2021-03-31, 13:52
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Göta Hovrätt.

De kommer att vara i Örebro. Inte Jönköping där HR ligger.

Läs: https://www.domstol.se/nyheter/2021/03/huvudforhandling-i-det-s.k.-hjarstamordet-i-orebro-startar-i-april/

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

En person som fotar och filmar in på LW i hennes hem. Helt normalt...?:

https://www.bildtagg.se/bild/ip4fznpaxpcpdot9eer3uhd
Citera
2021-03-31, 13:58
Avslutad
Att få en åhörarplats är väldigt svårt, då nästan samtliga är fyllda av media och anhöriga.
Vid samtal så framkom att det är först till kvarn, endast 4 platser för åhörare finns kvar, ännu.
Önskan om livesändning, men vi får vänta på ljudupptagningarna, som förhoppningsvis blir bra, utan käbbel.
Hade velat se lögnaren från Hjärsta, när han inser att det är game over. De som skyddat honom kommer dras med, var så lugna.
Citera
2021-03-31, 13:59
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack för rättelsen, då kan jag släppa den biten.
Fördelen med att överge hypoteser är att det öppnar upp för nya tankebanor.

Beträffande kvarglömd mobil: den egna förklaringen är att han lägger bort mobilen medan han klär på sig. Finns en möjlighet att han talar sanning i och med att det pågår en långdragen chatt fram tills 23:55. Chattkompisen ställer fråga på fråga. Om SD vid den tidpunkten har glömt bort mötet med LW, alternativt tänker att han ändå hinner eller av strategiska skäl inte vill avbryta chattandet, är inte lätt att veta.

Låt säga att han har bestämt sig för att slå ihjäl L den här kvällen. Förutom att vara försenad till mötet, upptäcker han att mobilen är hemma. Finns viss risk att hon har försökt kontakta honom och det är inget han vill ska komma till polisens kännedom. Han vänder om och vid hemkomsten upptäcker han flera kontaktförsök. Får ett infall om att placera rånare i området som förklaring till uteblivet möte.

Under chatten med J den 11 maj c:a 23:50, strax innan avslut, A 158:
"LW: Mm.. läs hennes får du se,jag är tyst en liten stund, så läser jag nått mail här... J: Ja okej..
(lång tystnad)
"

- SD skickar ett meddelande om att ses i V*vallaskogen?

Hypotes nr 2: SD tar med sig mobilen. När LW efterlyser honom med sitt "Hallå" inser han att planen måste avbrytas - det var aldrig meningen att någon skulle få vetskap om deras träff. Och för att komma bort från eventuella framtida misstankar uppfinns rånarna och en kvarglömd mobil. Underförstått har han då aldrig heller kunnat läsa hennes meddelanden.
Mailet raderas morgonen den 15 maj.
Citera
2021-03-31, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
De kommer att vara i Örebro. Inte Jönköping där HR ligger.

Läs: https://www.domstol.se/nyheter/2021/03/huvudforhandling-i-det-s.k.-hjarstamordet-i-orebro-startar-i-april/

Ahaaa. Varför det?
Citera
2021-03-31, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Nej inte alls, han har tappat det 17 gånger.
Tog han kort eller filma ?
Det blev fel, när han skulle filma samtidigt som han gå in i garaget och hittar skaftet, råkade ta en bild, jäsikens, så han fick göra om det en gång till och göra rätt, med filmning..
Lite som när han rekade inför mordet med mollgans..
Hur är han funtad?
Vad han skrev på lappen vet han knappt, det bara blev något.😘
Citera
2021-03-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ja, det är så klantigt så jag skrattade högt när jag läste det. Rena Fawlty Towers. Live. Här framför våra ögon.

Och sen att skriva kränkande om ÅH och att han hatar henne, det var väl heller inget genidrag? Hur gammal är han? 5 år? Han är inte den skarpast kniven i lådan, direkt. Även om han tror det själv.

Det är som jag misstänkt hela tiden, han är inte något geni direkt. Utan det var LW som stod för intelligenta lösningar av komplicerade mystar och annat. Han kunde fått en vacker och smart kvinna, men valde sin enäggstvilling, kan man säga...

Ni som är nya här, ett råd, var beredda på att det kan bli krig i tråden. Undvik att ta långa kamper med de som bara vill bråka, istället för att prata om mordet och rättegången. Det tjänar vi alla på. Oavsett vår åsikter gällande fallet. Och så slipper moderatorn slita livet ur sig.

