2021-01-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Är du trött fast du tar elvanse? Säker på att det inte är lergigan som gör dig trött?

Japp. Utvärderar stratteran på 100 mg en dag utan varken elvanse och lergigan. Lergigan tar jag inte dagligen. Börjar snart överväga att avsluta helt, men testar mig fram en liten period till.
Citera
2021-03-29, 10:56
Medlem
Ville bara skriva av mig lite, har stått på elvanse 70 mg över en månad, detta i kombo med propavan. Men att proppa i mig sömnmedicin som jag aldrig behövt göra innan för att sova? Det känns inte värt det, inte alltid jag heller får optimal sömn. Får en bra effekt av elvanse, absolut. Men jag tror faktiskt jag kommer lägga av med det i och med sömnen återigen. Stratteran har jag testat på maxdos i 3 månader, tappade bara mina känslor och blev apatisk samt trött. Concerta hade jag i två veckor, fick hjärtklappning och ångest, inte konstigt då jag drack 4-5 koppar kaffe på den tiden (detta var ett år sedan) så har väl inte riktigt hunnit utvärdera denna. Vet att jag dock kunde sova på den jämfört med elvanse. Känner mig mer vätskefylld på propavan också?

Tänker att som sista utväg testa concerta igen, på låg dos under en period om jag får det beviljat. Funkar inte detta ger jag mig, vilket jag ska påpeka till min läkare. Har börjat konditionträna 60 minuter varje vecka sidan om min styrketräning. Bara detta är som en liten dos av stimulanta för mig och koncentrationen.

Fick en variant av metylfenidat mylan när jag började, dvs en annan billigare variant. Det sägs att det kan vara skillnad från en sådan variant till original concertan, stämmer det?
Citera
2021-03-29, 16:39
Medlem
mfmxs avatar
Så du sov bra eftersom du höjde till 70 mg?
Citera
2021-03-30, 12:51
Medlem
Citat:
Så du sov bra eftersom du höjde till 70 mg?

Jag sov bra i förutsättning att jag tog sömnmedicin, men att proppa i mig Propavan eller Lergigan som gör mig hungrig och äter på natten och som bidragit till viktuppgång är inget jag vill fortsätta med. Visst, jag sover, men dåsigheten är inte värt dagen efter, speciellt inte om jag behöver kaffe för att komma igång, detta i kombination med elvanse är ingen höjdare.

Funderar på att testa concerta, kunde åtminstone sova på det.
Citera
2021-03-30, 13:45
Medlem
Alternativt kan det mycket väl vara så att medicin inte är min grej helt enkelt.
Citera
2021-03-30, 21:21
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Tänker att som sista utväg testa concerta igen, på låg dos under en period om jag får det beviljat. Funkar inte detta ger jag mig, vilket jag ska påpeka till min läkare. Har börjat konditionträna 60 minuter varje vecka sidan om min styrketräning. Bara detta är som en liten dos av stimulanta för mig och koncentrationen.

Fick en variant av metylfenidat mylan när jag började, dvs en annan billigare variant. Det sägs att det kan vara skillnad från en sådan variant till original concertan, stämmer det?

Troligtvis fungerar Metylfendiat Mylan kortare tid och med ojämnare effekt än Concerta men hjärtklappningen och ångesten är nog ganska lika. Om jag vore dig skulle jag absolut be om original-Concerta på apoteket om jag testade igen. Och stressa inte, första veckan 18mg och andra veckan 36mg eller 27mg. INTE högre dos och inte snabbare. Och inte en massa kaffe men det vet du väl nu.

Citat:
Jag sov bra i förutsättning att jag tog sömnmedicin, men att proppa i mig Propavan eller Lergigan som gör mig hungrig och äter på natten och som bidragit till viktuppgång är inget jag vill fortsätta med. Visst, jag sover, men dåsigheten är inte värt dagen efter, speciellt inte om jag behöver kaffe för att komma igång, detta i kombination med elvanse är ingen höjdare.

Funderar på att testa concerta, kunde åtminstone sova på det.
Så 70mg fungerar bättre än 30mg och 50mg?

Ett alternativ att testa är att gå ner till Elvanse 30-50mg och kombinera med Intuniv som tas på eftermiddag/kväll (om du inte redan har lågt blodtryck).

Om det ändå inte fungerar skulle jag testa Voxra och Modafinil. Fast det kanske förutsätter att din läkare inte är en fegis som bara kör med standardbehandlingar...
Citera
2021-03-30, 22:51
Medlem
Citat:
Troligtvis fungerar Metylfendiat Mylan kortare tid och med ojämnare effekt än Concerta men hjärtklappningen och ångesten är nog ganska lika. Om jag vore dig skulle jag absolut be om original-Concerta på apoteket om jag testade igen. Och stressa inte, första veckan 18mg och andra veckan 36mg eller 27mg. INTE högre dos och inte snabbare. Och inte en massa kaffe men det vet du väl nu.

Så 70mg fungerar bättre än 30mg och 50mg?

Ett alternativ att testa är att gå ner till Elvanse 30-50mg och kombinera med Intuniv som tas på eftermiddag/kväll (om du inte redan har lågt blodtryck).

Om det ändå inte fungerar skulle jag testa Voxra och Modafinil. Fast det kanske förutsätter att din läkare inte är en fegis som bara kör med standardbehandlingar...

