tillfällen och lagt in hennes wifi-nr), kan han ha tillgång till det om han tex befinner sig hemma hos HD (eftersom det är så nära mellan uteplatserna)?
Han brukade tydligen använda altandörren hemma hos LW... kanske han var hemma hos HD efter utfört uppdrag på mordkvällen. HD var lite undvikande när hon fick frågan om SD varit där.

Gömma cykel/dator på baksidan och kan smyga enklare?

Det här blev väldigt rörigt... hoppas Du förstår lite hur jag funderar.
Citera
2021-03-31, 10:58
Medlem
Kanske mordet var tänkt att utföras då, men SD såg antagligen att Lena gick och pratade i telefon och det var en man i luren, J någonting, som skulle med till Norge. I det läget var det knappast läge för att kliva fram med vapnet i högsta hugg. Vore det inte för det samtalet så kunde mordet ha skett då istället.

Så har jag uppfattat det.
Citera
2021-03-31, 11:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Mållgorna är nog plantade, med syfte att tidigt rikta misstankar mot annat håll än hans.

Tror han blir jäkligt spak efter han råkat på polisen på plats. Det märkliga samtalet med falska personuppgifter och pannlampan i högsta hugg på väg hem från krogen vittnar att han blev ”tagen på sängen”.

Inget han någonsin räknat med varför hans plan går om intet den kvällen. Så går han hem med ficklampan och ingen mobil medan LW står och väntar mitt i en mörk skog.

Jag tror inte han blandat in någon annan i själva utförandet. Det skulle innebära en alltför stor risk. Men att han utnyttjar vänner/ bekanta till ”cover up” det gör han definitivt. Bla de som aktivt deltar- HD som vet men har selektivt minne, storstädande familjen, JG och SOA. Sen de personerna HD och SD försöker manipulera som Therese, grannen mfl.

Det är också min uppfattning så här långt; att det är en ensam gm.

Ligger långt efter i tråden, och jag hakar på här om mållgorna osv.

Vi vet ju att SD nämnt att Lena och han skulle mötas vid brofästet för att gå till Vivallaskogen och kolla hennes cache. Man kan se i A166/18-19, att Lena mycket riktigt är där i krokarna och virrade runt.

Där finns också en av SDs cacher som har sin final vid brofästet:

Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Löser man SDs cache Bildning-Ådalen får man fram koordinaterna N59°17,410,E015°11,276. Dvs vid brofästet ungefär, där polisen letade igår... Första gången jag nämnde att det borde kollas där var den 28 juni... Undrar om de hittade den..
Citera
2021-03-31, 11:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske mordet var tänkt att utföras då, men SD såg antagligen att Lena gick och pratade i telefon och det var en man i luren, J någonting, som skulle med till Norge. I det läget var det knappast läge för att kliva fram med vapnet i högsta hugg. Vore det inte för det samtalet så kunde mordet ha skett då istället.

Så har jag uppfattat det.
Nej, för samtalet med J avslutas kl 23:54, medan hon fortfarande är hemma i bostaden. Vid samma tidpunkt chattar SD med en geocachare. Kl 00:07 befinner sig LW på F*gelbärsgatan (överenskommen mötesplats?) och skickar sina "Hallå".
Citera
2021-03-31, 11:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Är man verkligen säker på det? Extradottern HW berättar i förhör om LWs humör hennes sista tid i livet, bl.a. under AWs kalas hemma hos UW. HW återger i ingående ordalag att LW på kalaset var osedvanligt grubblande, bekymrad, att något tyngde henne. Ni kan läsa förhöret i FUP.
Jag kan läsa att flera andra beskriver henne glad, bla arb kamrater som ser henne 14 maj.
Citera
2021-03-31, 11:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Mållgorna är nog plantade, med syfte att tidigt rikta misstankar mot annat håll än hans.

Tror han blir jäkligt spak efter han råkat på polisen på plats. Det märkliga samtalet med falska personuppgifter och pannlampan i högsta hugg på väg hem från krogen vittnar att han blev ”tagen på sängen”.