Istället borde vi diskutera och informera, samt se hans väg till kurran ihop här. Och sen blir det kanske HD´s tur?

Klart att han hatar åklagaren. Hon har ju varit ett skoskav på honom hela tiden, aldrig har han fått slappna av. Men, men, han behöver ju inte uttala all skit han tänker.
Ok, vem hittar skaftet?
Senast redigerad av VigosRos 2021-03-31 kl. 14:19.
Citera
2021-03-31, 14:10
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ahaaa. Varför det?

Kanske bara är en praktisk lösning nu i Coronatider?

Bättre att flytta upp några domare med personal tillfälligt, än att alla andra ska transporteras drygt 20 mil till Jönköping? Det är ju fortfarande HR. Bara bra om HR´s domare får gå runt och se området med, kanske?

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Citera
2021-03-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Men tänk om han inte är mördaren ?
Vad gör vi då ,om vi skriver det rad upp och rad ner här i tråden ?

Vi och vi, du har mest skrivit om LW och inte sällan i nedvärderande ordalag. Så oroa dig inte. Andra följer Åsa Hidings linje och där är SD ensam GM.
Citera
2021-03-31, 14:22
Medlem
Citat:
Kanske bara är en praktisk lösning nu i Coronatider?

Bättre att flytta upp några domare med personal tillfälligt, än att alla andra ska transporteras drygt 20 mil till Jönköping? Det är ju fortfarande HR. Bara bra om HR´s domare får gå runt och se området med, kanske?

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Det låter ju iofs klokt.

Ang ilska och sexuell upphetsning. SD misshandlade ju sin bror svårt när de var unga. Gick SD och lekte med sig själv efteråt tro?
Citera
2021-03-31, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja, det är så klantigt så jag skrattade högt när jag läste det. Rena Fawlty Towers. Live. Här framför våra ögon.

Och sen att skriva kränkande om ÅH och att han hatar henne, det var väl heller inget genidrag? Hur gammal är han? 5 år? Han är inte den skarpast kniven i lådan, direkt. Även om han tror det själv.

Det är som jag misstänkt hela tiden, han är inte något geni direkt. Utan det var LW som stod för intelligenta lösningar av komplicerade mystar och annat. Han kunde fått en vacker och smart kvinna, men valde sin enäggstvilling, kan man säga...

Ni som är nya här, ett råd, var beredda på att det kan bli krig i tråden. Undvik att ta långa kamper med de som bara vill bråka, istället för att prata om mordet och rättegången. Det tjänar vi alla på. Oavsett vår åsikter gällande fallet. Och så slipper moderatorn slita livet ur sig.

Istället borde vi diskutera och informera, samt se hans väg till kurran ihop här. Och sen blir det kanske HD´s tur?

Jag undrar nästan om det inte är ett allvarligt försök av SD att gaslighta (haha) utredningen och Åsa.

NA:

"Innan han kommer hem startar han därför en filminspelning på sin mobil för att dokumentera ifall han kommer att hitta skaftet när han går in i garaget. [...]"

Ungefär; titta hur oskyldig jag är. Jag går raka vägen hem efter förhöret och letar fram det förbenade handtaget till domkraften och sedan krånglar till det. Istället för att ringa till polisen för att de ska ta hand om handtaget så försöker han enligt uppgift att filma det hela, vilket misslyckas. Istället gör han ett nytt försök med filmning dagen efter.

Forts från NA:
"Mannen lägger handtaget i en plastpåse som han tejpar igen.[...]"

Hur troligt är det här?
Det är väl nu man blir extremt misstänksam mot SD, och tänker att just i detta försöker han vilseleda och manipulera. Dels att han är oskyldig. Men är handtaget mordvapnet eller inte? Vill han att man ska tro det, dvs är polisen helt fel ute och han kör lite katt- och- råtta lek, eller är det mordvapnet och han vill enbart visa att han är ärlig, (löjligt)förbannad och oskyldig?

Mer från NA:

""Jag vet att jag tog ur nånting för att få plats med egna saker i bilen. Gjorde jag, så jag tog ur.. aah det var ju hans stövlar då och hans armeringsjärn. Och kanske nått mer", säger misstänkte 46-åringen i förhör."

https://www.na.se/artikel/polisens-nya-utredning-har-ar-vapnet-som-kan-anvants-vid-hjarstamordet-jag-hatar-asa-fyndet-hatbreve t

Precis det som saknas, minns han inte vad det var "Och kanske nått mer" säger han.

