Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
En fråga från mig som inget begriper vad gäller datoriet...
Om SD använt sin dator hemma hos LW (vid tidigare tillfällen och lagt in hennes wifi-nr), kan han ha tillgång till det om han tex befinner sig hemma hos HD (eftersom det är så nära mellan uteplatserna)?
Han brukade tydligen använda altandörren hemma hos LW... kanske han var hemma hos HD efter utfört uppdrag på mordkvällen. HD var lite undvikande när hon fick frågan om SD varit där.
Gömma cykel/dator på baksidan och kan smyga enklare?
Det här blev väldigt rörigt... hoppas Du förstår lite hur jag funderar.
Jag förstår hur du menar. Det är lite för långt, 60-70 meter, för det kanske men i teorin med rätt ”extrautrustning” ja. Nu har han ingen sådan får vi räkna med.
Det viktiga att påpeka här är att det inte är särskilt smart att logga in på hennes router efter mordet för det lämnar spår.
Routern sparar högst troligt senaste enheter som varit uppkopplade i en systemlogg.
(Nu blir det lite tekniskt men ska försöka vara tydlig)
Kanske oftast då med en maskad MAC-adress(anslutande datorns eller mobilens unika nr kan man kalla det). Sen finns det överkurs för det men det har han nog ingen koll på.
Sen att han haft åtkomst till hennes router tidigare kan man nog räkna med.
Om hon inte sett till att byta till ett som han inte känner till så hade han koll på WIFI-lösen vid mordet m a o.
Trots det är han inte kapabel att ta sig in i hennes dator den vägen. Behöver inte gå nämare in på den biten men så är det alla gånger. Det kräver några specialmanövrar och då är det lättare att helt enkelt stövla in i köket istället.
Lite vidare allmänt här då. Så polisen kan alltså i teorin logga in i hennes router och kolla om han varit inloggad senaste dagarna.
Anledningen till att jag skrev att det var bråttom är att routern ofta bara sparar in- och utlogg några dagar.
Anledningen till att routern oftast sparar MAC-adressen i systemloggen är för att flera enheter kan ha samma namn, typ så två mobiler som heter ”Pelles-iPhone” kan skiljas åt i loggen för senast uppkopplade enheter.
Ja HD blir ju helt knäckt när hon får förhörsfrågor om han varit där på natten. Varför kan man undra.
Som bonus kan jag meddela att SD:s inloggningsuppgifter varit på vift några gånger efter att läckor har publicerats på hackerforum.
Senast 2019. Det har även drabbat den dansante chefen för tekniska avdelningen där i Örebro. Och LW.
Nu beror inte det på att de klantat sig utan att någon läckt hackad info från stora företag som t.ex. Adobe och andra.
Låt säga att SD:s lösen eller kryperade lösen exponeras när inloggningar för Adobe (läsa pdf osv) blev läckta. På sin höjd då kanske man ändrar lösen hos Adobe men orkar inte i de många andra tjänster där man har konton. Om då någon använder hans läckta lösen i en annan tjänst så är det stor chans att man kommer in då folk ofta inte orkar jonglera olika lösen utan använder samma. Vid analys så använde ju t.ex. LW ett och samma lösen för det mesta. Det ska redovisas i hovrätten nu. Hennes konton har blivit läckta några gånger. Så samma där att just nu så finns det en teoretisk möjlighet att komma in på något av hennes konton med det lösenordet som polisen har ”publicerat”. Vilket inte är så smart.
Jag visade dem i februari vilka konton som SD har och om jag inte missminner mig vilka konton LW har på olika sajter. Genom publicering av lösenord har de då alltså blottat för omvärlden vilka sajter man kan testa hennes lösenord på.
Som jag varit inne så är de inte superskärpta vad gäller vissa bitar.
Och då 2019 som jag var inne på fanns det i teorin liten chans att komma in i SD:s Google Drive genom en tilläggstjänst i webbläsaren Chrome om man ville.
Nu blir detta lite långt men bonusinfo är också att polisen kan se vilka SD delar dokument med eller vilka som delat dokument med SD i Google Drive genom att analysera cachefiler från Google Drive. Där syns foto på personerna om de har såna till sina Googlekonton osv.
Ps. Tips med tanke på ovan. Flera miljarder användaruppgifter läckte senast nu i februari. Största läckan hittills. Den som vill kan kolla haveibeenpwned.com som ett första steg mot att se över sina förehavanden på nätet. Ds