Inget han någonsin räknat med varför hans plan går om intet den kvällen. Så går han hem med ficklampan och ingen mobil medan LW står och väntar mitt i en mörk skog.
Citat:
Jag tror inte han blandat in någon annan i själva utförandet. Det skulle innebära en alltför stor risk. Men att han utnyttjar vänner/ bekanta till ”cover up” det gör han definitivt. Bla de som aktivt deltar- HD som vet men har selektivt minne, storstädande familjen, JG och SOA. Sen de personerna HD och SD försöker manipulera som Therese, grannen mfl.
Ang att blanda in så håller jag fler dörrar öppna, och med Tim som exempel är HD drivande snarare och utförandet får han fixa bäst han vill.
Eller som sämst, Mållgan är helt weird.
Citera
2021-03-31, 11:50
Medlem
Är det vanligt att cacher blir förstörda?
SD påstår att snorungar förstör dem, är det så?
Har hans cacher blivit förstörda, innan mordet?
Om de förstörts efter mordet, kan jag förstå..
Har HD gjort någon egen cache?
Citera
2021-03-31, 11:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Något som SD utstuderat använde var att när han märkte att hon började bli ointresserad och tröttna då och då, så vände han henne ryggen. Han lärde sig snabbt att hans spelade ointresse var det absolut bästa om man ville ha henne.

Den här gången, Norgeresan, kan ha fått honom förstå att det är faktiskt kört.
Jo, han fattade nog det var kört och hon uppfattades som hot.
Citera
2021-03-31, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Nej, för samtalet med J avslutas kl 23:54, medan hon fortfarande är hemma i bostaden. Vid samma tidpunkt chattar SD med en geocachare. Kl 00:07 befinner sig LW på F*gelbärsgatan (överenskommen mötesplats?) och skickar sina "Hallå".

Tack för rättelsen, då kan jag släppa den biten.
Citera
2021-03-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tänk om LW skiljde sig för att få leva med SD.
Bara en lång oändlig väntan...
Då infann sig ju inte separationsångesten förrän HD och SD skilde sig 6 år senare och hon märkte att det inte fanns plats för henne ....?

(Spekulation)

Off-rop. Tack eldfågeln 🌷

Tänk om det var UW som tog initiativet till skilsmässan? Någon har hävdat det, om det var UW själv som berättade eller en vän till LW. Uppgiften finns!
Citera
2021-03-31, 12:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Eller så var syftet med larmsamtalet att få polisen på plats? Han beskrev sin position så att de kunde hitta dit och möta upp honom. Ser också ut att täcka upp området för H*almar B mast. Lagom med uppståndelse för att rikta strålkastarna åt annat håll ja, när LW:s mobil ska dumpas framöver.
Dessutom vill han för allt i världen inte missa chansen att få framstå som Hj*rstas hjälte.

Det var fredagkväll och polisen hörde troligen fel så "skogen" blev "krogen".
De falska personuppgifterna kan ha rört sig om ren nervositet som du menar; inget han hade räknat med att få uppge.
Citera
2021-03-31, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är också min uppfattning så här långt; att det är en ensam gm.

Ligger långt efter i tråden, och jag hakar på här om mållgorna osv.

Vi vet ju att SD nämnt att Lena och han skulle mötas vid brofästet för att gå till Vivallaskogen och kolla hennes cache. Man kan se i A166/18-19, att Lena mycket riktigt är där i krokarna och virrade runt.

Där finns också en av SDs cacher som har sin final vid brofästet:

Ja det blir lite fram och tillbaka här med.

Tänker att alla som följt SD:s liv och aktiviteter i tråden över åren vet att den enda han var trogen var sin mobil.

Att mobilen är hemma just denna natten och mordnatten är ingen slump i sammanhanget.

Men att han inte kontaktar LW där i skogen mitt i natten eller möter upp som planerat säger väl en hel del om hans agenda.

Kommer du ihåg hur deras kommunikation såg ut efter hennes ”Hallå?” resten av natten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in