När chefen frågar om han kan få tillbaka lådan, så saknades just skaftet till domkraften, vilket får SD att säga i förhör enligt NA:

""Jag kan ha två skaft kvar hemma. Kanske har både mitt och hans. Jag kanske har slängt min och slängt båda handtagen. Vet inte... Det du egentligen vill fråga, om jag har haft den och slagit ihjäl Lena med. Så nej det har jag inte gjort", säger 46-åringen i förhör."

Är det här inte typiskt ett sätt för SD att jobba på?

Måste var jobbigt att vara advokat till SD också. SDs förslag att spara handtaget till HR- förhandlingen är precis lika smart som SDs handskrivna brev till TR efter domen. Alltså hans egna motdrag är ju helt substanslösa. Finns inget som bevisar något mer än att han säger att åklagaren har fel.
Citera
2021-03-31, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag undrar nästan om det inte är ett allvarligt försök av SD att gaslighta (haha) utredningen och Åsa.

NA:

"Innan han kommer hem startar han därför en filminspelning på sin mobil för att dokumentera ifall han kommer att hitta skaftet när han går in i garaget. [...]"

Ungefär; titta hur oskyldig jag är. Jag går raka vägen hem efter förhöret och letar fram det förbenade handtaget till domkraften och sedan krånglar till det. Istället för att ringa till polisen för att de ska ta hand om handtaget så försöker han enligt uppgift att filma det hela, vilket misslyckas. Istället gör han ett nytt försök med filmning dagen efter.

Forts från NA:
"Mannen lägger handtaget i en plastpåse som han tejpar igen.[...]"

Hur troligt är det här?
Det är väl nu man blir extremt misstänksam mot SD, och tänker att just i detta försöker han vilseleda och manipulera. Dels att han är oskyldig. Men är handtaget mordvapnet eller inte? Vill han att man ska tro det, dvs är polisen helt fel ute och han kör lite katt- och- råtta lek, eller är det mordvapnet och han vill enbart visa att han är ärlig, (löjligt)förbannad och oskyldig?

Mer från NA:

""Jag vet att jag tog ur nånting för att få plats med egna saker i bilen. Gjorde jag, så jag tog ur.. aah det var ju hans stövlar då och hans armeringsjärn. Och kanske nått mer", säger misstänkte 46-åringen i förhör."

https://www.na.se/artikel/polisens-nya-utredning-har-ar-vapnet-som-kan-anvants-vid-hjarstamordet-jag-hatar-asa-fyndet-hatbreve t

Precis det som saknas, minns han inte vad det var "Och kanske nått mer" säger han.

När chefen frågar om han kan få tillbaka lådan, så saknades just skaftet till domkraften, vilket får SD att säga i förhör enligt NA:

""Jag kan ha två skaft kvar hemma. Kanske har både mitt och hans. Jag kanske har slängt min och slängt båda handtagen. Vet inte... Det du egentligen vill fråga, om jag har haft den och slagit ihjäl Lena med. Så nej det har jag inte gjort", säger 46-åringen i förhör."

Är det här inte typiskt ett sätt för SD att jobba på?

Måste var jobbigt att vara advokat till SD också. SDs förslag att spara handtaget till HR- förhandlingen är precis lika smart som SDs handskrivna brev till TR efter domen. Alltså hans egna motdrag är ju helt substanslösa. Finns inget som bevisar något mer än att han säger att åklagaren har fel.
Han gör så många extremt märkliga saker under hela utredningens gång att det borde vara omöjligt även för tingsrätten att frikänna honom. Som SD sa till JG på frågan att "om du har bevis för att du är oskyldig så ta fram dom bevisen". SD replikerade bara att "det är inte mitt jobb att bevisa min oskuld".

Han är läskig och obehaglig. Och jag misstänker att han inte har alltför många kompisar kvar i sin närhet. Familjen, svärföräldrarna och JG.
Citera
2021-03-31, 14:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Klart att han hatar åklagaren. Hon har ju varit ett skoskav på honom hela tiden, aldrig har han fått slappna av. Men, men, han behöver ju inte uttala all skit han tänker.
Ok, vem hittar skaftet?

"Efter att 46-åringen försatts på fri fot efter att ha varit häktad en tid, bad chefen om att få tillbaks lådan med verktyg. När han fick tillbaks sakerna saknades handtaget till domkraften."

"Efter förhöret, som hölls i september förra året, ska 46-åringen ha insett att skaftet till chefens domkraft kan finnas kvar i garaget."

"Polisen har senare jämfört handtaget som 46-åringen hittat i sitt garage. Det passade inte i chefens domkraft."

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in