Metylfenidat mylan var den allra första medicinen för ett år sedan jag testade, den funkade bra till en början. Fick bra koncentration, till skillnad från elvansen där jag hade mer av fokus. Hade denna bara en och en halvecka, anledningen var just hjärtklappning och ångest. Korkat nog var det samma period som jag drack 5 till 6 koppar kaffe, därav hjärtklappning och ångest.

Frågan är om jag ens får testa och byta till concerta igen, men det borde väl inte vara några problem om jsg förklarar vad som gick snett tidigare (hade råkat öka doseringen för tidigt till och med)

Vad är intuniv? Jag hade inga problem med hjärtklappning på elvansen, doseringen spelade ingen större roll heller, men uppdelningen på 70 mg dvs 50/20 gjorde att jag kraschade senare på dagen. Men nej, jag har fått nog med sömnbesvären, orkar inte ta sömnmedicin. Har testat allt, sover bara bra utan elvansen i kroppen.
Citera
2021-03-30, 22:56
Medlem
Angående Voxra, är.det beroendeframkallande? Min läkare är väldigt noga med preparaten jag får, attentin är absolut inget jag skulle få beviljat pga tillvänjningsrisk osv.

Jag gör ett sista försök med concertan, funkar inte det så är nog dags att lägga medicinsk behandling på hyllan, försökt i ett år nu.
Citera
2021-03-30, 23:09
Medlem
Citat:
Metylfenidat mylan var den allra första medicinen för ett år sedan jag testade, den funkade bra till en början. Fick bra koncentration, till skillnad från elvansen där jag hade mer av fokus. Hade denna bara en och en halvecka, anledningen var just hjärtklappning och ångest. Korkat nog var det samma period som jag drack 5 till 6 koppar kaffe, därav hjärtklappning och ångest.

Frågan är om jag ens får testa och byta till concerta igen, men det borde väl inte vara några problem om jsg förklarar vad som gick snett tidigare (hade råkat öka doseringen för tidigt till och med)

Vad är intuniv? Jag hade inga problem med hjärtklappning på elvansen, doseringen spelade ingen större roll heller, men uppdelningen på 70 mg dvs 50/20 gjorde att jag kraschade senare på dagen. Men nej, jag har fått nog med sömnbesvären, orkar inte ta sömnmedicin. Har testat allt, sover bara bra utan elvansen i kroppen.

Varför håller du på och bråkar med din kropp och hälsa på det här sättet för. Om du sover bra utan något alls kan du skratta dig lycklig. Ut och LEEEV. Träna hårt, ät bra, sluta runka, anpassa ditt liv efter hur du vill att det ska se ut.
Jisses vad du försvårar livet och sabbar din hjärna och kropp i onödan.
Citera
2021-03-31, 13:37
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Intuniv är en ADHD-medicin godkänd för ungdomar men man kan kombinera den med Elvanse för att få färre biverkningar, bättre täckning av fler ADHD-symtom och man kan ta lägre doser. Man får lägre blodtryck/puls och kan förhoppningsvis sova bättre.
Citat:
Angående Voxra, är.det beroendeframkallande? Min läkare är väldigt noga med preparaten jag får, attentin är absolut inget jag skulle få beviljat pga tillvänjningsrisk osv.
Voxra är inte narkotikaklassat, samma med Intuniv.
Citera
2021-03-31, 14:45
Medlem
Citat:
Intuniv är en ADHD-medicin godkänd för ungdomar men man kan kombinera den med Elvanse för att få färre biverkningar, bättre täckning av fler ADHD-symtom och man kan ta lägre doser. Man får lägre blodtryck/puls och kan förhoppningsvis sova bättre.

Voxra är inte narkotikaklassat, samma med Intuniv.

Känns kanske lite overkill att behöva gå på ännu en medicin för att kunna sova på en annan som sagt, håller mig hellre till en medicin isåfall med hanterbara bieffekter.
Citera
2021-04-02, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Varför håller du på och bråkar med din kropp och hälsa på det här sättet för. Om du sover bra utan något alls kan du skratta dig lycklig. Ut och LEEEV. Träna hårt, ät bra, sluta runka, anpassa ditt liv efter hur du vill att det ska se ut.
Jisses vad du försvårar livet och sabbar din hjärna och kropp i onödan.

Jag är öppen till det mesta, om det så är med medicinering eller utan. I dagsläget lutar det mycket åt icke farmakologisk behandling, med det sagt så vill jag testa en period utan medicin och se vad som händer nu när jag börjat konditionsträna och sysslat lite med mindfulness. Kosten har jag också börjat ta tag i ännu mer, det är väldigt intressant att konditionsträning har samma effekt för mig som en lite lägre dos av centralstimulanta. Så frågan är varför sådant inte används mer som en behandling? Antagligen en pengarfråga.

Men jag vill fortfarande göra ett sista försök innan jag lägger av med medicin helt och hållet, mina koncentrationssvårigheter och hur jag ständigt varit disträ sedan tidig ålder har haft mycket konsekvenser för mig senare i livet. Det kan mycket väl visa sig att medicinen är ett totalt rävgift för mig och att jag från första början inte skulle användt det, men jag ser det goda ur saker jag testat vilket också ger en anledning att inte göra om det. Även fast medicin varit en berg och dalbana så har den också givit mig incitament att ta tag i andra saker såsom min kost, min sömn och framförallt min träning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in